در حال خواندن
افزایش سهم زبان فارسی در اینترنت
0

در آخرین رده بندی زبان محتوای پایگاه‎های اینترنتی، انگلیس همچنان با اختلاف فاحش در جایگاه اول است، سهم روسی و فارسی افزایش یافته و چینی و عربی در حال کاهش است.
به گزارش خبرگزاری مهر، W3Techs که پایگاه تخصصی رصد و آمارگیری مربوط به اینترنت است، اقدام به انتشار آخرین رده بندی محتوای زبانی سایت‎ها تا اول ژوئن (۱۱ خرداد) کرده است.این سایت در تشریح روش رصد خود نوشته است که تنها وبسایت‎ها (نه صفحات انفرادی) مورد مطالعه قرار گرفته‎اند. علاوه بر این تنها ۱۰ میلیون سایت برتر بر اساس رده بندی سایت Alexa بررسی شده‎اند.جدول یکروند سالانه محتوای زبانی سایت‎هاقابل پیش بینی است که با فاصله بسیار زیاد، انگلیسی در صدر جدول قرار داشته باشد. در سال ۲۰۱۱، سهم این زبان ۵۷.۶ درصد بوده است که تا ابتدای سال ۲۰۱۳ روند نزولی داشته ولی از آن زمان با شیب بسیار ملایمی، افزایش داشته است.آلمانی در جایگاه دوم رده بندی قرار گرفته است و در چهار سال اخیر، روند نزولی داشته است و از ۷.۷ به ۶.۱ درصد رسیده است.در نقطه مقابل، روسی که در سال ۲۰۱۱ در جایگاه پنجم قرار داشت، با رشد خوب تقریباً ۲ درصدی، به مکان سوم رسیده است.سایت‎های ژاپنی، پس از کاهش نسبی، در حال حاضر به همان میزان سال ۲۰۱۱ بازگشته اند.اسپانیایی پس از یک جهش طی سال ۲۰۱۱، در ۴.۶ درصد تثبیت شده است.درصد سایت‎های فرانسه زبان نیز دچار نوسان بوده است و پس از رسیدن به ۴.۶ درصد، در آخرین آمار مربوط به اول ماه ژوئن ۲۰۱۴، ۴ درصد بوده است.با اینکه زبان چینی مربوط به پرجمعیت‎ترین کشور دنیاست، اما در این رده بندی از مقام چهارم به هفتم سقوط کرده است که از سال ۲۰۱۱، شیب آن نیز افزایش چشم گیری داشته است.زبان عربی نیز تقریباً با شیب ثابت، روند نزولی داشته است. به نظر می رسد زبان عربی روند نامناسبی را در تامین محتوای وب در طی چند سال گذشته داشته است. اما در سال ۲۰۱۱، ۰.۶ درصد سایت‏ها به زبان فارسی بوده‎اند که با یک شیب ملایمی در سال ۲۰۱۳ به ۰.۸ درصدی افزایش یافت و امسال نیز این آمار تغییری نداشته است.جدول دومنمودار روند سالانه محتوای زبانی سایت‎ها بر اساس درصدعدد داخل پرانتز، رده زبان است. با توجه به اختلاف فاحش، انگلیسی در نمودار قرارداده نشده است.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر