در حال خواندن
بهترین شهرها برای تفریحات آبی
0

سفرهای تفریحی با هیجانات زیادی همراه هستند. از بازدید از آثار تاریخی مقصد گرفته تا لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی، همه و همه می‌توانند به نوعی منحصر بفرد باشند. برای بسیاری از افراد این هیجان و خاص بودن تجربه با تفریحات آبی ممکن می‌شود. در ایران در طول سالیان گذشته با پیشرفت امکانات برخی از شهرهای ایران مجهز به پارک‌های آبی شدند و در بعضی از نقاط مناسب نیز تفریحات آبی دیگر که مدرن و به روز بودند به راه افتاد. اگرچه هم اکنون در بسیاری از شهرهای ایران شاهد حضور پارک‌های آبی هستیم، اما همچنان برخی شهرها نقش پررنگ‌تری در این صنعت داشته و مشهورتر گشته اند. وبلاگ مِستر بلیط در این مطلب سعی در معرفی بهترین شهرهای ایران برای تفریحات آبی دارد.

معروف‌ترین شهرهای ایران از نظر تفریحات آبی که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم کیش و مشهد هستند. در ادامه‌ی مطالب به مختصری در مورد تفریحات آبی در این شهرها خواهیم پرداخت.

کیش

وقتی پای تفریح آن هم از نوع آبی به میان می‌آید، هیچ منطقه ای در ایران به پای کیش نمی‌رسد. جزیره‌ی کیش با برخورداری از مجموعه ای از هتل‌ها، مراکز خرید و انواع تفریحات در کنار ساحل بسیار زیبا، همواره به عنوان مقصد گردشگری محبوبی برای مسافران به شمار رفته است.

پارک آبی

دسته‌ی مهمی در تفریحات آبی، پارک آبی است. در جزیره‌ی کیش، اولین تم پارک آبی ایران به نام اوشن وجود دارد. تم پارک آبی اوشن که اولین پارک آبی روباز ایران نیز هست مساحتی بیش از ۵ هکتار را شامل می‌شود. پارک آبی اوشن بر اساس داستان قلعه‌ی خورشید و توسط احمد جعفری نژاد که از مشاهیر دیزنی بوده است طراحی شد. پارک آبی اوشن دارای ۱۳ راید و ۴ استخر شنا می‌باشد.

 

جت اسکی

جت اسکی جزیره‌ی کیش تفریحی رایج‌تر و شناخته شده تر نسبت به دیگر تفریحات آبی در این جزیره است. با مراجعه به یکی از کلوپ‌های غواصی و دریایی می‌توانید از این وسیله‌ی هیجان انگیز استفاده کنید.

غواصی

از قابل توجه ترین تفریحات آبی کیش می‌توان به غواصی اشاره کرد. غواصی در سایت‌های موجود در جزیره‌ی کیش تجربه ای منحصر بفرد را برای شما رقم خواهد زد. البته این دسته از تفریحات به غواصی منتهی نمی‌شود. بلکه علاقه مندان می‌توانند به فعالیت‌های زیر نیر بپردازند:

  • نایت دایو (Night Dive) یا غواصی در شب دیدی جدید از دنیای زیر آب را برای شما فراهم می‌کند.
  • اسنورکلینگ (Snorkeling) غواصی سطحی یا غواصی کم عمق است که در واقع شنا کردن در زیر آب توسط ماسک غواصی، لوله‌ی تنفسی و باله‌های غواصی است.

لازم است بدانید اگر علاقه مند به غواصی هستید اما شنا کردن را نمی‌دانید هیچ مشکلی وجود ندارد. برای غواصی نیاز به بلد بودن شنا ندارید.

برخی از مهم‌ترین سایت‌های غواصی در جزیره‌ی کیش عبارتند از:

  • ساترن کِرک (Southern Crack)

ساترن کرک به معنی شکاف جنوبی است. این سایت که بسیار زیبا است کمی دورتر از جزیره واقع شده است. صخره ای مرجانی با عمق ۲۲ متر جذابیت ویژه‌ی این سایت محسوب می‌شود. کوسه‌های بلک تیپ و خفاش ماهیان از جمله آبزیانی هستند که در این سایت دیده می‌شوند.

  • سایت غواصی داما

داما به معنی مغروق است. در قسمت جنوب شرقی آب‌های جزیره‌ی کیش، کشتی سنگالی در عمق ۳۳ متری جای گرفته است. این کشتی غرق شده هم اکنون به زیستگاهی برای آبزیان و همینطور سایتی جدید برای غواصی تبدیل شده است.

  • سایت غواصی دشت ستاره‌ها

این سایت به عنوان یکی از اکتشافات جدید در جزیره‌ی کیش شناخته می‌شود. این سایت نیز به دلیل فاصله‌ی زیادی که از جزیره دارد میزبان تعداد زیادی از افراد نیست و به همین دلیل بسیار بکر است. در عمق ۱۶ متری این منطقه ستاره‌های دریایی بسیار بزرگ و زیبایی قرار دارند که به راستی کم نظیرند.

  • سایت غواصی کنیون

سایت کنیون در میان ساترن کرک و کشتی یونانی واقع شده است. این سایت به علت برخورداری از بستری صخره ای زیستگاه مناسبی برای آبزیان مختلف به شمار می‌رود. عمق این سایت بسیار زیبا تا ۱۶ متر می‌رسد.

  • سایت غواصی کلبه‌ی هور

سایت کلبه‌ی هور در غربی‌ترین دماغه‌ی جزیره و در بخشی به همین نام قرار دارد. بستر این سایت صخره ای است و محل مناسبی برای زیست آبزیان مختلف به شمار می‌رود.

  • سایت غواصی سمبارون

سمبارون در غرب جزیره و مابین جزایر کیش و هندورابی قرار دارد. سمبارون در زمره‌ی زیباترین ریف‌های مرجانی اطراف جزیره‌ی کیش است. عمق سایت سمبارون از ۱۶ متر شروع شده و تا ۶۰ متر ادامه دارد.

اسکوتر غواصی

اسکوتر غواصی نوعی دستگاه زیرآبی مخصوص غواصی است. در استفاده از این وسیله محدودیت قد فرد مطرح می‌گردد. قد شخص استفاده کننده نباید کمتر از ۱۵۰ سانتی متر باشد.

اسکی روی آب

نخستین سایت اسکی روی آب در خاورمیانه در جزیره‌ی کیش واقع شده است. اسکی روی آب به دو صورت متفاوت در این جزیره‌ی زیبا می‌تواند انجام گیرد:

  • کیبل اسکی: در این روش قایق‌ها فرد را روی آب نمی‌کشند، بلکه خود فرد کابلی را در دست می‌گیرد که به نوک برج دریایی متصل است و از طریق حرکت قلاب متصل به کابل بین دو برج به حرکت در می‌آید. کیبل اسکی جزیره‌ی کیش دارای ۸۶۰ متر طول، ۱۶۰ متر عرض و پنج برج است.
  • اسکی روی آب با قایق: اسکی به قایق متصل شده و روی آب با سرعتی حدوداً ۳۰ کیلومتر کشیده می‌شود.

چتر پاراسل

پاراسل یک تفریح بسیار لذت بخش است. پاراسل جزیره‌ی کیش در حقیقت چتربازی بر فراز دریا است. شما سوار بر چتر پاراسل می‌شوید و یک قایق با سرعت زیاد چتر را می‌کشد تا چتر ارتفاع گرفته و بالا برود. این تفریح هیچ محدودیت سنی ندارد و تمامی افراد می‌توانند از آن لذت ببرند.

فلای بورد (Flyboard)

فلای بورد وسیله ای است که از طریق اتصال به یک جت اسکی، شخصی که بر آن سوار است را روی هوا معلق یا شناور نگه می‌دارد. پمپاژ و فشار آب به او اجازه‌ی مانور دادن و انجام حرکات نمایشی را می‌دهد. ارتفاع این وسیله تا ۱۲ متر می‌رسد.

کایت بوردینگ (Kiteboarding)

کایت بوردینگ حاصل تلفیق اسکی روی آب و پارگلایدینگ است. نیروی محرکه در کایت بوردینگ نیرویی است که از طریق کشش کایت بر سطح آب تولید می‌شود. کایت بوردینگ نیاز به آمادگی جسمانی بالا دارد.

بادی مارینا

در بادی مارینا که یکی از محبوب‌ترین تفریحات آبی در جهان محسوب می‌شود، وسایل بادی روی آب قرار می‌گیرند و فرد می‌تواند بر روی آن‌ها قدم بزند. سرسره‌های آبی از دیگر امکانات بادی مارینا است. بادی مارینا در کیش به عنوان اولین در کشور در نوع خودش به شمار می‌رود.

لازم به ذکر است جزیره‌ی کیش به پلاژهایی مجزا برای بانوان و آقایان مجهز است. این پلاژها که غالباً مخصوص شنا کردن هستند به امکاناتی نظیر سالن بدنسازی، مربی شنا و غریق نجات مجهز هستند.

کیش دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. بهترین آب و هوا از آذرماه تا اواخر اسفندماه در این جزیره‌ی زیبا وجود دارد. بنابراین می‌توان گفت بهترین زمان سفر به جزیره‌ی کیش نیز همین ماه‌ها محسوب می‌گردد. همانطور که می‌دانید به دلیل موقعیت جغرافیایی جزیره‌ی کیش بهترین راه سفر به آن هواپیما است. بلیط هواپیما تهران کیش همیشه در زمره‌ی بلیط‌های پرتقاضا قرار دارد. در مِستر بلیط که سامانه‌ی رزرو و فروش آنلاین بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار است می‌توانید ارزان‌ترین نرخ‌ها برای بلیط هواپیما کیش را یافته و به راحتی خریداری نمایید.

مشهد

مشهد به دلیل وجود بارگاه امام رضا و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوانی که در خود جای داده، در تمامی فصول سال به عنوان اولویت بسیاری از افراد برای سفر محسوب می‌شود. مشهد که از سیستم مدرن حمل و نقل، مراکز خرید و بازارهای سنتی زیادی برخوردار است هرساله میزبان میلیون‌ها زائر ایرانی و خارجی می‌باشد. تفریحات آبی در مشهد به پارک‌های آبی خلاصه می‌شود، اما تعداد زیادی از این پارک‌ها در این شهر زیبا وجود دارند و همین موضوع مشهد را تبدیل به یکی از بهترین شهرها برای تفریحات آبی نموده است.

سرزمین موجهای آبی

سرزمین موج‌های آبی نخستین پارک آبی سرپوشیده در خاورمیانه است. این پارک آبی که در سال ۱۳۸۶ افتتاح شد مساحتی در حدود ۲۳ هزار متر مربع را پوشش می‌دهد. از نظر امکانات و تنوع وسایل بازی این پارک به عنوان یکی از بهترین‌ها در نوع خودش در جهان به حساب می‌آید. از سرسره‌ها و بازی‌های مجموعه می‌توان به انواع سرسره‌های آهسته و سرعتی، تورنادو، جت موج، توییستر، چاله‌ی فضایی و استخر موج اشاره کرد.

پارک ساحلی آفتاب

آفتاب در سال ۱۳۹۰ و به عنوان دومین پارک آبی مشهد، در زمینی به مساحت ۴ هزار متر مربع تأسیس شد. این پارک با برخورداری از هفت طبقه به عنوان بزرگ‌ترین پارک آبی طبقاتی جهان شناخته می‌شود. در کنار بازی‌ها و استخرهای متنوع، استخر نمک اسپوتا از جمله امکانات ویژه‌ی این پارک به حساب می‌آید.

پارک آبی ایرانیان

پارک آبی ایرانیان به عنوان یکی از استانداردترین پارک‌های آبی در جهان است. امکان موج سواری برای اولین بار در یک پارک آبی در کشور، توسط این پارک محقق شده است. موج سواری در پارک آبی ایرانیان در استخری به وسعت یک زمین فوتبال و با موج‌هایی به ارتفاع بیش از ۵ متر انجام می‌شود.

سرزمین موجهای خروشان

موج‌های خروشان به عنوان جدیدترین مجموعه‌ی پارک آبی در مشهد شناخته می‌شود. سرزمین موج‌های خروشان با برخورداری از مساحتی در حدود ۶۰ هزار متر مربع و ۴ سرسره‌ی سقوط آزاد ۲۴ متری لقب بزرگ‌ترین پارک آبی سرپوشیده‌ی جهان را داراست. این مجموعه که از امکانات بی نظیری برخوردار است در منطقه‌ی شاندیز مشهد قرار دارد.

همانطور که گفته شد مشهد در تمامی ایام سال به عنوان مقصدی پرطرفدار محسوب می‌شود. اما شاید بهترین زمان سفر به این شهر زیبا تابستان باشد. بلیط هواپیما مشهد نیز به دلیل اهمیت فراوان این شهر توسط تمامی ایرلاین‌ها ارائه میگردد. اما بلیط هواپیما تهران مشهد در این بین بسیار پرتقاضاتر است. در مستر بلیط فقط با یک بار جستجو می‌توانید لیست کاملی از پروازهای مشهد را یافته و با ارزان‌ترین قیمت آنها را خریداری کنید.

 

 

 

 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر