در حال خواندن
چگونگی استفاده اپراتورهای پیشرفته دنیا از فناوری محاسبه لبه
0

انفجار داده های بزرگ نحوه جمع آوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل اطلاعات را تغییر داده است. همانطور که حجم داده ها همچنان در حال رشد است، رویکردهای سنتی مبتنی بر مرکز داده با محدودیت های فزاینده ای در مدیریت موثر این افزایش داده ها مواجه هستند. اینجاست که محاسبات لبه Mobile Edge Computing به عنوان یک راه حل امیدوارکننده برای مدیریت و تجزیه و تحلیل داده های بزرگ ظاهر می شود.

برخلاف رایانش ابری سنتی، که پردازش داده را در مراکز داده از راه دور متمرکز می‌کند، محاسبات لبه منابع محاسباتی را نزدیک‌تر به منابع داده یا لبه‌های شبکه توزیع می‌کند که به واسطه آن چندین مزیت از جمله کاهش تأخیر، بهبود استفاده از پهنای باند و افزایش امنیت و حریم خصوصی را به دست می آید.

مجله مرکز داده (Data Centre) نگاهی به برخی از موفق ترین شرکت های محاسباتی لبه می اندازد که به دلیل نوآوری ها و ارایه راه حل های موثر از سایر شرکت ها متمایز هستند که در این گزارش به ۵ تا از برترین آن ها می پردازیم.

  • شرکت خدمات وب آمازون (Amazon Web Services)

خدمات وب آمازون (AWS)، یک پلتفرم محاسبات ابری پیشرو، مجموعه ای جامع، ایمن و مقیاس پذیر از خدمات ابری را ارائه می دهد که شامل محاسبات، ذخیره سازی، شبکه، پایگاه داده، تجزیه و تحلیل، یادگیری ماشین (ML)، هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیا (IoT) و خدمات تلفن همراه است.

سرویس‌های لبه AWS دسترسی ابر AWS را به مکان‌های لبه گسترش می‌دهند و سازمان‌ها را قادر می‌سازند APIها و ابزارها را نزدیک‌تر به نقاط پایانی خود مستقر کنند. این رویکرد مزایای متعددی را برای برنامه‌هایی ارائه می‌کند که به تأخیر کم، پاسخ‌گویی در زمان واقعی و امنیت بالا نیاز دارند.

خدمات لبه این شرکت ابزار قدرتمندی برای سازمان هایی است که به پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها در زمان واقعی نیاز دارند. با نزدیک‌تر کردن پردازش داده‌ها به منبع، سرویس‌های لبه AWS می‌توانند تأخیر بسیار کم، تصمیم‌گیری هوشمند و امنیت را افزایش دهند.

  • پلتفرم Microsoft Azure

پلتفرم Microsoft Azure یک شرکت موثر در حوزه رایانش ابری است که مجموعه ای از خدمات را برای ساخت، استقرار و مدیریت برنامه ها و سرویس های مبتنی بر ابر ارائه می دهد. بخش لبه نقش مهمی در گسترش دامنه قابلیت های Azure به لبه شبکه ایفا می کند.

Azure Private MEC یک راه حل انعطاف پذیر و مقیاس پذیر است که سازمان ها را قادر می سازد زیرساخت های محاسباتی لبه را در شبکه خصوصی خود مستقر و مدیریت کنند و مزایای متعددی را نسبت به راه حل های لبه مبتنی بر ابر عمومی از جمله امنیت و انطباق افزایش یافته، کاهش اتکا به شبکه های عمومی و انعطاف پذیری بیشتر را ارائه می دهد.

  • گوگل کلود

گوگل کلود از راه حلی تحت عنوان Google Distributed Cloud استفاده می کند که به واسطه آن سازمان ها می توانند از قدرت خدمات ابری پیشرفته Google بدون اتکا به مراکز داده متمرکز استفاده کنند.

 

این رویکرد نوآورانه، مرزهای محاسبات لبه را دوباره تعریف می‌کند و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد از مزایای قابلیت‌های مبتنی بر ابر بهره ببرند و در عین حال حاکمیت داده‌ها را حفظ کرده و از انطباق با مقررات محلی اطمینان حاصل کنند. درواقعGoogle Distributed Cloud نشان دهنده یک پیشرفت متحول کننده در محاسبات لبه است و راه حلی امن، مقیاس پذیر و مقرون به صرفه برای پردازش داده ها به صورت محلی و استفاده از قدرت قابلیت های پیشرفته Google Cloud به سازمان ها ارائه می دهد.

  • نتفلیکس

نتفلیکس یک شرکت سرگرمی پخش مشهور است که شیوه مصرف محتوای ویدیویی را متحول کرده است. در حالی که به طور سنتی پیشگام محاسبات لبه ای محسوب نمی شود، نتفلیکس از فناوری محاسبات لبه ای استقبال کرده است تا تجربه کاربر را بهبود بخشد و یک تجربه پخش یکپارچه را به مخاطبان جهانی خود ارائه دهد.

استراتژی محاسبات لبه نتفلیکس شامل استقرار مراکز داده میکرو است که به صورت استراتژیک در نزدیکی تجمع کاربر قرار دارند. این مراکز داده خرد به‌عنوان واسطه عمل می‌کنند. این رویکرد به طور قابل توجهی مسافتی را که داده ها باید طی کنند تا به کاربران برسد، کاهش می دهد و تأخیر را به حداقل می رساند و تجربه پخش رضایت بخش را تضمین می کند.

  • شرکت انویدیا

راه‌حل‌های محاسباتی لبه‌ای شرکت NVIDIA به‌عنوان یک مبتکر پیشرو در نیمه‌رساناها که جایگاه برجسته‌ای را در چشم‌انداز محاسبات لبه‌ای ایجاد کرده است، از پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند و قابلیت‌های هوش مصنوعی آن برای پردازش داده‌ها در لبه شبکه استفاده می‌کند.

پلتفرم محاسباتی EGX Edge این شرکت به سازمان ها امکان می دهد راه حل های محاسباتی لبه را در زیرساخت های توزیع شده خود استقرار، مدیریت و مقیاس بندی کنند. این پلتفرم یک پشته نرم افزاری و زیرساخت سخت افزاری یکپارچه را فراهم می کند که می تواند بر روی انواع دستگاه های لبه، از کامپیوترهای صنعتی گرفته تا ماشین های مجازی ابری، مستقر شود.

حال که با برخی شرکت های مطرح و نحوه استفاده آن ها از محاسبات لبه آشنا شدیم در ادامه به مهمترین کاربردهای محاسبات لبه اشاره می کنیم که پلتفرم بومی آن توسط «همراه اول» توسعه یافته است و در این زمینه همپای توسعه ۵G، پا به پای اپراتورهای کشورهای پیشرفته حرکت کرده ایم.

وسایل نقلیه خودران (Autonomous vehicles)، شبکه هوشمند (Smart grid)، نظارت بر بیمار در بیمارستان (In-hospital patient monitoring)، شبکه های رادیویی مجازی (Virtualized radio networks)، بازی ابری (Cloud gaming) و تحویل محتوا (Content delivery) از پرکاربردترین استفاده های محاسبات لبه در دنیا هستند.

 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر