در حال خواندن
آیفون X یا نوت ۸ کدام بهتر است؟
0

نود فناوری-هردوی این گوشی‌ها قدرتمند هستند و از آخرین نسل فناوری‌ها و ویژگی‌ها در تولید آنان استفاده شده است و البته هر دوی آنها قیمت بالایی دارند، اما با این وجود، در عملکرد این دو گجت شاهد تفاوت‌هایی شاخص هستیم که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
طراحی ظاهری
در بحث ظاهری می‌توانیم شباهت‌هایی را بین دو گجت ببینیم، برای مثال قاب پشتی هر دوی این گوشی‌ها از جنس شیشه ساخته شده و فریم اصلی بدنه آنها هم فلزی است اما لبه‌های iPhone X در مقایسه با رقیب کره‌ای انحنای بیشتری دارد.
با نگاه به iPhone X به سرعت متوجه خواهید شد که حاشیه صفحه نمایش به طرز غیر قابل باوری کاهش داشته و اگر از لبه بالای صفحه نمایش که دوربین جلو و دیگر سنسور‌های گوشی در آن جای گرفته‌اند صرف نظر کنید می‌توان گفت که کل سطح جلوی گوشی توسط صفحه نمایش اشغال شده است.
در مورد Galaxy Note 8 نیز شاهد به حداقل رساندن حاشیه صفحه نمایش هستیم البته باید قبول کنیم که شرکت اپل در کاهش صفحه نمایش پرچمدار امسالش به نسبت موفق‌تر عمل کرده و هنوز در بالا و پایین صفحه نمایش Galaxy Note 8 می‌توان نوار‌های نازک صفحه نمایش را مشاهده کرد.

نکته دیگری در بحث ظاهری گوشی‌ها، بهره‌گیری iPhone X از صفحه نمایش تخت است در حالی که صفحه نمایش Galaxy Note 8 از دو طرف دارای انحنا می‌باشد.
iPhone X با ابعادی معادل ۱۴۳٫۶ در ۷۰٫۹ در ۷٫۷ میلی‌ متر وزنی برابر با ۱۷۴ گرم دارد و ابعاد Galaxy Note 8 195 گرمی برابر با ۱۶۲٫۵ در ۷۴٫۸ در ۸٫۶ میلی تر است.
می‌دانیم که Galaxy Note 8 دارای گواهینامه IP68 است، بناب‌این می‌تواند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱٫۵ متری آب دوام بیاورد، در مورد iPhone X شرکت سازنده از گواهینامه IP67 صحبت می‌کند و طبق آن iPhone X باید بتواند در عمق ۱ متری آب به مدت ۳۰ دقیقه در مقابل نفوذ رطوبت مقاومت داشته باشد؛ در کل و با توجه به ادعای شرکت اپل نسبت به استفاده از مقاوم‌ترین نوع شیشه در تولید iPhone X انتظار داریم که مقاومت فیزیکی iPhone X بیشتر از مقاومت Galaxy Note 8 باشد.
Galaxy Note 8 تنوع رنگی بیشتری را نسبت به رقیب آمریکایی خود نشان می‌دهد و در حالی که iPhone X تنها در دو رنگ نقره‌ای و Space Gray تولید شده پرچمدار سامسونگ در رنگ‌های Midnight Black، Maple Gold، Orchid Grey و Deep Sea Blue در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.
صفحه نمایش
صفحه نمایش شاخص‌ترین قسمت iPhone X را تشکیل داده و این گوشی کمترین حاشیه تصویر دیده شده در یک گوشی هوشمند را به نمایش گذاشته است، اپل به منظور به حداقل رساندن حاشیه صفحه نمایش، دکمه Home و سنسور اسکن اثر انگشت را از این گجت حذف کرده است.
در Galaxy Note 8 نیز شاهد کاهش حاشیه صفحه نمایش هستیم اما این گوشی هنوز هم در قسمت های بالا و پایین دارای مقداری حاشیه تصویر است، سامسونگ به منظور افزایش سهم مساحت صفحه نمایش از قاب جلویی به اجبار سنسور اثر انگشت را به پشت گوشی منتقل کرده است.
iPhone X دارای صفحه نمایشی ۵٫۸ اینچی از نوع OLED و رزولوشنی برابر با ۱۱۲۵ در ۲۴۳۶ پیکسل و تراکم ۴۵۸ پیکسل در اینچ است در حالی که در Galaxy Note 8 شاهد به کار‌گیری صفحه نمایش ۶٫۴ اینچی با دقت تصویر ۱۴۴۰ در ۲۹۶۰ پیکسل هستیم و تراکم پیکسلی در این مدل هم برابر ۵۲۱ پیکسل در هر اینچ است.
هر دوی این گجت‌ها دارای صفحه نمایش‌هایی از نوع OLED هستند که نسبت صفحه نمایش‌های قدیمی رنگ‌هایی زنده‌تر داشته و کنتراست بالا تری را نیز به نمایش می‌گذارند، هر دو گوشی از فناوری HDR پشتیبانی می‌کنند اما در صفحه نمایش iPhone X بر خلاف رقبیش شاهد وجود فناوری ۳D Touch و True Tone هستیم.

فناوری ۳D Touch به کار رفته در آیفون باعث می‌شود تا گوشی بتواند مقدار فشار وارده به صفحه نمایش را اندازه‌گیری کرده و بر طبق آن اعمالی را انجام دهد، برای مثال با لمس سریع و لحظه ‌ی آیکون هر نرم افزار می‌توانید سریعا آن را اجرا کنید در حالی که که اگر به هنگام لمس آیکون فشار بیشتری را به صفحه نمایش وارد کنید منویی برای شما باز می‌شود و می‌توانید با استفاده از آن به ویژگی‌ها و تنظیمات بیشتری دسترسی داشته باشید.
اما Galaxy Note 8 هم در قسمت صفحه نمایش حرف‌هایی را برای زدن دارد، علی رغم وجود فناوری مشابهی در مقایسه با فناوری ۳D Touch صفحه نمایش فبلت سامسونگ به صورت خمیده ساخته شده که علاوه بر زیبایی ظاهری به کاربر اجازه می‌دهد تا با لمس قسمت خمیده کنار صفحه به ویژگی‌هایی همچون منو‌ها، تنظیمات و میانبر‌ها دسترسی پیدا کند.
سخت‌افزار و نرم‌افزار
هر دوی این گوشی‌های هوشمند دارای سخت افزاری قدرتمند و به روز هستند و جدا از اینکه انتخاب شما کدام گجت باشد مطمئن هستیم که هیچکدام در بحث سخت افزاری ضعفی نخواهند داشت.
پردازنده استفاده شده در iPhone X شش‌ هسته‌ای و از نوع A11 Bionics است که در مقایسه با پردازنده آیفون‌های نسل قبل افزایش قدرت قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد، Galaxy Note 8 در دو مدل عرضه می‌شود که یکی از آنها از پردازنده Snapdragon 835 و دیگری از پردازنده Exynos 8895 استفاده می‌کند و در هر دو پردازنده شاهد وجود ۸ هسته پردازشی هستیم.
در بحث حافظه رم می‌دانیم که Galaxy Note 8 از ۶ گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد و این در حالی است که اپل توضیحی در مورد مشخصات حافظه رم iPhone X نداده است، اما کارشناسان مقدار حافظه رم آن را ۳ گیگابایت پیش‌بینی می‌کنند.

شاید گمان کنید که پردازنده ۸ هسته‌ای و حافظه رم ۶ گیگابایتی Galaxy Note 8 بتواند قوی‌تر از سخت افزار iPhone X ظاهر شود، اما با توجه به عملکرد سخت افزاری گوشی‌های پیشین و هم رده شرکت‌های سامسوگ و اپل می‌دانیم که اگر قدرت سخت افزاری iPhone X بیشتر از هم‌‌ پای کره ای اش نباشد،ضعیف‌تر از آن هم عمل نخواد کرد.
Galaxy Note 8 به صورت پیش‌فرض از سیستم عامل اندروید نسخه Nougat استفاده کرده و در iPhone X شاهد بهره‌گیری از آخرین نسخه سیستم عامل iOS و یا iOS11 هستیم.
در بحث امکانات سخت افزاری باید گفت که کاربران Galaxy Note 8 به لطف وجود قلم نوری سامسونگ و یا S Pen که همراه با این فبلت عرضه می‌شود می‌توانند از ویژگی‌هایی همچون یادداشت برداری و نیز طراحی بهره‌مند شوند.
دوربین و باتری
iPhone X دوربین اصلی‌ای دوگانه و ۱۲ مگاپیکسلی دارد که یکی از آنها دارای دیافراگم f/1.8 و لنز Wide-Angle بوده و دیگری از لنز Telephoto با دیافراگم f/2.4 استفاده می‌کند، از ویژگی‌های شاخص این دوربین دوگانه می توان به زوم اوپتیکال و نیز فناوری لرزش‌گیر اوپتیکال اشاره کرد و تصاویر ثبت شده توسط آن کاملا زنده و واضح هستند.
دوربین به کار رفته در iPhone X دارای توانایی تشخیص عمق تصویر است که با استفاده از آن و انتخاب افکت تصویری Bokeh می‌توانید به هنگام تصویر‌‌برداری پس زمینه سوژه عکس را تار کنید و عکس‌های زیبایی را به ثبت برسانید، ویژگی شاخص دیگری که در دوربین iPhone X شاهد آن هستیم وجود فناوری واقعیت افزوده است که مخاطبان زیادی را به این گجت علاقه‌مند کرده است؛ با بهره‌گیری از این فناوری iPhone X ویژگی‌های جذابی را در خود جای داده که از یکی از آنان امکان انجام بازی‌های جالبی با استفاده از دوربین آن است، در یکی از این بازی‌ها کاربر با نگه داشتن آیفون خود رو به آسمان و چرخیدن به اطراف می‌تواند صور فلکی موجود در فضای اطراف زمین را به صورت مجازی مشاهده کند.

دوربین اصلی Galaxy Note 8 نیز دوگانه است اما دیافراگم‌های به کار‌ رفته در آن از نوع f/1.7 و f/2.4 هستند و این بدین معنی است که دوربین اصلی پرچمدار سامسونگ در محیط‌های تاریک و در شرایط نوری نامطلوب می‌تواند عملکرد بهتری را نسبت به رقیب آمریکایی خود نشان دهد.
در دوربین اصلی Galaxy Note 8 نیز شاهد وجود فناوری‌هایی همچون لرزش‌گیر اوپتیکال و نیز قابلیت زوم اوپتیکال هستیم و این گوشی توانسته در آزمایشات اولیه عکس‌های خوبی را به ثبت برساند، اما دوربین پرچمدار سامسونگ از فناوری واقعیت افزوده پشتیبانی نمی‌کند و علاوه بر این در قسمت ضبط ویدئو هم عملکرد ضعیف‌تری را نسبت به iPhone X دارد.
دوربین جلویی پرچمدار اپل ۷ مگاپیکسلی بوده و به دیافراگمی از نوع f/2.2 مجهز شده است و این در حالی است که دوربین ۸ مگاپیکسلی فبلت سامسونگ دارای دیافراگم f/1.7 است، بنابراین برتری دوربین سلفی پرچمدار سامسونگ در مقابل iPhone X بدیهی به نظر می‌رسد.

دوربین هر دو گوشی دارای قابلیتی است که می‌تواند از روی اسکن سه بعدی صورت کاربر قفل صفحه نمایش گجت را باز کند، گرچه در اولین آزمایشات مشخص شد که فناوری امنیتی به کار رفته در آیفون در بحث احراز هویت از روی چهره بی نقص‌تر عمل می‌کند، علاوه بر این iPhone X به واسطه دوربین جلویی اش قادر است تا احساسات موجود در چهره کاربر را درک کرده و آنها را به شکلک‌های انیمیشنی تبدیل کند.
گرچه اطلاعات واضحی در مورد ظرفیت باتری iPhone X در دست نیست اما شرکت سازنده ادعا کرده که کاربر با شارژ کامل گجت می‌تواند به مدت ۱۲ ساعت وبگردی کرده و یا ۱۳ ساعت به تماشای فیلم بپردازد،iPhone X از شارژ بی‌سیم هم پشتیبانی کرده و با بهره‌گیری از فناوری شارژ سریع می‌تواند در عرض ۳۰ دقیقه در حالت شارژ با برق مستقیم از صفر به ۵۰ درصد ظرفیت خود برسد، Galaxy Note 8 نیز از دو فناوری شارژ بی‌سیم و شارژ سریع پشتیبانی می کند و در آزمایشات آن مشخص شد که باتری ۳۳۰۰ میلی آمپری این گجت با شارژ کامل می‌تواند بیشتر از یک روز کاربر را از شارژ کردن آن بی‌نیاز کند.
قیمت
هر دو گوشی گران‌قیمت هستند، قیمت در نظر گرفته شده برای نسخه ۶۴ گیگابایتی iPhone X 999 دلار است و برای تهیه نسخه ۲۵۶ گیگابایتی این گجت باید هزینه‌ای معادل ۱۱۴۹ دلار را صرف کنید.
Galaxy Note 8 در مقایسه با پرچمدار اپل قیمت کمتری را طلب می‌کند و با صرف هزینه ۹۲۹ دلاری می‌توانید نسبت به خرید آن اقدام کنید، ظرفیت داخلی فبلت سامسونگ ۶۴ گیگابایت بوده و بر‌خلاف iPhone X در آن شاهد وجود درگاه کارت حافظه SD هستیم.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر