در حال خواندن
رتبه جهانی تعرفه اینترنت ایران پس از افزایش تعرفه ها
0

ماجرا از این قرار است که اپراتورهای مخابراتی کشور با توجه به شرایط و دشواری های زندگی مشترکان خود ۶ سال تعرفه های اینترنت خود را ثابت نگه داشتند و این وضعیتی بود که دیگر قابل ادامه دادن نبود. در کشوری که هرساله تورم بیشتری را در مقایسه با سال قبل تجربه می کند شاید در نظر اول ثابت ماندن قیمت یک کالا یا یک خدمت به نظر جذاب برسد اما بوی خوشی از پشت پرده این ثبات نمی توان انتظار داشت.

به گفته مسئولان ارتباطی کشور ادامه روند ثبات قیمت ها به رکود صنعت ارتباطات و افت قابل‌توجه کیفیت شبکه ارتباطی می انجامد و بنابراین تغییر قیمت های دیگر لاجرم می نمود. در رایزنی های صورت گرفته نتیجه این شد که اولا بسته‌های اینترنت نباید بیش از ۳۴ درصد افزایش قیمت داشته باشند، ثانیا جزییات قیمت‌های جدید اینترنت و جدول مقایسه‌ای قیمت قبل و بعد توسط اپراتورها منتشر شود، ثالثا هیچکدام از بسته‌هایی که تا قبل از افزایش تعرفه ها در دسترس کاربران بوده نباید حذف شوند و رابعا افزایش بیش از ۳۴ درصدی تعرفه اینترنت توسط کاربران به ۱۹۵ گزارش داده شود.

با همه این تفاسیر خوب است که ببینیم رتبه ایران از جهت تعرفه گذاری پس از این افزایش تعرفه ۳۴ درصدی قیمت ها در مقایسه با کشورهای همسایه در کدام جایگاه قرار دارد.

براساس گزارشی که توسط وب‌سایت cable.co.uk منتشر شده است، قیمت متوسط هر گیگابایت اینترنت در ترکیه: ۱.۱۷ دلار، عراق: ۱.۳۷ دلار، ارمنستان: ۱.۴۳ دلار، آذربایجان: ۱.۵۶ دلار، افغانستان: ۱.۶۰ دلار، پاکستان: ۱.۸۵ دلار، ترکمنستان: ۲.۰۳ دلار، عمان: ۴.۲۳ دلار،  قطر: ۶.۶۲ دلار،  امارات: ۱۱.۴۳ دلار، کویت: ۱۲.۳۴ دلار و عربستان: ۲۶.۲۹ دلار است. قیمت متوسط هر گیگابایت اینترنت در ایران برابر با ۶ دلار است که هنوز هم از بیشتر کشورهای همسایه ارزان‌تر است.

از نقطه نظر جهانی قیمت ها بر اساس پیش بینی های صورت گرفته که نتایج آن در وب سایت «ورلد پاپیولیشن ریویو» منتشر شده است، در سال ۱۴۰۲ کاربران امارات متحده عربی، قطر، عمان، هندوراس، عربستان صعودی، آمریکا، کانادا، بولیوی، بحرین و لوکزامبورگ به ترتیب رتبه های یک تا ده را به عنوان گرانترین پرداخت کنندگان هزینه اینترنت در دنیا خواهند داشت. مطابق این پیش بینی ها نرخ اینترنت در ایران ۲۰/۴۷ خواهد بود که از این منظر ایران در دسته ارزانترین قیمت ها به شمار می آید.

بنابراین هرچند که این روزها تحمیل کوچکترین بار مالی اضافی بر افراد ممکن است از آستانه تحمل آنان فراتر باشد اما نباید این نکته را هم نادیده گرفت که ثبات قیمت ها می تواند به نتایج ناخوشایندی در دنیایی که همه امورمان وابسته به اینترنت شده اند، منجر شود.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر