در حال خواندن
تعرفه اینترنت تعدیل نشود، می‌بازیم/آقای مسوول؛ مردم طالب۵G هستند!
0

همیشه و همه جا قابل استفاده بودن یک کالا یا یک خدمت یک ویژگی جذاب برای هر مصرف کننده ای است. اینکه مجبور باشیم برای استفاده از چیزی در زمان مشخصی در مکانی خاص باشیم مطلوبیت چندانی تولید نمی کند. به همین دلیل ساده است که همگان حاضریم برای مصرف بی قید و شرط بهای بیشتری بپردازیم.

با این مقدمه که به نظر می رسد برای همگان قابل قبول باشد در ادامه می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا برای اینترنت موبایل هم از این دیدگاه باید هزینه بیشتری پرداخت کنیم یا نه؟ و اینکه علاوه بر اینکه از لحاظ ذهنی در اختیار داشتن اینترنت همراه برای مصرف کننده به صرفه تر است، آیا از لحاظ فنی هم ارایه دهنده سرویس موبایل هزینه های بیشتری را متحمل می شود یا خیر؟

اینترنت سال های دور

در خاطره بسیاری روزهای استفاده از اینترنت کند و گران که تنها در کافی نت امکان دسترسی داشت را به خاطر داریم. از کافی نت ها به اینترنت دایال آپ خانگی بعد به ADSL رسیدیم. بنابراین کسانی که اینترنت را در چنین شرایطی تجربه کرده اند قدر اینترنت موبایل را می دانند و حاضرند برای آن بهای بیشتری بپردازند. حتی نسل جدید هم با تصور چنین شرایطی می توانند طعم اینترنت موبایل امروزی را بهتر درک کنند. بنابراین رفاه و آرامشی که اینترنت موبایل برای مصرف کننده به همراه داشته است قابل چشم پوشی نیست. در نتیجه مصرف کنندگان هم حاضرند برای تداوم این رفاه هزینه های بالاتری را درنظر بگیرند.

دلایل فنی گرانتر بودن اینترنت همراه

چند دلیل وجود دارد که چرا اینترنت همراه می تواند گرانتر از اینترنت ثابت باشد. یکی از اصلی ترین دلایل گرانتر بودن اینترنت موبایل مربوط می شود به هزینه های زیرساخت. زیرساخت های مورد نیاز برای اینترنت تلفن همراه، مانند دکل های تلفن همراه و تجهیزات شبکه، در مقایسه با زیرساخت اینترنت ثابت مانند کابل ها و روترها، هزینه بیشتری برای ساخت و نگهداری دارند. در نتیجه این هزینه ها اغلب در قالب تعرفه های بالاتر به مصرف کنندگان منتقل می شود.

دلیل دوم پهنای باند محدود است. اینترنت موبایل اغلب نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در فناوری و مجوزهای طیف برای ارائه اتصالات سریع و قابل اعتماد دارد، که می تواند به هزینه های بالاتر برای ارائه دهندگان اینترنت تلفن همراه منجر شود.

تقاضای بیشتر دلیل سوم است. راحتی دسترسی به اینترنت از هر نقطه با یک دستگاه تلفن همراه اغلب منجر به تقاضای بالاتر برای داده های تلفن همراه می شود که می تواند قیمت ها را افزایش دهد.

دلیل چهارم سقف داده هاست که منجر به گرانتر شدن اینترنت موبایل می شود. بسیاری از بسته های داده تلفن همراه دارای سرپوش های داده هستند، که مقدار داده ای را که می توان در یک دوره معین استفاده کرد، محدود می کند. اگر کاربر از سقف داده‌های خود فراتر رود، ممکن است هزینه‌های اضافی از او دریافت شود یا سرعت داده‌اش کاهش یابد. این می تواند داده های تلفن همراه را برای کاربران دیتای سنگین گران تر کند.

 

با توجه به مطلوبیت ذهنی مصرف کنندگان اینترنت موبایل و دلایل فنی روشن که مورد بررسی قرار گرفت، مشخص می شود که نباید مانعی بر سر راه تعرفه گذاری با قیمت های بالاتر برای اینترنت موبایل در مقایسه با اینترنت ثابت وجود داشته باشد. اما در کشور ما این موضوع سال هاست که چالش برانگیز بوده و مسئولان عزمی برای تغییر شرایط موجود از خود نشان نمی دهند و این دلیلی بر شرایط رکورد صنعت ثابت بوده است و بارها متولیان این بخش (ارائه دهندگان اینترنت ثابت) از احتمال ورشکستگی خود گفته اند.

در شرایط فعلی که شاهد ارائه ارزان تر اینترنت موبایل در قالب بسته های تخفیفی از سوی اپراتورهای نلفن همراه به نسبت ارائه دهندگان اینترنت ثابت هستیم، به نظر می رسد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید هر چه سریع تر به مقوله تعدیل تعرفه های ارتباطی پس از سال ها وقفه ورود کند تا مانع عقب ماندگی بیشتر حوزه ثابت و سیار کشور شود.

مردم به عنوان استفاده کنندگان نهایی از سرویس های ارتباطی نیز طبیعتا ترجیح می دهند پیش از هر بحثی، سرویس خوبی دریافت کنند و برای دستیابی به این موضوع نیز حاضر به پرداخت هزینه و بهای آن هستند؛ به عبارت دیگر برای رقابت با سایر کشورها و داشتن اینترنت ۵G چاره ای جز افزایش تعرفه ها نداریم و الا مردم باید به همین کیفیت ارتباطی بسنده کنند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر