در حال خواندن
با بهترین تبلت هیبریدی سامسونگ آشنا شوید
0

نود فناوری-Galaxy Book 12 بزرگ ترین گجت تولید شده توسط شرکت سامسونگ در دسته بندی تبلت های هیبریدی است که با هدف رقابت با Microsoft Surface Pro تولید و به بازار عرضه شده است؛ در ادامه به معرفی ویژگی های جذاب و بررسی نکات مثبت و منفی موجود در این گجت می پردازیم. نقاط قوت
طراحی هیبریدی و قابلیت تبدیل شدن به یک لپ تاپ نسبتا قدرتمندعمر باتری طولانیبهره گیری از یک صفحه نمایش AMOLED با کیفیت تصویر حیرت انگیز
نقاط ضعف
تنوع و تعداد درگاه ها بسیار پایین استمکانیزم طراحی پایه نگه دارنده گجت با نواقصی همراه است

ویژگی های کلیدی
بهره گیری از دو درگاه USB Type Cعرضه شده در دو مدل با حافظه های داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی از نوع SSDمجهز به صفحه نمایش ۱۲ اینچی از نوع AMOLED با دقت تصویر ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسلقابلیت سفارش در دو مدل با حافظه رم ۴ و ۸ گیگابایتیاستفاده از باتری ۵۰۷۰ میلی آمپری قدرتمند
معرفی
Galaxy Book 12 تبلتی هیبریدی است که شرکت سامسونگ آن را با هدف رقابت با پرچمدار تبلت های هیبریدی شرکت مایکروسافت و یا Surface Pro تولید و روانه بازار کرده است، از بزرگ ترین مزیت های Galaxy Book 12 در مقایسه با Microsoft Surface Pro می توان به ظرافت بیشتر در طراحی بدنه، بدون کاهش قدرت سخت افزاری یاد کرد.
صفحه نمایش به کار رفته در تولید Galaxy Book 12 از نوع AMOLED بوده و کیفیت تصویر بالایی را به نمایش می گذارد؛ علاوه بر این ابعاد کوچک و وزن کم این تبلت هیبریدی قابلیت حمل و نقل بالایی را در اختیار کاربر گذاشته به طوری که می توانید برای حمل آن از یک کیف رو دوشی کوچک استفاده کنید. با وجود بهره مندی این محصول از ویژگی هایی جذاب و وسوسه انگیز، نقاط ضعفی در طراحی آن دیده می شود که می تواند شانس Galaxy Book 12 را در رقابت با رقبایی سرسخت همچون Microsoft Surface Pro کاهش دهد. علی رغم وجود نقاط ضعف در طراحی این تبلت، Galaxy Book 12 هنوز هم یک سر و گردن از دیگر رقبای موجود در دسته بندی تبلت های هیبریدی بازار مانند Acer Switch 5 و Lenovo Miix 510 بالا تر است.
طراحی
در بحث طراحی شاهد تمایز واضح Galaxy Book 12 در میان سایر تبلت های هیبریدی مبتنی بر سیستم عامل ویندوز ۱۰ هستیم. بر خلاف سایر محصولات عرضه شده در دسته بندی مذکور که در اولویت اول یک لپ تاپ هستند، شرکت سامسونگ در طراحی Galaxy Book 12 استفاده از آن به عنوان یک تبلت را در اولویت قرار داده؛ این گجت بیشتر شبیه به یک تبلت است تا یک لپ تاپ و عملکرد آن را می توان به یک iPad Pro تشبیه کرد که به جای سیستم عامل iOS از ویندوز ۱۰ بهره می برد.
تصمیم شرکت سازنده در نحوه اولویت بندی کاربری این محصول خوبی ها و بدی هایی را به همراه دارد؛ اگر همیشه در حال حرکت هستید و نیاز به گجتی دارید که بتوانید در هر شرایطی آن را به همراه داشته باشید، Galaxy Book 12 می تواند بهترین انتخاب ممکن برایتان باشد؛ ابعاد این تبلت هیبریدی ۲۹۱ در ۲۰۰ در ۷٫۴ میلی متر و وزن آن معادل ۷۵۰ گرم است که باعث شده با سبک ترین و نازک ترین تبلت هیبریدی ویندوزی موجود در بازار مواجه باشیم.
حتی هنگامی که کاور صفحه کلید به گجت متصل است ظرافت بدنه آن توجه شما را جلب خواهد کرد و می توانید برای حمل و نقل آن از یک کیف رو دوشی معمولی و کوچک استفاده کنید؛ زیبایی ظاهری نیز از جمله ویژگی های مثبت موجود در Galaxy Book 12 است و به هنگام در دست گرفتن آن متوجه کیفیت ساخت بالای بدنه فلزی محصول خواهید شد.

قسمت تبلت مانند گجت از دو دوربین با کیفیت بهره می برد، در قسمت جلویی گجت و بالای صفحه نمایش، شاهد وجود یک دوربین ۵ مگا پیکسلی هستیم که می تواند شما را در ثبت عکس های سلفی نسبتا با کیفیت و نیز برقراری تماس های ویدئویی یاری کند و البته نمی توانید این دوربین را در بحث کیفیت با دوربین سلفی موجود در گوشی های هوشمند بازار مقایسه کنید.
دوربین اصلی قرار گرفته در قاب پشتی تبلت دقتی ۱۳ مگا پیکسلی داشته و از پس انجام امور معمولی کاربر بر خواهد آمد؛ و در نهایت باید بگوییم که کیفیت دوربین های تعبیه شده در این گجت بسیار بالاتر از دیگر تبلت های هیبریدی موجود در بازار است.
بلند گو های دو گانه قرار گرفته در دو طرف بدنه صدای خروجی بلند و با کیفیتی را پخش می کنند و از این بابت هم شاهد برتری این محصول نسبت به اکثر رقبای موجود در بازار هستیم. یکی از نقاط ضعف موجود در بحث طراحی Galaxy Book 12 مربوط به تنوع و تعداد کم درگاه های آن است، پورت های تعبیه شده در این گجت به دو درگاه USB Type C قرار گرفته در دو طرف بدنه اصلی و یک درگاه کارت حافظه Micro SD درقسمت تحتانی آن محدود می شود.
البته نمی توان از گجتی با ابعاد کوچک Galaxy Book 12 انتظار پشتیبانی از پورت های بیشتری را داشت؛ اما با توجه به این مسئله که شرکت سامسونگ هیچ گونه مبدلی را در کنار این محصول ارائه نکرده کاربران به هنگام استفاده از Galaxy Book 12 به عنوان یک لپ تاپ، دچار مشکلات و محدودیت هایی خواهند شد.
صفحه کلید، Track Pad و قلم نوری S Pen
تقریبا تمامی تبلت های هیبریدی موجود در بازار در جعبه خود کاور صفحه کلید و یک قلم نوری را جای داده اند و Galaxy Book 12 هم از این امر مستثنی نیست، البته این ویژگی در محصولاتی مانند iPad Pro و Surface وجود ندارد.
در طراحی قسمت اصلی گجت که به عنوان یک تبلت ایفای نقش می کند، هیچ گونه پایه نگه دارنده ای در نظر گرفته نشده و به منظور باز کردن گجت به عنوان یک لپ تاپ و استفاده از آن در محیط ها و شرایط مختلف شاهد به کار گیری یک سیستم مغناطیسی برای باز نگه داشتن Galaxy book 12 هستیم. این سیستم مغناطیسی می تواند ۳ زاویه مختلف را برای کار کردن با گجت در اختیار شما بگذارد. در یکی از این ۳ حالت این لپ تاپ هیبریدی به طور کامل بر روی سطح خوابیده و می توانید به منظور استفاده از قلم نوری S Pen در شرایطی مثل طراحی و یا یاد داشت برداری از آن استفاده کنید.

به هنگام تایپ کردن با Galaxy Book 12 در حالتی که بر روی مبل نشسته بودیم، متوجه شدیم که هیچ کدام از ۳ حالت پایه نگه دارنده نمی تواند برای ابن شرایط مناسب باشد و این ضعف در طراحی سیستم پایه نگه دارنده مغناطیسی گجت را نشان می دهد.
کاور صفحه کلید Galaxy Book 12 یکی از بهترین و کامل ترین تجربه های ما به هنگام تایپ با یک لپ تاپ هیبریدی را رقم زد؛ خشک و یک دست بودن سطح صفحه کلید و عدم انعطاف پذیری آن به هنگام تایپ سنگین، دقت و راحتی کاربر را به دنبال دارد و از این نقطه نظر می توانیم به جرئت بگوییم که کاور صفحه کلید Galaxy Book 12، بهترین نوع موجود در میان سایر رقبای بازار است.
Track Pad به کار رفته در این محصول عملکرد قابل قبولی دارد و گرچه خیلی بزرگ نیست، اما می تواند از پس انجام امور روزمره شما بر آید و پشتیبانی آن از لمس چند انگشت به طور همزمان می تواند شما را در اجرای فرمان های حرفه ای تر یاری کند.
گمان نمی کنیم قلم نوری S Pen محصولات سامسونگ نیازی به تعریف داشته باشد و همه به دقت و راحتی کار با آن واقف هستیم؛ این قلم نوری به هنگام استفاده در صفحه نمایش لمسی Galaxy Book 12 بار دیگر دقت بالا و سرعت پاسخ گویی بسیار سریع خود را به نمایش گذاشت و کاربر به راحتی می تواند از آن به هنگام انجام اموری مانند یاد داشت برداری و یا طراحی و نقاشی استفاده کند.
صفحه نمایش
صفحه نمایش به کار رفته در تولید Galaxy Book 12 یکی از با کیفیت ترین نمونه هایی است که تا به حال شاهد وجود آن در یک تبلت هیبریدی بوده ایم؛ همانطور که پیشتر نیز بدان اشاره شد شرکت سامسونگ برای صفحه نمایش این گجت از نمونه ای با پنل Super AMOLED استفاده می کند که معایب و مزایایی منحصر به فرد دارد.
در مورد نقاط مثبت و ویژگی های جذاب این صفحه نمایش باید بگوییم که رنگ مشکی و تصاویر تیره به نمایش در آمده بر روی صفحه نمایش Galaxy Book 12 واقعا زیبا و بی مانند هستند و این یکی از ویژگی های مثبت در صفحه نمایش های AMOLED است؛ از طرفی متوجه شدیم که ادعای شرکت سامسونگ مبنی بر پوشش دادن ۹۹ درصد از طیف رنگی Adobe RGB و ۱۰۰ درصد از طیف رنگی sRGB با واقعیت امر تطابق دارد و این می تواند خبر خوبی برای عکاسان و هنرمندان و کاربرد های حرفه ای گرافیکی آنان باشد.

نقطه ضعف موجود در این نوع از صفحه های نمایش مربوط به غلیظ بودن رنگ های موجود در صفحه نمایش است به طوری که گاهی اوقات با رنگ های واقعی موجود در طبیعت تفاوت هایی را نشان می دهد. در کل نمی توان انتظار زیادی از صفحه نمایش یک تبلت هیبریدی داشت و صفحه نمایش Galaxy Book 12 به عنوان محصولی در دسته بندی مذکور، عملکردی بیش از حد انتظار و بسیار قوی تر از سایر رقبا را به نمایش گذاشت.
عملکرد فنی
شرکت سازنده Galaxy Book 12 را در انواع مختلفی به بازار عرضه کرده که هر کدام از آنها از ویژگی های سخت افزاری نسبتا متفاوتی بهره می برند. همه نمونه های موجود در بازار از پردازنده Core i5 نسل پنجم استفاده می کنند و تفاوت میان آنها در میزان حافظه رم و همچنین میزان حافظه داخلی آنها خلاصه شده است؛ کاربران می توانند بین نمونه هایی با ۴ و ۸ گیگابایت حافظه رم و همچنین ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی از نوع SSD یکی را انتخاب کنند.
پردازنده سری U و نسل پنجم Core i5 شرکت اینتل، پیشتر از این در ساخت اکثر تبلت های هیبریدی موجود در بازار به کار رفته بود و می تواند شما را در انجام امور روزانه و معمولی مانند استفاده از نرم افزار هایی مانند Word و Excel و سطوح ابتدایی از نرم افزار های ویرایش تصویر و نقاشی و طراحی دیجیتالی یاری کند.
با افزایش سطح پردازش و به هنگام اجرای پروژه های سنگین گرافیکی در نرم افزاری مانند Krita، متوجه ضعف در عملکرد پردازنده Galaxy Book 12 شدیم، اما این مسئله نمی تواند به عنوان نقطه ضعفی برای این تبلت هیبریدی عنوان شود و هیچ کاربری انتظار چنین کاربردی را از یک گجت کوچک ندارد. پس از اجرای نرم افزار های مختلف بنچمارک بر روی Galaxy Book 12، متوجه قدرت سخت افزاری بالای این گجت شدیم و همانطور که از نتایج مندرج در جدول امتیازات مشخص است، این تبلت هیبریدی می تواند عملکرد فنی قوی تری از رقبای خود را به نمایش بگذارد.

باتری
طبق ادعای شرکت سامسونگ Galaxy Book 12 با بهره گیری از باتری ۵۰۷۰ میلی آمپری اش می تواند به مدت ۱۱ ساعت در حالت پخش ویدئو روشن بماند و با آزمایشاتی که روی عملکرد باتری آن داشتیم شاهد طول عمر ۱۰ الی ۱۱ ساعته باتری این محصول بودیم که نشان از صداقت سامسونگ در بحث تبلیغات دارد.
عمر باتری ۱۱ ساعته این تبلت هیبریدی چیزی در حدود ۲ الی ۳ برابر عمر باتری دیگر رقبای موجود در بازار است؛ بنا بر این اگر عمر باتری از جمله اصلی ترین اولویت های شما به هنگام خرید یک تبلت هیبریدی است، Galaxy Book 12 می تواند بهترین انتخاب در دسترس شما باشد.
به هنگام انجام آزمایش در حالت مصارف روزمره و عادی متوجه شدیم که Galaxy Book 12 با هر بار شارژ کامل می تواند به مدت ۵ الی ۹ روز به انجام ماموریت های خود بپردازد و عمر باتری آن در حالت اجرای نرم افزار های گرافیکی، ویرایش تصویر و … چیزی در حدود ۵ ساعت بود که نشان دهنده برتری عملکرد باتری این گجت نسبت به سایر محصولات مشابه موجود در بازار است.

نتیجه گیری
Galaxy Book 12 با عمر باتری طولانی، قابلیت حمل و نقل آسان و قدرت سخت افزاری مطلوبش، یکی از بهترین محصولات موجود در بازار تبلت های هیبریدی مبتنی بر سیستم عامل ویندوز ۱۰ است و برای کاربرانی که به دنبال خرید یک تبلت ویندوزی با قابلیت های یک لپ تاپ هستند انتخاب مناسبی به نظر می رسد.
پایه ای ترین مدل Galaxy Book 12 قیمتی در حدود ۶ میلیون تومان خواهد داشت و اگر مشکلی در بحث بودجه ندارید و می توانید با ضعف های موجود در قسمت طراحی پایه نگه دارنده محصول کنار بیایید، Galaxy Book 12 بی شک از بهترین انتخاب های در دسترس شماست.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر