در حال خواندن
چرا هیوندای i20 هاچبک محبوب ایرانی‌ها شد؟
0

اتومبیل‌های کلاس هاچبک، خودروهایی محبوب در سراسر دنیاست. مخصوصا جوانان ترجیح می‌دهند به جای نشستن پشت فرمان یک اتومبیل سدان، هاچبک‌ها را برای سواری انتخاب کنند. یکی از هاچبک‌هایی که این روزها زیاد در معابر شهری کشورمان دیده می‌شود هیوندای i20 است که خودروی پرسابقه‌ای به حساب نمی‌آید و فقط دو نسل از آن تا به حال به بازارهای خودرو در جهان عرضه شده است. البته خوشبختانه هر ۲ نسل این اتومبیل هم توانسته به بازار خودروی کشورمان راه یابد. استقبال از آن هم آنقدر خوب بوده که از سال ۱۳۹۶، شرکت کرمان موتور که محصولات هیوندای را مونتاژ می‌کند، i20 را هم در سبد اتومبیل‌های هیوندای مونتاژی خود قرار داد. اما راز محبوبیت این اتومبیل میان ایرانی‌ها چیست؟ چرا i20 توانسته اینقدر در دل مردم کشور ما جا باز کند؟

هیوندای i20؛ انتخابی از میان ۳ گزینه

با مشاهده آگهی‌های خودرو در دیوار متوجه می‌شوید که ایرانی‌ها در میان هاچبک‌های تولیدی شرکت هیوندای، قدرت انتخاب میان ۳ محصول را دارند؛ i10، i20 و i30. اما دلیل موفقیت i20 نسبت به دو خودروی دیگر این است که هم این اتومبیل فضای بازتری برای سرنشینان نسبت به i10 دارد و قیمتش نسبت به i30 مناسب‌تر است. این دو خصوصیت؛ یعنی جادار و اقتصادی بودن باعث شده تا این هاچبک کره‌ای بتواند بیشتر از برادران خود مورد توجه ایرانی‌ها قرار بگیرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که نسل اول این اتومبیل یک هاچبک کاملا معمولی محسوب می‌شود. هیوندای عرضه نسل اول i20 را از سال ۲۰۰۸ آغاز کرد و درست سه سال بعد، یعنی از سال ۲۰۱۱ ایرانی‌ها شاهد خرید و فروش این اتومبیل در بازار کشورشان بودند. نسل اول این اتومبیل تا سال ۲۰۱۴ تولید شد و بعد هم هیوندای نسل دوم این هاچبک را روانه بازار کرد. i20 مونتاژ شده توسط شرکت کرمان موتور، نسل دوم این اتومبیل کره‌ای به حساب می‌آید.

مقایسه نسل اول و نسل دوم i20

طراحان هیوندای تمام تلاش‌شان را کرده‌اند که نسل دوم این اتومبیل ظاهر جذاب‌تر و اسپرت‌تری نسبت به نسل اول داشته باشد. این اتومبیل هم مانند دیگر محصولات شرکت هیوندای در نسل دوم از جلوپنجره ۶ ضلعی بهره می‌برد که تبدیل به یک نوع امضا برای طراحان هیوندای شده است. تغییر فرم چراغ‌ها و بهبود نمای جانبی، جلو و عقب، در نهایت هاچبکی خاص را در نسل دوم پیش روی مشتریان قرار داده است. چراغ‌های جلو عقابی شده و کاپوت حجم‌دهی خوبی پیدا کرده است. چراغ‌های مه‌شکن هم تغییر قیافه داده‌اند و اسپرت‌تر شده‌اند. در نمای جانبی، اضافه شدن نوار سیاه‌رنگ به پایین درها، شکل متفاوتی نسبت به نسل اول این اتومبیل ایجاد کرده است.

طراحان کره‌ای نمای عقب i20 نسل دوم را هم بسیار شبیه هیوندای توسان نسل جدید طراحی کرده‌اند که مهم‌ترین ویژگی آن همان چراغ‌های کشیده است. داخل کابین نسل دوم هم شما با آپشن‌های یک اتومبیل لوکس مواجه می‌شوید. البته متاسفانه کرمان‌ موتور، سانروف را از نسخه مونتاژ شده خود حذف کرده و تعداد ایربگ‌های این اتومبیل را از ۶ ایربگ به ۲ ایربگ کاهش داده است. آپشن‌های ویژه نسل اول i20 در سنسور فشار باد تایر، اتولایت، کول‌باکس، گرمکن صندلی جلو، سانروف و سیستم تهویه اتومات خلاصه می‌شود، در حالی که نسل دوم این اتومبیل علاوه بر این آپشن‌ها، دارای سنسور عقب، سنسور باران، دوربین عقب، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای نیز هست. هر دو نسل در بخش ایمنی هم ۶ ایربگ، ترمز ضدقفل و ترمز پارک برقی دارد. 

زیر کاپوت چه خبر است؟

نسل اول و دوم i20 در بخش فنی هم تفاوت‌هایی نسبت به یکدیگر دارند. نسل اول این اتومبیل دارای پیشرانه ۱.۶ لیتری است که می‌تواند قدرت ۱۲۱ اسب‌بخار و گشتاور ۱۵۴ نیوتن‌متر تولید کند. شتاب i20 نسل اول اتومبیل چندان مطلوب نیست و ۱۲.۱ ثانیه طول می‌کشد تا اتومبیل شما را از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. نسل دوم این اتومبیل هم از پیشرانه ۱.۴ لیتری بهره می‌برد که می‌تواند قدرت ۱۰۱ اسب‌بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتن‌متر تولید کند. اوضاع شتاب نسبت به نسل اول خراب‌تر شده و به ۱۲.۹ ثانیه رسیده است. جعبه‌دنده هر دو نسل هم از نوع ۴ سرعته اتوماتیک محسوب می‌شود. قطعا قیمت نسل اول و دوم این اتومبیل هم در بازار خودروی کشورمان تفاوت‌های محسوسی دارد که با مراجعه به بخش هیوندای i20 در سایت دیوار می‌توانید این قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر