در حال خواندن
در آستانه حج ابراهیمی چه سیمکارتی برای سفر به عربستان تهیه کنیم؟/سرویس‌های رایگان برای ایرانی‌ها
0

یکی از اپراتورهای تلفن همراه ایرانی توانسته طی مذاکراتی که با عربستانی‌ها داشته، بسته‌های ویژه ارزان اینترنت، مکالمه و پیامک را برای زوار ایرانی ایام حج واجب ۱۴۰۲ طراحی و حتی امکان استفاده از اینترنت رایگان را فراهم کند.

حج تمتع یا حج واجب یکی از مهم‌ترین فروع دین اسلام است. مسلمانان با داشتن شرایطی مکلفند در دهه اول ماه ذی‌الحجه به مسجد الحرام در شهر مکه در عربستان سعودی بروند و مجموعه‌ای از اعمال نیایشی را به‌جا آورند. حج تمتع بر کسی واجب می‌شود که استطاعت داشته باشد، یعنی از لحاظ مالی، تمکن ثبت نام و رفتن و انجام مناسک حج را داشته باشد و در برگشت هم در تهیه مخارج همسر خود به زحمت نیفتد و از نظر جسمی بتواند اعمال حج را به جا آورد و استطاعت جسمی داشته باشد.

هرچند یکی از شرایط شرکت در حج تمتع تمکن مالی است، اما به هر وصف در هر سفری مدیریت هزینه ها و داشتن امکاناتی که آسودگی خیال مسافر را فراهم می کند از موضوعات مهم آن سفر است. از آنجا که یکی از فاکتورهای مهم در هر سفری امکان ارتباط مخابراتی در کشور مبدا و مقصد است، در گزارش پیش رو به بررسی امکانات و تسهیلاتی که نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه ایران برای زائران خانه خدا درنظر گرفته است، می پردازیم. بدین منظور ابتدا هزینه ها و امکانات استفاده از طرح های ارایه شده توسط همراه اول با اپراتورهای عربستانی مقایسه می شود و سپس در ادامه مزایای استفاده از بسته های طراحی شده توسط این اپراتور در مقایسه با اپراتورهای عربستانی بررسی می شود.

مقایسه هزینه ها در رومینگ همراه اول و سیمکارت های عربی

در حالی که قیمت ارزانترین بسته همراه اول (بسته اینترنت ۵/۱ گیگابایت ۶۰ روزه) با تنوع زمانی ۷ تا ۹۰ روز) تنها ۲۸۰ هزار تومان است، قیمت ارزانترین بسته ها برای دو اپراتور زین (۳ گیگابایت ۱۴ روزه) و STC (2 گیگابایت ۳۰ روزه) به ترتیب ۵۱۷ هزار تومان و ۵۲۵ هزار تومان است.

مقرون به صرفه ترین بسته اینترنتی و مکالماتی و پیامکی در حج ۱۴۰۲

در مورد گرانترین بسته ها نیز همراه اول بسته نامحدود ۹۰ روزه با ۱۵۰ دقیقه مکالمه و ۱۵۰ عدد پیامک دارد که به قیمت یک میلیون و ۸۴۰ هزار تومان عرضه می شود؛ این در حالی است که در همین رده اپراتور زین بسته ۲۵ گیگابایت ۳۰ روزه و اپراتور الجوال بسته ۴۵ گیگابایت ۲۱ روزه را دارند که به ترتیب با قیمت های «۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان» و «یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان» عرضه می شوند.

مشخصا نامحدود بودن بسته همراه اول در کنار هدایای مکالماتی و پیامکی و همچنین قیمت جذاب این بسته، راه رقابت را بر دیگر اپراتورهای ایرانی و عربستانی می‌بندد؛ هیچکدام از اپراتورهای عربستانی و ایرانی به جز همراه اول بسته های نامحدود ارائه نمی کنند.

 

رومینگ همراه اول یا سیمکارت عربی در حج

با توجه به مقایسه ای که در بخش قبل صورت گرفت می توان اینطور نتیجه گیری کرد که استفاده از سرویس رومینگ ارایه شده توسط همراه اول در مقایسه با اپراتورهای عربی بسیار مقرون به صرفه تر بوده و داری تنوع زمانی بیشتری است. همچنین زائران خانه خدا در صورت استفاده از طرح های همراه اول نیازی به خرید سیمکارت های عربی نداشته و می توانند با حفظ سیمکارت خود در سفر با آسودگی بیشتری به مناسک حج بپردازند.

درنتیجه دسترسی به اپلیکیشن های ایرانی، وب سایت ها و امور بانکی بدون محدودیت برای آن ها امکانپذیر بوده و لازم نخواهد بود که بابت پرداخت هزینه های تلفن همراه خود ریال خود را تبدیل کرده و درگیر امور مربوط به آن باشند.

دو نکته دیگر که مسافران خانه خدا باید مدنظر قرار دهند این است که در صورت استفاده از سیمکارت های اپراتور زین تماس بین الملل با ایران برای آن ها امکان پذیر نبوده و نیز مدت فعال بودن سیمکارت های عربی برای آن ها بین ۲ تا ۴ هفته است.

بنابراین به طور کلی می توان اینطور نتیجه گیری کرد که استفاده از سیمکارت همراه اول و بسته های رومینگ این اپراتور در سفر به حج از طرفی هزینه های مخابراتی آن ها را به نصف کاهش داده و از سوی دیگر در صورت استفاده از این طرح ها مشترکان وارد چالش های جدیدی که در استفاده از سیمکارت های عربی وجود دارد، نخواهند شد.

چه خدماتی در سرویس رومینگ همراه اول برای حجاج رایگان است؟

همچنین علاوه بر مقرون به صرفگی و دایره گسترده سرویس دهی همراه اول به حجاج، «فعالسازی سرویس با کد دستوری ستاره ۱۰ ستاره ۲۹۱۱ مربع»، «دریافت هر گونه پیامک حتی پیامک رمز دوم»، «استفاده از کدهای ussd»، «خرید از فروشگاه همراه اول»، «تماس با کال سنتر همراه اول ۹۹۹۰»، «باز کردن اپلیکیشن همراه من»، «تماس با پلیس و اورژانس محلی» و همچنین «مرور وبسایت همراه اول» برای تمامی حجاجی که از سیمکارت های همراه اول در عربستان استفاده می کنند، رایگان است.

 

 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر