در حال خواندن
نوسان ارز، بدهی زیرساخت به اپراتورهای خارجی را سنگین کرده است
0

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، از آنجا که شرکت‌اش اجازه استفاده از ارز مرجع ندارد، افزایش شدید نرخ ارز موجب شده که با بدهی سنگینی به اپراتورهای خارجی مواجه شود.
محمود خسروی درباره مشکلات به وجود آمده در مبادلات تجاری و مکالمات بین‌الملل این شرکت پس از افزایش نرخ ارز گفت: در گذشته شرکت زیرساخت برای پرداخت هزینه مکالمات بین‌الملل به اپراتورهای خارجی از دلار به نرخ مرجع استفاده می‌کرد. اما دیگر مدتی است ارز مرجع به ما تعلق نمی‌گیرد.
وی افزود: درخواست تعیین تکلیف برای استفاده از ارز با نرخ مرجع داده‌ایم، اما هنوز پاسخ مشخصی دریافت نکرده‌ایم و همین موضوع باعث شده بدهی سنگینی به برخی از اپراتورها داشته باشیم.
خسروی گفت: از سوی دیگر با اینکه می‌توانیم هزینه مکالمات بین‌الملل برخی از کشورهای خارجی را پرداخت کنیم، مشکلاتی در خصوص انتقال پول به کشورهای مقصد وجود دارد که البته در حال رفع آنها هستیم.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: این موضوع باعث شده تا اپراتورهای خارجی در برخی از مسیرها محدودیت ترافیکی برای ارتباطات بین‌الملل کشور ایجاد کنند و ما به ناچار از مسیرهای دیگری ارتباطات‌مان را منتقل می‌کنیم.
 
فعلا اجازه استفاده ارز با نرخ مرجع را نداریم
وی گفت: در برخی از ارتباطات بین‌الملل هزینه مکالمات براساس نرخ‌های ترافیک بین کشورها بیشتر از نرخ وصولی است و همین عامل باعث می‌شود شرکت زیرساخت روی تعرفه‌ای که از مشترکان دریافت می‌کند، مبلغی را بیفزاید و به کشور مقصد بپردازد. در واقع زیرساخت روی ارتباطات سوبسید می‌پردازد.
وی افزود: برای رفع این مشکل پیشنهاداتی به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارایه کرده‌ایم که منتظر پاسخ سازمان رگولاتوری هستیم.
مدیرعامل شرکت زیرساخت همچنین با بیان اینکه در تلاشیم که با استفاده از راهکارهای دیگر مشکل را برطرف کنیم، افزایش قیمت در برخی مسیرهای بین‌الملل را نیز ممکن دانست.
وی با بیان اینکه امروزه انتقال مکالمات بین‌الملل همانند بورس جهانی است، گفت: قیمت انتقال مکالمات تعرفه مشخصی ندارد و به صورت روزانه تغییر می‌‌کند. همین عامل نیز موجب مشکلات شده است.
خسروی یکی دیگر از مشکلات عمده زیرساخت را برای انتقال ترافیک بین‌الملل، افزایش تعرفه توسط برخی از پیمانکاران خارجی عنوان کرد و گفت: یکی از بهترین طرف‌های قرارداد ما در سال‌های گذشته اپراتور کیوتل بود که ترافیک زیادی از طریق آن منتقل می‌شد. اما این اپراتور حالا با افزایش تعرفه‌ها، بابت یک دقیقه انتقال ترافیک، پنج دلار طلب می‌کند که قابل پذیرش نیست.
 
قاچاق مکالمه امسال ریشه‌کن می‌شود
وی راهکار زیرساخت برای رفع این مشکل را انتقال ترافیک به مسیرهای دیگر عنوان کرد و گفت که شرکت‌اش در این زمینه موفق عمل کرده است.
وی درباره استفاده از نرم‌افزارهای جدید برای جلوگیری کامل از قاچاق مکالمات بین‌الملل نیز گفت: این نرم‌افزار در بخشی از شبکه به صورت آزمایشی به کار گرفته شد و موفق عمل کرد.
وی افزود: در صورتی که مشکلی ایجاد نشود، با استفاده از این نرم‌افزار تا قبل از پایان امسال قاچاق مکالمه را در شبکه ارتباطی کشور ریشه‌کن خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت زیرساخت در خصوص آخرین وضعیت ایجاد دیتاسنتر ملی نیز گفت: بخش عمده‌ای از تجهیزات مورد نیاز وارد شده و کار در حال انجام است.
اما بررسی‌های فناوران حاکی است که شرکت زعیم، به عنوان یکی از پیمانکاران پروژه ایجاد دیتاسنتر ملی توانسته به سرعت بزرگ‌ترین دیتاسنتر کشور را برای رایتل راه‌اندازی کند اما در خصوص ایجاد دیتاسنتر ملی هنوز کار به جایی نرسیده است. خسروی در این زمینه گفت: در این پروژه شرکت زعیم همکار شرکت ایز ایران است و به صورت مستقل پیمانکار پروژه نیست. به هر حال قسمتی از تجهیزات خریداری شده و مابقی نیز در حال انجام است.
وی افزود: باید توجه داشته باشید که برخی از محدودیت‌ها با توجه به اندازه پروژه وجود داشته که یکی از آنها نیز افزایش نرخ ارز بوده است.
به گفته خسروی، مشکلات دیگری از قبیل دریافت مجوز ساختمانی از شهرداری نیز در این تاخیر بی تاثیر نبوده که تلاش خواهیم کرد هر چه سریع‌تر این مشکلات برطرف شود.
وی در خصوص احتمال جریمه مجری پروژه دیتاسنتر ملی به دلیل تاخیر نیز گفت: قطعا براساس شرایط قرارداد عمل خواهیم کرد. اما سعی می‌کنیم جانب انصاف را در جریمه کردن مجری با در نظر گرفتن شرایط رعایت کنیم.
خسروی همچنین درباره اختلافات شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت مخابرات در اجاره لینک‌های ارتباطی گفت: جلسات هماهنگی هر دو هفته یک بار با حضور کارشناسان طرفین برگزار می‌شود و توافقات اولیه نیز در این رابطه صورت گرفته است و به نظر می‌رسد به زودی مشکلات برطرف خواهد شد.
 
 
 

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر