در حال خواندن
نقدی بر اظهارات مدیرعامل رایتل
0

مدت اندکی است که رسم شده مدیران و مسوولانی که قادر به پاسخگویی به پرسش خبرنگاران نیستند، یا به کل خود را از دسترس خارج می‌کنند یا در نشست‌های خبری خود خبرنگاران منتقد را حذف می‌کنند.

نود آی سی تی – این که چنین روشی یعنی سرکوب پرسشگری در دولتی که رییس جمهور قول پاسخگویی داده تا کجا جواب می‌دهد و با این روش می‌توان مانع انتشار صداها شد، اشتباهی است که دیر یا زود مدیران مربوطه آن را در خواهند یافت.به گزارش موبنا، مدیر عامل رایتل هفته گذشته با حذف تعدادی از خبرنگاران تخصصی و منتقد حوزه ارتباطات، اقدام به برگزاری یک نشست خبری کرد تا شاید به این ترتیب بتواند نتیجه مورد نظر خود را به دست آورد. اما پرسش تعدادی از خبرنگاران حاضر در این نشست مانع پنهان کردن مشکلات این اپراتور شد.اگرچه پایگاه تخصصی خبری موبنا نیز در این نشست حضور نداشت اما خروجی رسانه‌ها وضعیت رایتل را تا حدودی روشن کرد. مدیر عامل این اپراتور مجبور به اعترافات صریحی از وضعیت رایتل شد که نه تنها کارشناسان را نسبت به بهبود وضعیت این اپراتور امیدوار نکرد بلکه بر نگرانی‌ها نیز افزوده شد. ادامه متن برگرفته از اظهارات چهارمین مدیر عامل رایتل در این نشست خبری است:۱- مدیر عامل رایتل: (رایتل هزار سایت راه اندازی کرده و امیدوار به راه اندازی ۳۶۰۰ سایت است و از نظر پوشش دهی نیز در وضع مطلوبی نیست.)به این ترتیب این بخش از اظهارات ایشان نیاز به تشریح بیشتر ندارد که رایتل پوشش مناسبی ندارد.۲- مدیر عامل رایتل: (با عرض شرمندگی یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک داریم.)البته مدیر عامل رایتل نمی‌دانست چه تعداد از این مشترکان سیمکارت دیتا خریده‌اند و چه تعداد سیمکارت صوتی. این که چه تعداد از عدد کاربران مذکور مشترک فعال به شمار می‌روند نیز معلوم نیست. جالب آنکه مدیر عامل رایتل وعده بزرگی داده که تا ۴ ماه آینده تعداد کاربران خود را به ۵ میلیون! مشترک برساند. تا آن زمان ما هم منتظر می‌مانیم.۳- مدیر عامل رایتل: (با توجه به سهم بازار ارتباطات با حضور دو اپراتور همراه اول و ایرانسل و با احتساب تالیا در کشور جذب مشترک در حوزه Voice مشکل بوده و این اپراتور به سمت خدمات ارزش افزوده می‌رود.)این که مقصود چه خدماتی است که دو اپراتور دیگر با بیش از ۹۹ درصد مشترکان کشور قادر به ارایه آن نیستند پرسشی است که مدیر عامل رایتل به آن پاسخ نداد.۴- مدیرعامل رایتل: (منتظریم پیوست فرهنگی نهایی شود.) ظاهرا پیوست فرهنگی بهانه خوبی شده تا با تاخیر در پیگیری آن زمان بیشتری برای توجیه سایر تاخیرها داشت. اگرچه نصب آنتن و پوشش کشوری چندان مرتبط با دریافت پیوست فرهنگی نیست. این هم بماند که با نرخ بالای مکالمات تصویری از سوی رایتل بعید به نظر می‌رسد کاربران به جای استفاده از ابزارهای چت اینترنتی و مکالمه صوتی و تصویری به سراغ مکالمات تصویری رایتل رفته و همچنان چشم انتظار این سرویس باشند. از این رو موضوع عقب افتادگی رایتل به بهانه لغو مکالمات تصویری غیرقابل پذیرش است.۵- مدیر عامل رایتل : (وضعیت خدمات مکالمه و قیمت آن با ۲ اپراتور دیگر چندان تفاوتی ندارد و به گمانم این موضوع ناشی از ضعف اطلاع رسانی بوده چرا که حتی در بعضی موارد نرخ خدمات ما ارزان‌تر از دو اپراتور دیگر در می‌آید) نمی‌دانیم ضعف اطلاع‌رسانی رایتل در پایین بودن نرخ خدماتش به نسبت دو اپراتور دیگر کشور را باور کنیم یا تبلیغات میلیاردی این اپراتور در ایجاد کمپین فرهنگی “هنگام رانندگی پیامک نزنید!” یا “تبلیغات روی سرعت اینترنت رایتل” را؟۶- مدیرعامل رایتل: (ما درخواستی دریافت مجوز وای‌فای را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه دادیم و همچنان منتظر جوابیم.)در پروانه رایتل اشاره‌ای به وای‌فای نشده بود از این رو به نظر می‌رسد این اپراتور در تلاش برای تبدیل شدن به یک شرکت اینترنتی است تا یک اپراتور نسل سوم تلفن همراه، وانگهی رایتل هنوز پوشش مناسبی برای کارهای الزامی و اجباری خود نیز ندارد، که حالا به دنبال مشترک وای‌فای نیز هست.۷- مدیر عامل رایتل: (تلاش داریم تا یک ماه آینده رومینگ این اپراتور نیز راه‌اندازی شود.)روی دیگر این سخنان این است که در مدت مذکور کاربران این اپراتور امکان استفاده از سیمکارت‌های رایتل در خارج از کشور را نداشتند، ناگفته نماند که مدیر عامل رایتل گفته “تلاش داریم تا یک ماه آینده” رومینگ برقرار شود. ما نیز منتظر می‌مانیم.۸- مدیر عامل رایتل: (رومینگ داخلی در واقع خدمتی است که براساس آن هزینه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران کاهش می‌یابد و در این راستا نامه‌ها و مذاکراتی را با دو اپراتور همراه اول و ایرانسل داشته‌ایم تا با توافقات دوجانبه بتوانیم رومینگ داخلی را به ارمغان آوریم اما هنوز به نتیجه قطعی در این زمینه نرسیده‌ایم.)معنای سخنان ایشان از این قرار است که رایتل به سوار شدن روی موج آنتن‌های دو اپراتور دیگر دل بسته است، ولی این که دو اپراتور حاضر به تقویت رقیب آن هم با امکانات خودشان هستند، موضوع خاصی است. اگرچه مدیر عامل رایتل تصریح کرده که توافقی نشده‌ است. ما نیز منتظر می‌مانیم.۹- مدیر عامل رایتل: دنبال این هستیم اگر بتوانیم دوره انحصار را افزایش دهیم.این دیگر از آن موضوعاتی بود که تعجب همه را به دنبال داشت. افزایش دوره انحصار؟! به کدام دلیل با کدام نشانه مثبت؟ چرا؟ باور این موضوع کمی سخت است اما اگر رگولاتوری با افزایش انحصار رایتل موافقت کند به مفهوم تمدید عقب ماندگی کشور و فراموش کردن فناوری نسل سه از سوی کاربران داخلی خواهد بود. آیا رگولاتوری چنین تصمیم عجیبی خواهد گرفت؟ تضمین این تصمیم چیست؟ یعنی تا پایان انحصار هم خبری از
اجرای تعهدات نیست؟ ما نیز منتظر می‌مانیم.۱۰- مدیر عامل رایتل: (درباره خدمات اینترکانشکن خیلی بحث داریم و از مدیر عامل مخابرات ایران خواسته‌ایم تا در این راستا جلساتی را داشته باشیم و موضوع را سریعا پیگیری کنیم و در این راستا تا جایی که بشود از راه تعامل موضوع را پیش می‌بریم تا تمامی اپراتورها بتوانند به سود برسند در غیر این صورت اگر به جوابی نرسیم موضوع را به رگولاتوری می‌بریم.)به عبارت دیگر اینترکانکشن رایتل هم نهایی نشده و این اپراتور تهدید کرده در صورت عدم تمکین مخابرات از طریق رگولاتوری کار خود را جلو خواهند برد. شما اگر جای مخابرات بودید چه می‌کردید؟ ما نیز منتظر می‌مانیم.۱۱- مدیر عامل رایتل: (قطعا با یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک هنوز به سود نرسیده‌ایم و در ارتباط با فعالیت دو اپراتور دیگر در حوزه خدمات نسل سوم نیز باید بگویم هرچه که به پایان انحصار نزدیک شویم قطعا نگرانی ما از حضور اپراتورهای دیگر در این حوزه بیشتر خواهد شد.)طبیعتاً توضیحی برای این بند نیست.۱۲- مدیر عامل رایتل در پاسخ به جریمه تاخیرها: (رگولاتوری یک وظیفه‌ای دارد که طبق آن در حال انجام کار خود است و ما نیز برای حق قانونی خود دفاعیات را مطرح کنیم و بر سر مبلغ جرایم به توافق نرسیده‌ایم.)اپراتوری که نه تنها به سود نرسیده با جریمه هم مواجه است، چگونه می‌تواند در کوتاه مدت آینده درخشانی داشته باشد؟ بماند که طبق پروانه جرایم سنگینی برای تاخیرهای این اپراتور در نظر گرفته شده ولی این که چگونه این مسایل رفع خواهد شد، ما نیز منتظر می‌مانیم.۱۳- مدیر عامل رایتل : (با دو سه شرکت مذاکره کرده‌ایم تا بحث باندلینگ (عرضه سیم‌کارت به همراه گوشی) را داشته باشیم تا مشکل گوشی برای استفاده از نسل ۳ حل شود، هم‌اکنون گوشی‌ای که قابلیت پشتیبانی از نسل سه را داشته باشد حداقل ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد.)کاربران در نظر داشته باشند سیم‌کارتهای رایتل در گوشی‌های نسل دو غیر قابل استفاده است، اگرچه پروانه چیز دیگری از این اپراتور خواسته اما این که رگولاتور چه خواهد کرد روشن نیست. از این رو برای استفاده از سیمکارتهای رایتل به قول مدیر عامل این شرکت باید ۲۰۰ هزارتومان هم باید بابت خرید گوشی بدهید اما آیا یک گوشی در این سطح از قیمت، کیفیت مورد نظر را تامین می‌کند یا کاربر باید گوشی‌ گرانتری خرید کند؟به هر ترتیب پرسش، نکته و گفتنی در خصوص نشست گزینشی مدیر عامل رایتل زیاد است، اما تا همینجا اکتفا می‌شود. آیا رایتل می‌تواند به تعهدات خود عمل کند؟ آیا رایتل می‌تواند کاربران بیشتری جذب کند؟ آیا رایتل می‌تواند… ما نیز منتظر می‌مانیم.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر