در حال خواندن
مسیر صعود روش نوین همراه اول در مدیریت عملکرد
0

مدیران شرکت ارتباطات سیار ایران معتقدند که بررسی عملکرد کارکنان در سازمان نقش حیاتی در ارتقای آن سازمان دارد. به عقیده آنها عملکرد می تواند روی جذب و اسـتخدام تا آموزش و توسـعه تأثیرگذار باشد. در گذشته این شرکت در بررسی عملکرد با چالش هایی مواجه بود که هم اکنون با ایجاد تغییراتی در سیستم مدیریت عملکرد توانسته در مسیر صعود قرار گیرد. گزارش پیش رو به بررسی چالش های پیشین و تغییرات ایجاد شده در سال ۱۴۰۱ می پردازد.

چالش های پیشین

یکی از چالش های پیشین در بررسی عملکرد همکاران در همراه اول وجود شاخص های عملکردی مشابه بوده است. به طوری که برای همه شغل ها شاخص های یکسان وجود داشت و همه افراد با شاخص های یکسان ارزیابی می شدند. بنابراین لازم بود برای تخصص ها و تیم های متفاوت معیارهای متفاوتی درنظر گرفته شود تا امکان سنجش واقعی موفقیت افراد به وجود بیاید.

چالش دوم مربوط می شد به نبود گفتگوی مستمر درباره عملکرد کارکنان که این موضوع باعث می شد انتظارات عملکردی به خوبی منتقل نشود و در نتیجه مدیران و کارمندان ندانند که در کجای مسیر ترقی فردی و سازمانی قرار دارند.

میانگین اجباری نمرات عملکرد در تیم ها چالش سوم همراه اول در بررسی عملکرد کارکنان به حساب می آمد. این میانگین اجباری مدیر را ملزم می کرد که در صورت دادن امتیاز بالاتر به یک فرد در سازمان امتیاز کمتری را برای فرد دیگری در آن تیم درنظر بگیرد.

سامانه مسیر صعود برای ایجاد تغییرات مثبت

در تابستان سال ۱۴۰۱ شرکت همراه اول از سامانه ای تحت عنوان مسیر صعود رونمایی کرد که به مدیران این امکان را می داد که در ابتدای هر دوره سه ماهه با توجه به هدفی که برای تیم طراحی شده بود برای فرد و سازمان شاخص هایی را طراحی کند.

این سامانه طوری طراحی شده بود که تمامی چالش های عنوان شده در بخش قبل را پشت سر می گذاشت. به طوری که به مربی گری و بازخورد مدیران اهمیت بیشتری می داد و نیز گفتگو را رکن اساسی فرآیند طراحی عملکرد درنظر گرفته بود.

مطابق این سیستم جدید همکاران با یکدیگر و مدیران در نقش مربی با همکاران برای بررسی عملکردشان به گفتگو می پردازند و در پایان هر دوره براساس انتظارات تعیین شده، ارزیابی انجام می شود و افراد در طیف های مختلف جامانــده، کم رمق، دنبالــه رو، هم قدم، پیشــرو و پرچمدار قــرار می گیرند. همچنین در فرآیند جدیــد، علاوه بــر عملکرد شخص، عملکرد تیم هم در ارزیابی های فردی تاثیر داده می شود.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر