در حال خواندن
مرکز نوآوری شهید بهشتی رابط صنعت تلکام و دانشگاه در حوزه هوش مصنوعی
0

یکی از فاکتورهای اساسی در پیشرفت یک مجموعه لحاظ کردن مقوله نوآوری است. اهمیت این موضوع در عصر حاضر از آن جهت که فضای اقتصادی امروز تحت تاثیر سرعت بالای تغییرات نوآورانه است، دوچندان شده است. چون اگر شرکت ها یا سازمان ها نتوانند خود را با سرعت این تغییرات همراه کنند از گردونه رقابت خارج خواهند شد. بنابراین ضرورت ایجاد مراکز نوآوری در جهت شتاب گیری در فضای دیجیتال امروزی احساس می شود. با این مقدمه کوتاه در این گزارش به ارایه تعریفی از ماهیت مراکز نوآوری، نقش اپراتورهای ارتباطی به عنوان موتور توسعه فناورانه در پیشبرد و به طور خاص اقدام شرکت ارتباطات سیار ایران در راه اندازی مرکز نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی می پردازیم.

مراکز نوآوری، تعریف و کارکرد

مراکز نوآوری شامل تیم‌هایی از افراد و معمولاً سایت‌هایی هستند که هدف آن‌ها ایجاد یک اکوسیستم حاوی استارت آپ ها، شتاب‌دهنده‌ها، سرمایه‌گذاران، فروشندگان و مؤسسات آکادمیک و دانشگاهی است.

مراکز نوآوری با ایده جذب خلاقیت‌ها و نوآوری‌های افراد ایجاد می شوند و به دنبال عرضه یک محصول به بازار هستند، محصولی که بر مبنای دانش و پژوهش ساخته شده باشد. این مراکز با تأمین بودجه فعالیت خود از شرکت‌هایی که به آن‌ها وابسته‌اند و یا شرکت‌هایی که طرح‌ها را به آن‌ها می‌فروشند به حیات خود ادامه می‌دهند.

مراکز نوآوری نقش مهمی در توسعه دانش بنیادی و در نهایت تبدیل آن به ثروت ایفا می کنند. موفقیت مراکز نوآوری مستلزم پژوهش های بنیادی و در نهایت همکاری مراکز دانشگاهی، دولت و صنعت در جهت طراحی محصولات جدیدی است که بر اساس دستاوردهای این تحقیقات می توان آنها را به بازار عرضه کرد.

وظیفه یک مرکز نوآوری به طور خلاصه شامل شناسایی و حمایت نخبگان، پژوهشگران، تیم‌ها و محققان توانمند، حمایت از شرکت‌های همکار و تشکیل تیم های نوآور، رصد پیشرفت‌ها و نظارت بر روند کارها، ارایه تسهیلات و حمایت‌های لازم جهت حفظ مالکیت معنوی ایده و طرح  های نوآورانه، کمک به تجاری‌سازی و معرفی محصول نهایی تیم ها به بازار می شود.

 

کارکرد مراکز نوآوری مخابراتی در جهان

از آنجا که ماهیت کاری اپراتورهای تلفن‌همراه با فناوری های روز و نوآوری آمیخته است، سرمایه گذاری های عظیمی توسط آن ها در جهان در حوزه مراکز نوآوری صورت می گیرد. نمونه های موفق زیادی در جهان توسط اپراتورهای تلفن همراه در ایجاد مراکز نوآوری که ارتباط بین فضای آکادمیک با صنعت داشته‌اند، وجود دارد. به عنوان نمونه‌های موفق از مراکز نوآوری در جهان، می‌توان به مراکز نوآوری دانشگاه‌های MIT و Stanford در آمریکا، مرکز نوآوری Imperial College در انگلستان، مرکز نوآوری KAIST در کره جنوبی و مرکز نوآوری Tsinghua در چین اشاره کرد.

یکی از دلایل اهمیت این مراکز میزان سرمایه گذاری اپراتورها در این بستر است. به عنوان دو نمونه می توان به اپراتورهای تلفن همراه SK Telecom در کره جنوبی، Orange در فرانسه، Vodafone در انگلستان و Deutsche Telekom در آلمان اشاره کرد که جمع سرمایه گذاری آن ها در ایجاد مراکز نوآوری به میلیون ها دلار می رسد.

 

مرکز نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی

برج نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی که در اوایل بهمن ماه ۱۴۰۲ توسط شرکت همراه اول افتتاح شد نوعی مرکز فناوری دانشگاهی (University Residence) است که ماموریت خود را پژوهش و بازارسازی در زمینه هوش مصنوعی تعریف کرده است.

از اهداف اصلی این مرکز در گام اول یافتن و تربیت نیروی انسانی بسیار متخصص در حوزه نرم افزار و در گام بعدی اجرای پروژه های هوش مصنوعی همراه اول توسط این مرکز است. در واقع قرار است مرکز نوآوری شهید بهشتی به عنوان راه ارتباطی بین صنعت تلکام کشور و دانشگاه عمل کند تا امکان بهره مندی از توان دانشجویان و فارغ التحصیلان نخبه نرم افزاری در کشور فراهم شود.

با توجه به اهمیت و کارکرد مراکز نوآوری به نظر می رسد که سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه توسط اپراتورهای تلفن همراه ضروری باشد. آنچه مشهود است اینکه ایجاد این مراکز در کمترین حالت باعث ارتقای دانش بومی، صرفه جویی های ارزی و اشتغالزایی شود.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر