در حال خواندن
ری‌اکت ۲۰۲۴ به ایستگاه پایانی رسید/ از هشدار دربارۀ هوش مصنوعی تا گلایه از هکرهای اسنپ فود!
0

درحالی‌که در ری‌اکت ۲۰۲۴ به بررسی مزایای استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف همچون پزشکی پرداخته شد، در بخشی از روز سوم این رویداد هشدارهایی هم البته درخصوص این فناوری داده و از هکرهایی که شرکت اسنپ فود را مورد حمله قرار داده بودند، گلایه شد!

آخرین روز از رویداد ری‌اکت ۲۰۲۴ که به مدت سه روز توسط دانشکدۀ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف برپا و میزبان استادان، دانشجویان و پژوهشگران گوناگونی از سراسر ایران و جهان شد، در روز جمعه (۲۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲) در دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد این دانشگاه برگزار شد.

در نخستین بخش از روز سوم رویداد، پورنگ ابوالمعصومی، استاد دانشگاه British Columbia کانادا که به‌عنوان پژوهشگر برتر بین‌المللی در حوزه‌های تصویربرداری پزشکی و یادگیری ماشین شناخته شده، با موضوع “Towards accessible healthcare with AI-enabled point of care ultrasound” به سخنرانی دربارۀ هوش مصنوعی در حوزۀ سلامت پرداخت.

چالش درخصوص اعتماد به هوش مصنوعی از سوی کاربران برای ارائۀ دیتا با وجود قوانینی که بسیاری از دولت‌ها برای دیتاها می‌گذارندT از جمله موضوعاتی بود که ذیل ارائۀ او با حاضران دربارۀ آن بحث شد.

در بخش بعدی، محمد نامی، استاد دانشگاه Canadian University Dubai در حوزه علوم اعصاب شناختی، عضو ارشد دانشکده پزشکی Harvard آمریکا و سرپرست بخش Brain, Cognition, and Behavior در BrainHub امارات، در ارائه‌ای با عنوان “AI for Neuroscience and Neuroscience for AI” از ارتباط تنگاتنگ رشته‌های حوزۀ فناوری اطلاعات با حوزۀ نوروساینس گفت.

او در سخنان خود ضمن اشاره به اینکه هوش مصنوعی دارد در همۀ بخش‌های زندگی ما سرایت می‌کند، به بیان توضیحی درخصوص AOE، به‌عنوان هوش مصنوعی برای همه چیز و NOE، به‌عنوان نوروساینس برای همه چیز پرداخت.

نامی با بیان اینکه آینده هر چه باشد، وابسته به هوش مصنوعی خواهد بود، اظهار کرد: خیلی از فرصت‌های شغلی در حال تغییر است. تا سال ۲۰۳۰، ۸۰ درصد کمپانی‌ها نقش‌های جدیدی را در ساختارهای شغلیشان خواهند داشت.

این استاد علوم اعصاب همچنین در این سخنرانی گفت که هوش مصنوعی عاقل نیست، هوش است و حتماً نیاز به سوپر ویژن مغز انسان دارد.

 

ادامۀ آخرین روز رویداد ری‌اکت ۲۰۲۴ به یک پنل با موضوع “AI, Ethics, and Privacy: The Trifecta of Responsible Innovation” اختصاص داشت که محمدحسام تدین، عضو پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و امیرمهدی صادق‌زاده، استاد دانشگاه شریف، در آن به گفت‌وگو پرداختند.

تدین در این گفت‌وگو به یک پارادوکس در بحث هوش مصنوعی اشاره کرد و توضیح داد که طبق بررسی‌های انجام‌شده، اغلب افراد تمایلی به اینکه اطلاعات حریم خصوصی خود را در اختیار هوش مصنوعی قرار دهند، ندارند اما این کار را انجام می‌دهند.

او دراین‌باره افزود: در واقع، شرکت‌های بزرگی که پشت این فناوری‌ هستند، با ارائۀ سرویس‌هایی کاربران را به دادن این اطلاعات وادار می‌کنند و این فضایی را ایجاد کرده که انسان در مسیری قرار گیرد که باید این راه را برود.

محمدحسام تدین همچنین از اینکه انسان‌ها سراغ هوش مصنوعی می‌روند که احساسات دارد و از انسان‌ها یاد می‌گیرد و وقتی یک ربات با احساس صحبت می‌کند، انسان بیشتر به آن اعتماد می‌کند و اطلاعات بیشتری را به آن می‌دهد گفت و با اشاره به ماجرای هک داده‌های مشتریان شرکت اسنپ فود و قیمت‌گذاری برای آن داده‌ها که به گفتۀ او بسیار ارزان بود، بیان کرد: از هکرها گلایه‌مندیم؛ آبروی دیتاهای ما را بردند!

صادق‌زاده نیز در این پنل با هشدار درخصوص آسیب‌های احتمالی ناشی از هوش مصنوعی برای اینکه قانون محرمانگی داده (که هنوز اجرایی نشده) بتواند در این زمینه کمک کند ابراز امیدواری کرد و در ادامه از اینکه مدل‌های زبانی بزرگ در آینده ممکن است بتوانند برای انسان تصمیم بگیرند و زندگی افراد را کنترل کنند، گفت.

 

عصرگاه سومین روز ری‌اکت ۲۰۲۴ نیز با دو ارائۀ دیگر همراه بود که در یکی از آن‌ها یاسمن حقیقی، دانشجوی دکتری در EPFL سوئیس ارائه‌ای با موضوع “advancements of ۳D vision in human-centric tasks” داشت و سپس رضا ابراهیم‌پور، استاد دانشگاه شریف، “Interpersonal alignment of neural evidence accumulation to social exchange of confidence” را ارائه کرد و در سخنان خود از تصمیم‌گیری ادراکی و پارادایم‌های مورد استفاده در مطالعات تصمیم‌گیری و غیره گفت.

 

مراسم پایانی این رویداد با حضور جمعی از دانشجویان دانشگاه شریف که وظیفۀ برگزاری امور ری‌اکت ۲۰۲۴ را از چند ماه پیش بر عهده داشتند، در عصر روز ۲۷ بهمن برگزار شد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر