در حال خواندن
مدیرعامل به‌پرداخت ملت: بانک مرکزی سقف و کف کارمزد بانکی را تعیین کند
0

«به‌پرداخت ملت» به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت ارایه‌دهنده خدمات پرداخت خاورمیانه، یکی از ۱۲ شرکت دارای مجوز PSP است که نزدیک به ۲۴ درصد تعداد تراکنش کل کشور و در حدود یک‌سوم مبلغ تراکنش کشور را در اختیار دارد.

براساس تراکنش‌های خرید سال ۲۰۱۵، شرکت «به‌پرداخت ملت» به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت ایرانی در این فهرست و تنها شرکت ایرانی حاضر در میان ۲۵ شرکت برتر دنیا معرفی شده است.

همچنین این شرکت با دارا بودن حدود ۹۰۰ هزار دستگاه پایانه فروشگاهی و بالغ بر ۱۵ هزار پایانه پرداخت اینترنتی، به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت ایرانی از سوی موسسه معتبر «نیلسون» انتخاب شده است.

چندی پیش پنج درصد سهام شرکت psp «به‌پرداخت ملت» معادل ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم به‌عنوان نخستین شرکت جدید سال ۹۶ در بورس، به روش ثبت سفارش عرضه اولیه شد.

برای آشنایی با برنامه‌های این شرکت ایرانی در نمایشگاه الکامپ امسال و نیز اطلاع از چشم‌انداز صنعت پرداخت، به سراغ رستم شاه‌گشتاسبی، مدیرعامل این شرکت رفتیم که گفت‌وگوی عصر ارتباط با وی در پی می‌آید.

 

برای توسعه اپلیکیشن سکه چه برنامهای دارید؟

ما پارسال اپلیکیشن سکه را در کنار بحث جنجالی NFC شروع کرده و عملیاتی کردیم‌. با توجه به آمدن مانا و سهند همچنان نیز بحث NFC جنجالی است که البته مهندس حکیمی به من قول داده که بحث سهند را تا اوایل مهرماه عملیاتی کند. در حال حاضر در مدل مانا، عملیات از طریق رمز دوم اتفاق می‌افتد، اما مدل جذاب برای مشتری رمز یک است. سهند کمک می‌کند که با اتصال ماناهای کارت‌ها، کاربر با رمز یک کار کند. اگر این اتفاق بیفتد، ما NFC موجود در سکه را به مانا و سهند بانک مرکزی وصل می‌کنیم و با روش درست و صحیحی کار خواهیم کرد‌؛ البته در حال حاضر هم روش ما استاندارد است.

همچنین قصد داریم امکانات جدیدی روی سکه قرار دهیم، که در الکامپ شاهد آن خواهید بود. یکی از مباحثی هم که مشغول کار روی آن هستیم، باشگاه مشتریانی است که جدا از باشگاه مشتریان بانک ملت است، اما رونمایی آن در الکامپ صورت نمی‌گیرد.

سکه با قابلیت پرداخت از طریق ‌NFC، امکان پرداخت وجه، خرید شارژ، شارژ اینترنت و پرداخت قبوض را دارد که در راستای گسترش ابزارهای نوین پرداخت الکترونیکی و امکان دسترسی آسان و سریع به خدمات، پرداخت غیرحضوری را در اختیار مشتریان قرار داده است.

با توجه به توسعه و گسترش کاربران استفاده‌کننده از دستگاه‌های هوشمند، حضور نرم‌افزارهای کاربردی برای تسهیل و برطرف کردن نیازهای مشتریان حایز اهمیت است. نرم‌افزار سکه نیز با همین رویکرد در تلاش است با طرح‌های توسعه پیاپی، نیاز‌های افراد را درک و برای برطرف کردن آنها، راه‌حل‌های کاربردی ارایه کند.

همچنین در جهت فعالیت‌های توسعه‌ای، نرم‌افزار سکه از نظر خدمات و جلوه‌های بصری به‌روزرسانی می‌شود، و این سیاست با هدف همگامی با توسعه روزافزون راهکارهای پرداخت موبایلی در سطح جهان انجام می‌شود. برای مثال، طبق پیش‌بینی موسسه بی‌ آی اینتلیجنس (BI Intelligence) حجم پرداخت‌های موبایلی در آمریکا تا سال ۲۰۲۰ سالانه ۸۰ درصد رشد می‌کند.

 

 در زمینه NFC که بخشی از آن روی سکه است، گویا بانک ملت قرار است با دستگاههای کارتخوان به‌پرداخت این سرویس را ارایه کند. تعداد پوزهایی که امکان استفاده از NFC را دارند چه تعداد است و چه زمانی تمامی آنها قابلیت ارایه این سرویس را دارند؟

۴۵۰ هزار دستگاه پوز روی NFC وجود دارد. به لحاظ نرم‌افزاری تمامی دستگاه‌های ما به‌روز هستند و تنها نیاز است که فعال شوند و به‌زودی امکان استفاده از NFC در تمامی آنها فعال می‌شود.

 یکی از موضوعات مهم در صنعت پرداخت، پایداری سوییچ است. قطعا یکی از دلایل موفقیتهای به‌پرداخت نیز همین موضوع است. در این خصوص توضیحات بیشتری میدهید؟

ما در به‌پرداخت بالاترین سطح پایداری سوییچ در زمان پرتراکنش را داریم و این موضوع یکی از مواردی است که شرکت‌های خدمات پرداخت بسیار بر آن تکیه دارند، پایداری سوییچ و پاسخگویی سوییچ در زمان‌های پرترافیک یکی از مهم‌ترین پارامترهای موفقیت یک شرکت پرداخت است.

ما به‌عنوان یکی از شرکت‌ها در زمینه پرداخت الکترونیکی دارای بالاترین پایداری سوییچ در زمان‌های پرترافیک و پرتراکنش هستیم.

در حال حاضر نیز به‌پرداخت تنها ارایه‌دهنده پایانه پرداخت بهای سوخت در کشور است که در راستای توسعه روش‌های نوین پرداخت الکترونیکی، به تجهیز جایگاه‌های سوخت پایانه پرداخت بهای سوخت اقدام کرده است. به این ترتیب، امکان پرداخت الکترونیکی بهای سوخت برای تمامی مشتریان بانک‌های عضو شتاب در جایگاه‌های سراسر کشور فراهم شد.

 

 وضعیت فعلی صنعت پرداخت را با توجه به مساله کارمزد که معضل این روزها است، چگونه میبینید؟

ببینید، هر کسی که خدمت می‌گیرد باید کارمزد دهد. تفاوتی نمی‌کند که این به نفع سهم پذیرنده، بانک یا دارنده باشد، در هر حال کارمزد باید پرداخت شود.

چون بانک منتفع می‌شود، می‌گویند کارمزد را هم بانک باید پرداخت کند، تا اینجا درست است ولی مشکل اینجا است که اختیار پول واردشده به بانک با خود بانک نیست. فکر کنید تراکنش انجام شده اما بانک بلافاصله باید آن را به پذیرنده بدهد، پس منفعت بانک چه می‌شود؟ بانک باید این اختیار را داشته باشد که اگر قرار است به جای پذیرنده کارمزد دهد، جای پذیرنده نیز بتواند تصمیم بگیرد. اما اگر پذیرنده خود می‌خواهد در خصوص پول حساب پشت دستگاه کارت‌خوان تصمیم بگیرد باید کارمزد تراکنش را خودش پرداخت کند.

مدل بد دیگری که اتفاق افتاده این است که چون بانک‌ها دارند کارمزد می‌دهند، نه‌تنها اختیار پولشان را ندارند، بلکه اختیار زمان پرداخت کارمزد را هم ندارند؛ چراکه کارمزد از منابع بانک توسط بانک مرکزی کسر شده و به حساب شرکت‌های psp ریخته می‌شود. حال اگر psp بخواهد، می‌تواند ۵۰ درصد به شرکت ثالث بدهد تا برایش تراکنش ایجاد کند و این بدان معنی است که پول بانک را گرفته و به شرکت دیگری می‌دهیم و در این میان بانک هیچ اختیاری ندارد.

متاسفانه این مدل کارمزدخواهی باب شده و مدل نگران‌کننده‌ای نیز هست. به این ترتیب روزی خواهد آمد که بسیاری از صنایع به این کارمزد وابسته می‌شوند و هیچ تجارتی شکل نمی‌گیرد و همه کسب‌وکارها منتظر این کارمزد هستند.

این روش موجب شده پول‌ها از بانک خارج و در صنایع مختلف توزیع شود که در آینده‌ای نه‌چندان دور این موضوع موجب زیان‌های سنگینی برای اقتصاد کشور خواهد شد.

 

 راهکار شما در این زمینه چیست؟

بهتر است سیستم پرداخت کارمزد به‌گونه‌ای اصلاح شود که هر کس کارمزد منفعتی را که از کار می‌برد بپردازد. ما باید بدانیم که چه کسی خدمتی ارایه داده تا بابت آن کارمزد یا پول خدمت خود را بگیرد، اما اینکه برای تراکنش پول بگیرند خدمتی ارایه نشده و کارمزدخواهی با شکل منفی آن صورت گرفته است.

 

 چرا مدیران صنعت psp و مدیران بانکها با هم جمع نمیشوند دور یک میز تصمیم بگیرند که این موضوع یکبار برای همیشه حل شود؟

من در این زمینه خیلی تلاش می‌کنم و در جلسات زیادی در شاپرک هم پیگیر این موضوع هستم‌؛ حتی بارها این پیشنهاد را ارایه داده‌ام که همگی با هم بنشینیم و به یک جمع‌بندی برسیم که در ظاهر تمام pspها نیز با این موضوع موافق هستند، اما وقتی به شرکت‌هایشان برمی‌گردند می‌گویند به‌پرداخت ۲۵ درصد سهم بازار را دارد و اطمینان خاطر دارد و این ما هستیم که باید تراکنش جمع کنیم و باز همان روند قبلی را پی می‌گیرند. اما من اگر دو درصد سهم بازار هم داشتم، این کار را نمی‌کردم؛ چراکه این الگو اشتباه است و باید متوقف و اصلاح شود.

با این تفکر حتی اگر تراکنش ایجاد شود، با توجه به هزینه‌هایی که برخی پرداخت می‌کنند، تمامش هزینه و زیان است، البته در شبکه پرداخت بعضی از دوستان با مدل‌هایی حرکت می‌کنند که با وجود ثبت زیان، اسم آن را هزینه بازاریابی می‌گذارند. به مشتری می‌گویند ۸۰ درصد درآمد شاپرکی تراکنش را به آنها می‌دهند تا تراکنش را به سمت آنها بیاورند. حال شما حساب کنید که ۹ درصد هم مالیات بر ارزش افزوده باید بپردازند و با این حساب از ۲۰ درصد باقی‌مانده، مبلغ بسیار ناچیزی سهم شرکت‌های پرداخت الکترونیکی می‌شود.

 

 با این شرایط وقتی pspها برای حل مشکل کارمزد کاری نمیکنند و با نظر به اینکه رگولاتور نیز رسما اعلام کرده در این موضوع دخالت نمیکند، تکلیف چیست؟

دو حالت پیش می‌آید؛ اگر رگولاتور تصمیم بگیرد قضیه کارمزد را به‌کل منتفی کند و بگوید کارمزد نمی‌دهم، عملا شاپرک را نابود می‌کند و pspها به دوران سال ۹۰ به قبل برمی‌گردند، اما اگر همچون دو سال پیش عمل کند و کارمزد را به دو دهم برساند، pspها مجبور می‌شوند هزینه خود را از بانک‌ها تامین کنند.

البته ممکن است بانک اعلام کند کارمزد نمی‌دهد و خودتان بروید و با هر مدلی که دوست دارید کارمزد بگیرید که به این ترتیب میان pspها رقابت کارمزدی راه می‌افتد.

اما روش دیگر این است که هزینه ۲۵۰ تومانی بانک‌ها به ۲۵ تومان کاهش پیدا کند و در نتیجه باید هزینه میان پذیرنده، بانک و سایر ذی‌نفعان تقسیم شود.

 

 وقتی در این زمینه قانون مشخصی نباشد هم مشکلاتی به وجود میآید. طبیعی است که شما هم خودتان نمیتوانید قانونگذاری کنید. پس مشکل چطور حل میشود؟

قاعدتا بانک مرکزی کف و سقف را مشخص می‌کند. به‌علاوه در حال حاضر نیز قیمت مشخصی برای اجاره دستگاه کارت‌خوان در نظر گرفته نشده و هر  psp می‌تواند قیمت دلخواه خود را اعلام می‌کند‌. چنین حالتی در آن صورت نیز اتفاق می‌افتد و رقابت میان خود pspها به‌وجود می‌آید.

 

 به عنوان آخرین سوال، مهمترین برنامههای شما برای سال جاری چیست؟

امکان فروش سوییچ به بانک‌ها و سایر شرکت‌های پرداخت و موسسات مالی، راه‌اندازی بزرگ‌ترین شبکه تخفیف در کشور، افزایش تعداد پایانه فروش در بازار با هدف افزایش ۲۰ درصدی سهم بازار، توسعه سرویس‌های ارزش افزوده روی پایانه فروش، توسعه ابزارهای جدید پرداخت در بازار پایانه اختصاصی صنوف، MPOS،NFC ، توسعه حوزه پرداخت آفلاین (کیف پول الکترونیکی) و ورود به حوزه پرداخت الکترونیکی خدمات حمل‌ونقل شهری (تاکسیرانی، اتوبوسرانی) از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای به‌پرداخت ملت خواهد بود.

دیگر برنامه‌های توسعه‌ای نیز شامل ارایه خدمات به تمامی بانک‌های کشور، همکاری در توسعه ارایه خدمات پرداخت الکترونیکی به کشورهای همسایه، اتصال سوییچ کارتی به‌پرداخت ملت به سوییچ‌های بین‌المللی برای پذیرش کارت‌های بین‌الملل، تمرکز بر حوزه فروش شارژ با هدف ارتقای حداکثری درآمد از این کانال و نوسازی ناوگان پایانه‌های فروش ما در سال جاری خواهد بود.

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر