در حال خواندن
قانون رسانه‌های اجتماعی ایرانی در راه است
0

با وجود حساسیت‌هایی که مسوولان در مورد استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی دارند، هنوز هیچ اقدامی برای تسهیل و تشویق سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی در کشور انجام نشده است. بیشتر از آنکه مسوولان به فکر در پیش گرفتن سیاست‌های تشویقی برای استفاده درست از این شبکه‌ها باشند، روی سیاست‌های بازدارنده تمرکز کرده‌اند. فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی بزرگ دنیا در ایران، تهدید، اعمال فشار، پررنگ کردن ناامنی‌ در این شبکه‌ها، تنها فعالیتی است که طی سال‌های اخیر انجام شده است. در مقابل سرمایه‌گذاران داخلی که قصد راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی با مالکیت ایرانی را داشتند با سردرگمی به خاطر وجود نداشتن قانون مدونی در رابطه با راه‌اندازی و چارچوب‌های فعالیت شبکه‌های اجتماعی مجاز و نگرانی از هدر رفتن سرمایه‌های‌شان روبه‌رو بودند. برخی از علاقه‌مندان به این شبکه‌ها در این راه قدم‌هایی برداشتند که موفقیت‌ چندانی هم به دست نیاورند. ایرانی‌های هنوز شبکه‌ اجتماعی محبوب و همه‌گیر به قول آقایان وطنی و بومی و ملی ندارند. به‌رغم فیلتر بودن شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر، کاربران ایرانی برای اطلاع‌رسانی، راه‌اندازی کسب و کار، تبلیغ و معرفی فعالیت‌های خود مانند کاربران سراسر دنیا، هنوز از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند.
با توجه به جای خالی قوانین مدون در رابطه با راه‌اندازی و مشکلات شبکه‌های اجتماعی، کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی تهران با تشکیل کارگروه رسانه‌های اجتماعی، قصد دارد پیشنهادات اولیه خود را برای تصویب قوانین مربوط به رسانه‌های اجتماعی با مالکیت ایران به مراجع تصمیم‌گیرنده و قانون‌گذار ارایه دهد.
کمیسیونی به نام فضای مجازیفناوران – این کمیسیون که پیش از این «رسانه‌های دیجیتال و نشر الکترونیک» نام داشت به عنوان یکی از کمیسیون‌های تخصصی سازمان با هدف بررسی مسایل و مشکلات فضای مجازی، کمک به بهبود کسب و کار و تعامل با بخش دولتی به عنوان نماینده بخش خصوصی دراین حوزه تشکیل شده است.در کمیسیون فضای مجازی ۱۲ کارشناس و مدیر فعال در حوزه رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی حضور دارند که تا امروز چهار کارگروه تخصصی نیز تشکیل داده‌اند: کارگروه وب، وب‌سایت‌های فارسی، زیرساخت و آموزش الکترونیک. رییس این کمیسیون هفته گذشته به ما خبر داد که با تشکیل سه کارگروه دیگر به زودی تعداد کارگروه‌های کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی تهران به هفت کارگروه خواهد رسید. یکی از این سه کارگروه، کارگروه شبکه‌های اجتماعی است.
کارگروهی برای رسانه‌های اجتماعیتشکیل کارگروهی به این نام، فال نیکی برای توسعه کاربری رسانه‌های اجتماعی در کشور است. البته این کارگروه قرار نیست پیگیر رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی بزرگ و محبوب ما مانند فیس‌بوک و توییتر شود، اما قرار است به راه‌اندازی رسانه‌های اجتماعی از منظر کسب و کار نگاه کند. مهرداد سیجانی، رییس کمیسیون جامعه مجازی در این باره به ما گفت: کارگروه رسانه‌های اجتماعی به زودی تشکیل خواهد شد تا به مشکلات فعالان این حوزه در زمینه راه‌اندازی این رسانه‌ها و سایر مشکلات مربوط به فعالیت در این رسانه‌ها بپردازد.وی گفت: در حال حاضر هیچ قانونی برای افرادی که می‌خواهند در زمینه راه‌اندازی رسانه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کنند و به طور کلی هیچ قانونی در رابطه با رسانه‌های اجتماعی تحت مالکیت ایرانی وجود ندارد. ما قصد داریم در کارگروه رسانه‌های اجتماعی از بعد کسب و کار به این قضیه بپردازیم.سیجانی گفت: ما با گردآوری فعالان وعلاقه‌مندان رسانه‌های اجتماعی، بررسی مشکلات موجود و پیشنهادات آنها، می‌خواهیم پیشنهادات اولیه برای تدوین قوانین مربوط به رسانه‌های اجتماعی را به مراجع سیاست‌گذار و تصمیم‌گیرنده ارایه دهیم.گفتنی است همکاری با مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های دولت و دیگر مراجع بالادستی در زمینه تدوین قوانین و آیین‌نامه‌های مرتبط با فضای مجازی یکی از اهداف و برنامه‌های کمیسیون جامعه مجازی است.
رونق کسب و کار در گرو پویایی فضای مجازیمسوول کمیسیون فضای مجازی گفت: سازمان نظام صنفی به دنبال ایجاد فضایی است تا افراد فعال در زمینه رسانه‌های اجتماعی بتوانند مشکلات خود را مطرح، بررسی و ریشه‌یابی کنند تا بتوان این مشکلات را رفع کرد. البته این فضا التماسی به وجود نمی‌آید، باید فعال و علاقه‌مند وجود داشته باشد.سیجانی گفت: هرچقدر فضای مجازی پویاتر باشد، کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز پررونق‌تر خواهد بود.
فیلترینگ خارج از محدودهسیجانی پیگیری یا رسیدگی مسایل مربوط به شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده در ایران را، خارج از مسوولیت کارگروه رسانه‌های اجتماعی دانست و گفت: ما در قبال رسانه‌های اجتماعی خارجی که در ایران فیلتر شده‌اند مسوولیتی نداریم.البته این به آن معنا نیست که کمیسیون فضای مجازی به امور فیلترینگ به چشم امور ممنوعه نگاه می‌کند. رسیدگی به مشکلات مختلفی که در این حوزه مطرح است از جمله وضعیت فیلترینگ اینترنت و مسایل مرتبط با وب دو (شبکه‌های اجتماعی مجازی، ویکی‌ها و غیره) در دستور کارگروه وب است. طبیعی است که وضعیت فیلترینگ سایت‌های ایرانی مد نظر این کارگروه خواهد بود. در مورد مسایل مسایل مرتبط با وب دو (شبکه‌های اجتماعی مجازی، ویکی‌ها و غیره) که در این کارگروه بررسی می‌شود در برنامه‌ها و اهداف این کارگروه ذکر شده که به ارتقای دانش و بهبود فضای کسب و کار در زمینه تکنولوژی‌های نوین وب از جمله وب ۲، وب ۳، شبکه‌های اجتماعی کمک خواهد شد.
شبکه‌های اجتماعی در سه کارگروهکمیسیون فضای مجازی در کارگروه وب‌سایت‌های فارسی (بررسی موانع توسعه کسب و کارهای تحت وب و ارایه راهکارها) به مسایل مربوط به رسانه‌های اجتماعی نیز می‌پردازد. در برنامه و اهداف این کارگروه به صورت مشخص فعالیت در زمینه خبر، رسانه، رسانه‌های اجتماعی، ابزار و سرویس‌ها، سایت‌های تجاری و پورتال‌ها قید شده است. این کارگروه قرار است نسبت به شناسایی و بررسی مراکز سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری مرتبط با وب و برنامه‌ریزی تعامل با آنها اقدام کند. همچنین تاکید شده این کارگروه با پلیس فتا و دادسرای جرایم اینترنتی، وزارت ارشاد و مرکز توسعه رسانه‌های دیجیتال نیز همکاریمی‌کند.بنابراین شبکه‌های اجتماعی به غیر از کارگروه رسانه‌های اجتماعی در دو کارگروه تخصصی وب ۲ و وب‌سایت‌های فارسی نیز مورد توجه هستند. با این حساب باید با به بار نشستن فعالیت این کارگروه‌ها در آینده نزدیک شاهد تغییر و تحول بزرگی در شبکه‌های اجتماعی داخلی باشیم. اما آیا واقعا به شبکه‌های اجتماعی توجه ویژه می‌شود.
فراخوان‌های کمیسیون فضای مجازیبراساس آنچه طی دو سه جلسه گذشته این کمیسیون به تصویب رسیده قرار است فراخوان تشکیل سه کارگروه از سوی کمیسیون منتشر شود. یکی از این فراخوان‌ها، مربوط به کارگروه طراحان وب‌سایت است که هفته گذشته منتشر شد. فراخوان تشکیل کارگروه رسانه‌های اجتماعی نیز به زودی منتشر می‌شود. افرادی که علاقه‌مند به حضور در این کارگروه هستند باید در حوزه رسانه‌های اجتماعی فعال باشند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر