در حال خواندن
سیستم عامل "زمین" جایگزین نرم افزارهای سازمانها می‌شود
0

مدیرکل مدیریت و پشتیبانی فنی شبکه سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که سیستم عامل بومی زمین هم اکنون در آزمایشگاه توسعه و ارزیابی سیستم عامل دانشگاه الزهرا مراحل تست خود را می گذراند، افزود: بر اساس مصوبه ابلاغ شده از سوی دولت نسخه سرور این سیستم عامل جایگزین نرم افزارهای مورد استفاده سازمان ها و دستگاه های اجرایی خواهد شد.
نود آی سی تی – امیرحسین بروجردیان با اشاره به آخرین وضعیت پروژه سیستم عامل بومی «زمین» که توسط سازمان فناوری اطلاعات و مرکز تحقیقات مخابرات ایران به صورت مشترک آغاز به کار کرده است اظهار داشت: سیستم عامل بومی دارای یک نقشه راه است که قدم اول آن تحقیق و پژوهش بوده و در این زمینه به موفقیت هایی دست یافته ایم به نحوی که هم اکنون چرخه توسعه سیستم عامل ایجاد و کدنویسی آن با موفقیت انجام شده است.
وی با تاکید بر این که موفقیت نهایی این پروژه نیازمند حمایت های دولتی است، اضافه کرد: سیستم عامل بتواند روی پای خود بایستد.
بروجردی با بیان این که نیازمند شکل گیری اجتماعات نرم افزارهای آزاد – متن باز هستیم و تاکنون این اجتماعات کاربری تشکیل نشده است یکی از راه های اجرایی شدن این پروژه را حمایت ویژه دولت عنوان کرد.
این مقام مسئول در سازمان فناوری ایران خاطر نشان کرد: سیستم عامل زمین باید به عنوان یک سیستم عامل دارای کسب و کار مشخص شکل گیرد.
بروجردیان با بیان این که نسخه بتا سیستم عامل زمین منتشر شده گفت: این پروژه هم اکنون نیاز به کار پژوهشی برای برطرف کردن نقاط ضعف دارد.
وی با بیان این که در این پروژه باید به بهبود مستمر برسیم افزود: بالغ بر یک میلیون نفر فارغ التحصیل حوزه آی تی داریم که می توانند در حوزه برنامه نویسی سیستم عامل و نرم افزارهای متن باز (اپن سورس) مشارکت داشته باشند.
مدیرکل پشتیبانی و معاونت فنی سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که تدوین نسخه دسکتاپ سیستم عامل زمین فعلا در دستور کار قرار ندارد افزود: در سیستم عامل زمین در شرایط فعلی برای نسخه سرور درحال فعالیت هستیم و مدل مفهومی این پروژه طراحی شده است.
وی با اشاره به مصوبه فروردین ماه هیات وزیران در جایگزینی استفاده از نرم افزارهای بومی در سطح سرور تصریح کرد: بند «و» ماده ۲ آئین نامه اجرایی بند الف ماده ۴۶ برنامه پنجم توسعه نیز وزارت ارتباطات را موظف کرده از محل صندوق وام وجوه اداره شده به مسائل زیرساختی نرم افزارهای اپن سورس کمک و از آن ها استفاده کند.
بروجردیان بر لزوم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در استفاده مردم از نرم افزارهای اپن سرویس تاکید کرد و گفت: این موضوع می تواند امنیت سیستم ها را افزایش دهد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر