در حال خواندن
درباره افراد خطرناکی که منطقه را تهدید می‌کنند!
0

مغز متفکر این کارها، «خیرت الشاطر» و «محمود عزت» هستند. خیرت الشاطر‌، یکی از افراد ثروتمند مصر، وظیفه تأمین مالی این عملیات را بر عهده دارد. باید گفت که این جماعت پس از رهبر شدن محمود عزت بسیار خطرناک‌تر شده‌اند.
به گزارش نود آی سی تی،  در سال ۲۰۰۵ و پس از پیروزی حماس در انتخابات فلسطین و به عبارت بهتر، پس از کنترل باریکه غزه در ژوئن سال ۲۰۰۷ توسط حماس، در یک توافق پنهانی میان این جنبش و اخوان مصر، تصمیم گرفته می‌شود که برخی از اعضای اخوان برای آموزش نظامی به غزه بروند و خود را برای روز مبادا آماده کنند.به گزارش «تابناک»، در طرحی که در دوره مبارک ریخته شد، قرار بر آن بود تا اخوان کنترل کامل صحرای سینا را به دست بگیرد. اخوانی‌ها انبارهای بزرگ سلاح را در این منطقه تدارک دیدند و شروع به جذب هزاران تن از ساکنان سینا کردند. و اما دلیل عمده آن‌ها برای انتخاب صحرای سینا: ۱ ـ داشتن عقبه نظامی مانند حماس، ۲ ـ اندک بودن نیروی نظامی مصری در این منطقه ـ حداکثر ۱۲۰۰ تن و آن هم نیروی پلیس که سنگین‌ترین تجهیزات آن‌ها تیربار و آر. پی. جی بود، ۳ ـ طبیعت سخت منطقه، شامل کوهستان‌های دور‌افتاده و بیابان‌های لم یزرع، ۴ ـ بزرگ بودن صحرای سینا، بیش از ۶۰ هزار کیلومتر مربع، به اندازه امارات متحده عربی و یا همین خوزستان خودمان که کنترل آن را سخت می‌کرد، ۵ ـ وجود عشیره‌هایی با زندگی مسلحانه و قاچاق مواد مخدر، ۶ ـ و هم‌مرزی با فلسطین اشغالی، دسترسی به دریای سرخ و شبه‌جزیره عربستان و…
محمد عزت ابراهیم
اخوان با هم‌پیمانی با سازمان جهاد اسلامی ترتیبی داد تا در صورت لزوم، صد‌ها تن از این افراد وارد منطقه سینا شوند. مرسی دستور داد بسیاری از زندانیان جریان سلفی از زندان آزاد و به صحرای سینا فرستاده شوند. خود او دو هفته مانده به سقوطش، آن‌ها را در ورزشگاهی جمع کرد تا اتحاد اخوان و سلفی‌های تندرو را اعلام کند. اما آغاز تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا و سرنگونی مبارک، همه نقشه‌های اخوان را تغییر داد. شروع جنگ در سوریه باعث شد تا صد‌ها نفر ‌آموزش دیده برای نبرد راهی این کشور شوند که این مسأله با پیروزی محمد مرسی روند تندتری به خود گرفت و تنها نیرویی بین ششصد تا یک هزار تن در این منطقه بماند که آن‌ها نیز وظیفه محافظت از انبارهای سلاح را بر عهده داشتند. پس از سرنگونی مرسی، روند بازگشت نیروهای نظامی آموزش دیده اخوان به صحرای سینا شدت گرفت و چند گروه از آن‌ها با کمک ترکیه از سوریه بیرون ‌و راهی مصر شدند و به همین دلیل، دولت موقت مصر به شدت مسافران هواپیماهای مسیر ترکیه ـ مصر را به شدت کنترل می‌کرد و برای مدتی از ورود مسافر از سوریه جلوگیری کرد.
خیرت الشاطر
در این میان، القاعده مصر نیز وارد عمل شد و شماری از نیروهای خود را از لیبی و تونس فراخواند تا به کمک اخوان بیاید، که شماری از آن‌ها در درگیری‌های شهر قاهره به هلاکت رسیدند و همین افراد تصاویر بن لادن و ایمن الظواهری را بالا بردند و ‌‌رسما از مسلحانه شدن درگیری اخوان و دولت مصر خبر دادند. مغز متفکر این کارها، خیرت الشاطر معاون رهبر اخوان و محمود عزت رهبر فعلی و موقت اخوان بودند و مرسی در ‌یک سال حکومتش تلاش کرد تا آن‌ها رفتاری کنترلی داشته باشند. نخستین کار آن‌ها چند هفته پس از به قدرت رسیدن مرسی، حمله به نیروهای امنیتی مصر و کشتن شماری از نظامیان در صحرای سینا بود. این کار بهانه‌ای شد تا مرسی علاوه بر برکناری رئیس سازمان اطلاعات مصر، برخی از ژنرال‌های مصری را هم برکنار ‌و به زعم خود، یک ژنرال آرام و وفادار را فرمانده ارتش کند.
در این تصویر که به نشست اخوان با حماس در ۲۰۱۱ بازمی‌گردد، علاوه خیرت الشاطر،  محمود عزت و محمد مرسی و چهره‌های کلیدی اخوان، خالد مشعل نیز دیده می‌شود
اکنون پس از سرنگونی مرسی، صحرای سینا جولانگاه القاعده و سازمان جهاد اسلامی شده است. ارتش مصر پس از دستگیری محمد الظواهری، برادر ایمن الظواهری و رئیس سازمان جهاد اسلامی، اعترافات مهمی از وی گرفته ‌که برخی از رسانه‌های مصری بخش‌هایی از آن را منتشر کرده‌اند. خیرت الشاطر که ‌‌یکی از افراد ثروتمند مصر است و وظیفه تأمین مالی این عملیات را بر عهده داشت، کمکی ۲۵ میلیون دلاری به الظواهری کرد تا بتواند برخی از نیروهای فعال را با کمک برادرش از افغانستان، پاکستان و سوریه راهی سینا کند. طرح جنون‌آمیز اخوان برای وارد کردن مصر به جنگ با اقدام پیشگیرانه مردم و ارتش مصر ناکام ماند، اما باید گفت که این جماعت پس از رهبر شدن محمود عزت بسیار خطرناک‌تر شده‌اند و مصر روزهای سختی ‌در پیش خواهد داشت.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر