در حال خواندن
ادعای جدید یک مؤسسه آمریکایی درباره مرکز نظامی «پارچین»
0

در سال‌های اخیر و به موازات در جریان بودن بحث‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، ادعاهای منابع غربی درباره مرکز نظامی «پارچین»‌ به یکی از محورهای اساسی فضاسازی علیه ایران و تشدید فشار‌ها علیه کشور تبدیل شده است. به نظر می‌رسد برای این روند، پایانی متصور نیست و ادعا‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد!
به گزارش نود آی سی تی به نقل از تابناک،  در سال‌های اخیر و به موازات در جریان بودن بحث‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، ادعاهای منابع غربی درباره مرکز نظامی «پارچین»‌ به یکی از محورهای اساسی فضاسازی علیه ایران و تشدید فشار‌ها علیه کشور تبدیل شده است. به نظر می‌رسد برای این روند، پایانی متصور نیست و ادعا‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد! یک مؤسسه آمریکایی که در چند سال گذشته، تمرکز خود را بر ردگیری فعالیت‌های هسته‌ای ایران متمرکز کرده بود، به تازگی با انتشار مطالبی، مدعی شده ایران تغییرات جدیدی ‌در مرکز نظامی پارچین پدید ‌آورده ‌تا کار بازرسی فعالیت‌های هسته‌ای احتمالی در این مرکز دشوار‌تر شود. ‌ «واشنگتن پست» می‌نویسد،‌‌ ‌مؤسسه «علوم و امنیت بین‌المللی» اعلام کرده که گزارش جدید خود درباره فعالیت‌های انجام شده در مرکز پارچین را بر مبنای تصاویر ماهواره‌ای تنظیم کرده که شرکت «دیجیتال گلوب» در تاریخ سیزدهم اوت از پارچین تهیه کرده است. مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل می‌گوید، بر پایه این تصاویر، در بخشی از مرکز پارچین ـ که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حدس می‌زند شاید در آن آزمایش‌های انفجاری مرتبط با سلاح هسته‌ای انجام گرفته ـ فعالیت‌هایی چون آسفالت کردن بخش عمده‌ای از آن انجام شده است! این مؤسسه همچنین مدعی است، انجام این گونه فعالیت‌ها، تلاشی از سوی ایران برای پنهان کردن آثار انجام آزمایش‌های نظامی هسته‌ای به شمار می‌رود. این در حالی است که ایران اشاره می‌کند این ‌کار‌ها، فعالیت‌های کاملاً متداول و مرسوم به شمار می‌رود و مرکز پارچین، صرفاً ‌مرکزی نظامی است. به هر حال، مطرح کردن ادعا‌ها درباره مرکز نظامی پارچین، به هیچ وجه موضوع تازه‌ای نیست و حتی تا اندازه‌ای تکراری شده که خود مطبوعات غربی نیز دیگر مانند گذشته، توجه گسترده‌ای به آن نشان نمی‌دهند. معمولاً هدف از انتشار چنین گزارش‌هایی، افزایش فشار‌ها بر ایران در آستانه مقاطعی حساس، همچون مذاکرات هسته‌ای بود. به نظر می‌رسد، شدت گرفتن بحث‌ها درباره برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵، یکی از عواملی بود که مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی را در انتشار ادعایی جدید از این دست تشویق کرده است.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر