در حال خواندن
خدمات ارزش افزوده به کمک رفاه اجتماعی می‌آید
0

دهه گذشته را می‌توان دهه رشد انفجاری کاربری و توسعه شبکه تلفن همراه نامید. رقابت تنگاتنگ در بازار موبایل ایران با حضور اپراتورهای اصلی و اپراتورهای محلی، در نهایت این بازار را به سمت هرچه علمی‌تر شدن و همگامی با تجربه‌های موفق در جهان می‌برد و طبیعتا سرویس‌های ارزش افزوده و دیتا موبایل با تأثیر دگرگون کننده‌ای که بر درآمد و سود خالص اپراتورها می‌گذارد، نقش بی‌بدیلی در کسب جایگاه برتر در فضای رقابتی بازی می‌کند.
یکی از نتایج آینده روشن خدمات ارزش افزوده در بازار ایران، توجه سرمایه‌گذاران داخلی و البته خارجی به این فرصت‌های عمدتا بالقوه است.
شکل‌گیری مبین‌وان باسرمایه‌گذاری مشترک داخلی و خارجی نیز به منظور ارائه خدمات ارزش افزوده (VAS) روی بستر شبکه همراه‌اول، می‌تواند در همین راستا ارزیابی شود.
برای اطلاع از فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت مبین‌وان با علیرضا شاه‌محمدی مدیرعامل این شرکت گفت‌وگو کرده‌ایم.
مبین‌وان چگونه شرکتی است و چه خدماتی ارائه می‌دهد؟
مبین‌وان نتیجه سرمایه‌گذاری مالی و فنی داخلی و خارجی در زمینه صنعت مخابرات است. این شرکت هم‌اکنون به عنوان نخستین تجمیع کننده (aggregator) خدمات ارزش افزوده در بستر همراه‌اول فعالیت می‌کند. علاوه براین بر‌اساس توافق صورت گرفته با شرکت مخابرات ایران این شرکت تنها ارائه کننده خدمات ارزش‌افزوده روی بستر تلفن ثابت در سراسر کشور است. ضمن اینکه این شرکت آمادگی ارائه سرویس‌های سازمانی نظیر کنفرانس تلفنی، تلفن‌های سازمانی و خدمات آموزشی را با بهره‌گیری از امکانات و زیر ساخت‌های همراه‌اول و شرکت ارتباطات ثابت بصورت مجزا و تلفیقی را دارد.
 
وظیفه شرکت‌های تجمیع کننده چیست؟
شرکت‌های VAS aggregator همان‌گونه‌ که از نام‌شان برمی‌آید، وظیفه جمع‌آوری و مدیریت خدمات ارزش افزوده از سوی تأمین‌کنندگان این خدمات را برعهده دارند. هم‌اکنون ۱۵ تأمین کننده محتوای VAS با مبین‌وان همکاری دارند و سرویس‌های خود را ارائه می‌کنند.
 
 
چه تعداد و چگونه سرویس‌هایی ارائه می‌دهید؟
ما بیش از ۳۰۰ سرویس تعریف شده ارزش افزوده روی تلفن‌همراه و تلفن ثابت داریم که از این بین بیش از ۲۰۰ سرویس فعال است.
طیف وسیعی از مشترکان همراه‌اول در گروه‌های آموزشی، مسابقه و سرگرمی، بازی‌های تعاملی، جشنواره، اخبار و اطلاع‌رسانی، سرویس‌های آموزشی، سرویس‌های تخصصی، سرویس‌های مذهبی و مناسبتی، سلامت، شعروادب، شناخت و ارتباطات و همچنین سرویس‌های زیر مجموعه USSD تحت پوشش قرار می‌گیرند.
یکی از خدمات مبین‌وان که از ۲ سال پیش بر روی بستر تلفن ثابت ارائه می‌گردد سرویس هشت ستاره (*۸) است. این خدمات روی خطوط ثابت تلفن ارائه می‌شود و بوسیله آن انتخاب‌های متنوعی از محتوا و خدمات روی تلفن ثابت خود دریافت می‌کنند که برای دسترسی به این سرویس کافی است۸ و * را شماره‌گیری کنند تا منوی صوتی بطور خودکار مشتری را به بخش‌های مختلف هدایت ‌کند. هم اکنون این سرویس در سراسر کشور فعال است. مدل کسب و کار پیش‌بینی شده این سرویس هم بر مبنای «پرداخت در ازای استفاده» است و در ابتدای هر تماس به مشتری اطلاع داده می‌شود که هزینه دریافت خدمات به ازای هر تماس تا سقف یک ساعت ۳۰۰۰ ریال است. *۸ پیشنهادات مختلف و مناسبی مانند محتوای مذهبی، سرگرمی، فرهنگی، محتوای مناسب برای کودکان، آموزش زبان، مسابقات تلفنی و کنفرانس تلفنی را برای طیف متنوعی از مشتریان فراهم کرده است و در حال حاضر بیش از ۱۴هزار محتوای صوتی مختلف در سیستم در دسترس مشترکان تلفن ثابت است.
*۸ به واسطه تنوع محتوا و خدمات و امکان استفاده بلند مدت، آسان و پرکاربرد تحت عنوان «دورقمی دوست داشتنی» نام‌گذاری شده۲۰۳۰هم سرویسی است که دسترسی به سرویس‌های آن و زیر مجموعه‌های متنوعش بر روی تلفن همراه امکان‌پذیر است و مشترکان همراه‌اول از طریق ۲۰۳۰می‌توانند با فعال کردن این سرویس هر روز از مطالب متنوع آن استفاده کنند.
 
سرویس‌هایی که ارائه می‌دهید، عمدتا در چه دسته‌هایی قراردارد؟
شاید در حال حاضر بخش قابل توجهی از سرویس‌ها ماهیت سرگرمی و تفننی داشته باشند ولی مدتی است که جهت‌گیری مبین‌وان به سوی ارائه سرویس‌های کاربردی، آموزشی و اطلاع‌رسانی در حوزه‌های تخصصی و عمومی بوده است از سوی دیگر براساس توافقات صورت گرفته با وزارت بهداشت ارائه سرویس‌های تخصصی در حوزه بهداشت و سلامت جامعه بصورت گسترده در برنامه کاری شرکت قرارگرفته است. البته ارائه سرویس‌های مبتنی بر نرم‌افزارهای بر روی موبایل (Mobile App) از دیگر برنامه‌های این شرکت است که با توجه به زیر ساخت‌های  فراهم شده توسط همرا اول می تواند امکانات مطلوب‌تر و جذاب‌تری را چه در حوزه سرویس‌های کاربردی و چه در حوزه بازی و سرگرمی برای مشترکان فراهم آورد. در یک نگاه کلی جهت‌گیری آتی مبین‌وان ارائه سرویس‌های در حوزه‌های کاربردی و ایجاد ارزش افزوده به مفهوم دقیق‌تر، هم‌ برای اپراتور و هم برای مشترک، خواهد بود.
 
آیا این بازار نوظهور، ظرفیت حضور و سرمایه‌گذاری خارجی را داشته است؟
جواب این سؤال بسته به توان و ظرفیت شرکت‌های خارجی و انتظار آن‌ها از درآمد، متفاوت است. البته نوظهور بودن بازار به معنی کم بودن درآمد نیست. دربازاری که اپراتوری معتبر و صاحب نام نظیر همراه‌اول با حدود ۶۰ میلیون مشترک فعالیت می‌کند و رشد سالیانه آن چه از نظر تعداد مشترکین و چه از نظر سرویس‌های عرضه شده چشم‌گیر و قابل توجه است، قطعا سرمایه‌گذاری برای ارائه سرویس‌های ارزش افزوده نیز جذاب و مطلوب خواهد بود به شرط اینکه شناخت دقیقی از مخاطبین و تشخیص درستی از نیازها داشته باشیم .
از سوی دیگر نوظهور بودن بازار باعث می‌شود که فرصت تبدیل شدن نام‌ها به برند فراهم شود. ما هم امیدواریم با توجه به حضور به موقع در این بازار و ارائه سرویس‌هایی که اعتماد و توجه مشترکان را جلب کند، تبدیل به برندی شویم که نام‌مان با نام سرویس ارزش افزوده عجین شود.
 
چگونه می‌خواهید این اعتماد را جلب کنید، آن هم در شرایطی که شاهدیم مردم چندان دل خوشی از برخی سرویس‌ها ندارند؟
تفکر ما، ارائه سرویس‌های ارزش افزوده واقعی است؛ به این مفهوم که مشترک با این سرویس، علاوه بر رفع نیازش به سرگرمی، نیازهای متنوع و کاربردی‌اش را هم برطرف کند و خدمات ما واسطه و وسیله‌ای برای افزایش رفاه اجتماعی و ارتقاء سطح آگاهی جامعه در حوزه‌های مختلف علمی، تخصصی و حتی سلامت باشد.
هدف ما این است که سرویس‌ها را به سمت سرویس‌های فاخر و کاربردی ببریم ضمن اینکه فراموش نکنیم همراه‌اول اپراتوری است که مشترکین به آن اعتماد دارند.
 
وضعیت کنونی ارائه سرویس‌های ارزش افزوده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به نظرم هنوز برای اینکه ارزیابی دقیقی از آینده داشته باشیم زود است. قطعا خدمات ارزش افزوده همانند بکارگیری عمومی تلفن همراه بازاری رو به توسعه و گسترده خواهد داشت ضمن اینکه اعتبار نام همراه‌اول یک عامل مهم در تسریع این رشد به ویژه در حوزه سرویس‌های کاربردی و سازمانی خواهد بود ولی شناسائی دقیق روند این رشد و چگونگی آن نیازمند مطالعه و ارزیابی علمی است .
 
در زمینه ارائه سرویس‌های کاربردی اقداماتی هم انجام داده‌اید؟
همانطور که اشاره شد تفاهم نامه‌هایی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبادله شده است که خدمات آموزشی و اطلاع‌رسانی مربوط را روی تلفن همراه و ثابت ارائه دهیم و طی چند ماه آینده مشترکان‌مان شاهد خواهند بود که به تدریج سرویس‌های کاربردی‌تر و سرویس‌های مبتنی بر اپلیکیشن ارائه خواهیم داد.
آنچه برای ما اهمیت دارد فراگیر بودن سرویسی مانند *۸ در قالب تلفن ثابت است که به تحقق عدالت اجتماعی در حوزه دسترسی به اطلاعات و خدمات مختلف منجر می‌شود، زیرا این خدمات با همان کیفیت و قیمت و با اطلاعات یکسان در دورترین روستاهای کشور نیز در دسترس است. ما باید بتوانیم با خدمات ارزش افزوده ثابت و همراه، مفهوم شهروند الکترونیکی را به مفهوم واقعی‌اش و با برقراری ارتباط متعامل در عمل پیاده کنیم.
سرویس‌های سازمانی نیز که در ابتدا به آن اشاره گردید بخش دیگری از سرویس‌های کاربردی است
که برنامه ریزی لازم برای ارائه و توسعه آن صورت گرفته است.
 
چشم‌انداز بازار ارتباطات ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ارتباطات بستری برای تبادل اطلاعات است. امروزه انتظار می‌رود با استفاده از زیر ساخت‌های فراهم شده توسط تلفن همراه و تلفن ثابت دسترسی به اطلاعات و دریافت برخی از خدمات در هر مکان و زمانی مقدور و میسر باشد.
با پیشرفت غیرقابل کنترل فناوری در دنیای اطلاعات و ارتباطات، پیامک به عنوان یکی از خدمات ارزش افزوده به یک بستر مناسب برای ارائه خدمات مبدل شده است. خدماتی مانند مطلع شدن از آخرین وضعیت آب و هوا، پرواز هواپیماها، وضعیت ترافیک استفاده از پیامک به عنوان رسانه در امور اطلاع‌رسانی در سطح انبوه یا امور تبلیغاتی و تجاری، دعوت از اشخاص برای شرکت در سمینارها، همایش‌ها، جشن‌ها و نمایشگاه‌ها، مطلع شدن دانشجویان، دانش‌آموزان و اولیا از وضعیت تحصیلی و هم‌چنین آگاهی یافتن آنان از آخرین اطلاعیه‌ها و بخشنامه‌های آموزشی در خصوص نحوه و تاریخ ثبت‌نام و امتحانات و بسیاری از خدمات دیگر را می‌توان روی این بستر تعریف و ارائه کرد.
 
چه سرویس‌هایی را در نمایشگاه تلکام ۲۰۱۳ ارائه می‌کنید؟
در نمایشگاه تلکام ۲۰۱۳ سرویس‌های بازی و مسابقه مانند تو کی هستی»، «رمز صندوق»، «بازی و ریاضی»، «ترانه‌ها» و«سنگ کاغذ قیچی» ارائه می‌شود. همچنین سرویس‌های متنی «کانون فارغ‌التحصیلان»، «سنجش و دانش»، «ماساژکده» و «آب درمانی» را هم در نمایشگاه رونمایی می‌کنیم.
 
در زمینه ارائه بازار اپلیکیشن برنامه‌ای ندارید؟
فعلا برنامه‌ای برای راه‌اندازی فروشگاه اپلیکیشن نداریم چون حوزه فعالیت ما نیست. ولی همانطور که قبلاً اشاره کردم گام‌هایی برای تولید اپلیکیشن‌های موبایل برداشته‌ایم.
 
آمار استفاده و به‌کارگیری خدمات ارزش افزوده تولید شده توسط شرکت مبین‌وان چگونه است؟
۱۵میلیون مشترک تاکنون از خدمات ارزش افزوده مبین‌وان استفاده کرده‌اند و شاید ما بزرگترین بانک اطلاعاتی مشترکان (customer base) را داشته باشیم. به نظر ما این پایگاه مشتری نقطه قوت ماست.
 
تحریم‌های اقتصادی تاثیری بر عملکرد شما گذاشته است یا خیر؟
تحریم‌های اقتصادی در خرید تجهیزات فنی تاثیراتی داشته است و این تجهیزات که برای ارتقای زیرساخت مورد نیاز است، به دلیل افزایش نرخ ارز افزایش قیمت قابل توجهی داشته است. همچنین دریافت خدمات پشتیبانی برای نرم‌افزارهای فنی اروپایی و امریکایی در ایران با دشواری همراه است. اما در زمینه خدمات ارزش افزوده، آن‌چیزی که بسیار مهم است، خلاقیت در عرضه خدمت است که از این نظر، خوشبختانه شرکت‌های داخلی وضعیت خوبی دارند.
منبع: فناوران

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر