در حال خواندن
به «تدبیر» وزیر ارتباطات در مورد تعرفه‌ها «امید» داریم
0

اواخر دولت دهم، اپراتور اول تلفن همراه با اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مجوز تغییر قیمت‌های خود را بعد از گذشت ده سال دریافت و نسبت به حذف هزینه جابه‌جایی مشترکان اقدام کرد.
به این ترتیب تعرفه مکالمه همراه‌اول از ۴۴۷ ریال به ۵۹۹ ریال افزایش می‌یافت. اما با تغییر دولت، وزیر جدید ارتباطات نسبت به این تغییر قیمت موضع‌گیری کرد و افزایش قیمت‌ها همزمان با آغاز به کار دولت جدید را به مصلحت ندانست. وی همچین از تشکیل یک کارگروه برای بررسی مجدد موضوع خبر داد.
موضوع نحوه محاسبه تعرفه مشترکان تلفن‌همراه همچنان بلاتکلیف ماند تا آنجا که مخابرات و همراه اول اعلام کردند که قبوض جدید تا روشن شدن وضع تعرفه‌های جدید علی‌الحساب محاسبه خواهد شد. این موضوع هم به مذاق وزیر ارتباطات جدید خوش نیامد و او چنین اقدامی را غیر قانونی دانست. در همین راستا وحید صدوقی مدیرعامل همراه‌اول نیز دیروز در یک نشست خبری ضمن پاسخ به مسائل مطروحه نسبت به حل این موضوعات در روزهای آتی اظهار خوشبینی کرد.
 
نود آی سی تی – صدوقی با اشاره به اینکه از یک سال و نیم گذشته به علت محدودیت شماره و حذف هزینه جابه‌جایی مکاتباتی با سازمان رگولاتوری داشته‌، گفت: بعد از این مذاکرات مقرر شد که از امسال نرخ‌ها فلت (یکسان) شود.
وی به افزایش تورم از ده سال گذشته تاکنون و به ویژه تغییر نرخ ارز در دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: تعرفه‌های همراه اول از سال ۸۲ تاکنون تغییر نداشته است؛ بنابراین اقداماتی برای اخذ مجوز تغییر قیمت‌ها انجام شد که در نهایت با کاهش هفت ریالی پیشنهاد همراه اول از سوی رئیس سابق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، قیمت ۵۹۹ ریال مصوب شد.
وی گفت: چهار ماه بعد از دریافت این مجوز ما اقدام به اصلاحاتی در شبکه خود از نظر روش محاسباتی کرده و در تبلیغاتی به مشترکان تعهد حذف هزینه‌های جابه جایی دادیم. اما ۱۲ روز بعد از اجرای فلت‌سازی که با تغییر وزیر ارتباطات همراه بود، سازمان رگولاتوری از ما خواست اجرای مصوبه قبلی سازمان متوقف شود. صدوقی گفت: این در حالی بود ما تبلیغات و اصلاحات گسترده‌ای کرده بودیم و متعهد شده بودیم از ۲۷ شهریور امسال فلت سازی را اجرا کنیم.
به گفته صدوقی از این رو با توجه نامه رگولاتوری و صحبت‌های وزیر ارتباطات مبنی بر تشکیل یک کارگروه برای بررسی مجدد تعرفه‌ها منتظر دعوت از سوی این کارگروه بودیم که اطلاعی داده نشد و از اصل تشکیل این کارگروه نیز خبری نشد.
مدیرعامل همراه اول ادامه داد: تا جایی که ما اطلاع داریم تاکنون هیچ کارگروهی برای این منظور در رگولاتوری و وزارت ارتباطات تشکیل نشده است.
وی بیان کرد: ۲۷ شهریورماه سازمان تنظیم مقررات طی یک نامه دیگر به ما دستور توقف اجرای مصوبه خود را داد.
صدوقی افزود: در نهایت رگولاتوری در سه مرحله، ابتدا خواستار خودداری از اجرای مصوبه شد، در مرحله بعد دستور توقف اجرای مصوبه را داد و در نهایت طی نامه‌ای از لغو مصوبه این سازمان خبر دادند.
صدوقی با تاکید بر اینکه به علت تغییرات ایجاد شده در ساختار محاسباتی همراه ‌اول امکان بازگشت به دوران قبل از فلت سازی وجود ندارد، افزود: ما دنبال ضرر خود یا مشترکان نیستیم. به همین دلیل اعلام کرده‌ایم تا زمان تعیین تکلیف نرخ‌ها به صورت علی‌الحساب محاسبه شود.
 
به تدبیر وزیر خوشبین هستیم
مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار گفت: چند روز پیش در جلسه‌ای که با وزیر ارتباطات داشتیم برخی مشکلاتی که سال گذشته در ایام حج با یکی از اپراتور‌های عرب داشتیم بیان کردیم و ایشان دستور سریع رسیدگی دادند و ظرف کمتر از ۱۰ روز این مشکل حل شد حال ما هیچ مشکلی در ایام حج نداریم و امیدواریم در زمینه‌ تعرفه‌ها هم ایشان مشکلات ما را مورد بررسی قرار دهند.
صدوقی در این نشست در ارتباط با موضوع ارائه خدمات نسل‌های بالاتر ارتباطی نیز گفت: سال گذشته برای دریافت مجوز ارائه نسل‌های بالاتر درخواست مجوز کردیم. طی این مدت شش هزار میلیارد تومان برای ارتقای شبکه هزینه کردیم تا شرایط برای ارائه خدمات نسل‌های بالاتر آماده‌ شود.
وی گفت: براساس برنامه، بخش اعظم شبکه همراه اول را نوسازی کرده‌ایم؛ اما برای خرید BTS منتظر دریافت فرکانس از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستیم.
وی بیان کرد: از زمان دریافت فرکانس نسل سوم، حدود شش ماه تا یک سال خرید تجهیزات، سفارش و نصب آنها زمان می‌برد. در نتیجه مجبور هستیم که تا شهریور ۹۳ که دوره انحصار اپراتور سوم تلفن همراه به اتمام می‌رسد برای دریافت فرکانس منتظر بمانیم.
صدوقی عنوان کرد: پروانه شرکت مخابرات ایران در تاریخ ۲۹ تیر سال ۸۷ ابلاغ شده است و براساس این پروانه همراه اول نمی‌توانست تا دو سال سرویس بالاتر ارائه کند.
وی ادامه داد: البته در پروانه ممنوعیت ارائه سرویس نسل سه تا دو سال ذکر شده و در مورد ممنوعیت ارائه نسل چهارم صحبتی نشده است.
مدیرعامل همراه اول گفت: از زمان ابلاغ پروانه تا کنون هفت سال می‌گذرد. به این معنا که ممنوعیتی که تا سال ۸۹ باید لحاظ می‌شد، عملا تا سال ۹۳ ادامه پیدا کرده است.
وی افزود: عقب‌ماندگی کشور در زمینه نسل سوم تلفن همراه در حالی است که در زمان ورود نسل دوم به کشور ایران بیست و پنجمین کشور در جهان بود که نسل دو تلفن همراه را ارائه کرد. اما اگر همین الان نسل سوم ارائه شود، ایران صد و هشتاد و پنجمین کشور است که نسل سوم را ارائه می‌کند. در حالی که در هیچ جای دنیا ۷ سال اپراتور را محروم نمی‌کنند تا بازار رقبای دیگر حفظ شود.
وی افزود: در زمان دولت قبلی نیز ما حاضر بودیم شکایت خود را در مورد پرداخت حق‌ السهم دولت از دیتا پس بگیریم، تا مجوز نسل سوم به ما ارائه کنند. اما این پیشنهاد در دولت مورد پذیرش قرار نگرفت و هم‌اکنون نیز بر این پیشنهاد تأکید داریم.
بازگشت اضافه دریافت آوای انتظار به مشترکان
صدوقی قیمت آوای انتظار نیز  گفت: طبق پروانه برخی سرویس‌ها، سرویس پایه محسوب نمی‌شود و برای آنها نرخ پایه اعلام نمی‌شود؛ سرویس آوای انتظار هم یکی از این موارد به‌شمار می‌رود. اما پس از اینکه رگولاتوری این مطلب را اعلام کرد ما به مشترکانی که این هزینه را پرداخت کرده بودند اطلاع دادیم که ما به‌التفاوت دریافت شده از آنها برایشان محاسبه می‌شود و به اندازه این مابه ‌التفاوت آنها می‌توانند از آواهای انتظار رایگان استفاده کنند.
وی در خصوص مشکلات  نصب آنتن‌های BTS، گفت: مشکل اصلی ما دغدغه‌های مردم است چرا که برخی از مردم احساس می‌کنند که نصب سایت جدید به معنای ایجاد مشکلات در حوزه سلامت آنها است. به همین دلیل آنها برای نصب سایت جدید همکاری نمی‌کنند.
وی افزود: ما همواره اعلام کرده‌ایم که فرکانس آنتن BTS به مراتب کمتر از گوشی تلفن همراه است و حتی اگر کاربری در نقطه‌ای از شهر آنتن کامل ندارد سعی کند با خط خود تماس نگیرد، چرا که زیان آنتن‌دهی ناقص بر روی سلامت به مراتب بیشتر است.
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار گفت: در حال حاضر در استانی مانند تهران حدود ۳۵۰۰ سایت BTS وجود دارد و به طور میانگین فاصله هر مشترک با آنتن‌های BTS در سطح شهر تهران حدود ۵۰۰ متر است.
صدوقی درباره‌ مصوبه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در خصوص لزوم فروش سیم‌کارت‌های همراه اول با قیمت ۱۵۶ هزار تومان اعلام شده بود، گفت: طی یک سال و نیم گذشته دو بار ودیعه سیم‌کارت‌ها کاهش پیدا کرد، در صورتی که در حوزه نامبرینگ یک‌باره خرداد‌ماه امسال با ۶۰ درصد افزایش تعرفه مواجه بوده‌ایم یا در بخش‌های دیگر سازمان تنظیم مقررات مبالغی که خود باید از اپراتور‌ها دریافت کند را به یک‌باره افزایشی کلی داده است.
وی افزود: این در حالی است که اپراتور با توجه به ودیعه‌ای که از مشترک در یافت می‌کرد اقدام به توسعه و نوسازی شبکه خود می‌کند.
وی ادامه داد: با این حال ما به زودی تعرفه‌هایی که برای ارائه سیم‌کارت‌های دائمی ۹۱۲، ۹۱۰ و میزان ودیعه‌ آنها وجود دارد را اعلام خواهیم کرد.
 
مشترکان همراه اول در ۵۰۰ نقطه اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند
مدیرعامل همراه اول گفت: اپراتور سراسری وایمکس مبین‌نت و همراه اول طی کار مشترکی قرار است سرویس وای فای را با نام وایمو در شهر تهران عرضه کنند.
صدوقی افزود: با این سرویس مشترکان همراه اول که از سرویس GPRS استفاده می‌کنند می‌توانند روی گوشی‌های‌شان در ۵۰۰ نقطه از شهر تهران که سرویس وایمو برقرار شده از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شوند.
وی گفت: افزایش نقاط سرویس وایمو در فضاهای شهری در سراسر کشور در دستور کار است که فعلاً این سرویس در شهر تهران به زودی راه اندازی خواهد شد.
 
عرضه سرویس سلامت‌یار
صدوقی درباره‌ سرویس‌های جدید همراه اول پرداخت گفت: ما به دنبال آن هستیم که از این پس در زمینه‌ خدمات سازمانی در حوزه‌های VPN و APN ورود کنیم.
وی با بیان اینکه همراه اول تلاش دارد سرویس سلامت‌یار را ارائه کند که در قالب آن افرادی که در سی.سی.‌یو و آی.سی.یو بیمارستان‌ها بستری هستند با بخش‌ اطلاعات بیمارستان مرتبط شده و اگر برای بیماران مشکلی پیش بیاید این موضوع از طریق تلفن همراه آنها به اطلاع بخش مراقبت بیمارستان خواهد رسید.
 
 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر