در حال خواندن
اینترنت مخابرات در لحظه سرعتش افزایش می‌یابد
0

ناصر قدیرکاشانی چند سال پیش با اجرای طرح ارایه خدمات غیر حضوری به مشترکان همراه اول پا به عرصه بازار ارتباطات کشور در قالبی جدید و مدرن گذاشت. آن زمان کسی فکر نمی کرد این جوان خوش فکر بتواند با ارایه طرح هایی که مورد نیاز شرکت مخابرات ایران و همراه اول بود و تاسیس شرکت خدمات اول TCT به این زودی پله های ترقی را طی کند. امروز با اعتماد مدیران ارشد مخابراتی کشور ، شرکت خدمات اول TCT با مدیریت قدیر کاشانی به عنوان بزرگترین مجموعه ارایه دهنده خدمات مخابراتی در کشور شناخته می شود. وی طرح های بزرگ دیگری نیز در پیش دارد که برای شنیدن جزییات آن با وی به گفت و گو نشسته ایم.
در ابتدا توضیح مختصری در خصوص فعالیت های شرکت خدمات اول TCTارایه فرمایید.
در حال حاضر این شرکت با ۱۷۰ شعبه در سطح شهر استان تهران و البرز با ۲ هزار و ۶۰۰ پرسنل تمامی سرویس های فروش و پشتیبانی مشترکان و متقاضیان شرکت مخابرات استان تهران و همراه اول را ارایه می کنند.
خدماتی که توسط این شرکت ارایه می شود شامل دو بخش ارایه خدمات به همراه اول و مخابرات استان تهران است.
در بخش خدمات تلفن ثابت، ارایه کلیه خدمات به مشترکان و متقاضیان تلفن ثابت، ۱۱۸ و فروش و پشتیبانی ADSL نیز به عهده این شرکت است. در زمینه همراه اول ما چند قرارداد داریم که یکی از آنها ارایه تمامی خدمات همراه اول در شعب خدمات اول TCT است، مدیریت دفاتر بخش خصوصی، وصول مطالبات از مشترکان بدهکار، مکاتبات قضایی و نظرسنجی از مشترکان همراه اول نیز در تهران به این شرکت واگذار شده است.
 
چه شرکت هایی ترکیب سهامداران شرکت خدمات اول TCTرا تشکیل می دهند؟
مخابرات ایران، همراه اول، مخابرات استان تهران و شرکت افق پایتخت که سهامداران آن تعاونی کارکنان شرکت مخابرات استان تهران هستند ترکیب سهامداران شرکت خدمات اول TCT را تشکیل می دهند.
 
شنیده شده خدمات اول TCT قصد ایجاد دیتاسنتر نیز دارد آیا این موضوع درست است؟
بله. با توافقی که با مدیریت مخابرات استان تهران داشته ایم تصمیم داریم بزرگترین دیتاسنتر بخش خصوصی را در آینده ای نزدیک در کشور ایجاد کنیم. در حال حاضر مناقصه این طرح برگزار شده که پس از مرحله ارزیابی توان فنی ، حدود ۷ تا ۸ شرکت انتخاب شده اند که احتمالا تا یک ماه آینده نتیجه برنده این مناقصه اعلام خواهد شد.
 
 
 
از نظر ابعاد و توان فنی این دیتا سنتر در چه حدی قرار است سرویس دهی کند؟
مرکز داده دیتا اول، با ظرفیت استفاده از ۲۰۰ رک امکان بهره‌برداری از حداقل ۴۰۰۰ سرور را فراهم خواهد کرد. این مرکز داده با نگاه به امکانات موجود در حوزه ارتباطی و همچنین منابع برق در دسترس حداقل معیارهای استاندارد Tier III را خواهد داشت.همچنین در حال حاضر برنامه‌ای برای پیاده‌سازی مکانیزم استفاده از مولدهای مقیاس کوچک برای تأمین برق مرکز داده نیز در دست بررسی و اجراست، که در صورت موفقیت به پایداری مرکز داده و حفظ محیط زیست کمک شایانی خواهد کرد.
 
در آینده به چه کسانی سرویس خواهید داد؟
مشتریان مرکز داده دیتا اول، تمام شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های دولتی را ( که نیاز به استفاده از خدمات مختلف مرکز داده همچون سرور اختصاصی، سرور اشتراکی و فضای اختصاصی دارند ) شامل می شود.
همچنین در آینده نزدیک، خدمات رایانش ابری به صورت زیرساختی در مرکز داده دیتا اول ارایه خواهد شد. این خدمات علاوه بر سرویس‌های عمومی شامل بسته‌هایی برای استفاده‌های ویژه مانند خدمات ارزش افزوده و نرم‌افزارهای کاربردی است. 
با توجه به اینکه قبلا اعلام کردید که تصمیم به راه اندازی بزرگترین مرکز تماس خاورمیانه را دارید آخرین اخبار را در این زمینه اعلام کنید؟
قراردادی در این زمینه بین خدمات اول TCT و شرکت مخابرات ایران بسته شده تا با استفاده از بهترین نرم افزار روز دنیا که در رتبه یک یا دو دنیا در بخش مرکز تماس به شمار می رود با هزینه بیش از ۲۰ میلیارد تومان و به کارگیری ۳ هزار و ۶۰۰ نفر پرسنل در چهار ساختمان در تهران و اصفهان، تمامی شماره های تماس و خدمات غیر حضوری از جمله ۱۱۸، ۱۱۹، ۲۰۲۰، ۹۹۹۰ و هرگونه شماره ای که در زمینه خدمات شرکت مخابرات ایران در کشور فعالیت می کند از طریق این مرکز تماس به صورت واحد مدیریت و خدمات به مشترکان ارایه شود.
 
فرمودید که ۳ و هزار و ۶۰۰ نفر در این مرکز به کار گرفته می شوند آیا این افراد از پرسنل فعلی مخابرات هستند یا اینکه تصمیم به جذب نیروی جدید برای این مجموعه دارید؟
در حال حاضر نزدیک به ۲ هزار نفر از کارکنان فعلی شرکت مخابرات ایران برای این منظور شناسایی شده اند اما یک هزار و ۶۰۰ نفر باقی مانده که احتمالا خارج از بدنه مخابرات برای این منظور جذب خواهند شد.
 
یکی از سرویس هایی که خدمات اول TCT به مشترکان ارایه می کند انجام مکاتبات قضایی است، در این زمینه نقش خدمات اول چیست و آیا در خصوص در خصوص جزییات شکایات مشترکان اطلاعاتی دارید؟
با توجه به اینکه پیگیری امور قضایی برای مشترکان کار سخت و دشواری بود و بعضا منجر به صرف نظر از شکایت می شد تصمیم گرفته شد این بخش از کار را نیز به صورت غیر حضوری انجام شود و با بررسی انجام شده مشخص شد مشترکان نه تنها در این زمینه رضایت کافی را دارند بلکه با توجه به هزینه اندک این خدمت که گاها کمتر از هزینه حمل و نقل در صورت پیگیری خود مشترک بودهو موجبات صرفه جویی و سرعت حصول نتیجه را نیز به دنبال داشته است.اما در خصوص جزییات شکایات مشترکان هیچ گونه اطلاعی نداریم.
 
آیا شرکت خدمات اول TCT از شرکای کاری خود به صورت ماهانه مبلغی را دریافت می کند یا کارمزدی از خدماتی که توسط این شرکت ارایه می شود به عنوان حق السهم را دریافت می کند؟
با توجه به تنوع خدمات، مبلغی به عنوان کارمزد خدماتی که ارایه می شود به این شرکت تعلق می گیرد .
 
یکی از نگرانی هایی که اکنون در مجموعه شرکت مخابرات استان تهران وجود دارد ریزش مشترکان ADSL است و از آنجا که موضوع فروش و بازاریابی سرویس ADSL در اختیار خدمات اول TCT است با توجه به آماری که در اختیار دارید راه حل جلوگیری از ریزش مشترکان را در چه چیزی می دانید؟
همانطور که اشاره کردید ما تنها موضوع فروش و بازاریابی سرویس را به عهده داریم و موضوعاتی از قبیل تعداد مشترکان اینترنت یا دلایل ریزش مشترکان در حیطه وظایف و اختیارات بخش فنی شرکت مخابرات استان تهران است و بالطبع خودشان باید پاسخگو باشند .
 
شاید شما در موضوع فنی و دلایل ریزش مشترکان نقش مستقیمی نداشته باشید، اما باید بپذیرید که اگر مشترکی پس از دریافت سرویس از مخابرات به دلیل پایین بودن کیفیت، پشتیبانی یا حتی قیمت زیاد سرویس دهنده خود را تغییر دهد قطعا این دسته از مشترکان بر علیه سرویس مخابرات تبلیغ منفی می کنند که همین عامل باعث می شود شما برای جذب مشترک و بازاریابی دچار مشکل شوید.
در این موضوع دقیقا حق با شماست، ما برای حل این مشکل از شرکت مخابرات استان تهران درخواست کرده ایم که صفر تا ۱۰۰ فروش، پشتیبانی و مباحث نصب و راه اندازی سرویس ADSL را برای مدیریت هر چه بهتر در این بخش به خدمات اول TCT واگذار نماید. البته ما قبلا توانایی خود را در این زمینه نشان داده ایم و امیدواریم در آینده ای نزدیک با تصویب مجمع شرکت مخابرات استان تهران این بخش نیز به این شرکت واگذار شود.
 
آیا برای جذب و جلوگیری از ریزش مشترکان ADSL حاضر به ارایه تعهد هستید؟
در حال حاضر ما نزدیک به ۵۰ درصد از کار ارایه خدمات اینترنت مخابرات استان تهران را به عهده داریم و در صورتی می توانیم در این زمینه تعهد بدهیم که تمامی امور از نصب راه اندازی، پشتیبانی و سایر خدمات مرتبط به خدمات اول TCT واگذار شود.
یک خبر خوب هم برای مشترکان اینترنت این است که در آینده نزدیک با خرید نرم افزارهای مورد نیاز این قابلیت را ایجاد می کنیم تا مشترکان بتوانند به صورت انتخابی در هر ساعت از شبانه روز سرعت اینترنت خود را بسته به نیازشان تغییر بدهند.
به عنوان مثال اگر فردی بخواهد در ساعتی از شبانه روز با سرعت بالای یک مگابیت بر ثانیه به شبکه اینترنت وصل باشد مشکلی برای انتخاب وجود ندارد و مشترک تنها در این زمینه با توجه به سرویسی که دریافت می کند هزینه اش را پرداخت می کند.
این سرویس در حال حاضر در کشورهای پیشرفته ارایه می شود و این موضوع باعث خواهد شد علاوه بر افزایش مزیت های رقابتی، رضایت بیشتر مشترکان اینترنت نیز فراهم شود.
 
نحوه همکاری شما با مخابرات تهران در زمینه بازاریابی اینترنت پرسرعت  چگونه است؟
ما هر ساله تعهدی را به مخابرات در زمینه جذب مشترک اینترنت می دهیم. البته با توجه به محدودیت تجهیزات در مراکز مخابراتی،اینکه آیا تمامی مشترکان امکان استفاده از سرویس را داشته باشند یا خیر ما نقشی در این زمینه نداریم.
به عنوان مثال خدمات اول TCTدر شش ماهه دوم سال گذشته تعهد ثبت نام ۳۰۰ هزار مشترک را داشت که موفق به انجام این تعهد شدیم اما اینکه آیا تمامی این افراد امکان استفاده از سرویس را داشته اند به محدودیت های فنی مخابرات استان تهران چه در زمینه تجهیزات مورد نیاز و از آن مهم تر پهنای باند مورد نیاز برای ارایه سرویس به این تعداد از مشترکان بستگی داشته است.
 
شنیده شده خدمات اول TCT مودم ADSL نیز وارد کشور کرده و قصد تولید این مودم ها را با برند آشنای اول دارد؟
با هماهنگی های انجام شده تاکنون نزدیک به ۳۰ هزار مودم ADSL وارد کرده ایم و در آینده نیز با توجه به نیاز موجود شرکت های مخابراتی استانی در صورت توافق با مخابرات ایران این آمادگی را داریم تا با مودم های ADSL با برند آشنای اول را تولید و وارد بازار کنیم.
 
چند ماه پیش اولین فروشگاه خدمات اول TCT در مرکز مخابراتی جماران راه اندازی شد، قرار بود این فروشگاه ها در سراسر تهران راه اندازی شود، اما همانطور که می دانید همراه اول نیز به تنهایی اقدام به ایجاد فروشگاه های مرتبط با خودش کرد. آیا راه حلی برای متمرکز کردن این فروشگاه ها وجود نداشت.
در حال مذاکره با همراه اول هستیم تا این دو فروشگاه در قالب یک فروشگاه راه اندازی و اقدام به ارایه سرویس کنند. براساس برنامه ای که برای این موضوع تدوین شده قرار است علاوه بر ارایه تمامی خدمات تلفن ثابت و تلفن همراه تجهیزات جانبی، اینترنت، گوشی تلفن همراه و تبلت نیز در این فروشگاه ها به فروش برسند.این موضوع کمک می کند تا مشترکان در یک جا تمامی خدمات مورد نیاز خود را در درسترس داشته باشند.
با توجه به اینکه در حال حاضر خدمات اول TCT نزدیک به ۱۷۰ دفتر آماده در مراکز مخابراتی دارد و خوشبختانه برای مردم نیز شناخته شده هستند در کمترین زمان ممکن با تجربیاتی که در این زمینه داریم می توانیم آنها را به سوددهی برسانیم.
 
چرا غیر از فروشگاه مرکز جماران سایر فروشگاه های مراکز مخابراتی افتتاح نشد؟
در این زمینه نیاز به کار کارشناسی بیشتر وجود داشت که نتایج آن نیز با توجه به اظهار نظر مشاوران داخلی و خارجی مخابرات بسیار مثبت بوده است، اکنون منتظر امضای قرارداد از سوی شرکت مخابرات ایران هستیم که پیش بینی می شود این قرارداد به زودی امضا خواهد شد.
 
جناب کاشانی گروه خدمات اول همانطور که می دانید در چند سال گذشته توانسته جایگاه خوبی در مجموعه مخابرات کشور به دست آورد، رمز موفیت شما در راهبری این شرکت چه بوده است؟
یکی از دلایل این است که حدود ۸۰ درصد خدماتی که ما اکنون ارایه می کنیم، نیازسنجی و پیشنهاد ایجاد این خدمات از سوی ما به همراه اول و مخابرات ایران ارایه شده است. یکی از موارد اصلی که ما در حوزه ارایه خدمات به آن اعتقاد راسخ داریم این است که کیفیت ارایه خدمات وقتی بالا باشد دیگر ارایه کننده آن نیاز به سخنرانی در این زمینه ندارد.
به یاد دارم زمانی که بنده و همکارانم تصمیم به ارایه خدمات غیرحضوری به مشترکان همراه اول داشتیم این موضوع نزدیک به یک سال و نیم زمان برد تا بتوانیم مجوزهای لازم را دریافت کنیم و پس از انجام کار با کیفیت لازم توانستیم گام به گام اعتماد مدیران ارشد همراه اول را جلب نماییم و پس از آن با حمایتی که شد امروز به این جایگاه رسیده ایم.
بنده معتقدم رمز موفقیتدرهر کاری تنها پشتکار، پشتکار و پشتکار است.
 
در هر حال هر چقدر هم شما ایده خوب داشته باشید با توجه به اینکه از بدنه مخابرات نبودید شناخت کافی نیز در روزهای اول نداشتید.چه کسی در گام اول به شما که در آن سال ها جوان تر نیز بودید اعتماد کرد؟
از آنجا که جناب صدوقی مدیر خوش فکر ی است از هر فرصتی برای افزایش میزان رضایت مشترکان استفاده می کند و در آن روزها نیز با این نیت از مجموعه ما حمایت کردند که پس از اثبات کیفیت خدمات روز به روز شرایط کاری و حمایت مدیران ارشد مخابرات از مجموعه ما بیشتر شد.
 
در گذشته اعلام کرده بودید پس از استان تهران در سایر استان ها نیز برایارایه خدمات مشابه حضور می یابید.
در حال حاضر با توجه به حجم کار گسترده ای که در استان تهران وجود دارد تصمیم داریم پس از اینکه توانستیم تمامی کارها را به نقطه مطلوب و با کیفیت بالا از نظر خودمان برسانیم ، موضوع ورود به سایر استان ها را پیگیری می کنیم.
 
اگر شرکتی در سایر استان ها حاضر به انجام ارایه خدمات مشابه با مدیریت خدمات اول TCT باشد، آیا این موضوع امکان پذیر است؟
تاکنون هیچ صحبتی دراین خصوص در هیات مدیره شرکت مطرح نشده است اما در صورت طرحاین موضوع  و تصویب هیات مدیره ، می توان آن را اجرایی کرد.
 
در یکسال گذشته چه تفاوتی در خدماتی که ارایه می دهید اتفاق افتاده است؟
از یک سال گذشته تصمیم گرفتیم با گرفتن مشاوره، امور اجرایی را در شرکت به سمت مکانیزه کردن پیش ببریم به نحوی که همگام با ارایه خدمات با کیفیت سرعت انجام کار نیز در تمامی بخش ها افزایش یابد. در حال حاضر فرآیند اجرای کار به نحوی طراحی شده که با وجود ۲ هزار و ۶۰۰ نفر کارمند موجود اگر به یک باره این تعداد به ۱۰ برابر افزایش یابد هیچ مشکلی در فرآیند اجرای کارها پیش نخواهد آمد. از طرف دیگر رویکرد ما علاوه بر ارائه خدمات به سمت انجام امور بازرگانی و فروش محصولات نیز معطوف شده است.
 
آیا تصمیمی برای ارایه خدمات ویژه تر برای مشترکان وفادار وخوش حساب مخابرات دارید؟
هم اکنون برنامه ای برای ایجاد باشگاه مشتریان شرکت مخابرات داریم تا از این طریق بتوانیم خدماتی خاص را برای این دسته از مشترکان ارایه دهیم. در خصوص خدماتی که در این باشگاه ارایه خواهد شد باید اجازه بدهید تا سه ماه آینده این طرح نهایی که شد جزییات آن منتشر شود.
 
آیا خدمات اول TCT در زمینه فروش IP TV هم وارد خواهد شد.
در این زمینه ما اعلام کردیم که هر زمان سرویس آماده واگذاری شد ما آمادگی ارایه فروش، نصب و راه اندازی آن را داریم که این موضوع مستلزم ارجاع شدن کار است.
 
برنامه های امسال شما در نمایشگاه تلکام چیست؟
ما امسال به سه موضوع در نمایشگاه توجه ویژه داریم. اول اینکه سعی می کنیم دیدار و ارتباط مستقیمی با کارکنان خودمان داشته باشیم تا بتوانیم از نظرات آنها برای ادامه فعالیت استفاده کنیم. در بخش دوم یک سری خدمات به مشترکان تلفن ثابت و همراه اول همانند سال های گذشته خواهیم داشت و در انتها نیز برنامه هایی برای ارایه توانمندی ها و قابلیت های خودمان به مدیران ارشد مخابراتی کشور داریم.
 
در انتها اگر صحبتی مانده که نیاز به توضیح دارد بفرمایید.
تشکر می کنم از شما و از همه همکاران رسانه ای و امیدوارم موفق باشید .

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر