در حال خواندن
مشکلات و موانع ارایه IPTV در کشور باید سریع‌تر رفع شود
0

خدماتIPTV در سال‌های اخیر با رشد چشم‌گیری در کسب درآمد و جذب مشترک همراه بوده است؛ به طوری که در سه ماهه چهارم ۲۰۱۱، حدود ۳.۶۸میلیون نفر به تعداد مشترکان IPTV افزوده شده و مجموع آن به ۵۸.۲میلیون رسیده است. در ادامه این روند نیز تعداد مشترکان IPTV در پایان سه ماه سوم ۲۰۱۲ به ۶۷ میلیون افزایش یافته است.
نود آی سی تی – صابر فیضی، مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد مبین درباره عدم موفقیت فعالان مخابراتی و تلویزیونی کشور در جهت راه‌اندازی و عرضه سرویس IPTV در کشور پس از گذشت ۶سال گفت: در حال حاضر تعابیر مختلفی از قانون وجود دارد که باید آنها را برطرف کرد و تکلیف همه فعالان این حوزه را مشخص کرد. در مورد ارایه سرویس IPTV هم تا زمانی که دستور‌العمل‌های لازم و نحوه ارایه این خدمات از سوی حاکمیت مشخص نشوند، مشکلات مربوط به تجاری‌سازی همچنان پابرجا باقی خواهد ماند.
فیضی با اشاره به این مطلب که قوانین مربوط به ارایه خدمات چند رسانه‌ای مخابراتی در کشور چندان روشن نیست و ابهاماتی در آن وجود دارد، گفت: بحث‌های زیادی در مورد IPTV در این چند سال در کشور مطرح شده است. ظاهراً مشکلاتی وجود دارد که به رغم آنکه همه می‌خواهند ارایه سرویس را شروع کنند در عمل شروع نمی شود. به نظر می‌رسد به اندازه کافی در مورد مقدمات بحث شده و باید تکلیف IPTV سریع‌تر روشن شود.
وی در ادامه قاطعیت در برخورد با مسائل این بخش و نظارت بر اپراتورها را نیز مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر رگولاتور در نظارت بر رفتار و عملکرد اپراتورها قاطعیت نداشته باشد، مردم و اپراتورها هر دو متضرر می‌شوند. مواجهه قاطع سیاست‌گذاران با مسائل باعث می‌شود که همه فعالان این عرصه ملزم به رعایت قانون شوند و همین عامل آنها را به سرمایه‌گذاری و تجاری سازی علاقمند خواهد ساخت.
مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد مبین در ارتباط با نقش فعالان بخش خصوصی در ارایه خدمات چند رسانه‌ای بر بستر اینترنت افزود: یک سرمایه گذار برای اینکه بتواند طرح تجاری موفقی را برای کسب و کار خود تنظیم کند، باید از امکان یا عدم امکان ارایه خدمات چند رسانه‌ای و شاخص‌های تولید و عرضه محتوا و مرجع تایید کننده آن اطمینان حاصل کند، چرا که محرومیت از ارایه این خدمات در میانه راه بازگشت سرمایه را با تأخیر مواجه خواهد کرد. بنابراین اگر تصمیم‌گیران سیاست‌های مربوط به این حوزه را تعیین و به صورت قطعی اعلام کنند، تکلیف بازیگران بخش خصوصی نیز روشن شده و فضای مناسبی برای فعالیت آنها ایجاد خواهد شد.
به گزارش تلنا، فیضی ضمن اشاره به این مطلب که در کشور مشکلی در زمینه تولید محتوا وجود ندارد گفت: مسئله اصلی، نبود تناسب محتوای موجود با نیازهای مخاطبان است. در صورتی که طبقه‌بندی محتوا به نحوی انجام شود که کاربران حق انتخاب داشته باشند، تمایل بیشتری به استفاده از این خدمات ایجاد خواهد شد.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر