در حال خواندن
مشترکان همراه اول سال گذشته ۱۳۱۴ پتابایت اینترنت مصرف کردند
0

نود فناوری – استفاده از اینترنت مزایای زیادی به همراه دارد، از جمله دستیابی به اطلاعات، به علاوه اینترنت به مردم این امکان را می‌دهد که به راحتی و به سرعت ارتباط برقرار کنند. همانطور که گفته شد، مهمترین مزیت استفاده از اینترنت، قابلیت دسترسی به منبع جهانی اطلاعات است. کاربران قادرند به جستجوی منابع بپردازند و نتایجی معتبر از منابع جاری و قدیمی به زبان‌های گوناگون و حتی از طریق گوشی‌های همراهشان استخراج کنند.
یافتن منابع مورد نیاز در کمترین زمان، مزیتی عمده برای محققان و نیز دانشجویان به حساب می‌آید. برای مثال اینترنت به محققان این امکان را می‌دهد که با جامعه جهانی ارتباط برقرار کنند، که درنتیجه منبع بزرگتری به جهت جامعه آماری برای مطالعاتشان قابل دسترس خواهد بود. بعلاوه، قابلیت استفاده از اینترنت برای مطالعات طولی، محققان را قادر می‌سازد داده‌ها و اطلاعاتشان را با سرعت زیادی گردآوری کنند، و صرفنظر از موقعیت مکانی و جغرافیایی افراد و موضوعات مورد مطالعه‌شان به دیتای مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند.
در سال‌های اخیر نیز اپراتورهای تلفن همراه در کشور زیرساخت‌های خوبی برای توسعه اینترنت پرسرعت در کشور ایجاد کرده‌اند که در آخرین اظهار نظر از زبان مدیرعامل همراه اول نقل شد که اپراتور اول توانسته در سال ۱۳۹۷ با دو پله صعود به نسبت سال ۹۶، به جایگاه ۱۷ دنیا از نظر تعداد مشترکان برسد و با جذب بیش از ۳٫۸ میلیون مشترک جدید به سهم بازار ۶۰٫۱ درصد دست پیدا کند.
فرهنگ همچنین از افزایش سهم ترافیک در نسل ۴(LTE) به ۶۰ درصد و ثبت رکورد ۵۴۱۹ ترابایت مصرف روزانه دیتا بدون در نظر گرفتن ترافیک TD-LTE مبین نت خبر داد و با اشاره به فروش حدود ۱۱۰ میلیون سیم کارت تاکنون، بیان کرد که این شرکت هم‌اکنون حدود ۱۲٫۱ میلیون مشترک ۴G و ۱۶٫۱ میلیون مشترک ۳G در شبکه دارد.

این در حالی است که مشترکان همراه اول در سال ۹۶، ۷۸۸ پتابایت اینترنت مصرف کرده اند که این میزان در سال گذشته با رشد ۱٫۷ برابری به ۱۳۱۴ پتابایت رسیده است. در حال حاضر در شبکه همراه اول ۳۲ میلیون مشترک منحصر به فرد دیتا در بازه زمانی سه ماهه دارد.

یک پتابایت (به انگلیسی: Petabyte) یک واحد از اطلاعات است که برابر یک کادریلیون بایت، یا ۱۰۱۵ بایت است. کوتاه شده آن (PB) می‌باشد.

مدیرعامل همراه اول همچنین از دو اقدام مهم در راستای افزایش ظرفیت پهنای باند شبکه گفت و بیان کرد: سال گذشته روی باند فرکانسی ۱۸۰۰ به میزان ۵ و ۷٫۵ مگاهرتز به ترتیب به استان‌ها و تهران اختصاص دادیم و همچنین روی باند ۲۶۰۰ نیز افزایش ظرفیتی ۵ مگاهرتزی را داشتیم که در نتیجه سرعت دیتای همراه اول رشد و بهبود قابل توجهی داشت.
وی در ادامه سخنان خود در مجمع همراه اول از برنامه ۵ ساله راهبرد همراه اول که با نام «منظومه» در حال اجراست، یاد کرد و گفت: این برنامه متمرکز بر توسعه زیرساخت‌های ارتباطی مبتنی بر آخرین تکنولوژی و ایجاد کسب و کارهای نوآورانه است و برآنیم تا از رهگذر اجرای این برنامه، نقشی تعیین‌کننده در گسترش خدمات دولت الکترونیک و سرویس‌های دیجیتال در کشور ایفا کنیم.

دور اندیشی همراه اول در ایجاد زیرساخت‌های باند پهن
یکی از ترندهایی که در چند سال اخیر در دنیا به سرعت رشد کرده IoT است و در بسیاری از حوزه‌ها مانند منازل، بهداشت، حمل و نقل و صنایع خودروسازی توسعه یافته است.
IoT گرایش اینترنت آینده است. هدف اصلی IoT، بهره‌گیری از تکنولوژی برای زندگی راحت است. اما این تکنولوژی مسلماً با چالش‌هایی جهت فراگیر شدن همراه است. یک مانع مهم در به حقیقت پیوستن کامل IoT، به مقیاس مربوط می‌شود. گسترش مقیاس اینترنت به اندازه مقیاسی که IoT نیاز دارد.
امروزه، هر محصول جدید IoT به همراه خود یک نرم افزار گوشی همراه دارد که آن را کنترل می‌کند. اگرچه تصور یک گوشی تلفن همراه با چندین برنامه کاربردی آسان است، اما با وجود میلیون‌ها وسیله‌ IoT مشکلاتی ایجاد می‌شوند.
در آینده‌ای بسیار نزدیک، به احتمال زیاد هر روز از کنار هزاران وسیله‌ هوشمند عبور خواهیم کرد که هر کدام توانایی تعامل را دارند و اگر زیرساخت مورد نیاز که اصلی‌ترین آن اینترنت است وجود نداشته باشد قطعاً رسیدن به کشورهای توسعه یافته امکان پذیر نخواهد بود و همراه اول در این مسیر نشان داده که نه تنها با آینده نگری نسبت به توسعه اقتصادی کشور به واسطه فراهم کردن زیرساخت مورد نیاز برای ابزارهای نوین در حرکت است و بروزرسانی به هنگام شبکه از نسل قدیمی به نسل ۴٫۵ تلفن همراه و برنامه ریزی برای پیوستن به نسل ۵ تلفن همراه و همچنین هدف گذاری تحقق رویای دیجیتال تا ۵ سال آینده نشان از دوراندیشی مدیران اپراتور اول کشور دارد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر