در حال خواندن
مخابرات: با وجود بازار ۱۵ میلیونی اینترنت محدود کردن بازار منطقی نیست
0

شورای رقابت در اواسط اردیبهشت ماه امسال مصوبه‌ای را در زمینه خدمات اینترنتی شرکت مخابرات تصویب کرد. طبق این مصوبه با عنایت به وضعیت اقتصادی مسلط شرکت مخابرات (موضوع بند ط ماده ۴۴ قانون اساسی) در عرصه ارایه خدمات اینترنتی، شورا مقرر کرد در مناطقی از کشور که شرکت‌های ندا (PAP) آمادگی فعالیت دارند، شرکت مخابرات مجاز به بهره‌برداری بیش از ۱۰ درصد از ظرفیت بازار نخواهد بود. در مناطقی که شرکت‌های مزبور پیشنهادی متفاوت از جمله در خصوص درصد بهره‌برداری داشته باشند به همراه ادله و مستندات به شورا ارایه خواهند داد تا مورد بررسی و اتخاذ تصمیم قرار گیرد. این در حالی است که مدیران شرکت مخابرات معتقدند این مصوبه تاریخ را دوباره تکرار خواهد کرد و همانند چند سال پیش توسعه این بازار به شدت با کندی مواجه شد.
سه بحث جدی در خصوص مصوبه
به گفته مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران مصوبه شورای رقابت از سه منظر قابل بحث است و در نخستین گام در تضاد بودن این مصوبه با پروانه شرکت مخابرات ایران است.
داوود زارعیان گفت: در پروانه‌ای که خریدار سهام مدیریتی مخابرات به واسطه آن اقدام به خرید سهام این شرکت کرده به صراحت اشاره شده که مخابرات می‌تواند بدون محدودیت تلفن ثابت و اینترنت پرسرعت در سراسر کشور واگذار کند.
وی نکته دوم در این موضوع را جایگاه جهانی ایران در آمار جهانی بیان کرد و گفت: متاسفانه طبق آمار جهانی ایران در بین ۱۸۰ کشور رتبه ۱۶۵ را در توسعه اینترنت به خود اختصاص داده است که این موضوع اصلا زیبنده کشورمان نیست و محدود شدن ارایه اینترنت توسط مخابرات بر این مشکلات می‌افزاید.
وی افزود: شرکت مخابرات ایران تا دو سال پیش براساس قوانین اجازه ورود به بازار اینترنت پرسرعت را نداشته و همین عامل باعث شد تا شرکت‌های PAP به دلیل انحصاری که در اختیار داشتند نتوانستند از این فضا استفاده کنند و عمدتا به جای گسترش دامنه ارایه خدمات در سراسر کشور اغلب در نقاط پردرآمد و مرکزی پایتخت اقدام به ارایه سرویس کردند.
زارعیان با اشاره به اینکه PAPها نزدیک به بیش از ۸۰۰ نقطه از شهرهای کشور اصلا حضور ندارند و این سومین  نکته قابل بحث در رابطه با مصوبه شورای رقابت است، گفت: این در حالی است که سهامدار عمده مخابرات این حق را برای شرکت‌های PAP‌ قایل است که در هر نقطه‌ای که آنها می‌خواهند به این شرکت‌ها سرویس دهد.
 
ارایه خدمات توسط PAPها را حق مسلم آنها می‌دانیم
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایرانی افزود: ما ارایه خدمات توسط شرکت‌های PAP را حق مسلم آنها می‌دانیم و به هیچ وجه قایل به حذف آنها از بازار خدمات نیستیم چرا که وجود رقیب در بازار هم به نفع مخابرات و هم مصرف کننده نهایی است.
وی توضیح داد:‌ اینکه PAP‌ها باید سهم مناسبی از بازار در اختیار داشته باشند به هیچ وجه از نظر ما غیرمنطقی نیست و ما نیز هر کمکی که بتوانیم انجام دهیم دریغ نخواهیم کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص ایجاد محدودیت برای کسب سهم مخابرات در بازار اینترنت پرسرعت تاکنون با شورای رقابت مذاکره‌ای انجام شده است، گفت: این موضوع را حتما از شورای رقابت پیگیری خواهیم کرد و مستندات خود را به این شورا ارایه خواهیم داد.
 
بازار برای تمامی فعالان وجود دارد
زارعیان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود حداقل ۱۵ میلیون پورت اینترنت پرسرعت نیاز واقعی کشور است افزود: با توجه به این بازار بزرگ که به تازگی به رقم سه میلیون پورت رسیده به هیچ وجه جای نگرانی برای از دست دادن سهم بازار از سوی فعالان این عرصه منطقی به نظر نمی‌رسد و مدیران شرکت مخابرات هم به هیچ وجه قصد حذف سایر رقبا در این عرصه را در سر نمی‌پرورانند چرا که دلیلی برای این کار وجود ندارد.
وی بیان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که تمامی شهروندان ایرانی بتوانند در تمام نقاط کشور به اینترنت پرسرعت به راحتی دسترسی داشته باشند نه اینکه تمامی خدمات در شهرهای بزرگ و پایتخت متمرکز باشد.
 
PAP‌ها در چند شهر و روستا حضور دارند
وی با بیان اینکه یک سوال اساسی نیز در این خصوص مطرح است و آن اینکه آیا کسی تاکنون به این موضوع اندیشیده که شرکت‌های PAP از یک هزار و صد شهر کشور و بیش از ۵۰ هزار روستا که هم‌اکنون دارای خط تلفن ثابت هستند چند شهر و روستا را تحت پوشش خود قرار داده‌اند.
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه بهتر است مطالب را به صورت واقعی دنبال کنیم گفت: شرکت مخابرات با تمامی امکانات آیین نامه تعاملی شرکت‌های PAP‌ را که توسط رگولاتوری ابلاغ شده پیگیری و اجرا کرده و اینکه هنوز با این وجود برخی بر طبل خالی می‌کوبند برای ما جای سوال دارد.
زارعیان عنوان کرد: براساس  مصوبات اجلاس WSIS ایران متعهد شده تا سال ۲۰۱۵ میلادی شرایط دسترسی به اینترنت را برای تمامی مردم در شهرها و روستاها فراهم کند و به نظر می‌رسد دستگاه‌های نظارتی باید علاوه بر تصویب مصوبات خود نیم نگاهی نیز به تعهدات بین‌المللی کشور داشته باشند.
وی افزود: تجربه نشان داده که محدود شدن شرکت مخابرات همانند سال‌های پیش کاری از پیش نخواهد برد و شرکت‌‌های فعال در این عرصه در سال‌هایی که بازار را به صورت انحصاری در اختیار داشتند تنها در مراکز پرجمعیت و پردرآمد اقدام به ارایه سرویس کرده‌اند و محدود شدن مخابرات در این عرصه باز هم کاری را پیش نخواهد برد.
 
مخابرات تهران ارایه اینترنت را متوقف کند
اما رییس شورای رقابت در این رابطه نظر دیگری دارد به نحوی که معتقد است این مصوبه شرایط رقابت در بازار را تسهیل خواهد کرد.
جمشید پژویان با بیان اینکه کمیته‌ای متشکل از مخابرات، شرکت‌های PAP‌ و نماینده شورای رقابت این موضوع را به دقت مورد بررسی قرار داده‌‌اند گفت: در شرایطی که ارایه خدمات توسط PAPها به صورت مستقیم وابسته به شرکت مخابرات است بهترین راه‌حل همین مصوبه است که در هر نقطه‌ای که شرکت‌های PAP حضور داشته باشند شرکت مخابرات تنها ۱۰ درصد از بازار را در اختیار داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که هم‌اکنون شرکت مخابرات در شهر تهران نزدیک به ۳۰ درصد بازار اینترنت پرسرعت را در اختیار دارد و ۲۰ درصد بیشتر از مصوبه شورای رقابت بازار را در اختیار دارد با این شرایط تکلیف چیست، گفت: با توجه به این موضوع مخابرات باید ۲۰ درصد اضافه را به PAPها واگذار کند و ادامه فعالیتش در این عرصه را متوقف کند.
وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های ندا پهنای باند خود را از مخابرات دریافت می‌کنند و مخابرات برای اینکه بتواند با آنها رقابت کند امکان ارایه پهنای باند بدون کیفیت را دارد این در حالی است که نباید کیفیت پهنای باند اختصاص داده شده به هر دو شرکت متفاوت باشد.
 
مخابرات در جاهای دیگر اینترنت ارایه دهد
وی با بیان اینکه شرکت مخابرات در سراسر کشور گسترده است و می‌تواند بازار خود را در جاهایی که شرکت‌های PAP‌حضور ندارند توسعه دهد گفت: تمام تلاش ما این است که شرایط ایجاد رقابت سالم را در تمامی بازارها به خصوص بازار اینترنت پرسرعت فراهم کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که تجربه نشان داده که PAPها با توجه به اینکه خصوصی هستند در آن زمان که به صورت انحصاری این بازار را در اختیار داشتند در شهرها و مکان‌های کم درآمد حاضر به سرمایه‌گذاری نشدند و در این شرایط باز هم آن دسته از مردم که در این نقاط زندگی می‌کنند نمی‌توانند از خدمات یکسان استفاده کنند، گفت: شرکت‌های PAP تعهد کرده‌اند که در تمامی نقاط اقدام به ارایه سرویس کنند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
پژویان در پاسخ به سوالی دیگر مبنی براینکه در حال حاضر اپراتورهای وایمکس نیز اقدام به ارایه سرویس اینترنت پرسرعت کرده‌اند البته با فناوری بی سیم‌ آیا این مصوبه برای آنها نیز قابل اجراست گفت: این مصوبه باید توسط تمامی فعالان بازار اینترنت پرسرعت اجرا شود.
 
 
مصوبات شورای رقابت لازم الاجراست، اما موافق نیستیم
مدیرعامل سابق شرکت مخابرات نیز پیش از این گفته بود:‌ براساس قانون مصوبات شورای رقابت لازم الاجراست و ما هم به قانون تمکین می‌کنیم. اما قطعا موافق این موضوع نیستیم و آن را پس از ابلاغ رسمی قطعا پیگیری خواهیم کرد.
وی افزوده بود: نکته ظریفی در مصوبه شورای رقابت وجود دارد و آن هم اینکه مخابرات در جاهایی که شرکت‌های PAP‌ حضور ندارند می‌تواند سهم بیشتری از بازار داشته باشد.
وی بیان کرده بود: اینکه چرا PAPها در مناطق محروم اقدام به ارایه سرویس نمی‌کنند به دلیل نبود صرفه اقتصادی است که قطعا این مساله شامل مخابرات هم می‌شود و این موضوع را حتما با شورای رقابت طرح و پیگیری می‌کنیم.
وی با بیان اینکه در هیچ جلسه‌ای در این خصوص از مخابرات دعوت نشده گفته بود: ما منتظر هستیم شورای رقابت این موصوبه را رسما ابلاغ کند و پس از آن پیگیری‌های خود را انجام می‌دهیم.
منبع: روزنامه فناوران اطلاعات

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر