در حال خواندن
قیمت اینترنت ۱۲۸ کیلوبیت به ۶ هزار و ۷۵۰ تومان رسید
0

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات درباره تعرفه اینترنت پرسرعت گفت: در مصوبه جدید، تعرفه سرعت از حجم اطلاعات دانلود شده از شبکه مستقل شده است و مشتری حق انتخاب دارد.
نود آی سی تی – لطف الله سبوحی با بیان این مطلب افزود: به این ترتیب کاربرانی که علاقه‌مند به سرعت بیشتر هستند می‌توانند با انتخاب آن فقط هزینه سرعت را پرداخت کنند.
وی گفت: مشتریانی هم که علاقه‌مند به دانلود حجم زیادی از اطلاعات هستند، می‌توانند براساس حجم دانلود شده هزینه را پرداخت کنند.
سبوحی با بیان اینکه برای دانلود کردن اطلاعات نیز سطح بندی‌هایی مشخص شده است، بیان کرد: اگر کسی یک تا پنج گیگابایت دانلود کند یک قیمت پرداخت می‌کند و اگر حجم دانلود بالاتر رود، این قیمت کاهش می‌یابد.
معاون بررسی های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: به عنوان مثال در سرعت ۱۲۸ کیلوبیت در ثانیه، در مصوبه قبلی مشترک باید نه هزار و ۹۲۰ تومان به صورت ماهانه و ثابت پرداخت می‌کرد در صورتی که در مصوبه جدید برای این سرعت دو هزار و ۲۵۰ تومان باید بپردازد که این کاهش بسیار زیادی داشته است.
سبوحی گفت: براساس حجم اطلاعاتی هم که کاربر دانلود می‌کند، هزینه پرداخت می‌شود و اگر یک گیگابایت دانلود در طول یک ماه انجام دهد، چهار هزار و ۵۰۰ تومان نیز اضافه‌تر پرداخت می‌کند.
وی افزود: افرادی که علاقه‌مند به کارهای تراکنشی هستند و سوال و جوابی در شبکه کار می‌کنند، بسیار مایل به سرعت بالا هستند.
سبوحی به سرعت ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه اشاره کرد و گفت: کاربر در گذشته برای این سرعت باید ماهانه ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت می‌کرد که در تعرفه جدید برای سرعت، چهار هزار و ۵۰۰ تومان باید بپردازد و به ازای حجم دانلود هزینه اضافه‌تر را پرداخت خواهد کرد.
وی با بیان اینکه در مصوبه جدید مشتری حق انتخاب دارد و می‌تواند به ازای استفاده‌ای که از شبکه کرده است هزینه‌اش را پرداخت کند، افزود: ضمن اینکه ارایه کنندگان خدمات نیز به طور متغیر هزینه را دریافت می‌کنند.
سبوحی با بیان اینکه در مصوبه جدید حجم دانلود نیز در پنج سطح دسته بندی شده است، گفت: هر چه حجم دانلود بالا رود، قیمت آن کاهش می‌یابد.
وی به سطح نخست اشاره کرد و گفت: کاربر در این سطح برای یک تا پنج گیگابایت دانلود، به ازای هر گیگ چهار هزار و ۵۰۰ تومان باید پرداخت کنند.
معاون رگولاتوری، سطح دوم تعرفه دانلود را پنج تا ده گیگابایت و به ازای هر گیگ سه هزار و ۵۰۰ تومان، سطح سوم را ده تا ۲۰ گیگابایت و به ازای هر گیگ سه هزار تومان، سطح چهارم را ۲۰ تا چهل گیگابایت و به ازای هر گیگ دو هزار و ۵۰۰ تومان و سطح پنجم را بیش از ۴۰ گیگابایت و به ازای هر گیگ دو هزار تومان بیان کرد.
وی گفت: مشترکی که حجم دانلود زیادی استفاده می‌کند ابتدا باید تعرفه سطح نخست را محاسبه و پرداخت کند و سپس سطح دوم و بعد سطوح دیگر را.
وی افزود: تعرفه سطوح مختلف دانلود، در همه سرعت‌ها یکسان است.
معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ضریب تعرفه‌های جدید را یک به هشت بیان کرد و گفت: یعنی در زمان واحد، هشت نفر از یک سرعت اینترنت مثلا ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه استفاده می‌کنند.
سبوحی عنوان کرد: ممکن است فردی نیاز داشته باشد، سرعت ۵۱۲ را به صورت اختصاصی در اختیار بگیرد که باید هزینه‌های بالاتری پرداخت کند.
وی گفت: ما برای لینک‌های اختصاصی نیز تعرفه‌های مصوب داریم که قابل اعمال است.
وی با اشاره به اینکه سازمان تنظیم مقررات به طور کلی نظارت خود را برای ارایه کنندگان خدمات اینترنت پرسرعت دارد، افزود: امکان اینکه ما بخواهیم همه مشترکان را مانیتور کنیم از نظر فنی ممکن نیست و امکان دارد بتوانیم به صورت رندوم کار نظارتی را انجام دهیم.
وی افزود: در حال حاضر نرم افزارهایی وجود دارد که مشترکان می‌توانند با نصب آن برروی سیستم خود، سرعت اینترنت را بسنجند و بر اساس اطلاعاتی که روی سیستم آنان ثبت می‌شود اگر شکایتی دارند سازمان می‌تواند مستندات را بررسی و به شکایت مشترکان رسیدگی کند که احیانا کم فروشی اتفاق نیفتاده باشد.
سبوحی با اشاره به شکایت مردم در خصوص اینکه چرا باید هزینه حجم زیاد دانلود را پرداخت کنند در صورتی که از آن استفاده نمی‌کنند و فقط سرعت مدنظر آنان است، گفت: باید با همه ارایه کنندگان خدمات اینترنت پرسرعت هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دادیم و ملاحظات فنی را نیز در نظر می‌گرفتیم و براساس آن تعرفه‌ها را تنظیم می‌کردیم.
وی با بیان اینکه باید سعی کنیم تاخیر خود را در انجام کارها کاهش دهیم، افزود: تعرفه‌های اینترنت در نوبت رسیدگی کمیسیون تنظیم مقررات قرار گرفت و به تصویب رسید.
معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص اینکه اگر شرکت‌های ارایه کننده اینترنت پرسرعت این تعرفه‌ها را رعایت نکنند، گفت: براساس تخلفاتی که اتفاق می‌افتد سازمان تنظیم مقررات مطابق با پروانه صادرشده با آن شرکت‌ها برخورد خواهد کرد.
وی افزود: اگر تخلفات به جایی برسد که با تذکرات و اخطارها رفع نشود سازمان تنظیم مقررات هم برای توسعه فعالیت شرکت محدودیت اعمال می‌کند و اگر تخلفات در حد لغو مجوز باشد، حتما این کار را انجام خواهد داد.
سبوحی با اشاره به اینکه هنوز تخلفی در حد لغو مجوز نداشتیم، گفت: ما معمولا علاقه‌مند به لغو مجوز نیستیم و باید شرایط را در نظر گرفت و مشکلات ارایه دهنده خدمات را نیز بررسی کرد اما اگر موجه نباشد چاره‌ای جز این کار نداریم.
وی افزود: فلسفه وجودی سازمان این است که از ارایه کنندگان خدمات نیز حمایت و مشکلات آنها را برطرف کند تا بتوانند قیمت‌های مناسب را ارایه کنند.
وی به مصوبه ۴۹ کمیسیون تنظیم مقررات اشاره کرد و گفت: در این مصوبه، تعرفه اینترنت پرسرعت بر اساس سرعت و بدون مشخص کردن حجم دانلود تعیین شده بود که مشکلاتی نیز ایجاد کرده بود.
وی افزود: مصوبه قبلی برخی مواقع، تعرفه‌ها را به خاطر سرعت به مشتری تحمیل می‌کرد در صورتی که مشتری شاید خیلی نیاز نداشت که حجم زیادی از اطلاعات را دانلود کند و بیشتر سرعت مدنظرش بود.
وی گفت: برهمین اساس با همکاری شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت پرسرعت تعرفه‌های جدید تنظیم شد و در کمیسیون تنظیم مقررات به تصویب رسید.
به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ وی افزود: شرکت‌های اینترنتی اکنون در قالب این تعرفه‌ها خدمات خود را ارایه می‌کنند و در صورت تخلف با آنها طبق پروانه برخورد خواهد شد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر