در حال خواندن
شرکت‌های آی‌تی ارزش‌گذاری می‌شوند
0

معاون وزیر ارتباطات گفت: در تلاشیم IT به عنوان یک دارایی، در ذی‌حسابی و ممیزی سازمان‌ها حسابرسی شود و حتی بتوان از آن به عنوان وثیقه استفاده کرد که این کار ورود شرکت‌های IT به بورس را تسریع می‌کند.
نود آی سی تی – رییس سازمان فناوری اطلاعات و رییس شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور امروز در نشست مشترکی با موضوع ارایه “طرح مطالعاتی صیانت از حقوق مالکیت تولیدکنندگان نرم‌افزار” حاضر شدند.
براساس این گزارش علی حکیم جوادی با بیان این مطلب گف: پیش از اینکه در سمت معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات مشغول شوم، پیمانکار حوزه فناوری اطلاعات بودم و زمانی که خودم در صندلی حاکمیتی نشستم، سعی کردم از دوستان دانشگاهی و دست‌اندرکاران دعوت کنم تا ببینم گره کار حوزه فناوری اطلاعات کجا است.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: اغلب موضوعاتی که از سوی دست‌اندرکاران مطرح می‌شد، موضوع کپی‌رایت بود؛ همچنین که یکی از اساتید معروف این حوزه به من گفت، تو فقط کپی‌رایت را عملی کن و باقی کارهایی که می‌گویی، را هم عملی نکردی، نکردی.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: یکی از شئونات تشکیل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، تصویب قانون کپی‌رایت در کشور بود و وزیر ارتباطات و من معتقدیم در این حوزه اتفاقی نخواهد افتاد مگر اینکه بخش خصوصی وارد شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود به لایحه “مالکیت حقوق مادی و معنوی” اشاره کرد که توسط وزارت ارشاد تهیه شده و در کمیسیون دولت در حال بررسی است.
وی گفت: تاکید دارم و امیدوارم که خروجی طرح مطالعاتی صیانت از حقوق مالکیت تولید کنندگان نرم‌افزار بتواند در تدوین آن لایحه مورد استفاده قرار گیرد.
 
ذی حسابی و ممیزی فناوری اطلاعات در ارزش‌گذاری دارایی‌ها
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در بخش دیگری از سخنان خود از تلاش برای ارزش‌گذاری IT به عنوان دارایی شرکت‌ها نام برد و گفت: یکی از کمیته‌های تخصصی کارگروه فاوای دولت، کمیته “ذی‌حسابی و ممیزی IT” است. که ریاست کمیته برعهده رییس سازمان فناوری اطلاعات است.
وی گفت: در تلاشیم به سمتی پیش رویم که فناوری اطلاعات به عنوان یک دارایی حساب شود و ذی‌حساب نیز ارزش آن را حسابرسی کند و نیز بتوان دارایی فناوری اطلاعات، را به عنوان وثیقه استفاده کرد.
وی در این زمینه با ذکر مثالی توضیح داد: اگر نرم‌افزاری در سازمانی تولید می‌شود باید ارزش آن نرم‌افزار جزو دارایی‌های سازمان محاسبه شود.
وی ادامه داد: رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: امروز در دنیا شرکت‌های IT جزو Top ten (برترین) های مالی هستند.
به گزارش فارس، وی ادامه داد: امروز حجم شرکت‌های فناوری اطلاعات نسبت به سایر صنایع کم است و یکی از دلایل این امر، نبود حسابرسی درست فناوری اطلاعات است؛ به دنبال این هستیم که حتی شرکت‌های فناوری اطلاعات کشور را نیز بتوانیم ارزش‌گذاری کنیم که ممیزی و حسابرسی شرکت‌های IT به حضور بیشتر آنها در بورس کمک خواهد کرد.
 
*هدف گذاری برنامه پنجم برای دست‌یابی به سهم ۲ درصدی فناوری اطلاعات در تولید ناخالص ملی
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تدوین آیین‌نامه حمایت از صنعت فناوری اطلاعات در راستای ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم گفت: این آیین‌نامه در موعد مقرر از سوی سازمان فناوری اطلاعات تدوین و به هیئت دولت ارسال شده است.
معاون وزیر اطلاعات افزود: برای آنکه تا پایان برنامه پنجم بتوانیم به ۲ درصد تولید ناخالص ملی در حوزه IT برسیم این آیین‌نامه ضروری است و این نوید را می‌دهیم که این آیین‌نامه، ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صنعت فناوری اطلاعات ایجاد خواهد کرد.
وی همچنین یادآور شد: آیین‌نامه گسترش کاربردهای فناوری اطلاعات نیز در حال نهایی شدن است.
 
*لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط، در دست بررسی در دولت
حکیم جوادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود اتحادیه انجمن جهانی مالکیت معنوی، گفت: “لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با آن” که در دولت در حال بررسی است، بخشی از این نیازها را پاسخ خواهد داد.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر