در حال خواندن
سونی سایبر شات RX100، بهترین دوربین کامپکت تمام دوران ها؟
0

عباس واحدی –
اواخر ماه گذشته Canon PoweShot S110 را بررسی کردیم و دیدیم با یکی از بهترین دوربین های دیجیتال کامپکت بازار روبرو هستیم که تقریبا تمام نیازهای آنی یک عکاس حرفه ای یا آماتور جدی را برطرف می کند. اما امشب قصد داریم سراغ یکی دیگر از بهترین های بازار دوربین های کامپکت برویم که به اعتقاد برخی عکاسان «بهترین دوربین کامپکت تمام دوران ها است که تا به امروز تولید شده است.»
البته شاید بهتر باشد این گونه بگوییم که Sony Cyber-Shot RX100 نیازی به معرفی ندارد. تنها کافی است نگاهی به اخبار دنیای عکاسی و فناوری بیندازید تا از جوایز متعدد آن مطلع شوید، یا اینکه نگاهی به لیست ۵۰ ابداع برتر منتخب مجله تایمز در سال ۲۰۱۲ داشته باشید، تا نام RX100 را در میان آنها ببینید. 
 
پس در ادامه مطلب با نارنجی همراه باشید، تا نگاهی نزدیک و دقیق به این محصول خارق العاده سونی داشته باشیم.
 

 در بازار آشفته دوربین های کامپکت، کارخانه های تولید کننده مدتی است که تمام تمرکز خود را بر تولید کیفیت عکس بهتر و بهتری گذارده اند که در قالبهایی تا حد ممکن کوچک جای گیرد.
 
و البته از سوی دیگر مصرف کنندگانی که تصمیم به خرید یک ابزار عکاسی مجزا می گیرند، توقع دارند که به نسبت پولشان، چیزهای زیادی را به چنگ آورند و قادر به انجام کارهایی باشند که اسمارت فون شان از عهده آن بر نمی آید.
 
با عرضه RX100، سونی به خوبی و به درستی توجه خود را معطوف بخش رده بالای بازار کرده و تصمیم گرفته با عبور از محصولاتی چون S100 کانن و LX5 پاناسونیک، در این دسته بهترین باشد. و حتی شاید بتوان گفت موفق شده از خانواده بدون آینه ها هم، کمی جلو بیفتد.
 
در این میان سنسور تصویری بزرگ جثه، کلید طلایی تولید عکسهایی با کیفیت خارق العاده است و در اینجا سونی با انتخاب یک سنسور CMOS یک اینچی! Exmor با رزولوشن ۲۰.۲ پیکسل، توانسته حسابی گرد و خاک به پا کند. سنسوری که از نظر اندازه شانه به شانه دوربین های بودن آینه ای چون نیکون وان می زند و در میان کامپکت ها کمتر رقیبی را می توان برای آن متصور بود.
 
طراحی و امکانات

بدنه آلومینیومی مستحکم سونی آر ایکس ۱۰۰ نشان از آن دارد که این شرکت به دنبال تولید محصولی برای حرفه ای ها بوده است.  در اینجا با یک طراحی سیال و روان سونی روبرو هستیم که دوربینی چشم نواز را به ارمغان آورده است. محصولی که با وزن ۲۴۰ گرمی، در کنار امکاناتش، سبک و قابل حمل به نظر می رسد.
 
شاید بتوان تنها ایراد طراحی آن را عدم پیش بینی دستگیره مناسبی روی بدنه دانست. وقتی هم این موضوع با بدنه فلزی و صیقلی محصول همراه می شود، باید همیشه مراقب افتادن دوربین تان باشید. و البته امروزه در میان کارخانجات تولیدی رسم شده تا برای اینکه کوچک تر، باریک تر، زیباتر، یا هر چیز دیگری به نظر بیایند، از خیر طراحی جای دست در بدنه می گذرند.
 

آنچه در بخش جلویی جلب توجه می کند، حلقه اطراف لنز f/1.8، زبانه زوم و لامپ کمکی فوکوس خودکار دوربین است. علامت آبی رنگ ZEISS در پایین آن هم نشان از شرکت سازنده لنز دارد.
 

در اینجا بیش از همه، پد جهت نما که کلید چرخشی هم هست، و دکمه ویدیو با جای قرارگیری انگشت تعبیه شده کنار آن به چشم می آیند.
 

دکمه تغییر Mode کارکردهای فراوان و قابل توجهی در این دوربین دارد که بعدا به آنها می پردازیم. در سمت راست تصویر هم می توانید محل جمع شدن فلش قدرتمند سونی RX100 را ببینید.
 

ورودی microHDMI دوربین در زیر آن تعبیه شده که با درپوشی محافظت می شود. علاوه بر این، محل بسته شدن سه پایه و البته قرار گیری باتری و کارت حافظه هم در اینجا قرار دارد.
 

در سمت راست دوربین می توانید ورودی پورت یو اس بی را ببینید که با درپوشی محافظت می شود. علاوه بر این، محل بسته شدن بند دستگیره دوربین یا رابط های بند گردن آویز هم در این قسمت قرار دارند.
 

تنها چیزی که در سمت چپ قابل مشاهده است، محل نصب بند دستگیره یا رابط بند گردن آویز دوم است.
 
بخش های مهم بدنه

فلش قدرتمند این دوربین به یک بازوی فنری متصل است که هنگام نیاز به نرمی آن را بیرون می فرستد. حداکثر برد این فلش ۱۷ متر (با ایزوی ۳۲۰۰) است. 

البته از نکات جذاب آن می توان به تغییر حالت نوردهی اشاره کرد. برای مثال هنگام عکاسی می توانید آن را با انگشت تان کمی عقب بکشید تا نور نرم تر و گسترده ای داشته باشید. این گونه دیگر تمام نور روی سوژه متمرکز نشده و از درخشندگی آن و تیره شدن پس زمینه و محیط اطراف جلوگیری می کند.
 
به خاطر داشته باشید هنگام بستن لنز بسیار مراقب باشید تا به درستی آن را جمع کرده و در جای خود قرار دهید. زیرا فشار اشتباه ممکن است باعث شکستن پایه فنری لنز و نقص جدی RX100 گردد. 
 

همان طور که در کانن اس ۱۱۰ دیدید، سونی هم در این دوربین از یک حلقه دور لنز بهره برده است. این حلقه علاوه بر افزودن بر زیبایی دوربین، کارایی فراوانی را هم به همراه آورده است. شما می توانید انتخاب کنید که از آن برای زوم های دقیق استفاده کنید، یا اینکه جهت تغییر ایزو به کمک تان بیاید. شاید هم ترجیح دهید که با چرخاندن آن میزان نوردهی را تنظیم کنید. البته با این حلقه امکان انتخاب افکت های عکاسی را هم دارید. در منوی تنظیمات دوربین می توانید موارد متعدد کاربرد این حلقه (Ring) را دیده و گزینه مورد نظرتان را انتخاب نمایید.
 

اطراف دکمه ضبط فیلم به گونه ای طراحی شده که نه تنها مانع لمس اتفاقی این کلید و شروع فیلمبرداری می گردد؛ بلکه هنگام عکاسی جایگاه مناسبی برای قرار گرفت انگشت و جای گیری مطمئن تر دوربین در دست است. شاید بتوان گفت این بخش یکی از معدود نکات طراحی ارگونومیک است که در بدنه این دوربین رعایت شده.
 

چرخک انتخاب حالات مختلف نه تنها به عنوان یک کلید چهار جهته عمل می کند، بلکه می توانید با چرخاندن آن میان منو ها جابجا شده یا به گشت و گذار سریع در عکس ها بپردازید. این گونه دیگر استهلاک دکمه چهار جهته آن هم در طولانی مدت تا حد زیادی کاهش می یابد.
 
لیست امکانات کلیدی
– سنسور CMOS یک اینچی Exmor
– کیفیت ۲۰.۲ مگاپیکسلی موثر
– لنز کارل زایس ۱۰۰-۲۸ میلیمتری (معادل) – f/1.8-4.9
– ISO 125-6400 (در برخی حالات ایزو ۸۰ و ۱۰۰ هم قابل استفاده اند و با استفاده از قابلیت کاهش نویز، ایزو ۲۵۶۰۰ هم در دسترس خواهد بود.)
– قابلیت تشخیص چهره و لبخند
– دکمه های چهار جهتی و چرخشی کنترل در عقب و حلقه کنترل قابل برنامه ریزی در جلو
– عکس برداری متوالی با سرعت ۱۰ فریم در ثانیه در حالت تقدم سرعت و ۲.۵ فریم در ثانیه هنگام عکس برداری با فرمت RAW
– نمایشگر ۳ اینچی LCD با کیفیت ۱.۲ میلیون نقطه
– ۱۳ افکت تصویری با ۲۷ گونه متفاوت
– فیلمبرداری ۱۰۸۰P با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه با فرمت MP4
– میکروفون های استریو داخلی با قابلیت کاهش اثر باد و صداهای جانبی
– عمر باتری کافی برای ثبت ۳۳۰ عکس
 
سنسور و کیفیت عکاسی

سنسور یک اینچی این دوربین در میان ببین و بگیرهای بازار یک غول به حساب می آید و تقریبا بدون رقیب است، با نگاهی به عکس بالا می توانید میزان بزرگی آن را نسبت به سنسور تصویر دوربین هایی چون فوجی ایکس ۱۰، کانن اس ۱۱۰ دریابید. آنچه که در عکس با رنگ صورتی مشخص شده، اندازه معمول سنسور دوربین های کامپکت موجود در بازار است.
 

برای مشاهده عکس در اندازه اصلی (۲.۸ مگابایت)، روی آن کلیک کنید.
 

سنسور RS100 چنان جذاب و استثنایی است که می توان آن را محصولی در سطح کاربران حرفه ای و نیمه حرفه ای دانست. البته سنسور آن علی رغم تمام بزرگی و کیفیتی که دارد، هنوز در مقابل دوربین های DSLR چیزی برای گفتن ندارد. در عکس بالا می توانید مقایسه ای میان اندازه سنسور دوربین های مختلف را مشاهده کنید.
 
سنسور RX100 در میانه عکس با رنگ زرد مشخص شده و سنسور APS-C هم با رنگ سبز علامت گذاری گردیده است. در کنار تفاوت اندازه این دو سنسور باید توجه داشت که APS-C سنسور معمول دوربین های DSLR رده پایین و متوسط است و از نظر کیفیت و اندازه هنوز فاصله زیادی تا سنسور فول فریم دوربین های رده بالا دارد.
 
اما کیفیت تصویر این دوربین چیزی فراتر از داستان معمول سخت افزارهای موجود در بازار است. به خصوص تصاویر این دوربین از نظر وضوح و شفافیت در میان هم رده های خود تقریبا بی رقیب هستند. این دوربین همچنین قادر است عمق میدانی همچون یک دوربین DSLR را خلق کرده و تا حدی به واقعیت رنگها وفادار باقی بماند.
 
البته در زمینه دقت رنگ نمی توان آن را چندان موفق دانست. اگرچه رنگ ها خوب و قابل توجه ثبت می شوند، اما دقت رنگ آن نسبت به برخی مدل های بازار، در حد بالاتر از متوسط سنجیده می شود. اشباع رنگی عکس ها هم نسبتا زیاد است.
 
دامنه دینامیک (حداکثر میزان روشنایی و تاریکی ثبت شده در عکس) این دوربین در مقایسه با کامپکت های بازار بسیار عالی است و شما وضوح عالی سایه روشن ها را در عکس مشاهده می کنید. اما مسلما نباید آن را با دوربین های DSLR مقایسه کرد.
 
اما یکی از بزرگترین حسن های این دوربین فرمت های ذخیره عکس آن است. شما می توانید عکس های تان را به صورت JPEG با کیفیت Fine یا Standard در اندازه های مختلف ذخیره کنید. آنها را با فرمت RAW ثبت و نگهداری نمایید که بهترین کیفیت عکاسی ممکن است. و حتی این امکان را دارید که هر عکس را به صورت همزمان در دو فرمت RAW و JPEG ذخیره کنید.
 
کیفیت ویدیو

کیفیت ویدیوهای این دوربین با بیت ریت بالا، در میان دوربین های ببین و بگیر یک استثناء است. کیفیت فیلم های ضبط شده ۱۰۸۰P بوده و سرعت آنها هم به ۶۰ فریم در ثانیه می رسد. شما در هنگام فیلمبرداری می توانید به راحتی از قابلیت زوم دوربین استفاده کنید و فوکوس خودکار RX100 هم به کمک تان می آید تا تصاویری واضح و شفاف داشته باشید. البته اگر دوربین را سریع حرکت دهید، فوکوس از شما عقب خواهد افتاد. 
 
RX100 به شکل استثنایی به نور کم حساس است و در کمترین نور ممکن هم به ثبت وقایع می پردازد. البته بخشی از آن را مدیون دیافراگم بسیار باز خود است. و همین باعث شده کارایی آن در بخش ویدیو، شانه به شانه دوربین های فیلمبرداری نیمه حرفه ای بزند.
 
جالب اینجا است که حالت فیلمبرداری این دوربین هم تنها به وضعیت ساده ضبط فیلم محدود نشده و شما چهار وضعیت مختلف فیلمبرداری را در اختیار دارید:
Program Auto: در این حالت، فیلمبرداری به صورت اتوماتیک صورت می گیرد و دیافراگم و سرعت شاتر به همراه دیگر تنظیمات به طور خودکار در بهترین وضعیت توسط دوربین انجام می شوند.
Apeture Periority: در این حالت می توانید دیافراگم را تنظیم کنید تا دامنه فوکوس شدن یا نشدن پس زمینه سوژه تغییر یابد. مقادیر کوچک تغییر در آن، پس زمینه و منظره جلوی سوژه را تار می کنند و مقادیر زیاد آن بر فوکوس تمامی صحنه تاثیر می گذارند.
Shutter Periority: در اینجا می توانید به طور دستی سرعت شاتر را تنظیم کنید و شیوه ضبط سوژه های متحرک را تغییر دهید. تغییرات زیاد در اینجا باعث توقف حرکت و مقادیر کمتر باعث تار شدن سوژه متحرک می شوند.
Manual Exposure: در این حالت سرعت شاتر و دیافراگم را به صورت دستی تنظیم می کنید. در مواقعی که می خواهید میزان نوردهی را کنترل کنید، کاربرد فراوانی دارد.
 
 
کارایی و عملکرد

شاید در بحث کارایی، اول از همه باید از سرعت حالت عکاسی متوالی این دوربین و همچنین امکان عکاسی متوالی آن بدون محدودیت بافر سخن گفت. هنگامی که برای اولین بار دکمه شاتر این دوربین را می فشرید، سرعت خارق العاده آن در ثبت عکس شما را شگفت زده می کند. و البته در صورتی که انگشت تان را روی شاتر نگه دارید (در صورت استفاده از کارت حافظه پر سرعت)‌ بدون لحظه ای توقف یا کندی، شاهد ثبت سریع و متوالی عکس ها خواهید بود. 
 
کارایی، قلمرویی است که دوربین می تواند عالی باشد یا اینکه تنها به تعدادی سخت افزار عالی سر هم شده اما به درد نخور تبدیل گردد. اما سونی آر ایکس ۱۰۰ نشان داده که در این زمینه هم بهبودهای بسیار خوبی را داشته است. سونی سیستم منوی دوربین های DSLR خود را به اینجا آورده است. البته شاید بتوان ایراد آن را وابستگی کامل منو به متن دانست و اصلا آن را تصویری و ادراکی طراحی نکرده است.
 
اما دو حالت عکاسی کاملا اتوماتیک در دکمه انتخاب حالت بالای این دوربین در دسترس کاربر هستند که می توانند راحتی استفاده و کاربرد پذیری آن را دستخوش تحول سازند. حالت خودکار هوشمند یا Intelligent Auto، وضعیت عکاسی خودکار با پشتیبانی از sceneها است. و حالت Superior Auto که از حالت براست یا عکاسی متوالی کوتاهی بهره می برد تا به شفاف ترین نتایج دست یابد.
 
در هر دو حالت عکاسی منوی Function قفل می شود. لذا عکاسان تازه کار با تنظیمات پیچیده سر در گم نمی شوند. البته هنوز برخی تنظیمات منوی اصلی باز خواهند بود و با مقداری آزادی عمل، کاربر می تواند تنظیمات دلخواه اش را اعمال کند.
 
البته بر خلاف منوی کاملا متنی، طراحی دکمه ها ساده و موثر بوده است. در بخش پشتی دکمه چرخشی – جهت نما بر روی هر چهار جهت خود میانبرهایی برای آسان سازی کارها دارد. علاوه بر این در اطراف این پد چرخشی، ۴ کلید کوچک برای دستیابی به راهنمای درونی دوربین، تماشای عکس ها و منوها تعبیه شده اند. در بالای همه اینها هم دکمه ضبط ویدیو را می توانید ببینید که کمی فرو رفته طراحی شده. این گونه از لمس اتفاقی آن جلوگیری می شود.
 
فوکوس خودکار این دوربین کاملا قابل اعتماد و نسبتا سریع است. البته گاهی اوقات ممکن است محدودیت هایی را برای تان فراهم آورند. مثلا در حالت زوم مقداری از حداقل فاصبله قابلیت عملکرد فوکوس کاسته می شود. محدودیت بعدی لنز f/1.8 آن است که در برخی موارد که به عمق میدان کمتر و فوکوس بر اشیاء بیشتری نیاز دارید (مانند عکاسی مناظر) ممکن است کمی به مشکل بر بخورید. البته قابلیت هایی چون continuous autofocus در اینجا می توانند به یاری تان بیایند.
 
شاید بتوان کج نمایی رنگی  را جزو معدود مواردی دانست که RX100 سونی با فاصله ای اندک پشت سر کانن اس ۱۰۰ قرار می گیرد. در حالی که دوربین در فاصله کانونی کوتاه و متوسط کارایی کاملا خوبی دارد. اما گاهی اوقات هنگام عکاسی با حداکثر زوم، برخی حاشیه های آبی را در عکس ها مشاهده خواهید کرد. البته به خاطر داشته باشید که RX100 هنوز یکی از بهترین بازیگران عرصه عکاسی در این وضعیت زوم است، اما از این نظر، به خوبی S100 کانن نیست.
 
اعواج دایره ای هم در این دوربین به صورت لحظه ای اصلاح می شود و حتی قبل از ارسال پیش نمایش تصویر به LCD برای کادربندی، سونی آن را حذف می کند. به گونه ای که تقریبا هیچگونه مشکل اعواج و پیچیدگی تصویری در هیچ یک از حالات عکاسی ندارید.
 
منوها و حالت های عکاسی

افکت های تصویری و حالت های Scene برای بسیاری یک سرگرمی جذاب به شمار می روند. RX100 هم از این موضوع غفلت ننموده و مجموعه ای عالی را فراهم آورده است. در اینجا شما به ۱۳ حالت عکاسی ویژه (Scene) و ۱۳ افکت تصویری ویژه دسترسی دارید که می توان بسیاری از آنها را عالی دانست.
 
Portrait: در این حالت تاکید اصلی روی سوژه خواهد بود و پس زمینه تصویر مات می شود. البته تنالیته پوست هم اصلاح و بازسازی خواهد شد. در این حالت بهتر است برای نتیجه مناسب روی چشمان سوژه فوکوس کنید.
 
Anti Motion Blur: هنگام عکاسی در فضای بسته و نور کم، میزان تاری عکس ها را به حداقل می رساند. به خصوص در عکس های تله فوتو و زوم بالا سعی می کند تصاویری واضح تهیه کند.
 
Sports Action: با سرعت های شاتر بالاتر از حرکتهای سریع عکس می گیرد. برای عکاسی متوالی در این حالت می توانید دکمه شاتر را تا مدت زمان مورد نیاز پایین نگه دارید. البته بهتر است که در نور کافی از این گزینه بهره ببرید.
 
Pet: در این حالت می توانید از حیوانات و دیگر سوژه های متحرک بدون کنترل عکاسی کرده و میزان تاری را به حداقل برسانید.
 
Gourmat: حالت عکاسی از غذاها، تا خوشمزه تر به نظر برسند.
 
Macro: این حالت بهترین گزینه هنگام عکاسی از فاصله نزدیک – سوژه های کوچک است. برای مثال می توانید تصاویری واضح و شفاف از یک گل یا غذا در اختیار داشته باشید. به دوربین اجازه می دهد از نزدیکترین فاصله ممکن به عکاسی بپردازد.
 
LandScape: عکاسی از تمامی عرصه یک منظره به صورت کاملا واضح با رنگ های شفاف و واقعی. بهتر است بدون زوم از این حالت عکاسی بهره ببرید.
 
Sunset: به شکلی واقعا شفاف و تا حد ممکن واضح، تصاویر خاطره انگیزی در گرگ و میش غروب ثبت می کند.
 
Night Scene: عکاسی بسیار واضح از صحنه های شبانه. برای کاهش تاری عکس از سه پایه بهره ببرید و البته از این حالت عکاسی استفاده کنید.
 
Hand-held Twilight: مناسب برای عکاسی های شبانه بدون استفاده از سه پایه. در این حالت شاتر به شکل متوالی باز و بسته می شود تا نور کافی را دریافت کند.
 
Night Portrait: به طور خودکار فلش را فعال می کند تا فضای جلوی سوژه ها را روشن کند و همزمان سرعت شاتر را پایین می آورد تا تصویر پس زمینه آنها را هم در نور شب ثبت کند.
 
FireWorks: عکاسی از آتش بازی های زیبا و جذاب بدون روشن شدن فلش.
 
High Sensitivity: حتی هنگامی که در تاریکی و بدون استفاده از فلش عکاسی می کنید، تا حد ممکن جلوی تار شدن تصویر را می گیرد. 
 
رابط کاربری این دوربین هم میان منوی سریع Function و منوی اصلی تقسیم شده است. منوی Function چندان موثر و کاربردی نیست، زیرا تنها برخی کنترل های خاص و کم کاربرد را شامل می شود و به گونه ای طراحی شده که درک آن در ابتدای کار کمی مشکل است. 
 
منوی اصلی جایی است که شما بیشتر زمان خود را درون آن می گذرانید. البته این بخش هم مشکلات خودش را دارد. علاوه بر اینکه صفحه منو پس از ذخیره هر تغییر بسته می شود  و برای ادامه کار باید آن را از ابتدا باز کنید، بسیاری از تنظیمات مهم عکاسی هم در سومین صفحه آن گنجانده شده اند. لذا لازم است هر بار کلی صفحه را ورق بزنید تا به مهمترین بخش های آن دست پیدا کنید. 
 
مناسب برای کدام عکاس ها؟

همان طور که در بررسی دوربین S100 کانن به این موضوع پرداختیم، در اینجا هم نگاهی به مطالب پیشین در بخش آموزش عکاسی می اندازیم تا ببینیم این دوربین برای کدام گروه از عکاسان مناسب است. 
 

 
عکاسی پرتره گفتیم بودیم که در عکاسی پرتره چشمان از اهمیت خاصی برخوردارند، لذا دوربینی بخرید که امکان فوکوس دستی داشته باشد، بازترین دهانه دیافراگم ممکن را فراهم آورد، بتوان دیافراگم آن را روی حالت Aperture Priority به صورت دستی تنظیم کرد و حالت تشخیص لبخند و چهره داشته باشد.
 
آر ایکس ۱۰۰ به شما امکان فوکوس دستی را می دهد. دهانه دیافراگم آن در بازترین حالت عدد اف ۱.۸ را عرضه می کند که جزو بهترین وضعیت های عکاسی پرتره است. علاوه بر آن امکان تنظیم دستی دیافراگم را هم دارید. این دوربین حالت تشخیص چهره و لبخند را هم در اختیارتان می گذارد.
 
عکاسی منظره در اینجا یک لنز واید و حالت عکاسی اولویت دیافراگم بیش از همه به کار می آید. زیرا قرار است حداکثر بخش ممکن از صحنه را در کادرمان جای دهیم و با تنگ کردن دیافراگم تا حد ممکن تمامی عکس در محدود فوکوس دوربین باشد.
 
لنز واید ۲۸ میلیمتری سونی RX100 از این نظر گزینه مناسبی به نظر می رسد، اما دیافراگم F/4.9 آن یک انتخاب متوسط در عکاسی منظره است. زیرا همان طور که گفتیم، حالت ایده آل نزدیک شدن به F/22 است و بهتر است دنبال دوربینی باشیم که حداقل F/8.0 را دارا باشد.
 
عکاسی کودک می توان گفت که دوربین های مناسب برای عکاسی پرتره در اینجا هم کارایی خوبی دارند. حال اگر در تنظیمات Sence mode عکاسی کودک را هم داشته باشند، که بسیار بهتر است. ضمن اینکه نزدیک شدن به F/1.0 ایده آل است و دوربین های با F/2.5 تا F/3.5 نتایج خوبی را به بار خواهند آورد. امکان تنظیم حساسیت ISO بالا و جبران نوردهی هم برای عدم استفاده از فلاش هنگام عکاسی لازم است. ضمن اینکه با زوم بالای دوربین می توان از فاصله دور و بدون مزاحمت برای کودک از وی عکاسی کرد.
 
اگر به لیست Senceهای سونی آر ایکس ۱۰۰ نگاهی بیندازید می بینید که حالت عکاسی پرتره و pet را در تنظیمات خود دارد. همچنین F/1.8 را برای تان فراهم آورده و در کنار انتخاب جبران نوردهی، ISO آن را می توانید تا ۲۵۶۰۰ تنظیم کنید. زوم ۳.۶X اپتیکال آن با همراهی لرزش گیر اپتیکال امکان عکاسی شفاف و واضح را فراهم می آورد و زوم دیجیتال ۷.۴X آن هم در فواصل دور تر به یاری تان می آید.
 
عکاسی حیوانات
در اینجا دوربینی می خواهیم که امکان عکاسی متوالی داشته و قابلیت نصب فیلتر پولاریزه برای عکاسی از پشت شیشه را فراهم آورد. البته در کنار اینها حساسیت ISO بالا و تنظیم جبران نوردهی هم قابل تامل هستند. 
 
RX100 در اینجا کارایی متوسطی دارد. عکاسی متوالی با سرعت ۱۰ فریم بر ثانیه هنگام عکاسی اتوماتیک و ۲.۱ فریم در حالت عکاسی دستی را برای تان فراهم می آورد. اما خبری از امکان نصب فیلتر یا امکانات این چنینی نیست. ولی جالب اینجا است که در عکاسی از پشت شیشه کارایی خوبی را دارد.
 
عکاسی ورزشی در اینجا به زوم بسیار بالایی نیاز دارید تا مشکل فاصله از میانه زمین ورزشی را حل کنید. در عکاسی از سرعت هم باید اجازه تنظیم سرعت شاتر را داشته باشید. شاید هم گاهی لازم باشد از ایزو بالا و جبران نوردهی بهره ببرید. حالت عکاسی متوالی هم برای ثبت حرکات انتخاب مناسبی است. دیافراگم هم هر چه بازتر باشد، بهتر است.
 
به نظر می رسد سونی RX100 به جز مشکل زوم بالا، تمام این امکانات را برای تان فراهم آورده و عکاسی ورزشی خوبی را رقم می زند. البته این مشکل هم چیزی نیست که به راحتی از آن چشم پوشی کنید.
 
عکاسی در شب اولین و ساده ترین امکان یک دوربین مناسب این است که در تمامی حالت های عکاسی بتوانید فلش را خاموش کنید. البته هنگام خاموش شدن فلش، باید بتوانید با قابلیت تقدم شاتر، سرعت آن را کم کنید. زمان نوردهی طولانی هم در این حالت کاملا مطلوب است. در اینجا هر چه سنسور بزرگتر بوده و کیفیت بهتری داشته باشد، عکس های بهتری را هم ثبت می کند. اگر فلش گزینه slow sync را داشته باشد، هنگام روشن شدن زمان نوردهی را هم افزایش می دهد تا عکس ها بهتر ثبت شوند.
 
این دوربین سونی نسبت به دیگر کامپکت ها از فوق العاده سنسور بزرگی بهره می برد و برعکس بسیاری که از سنسورهای CCD استفاده می کنند، این دوربین از سنسور CMOS ساخت سونی بهره می برد. با دکمه ای روی d-pad می توانید در هر حالت عکاسی فلش را خاموش کنید. کلیه حالت های تقدم شاتر، تقدم دیافراگم و … را هم به همراه دارد. دو سنس ویژه عکاسی شبانه هم شما را همراهی خواهند کرد.
 
عکاسی سیاه و سفید دوربین تان بهتر است از حالت عکاسی monochrome پشتیبانی کند، قابلیت تنظیم جبران نوردهی را داشته باشد، بتوانید از فیلتر چگالی طبیعی یا ND روی آن بهره ببرید. البته ذخیره عکس های رنگی با فرم RAW برای ویرایش پس از عکاسی و همچنین عکاسی HDR هم نباید فراموش شوند.
 
RX100 در اینجا هم یک گزینه مناسب است. در لیست افکت ها می توانید گزینه B&W را بیابید. جزو معدود دوربین های کامپکت با قابلیت ذخیره تصاویر RAW است. و البته امکان عکاسی HDR را هم دارد.
 
عکاسی معماری و بناها اگر به خاطر داشته باشید یکی از نکات کلیدی در این عکاسی لنز واید حداکثری بود و یک لنز ۲۴ میلیمتری دوربین های فریم کامل گزینه مناسبی بود. همچنین دیافراگم تنگ، امکان تنظیم دستی دیافراگم و امکان استفاده از زمان های نوردهی بالا از دیگر شروط یک دوربین خوب در این حالت عکاسی بود.
 
این دوربین سونی از لنز ۱۰۰-۲۸ میلیمتری معادل بهره می برد. دهانه دیافراگم آن در وضعیت واید تا F4.9 قابل تنظیم است. به صورت دستی می توانید سرعت شاتر را از یک دو هزارم ثانیه تا ۳۰ ثانیه تنظیم کنید. با حلقه دور لنز هم دیافراگم به صورت دستی قابل تنظیم است.
 

دیدیم که در این مبحث تقریبا تفاوتی میان RX100 سونی و S100 کانن نیست. لذا هر دو حداقل های مورد نظر در زمینه های گفته شده را دارا هستند و ادامه داستان تماما درباره کیفیت و عکس های عالی خواهد بود و اینکه کدام یک در این زمینه بهتر هستند.
 
مقایسه اندازه با دیگر دوربین ها

وقتی از یک دوربین جمع و جور جیبی صحبت می شود که کیفیت عالی را برای تان به ارمغان می آورد؛ شاید پیش خود فکر کنید کمی درباره اندازه آن اغراق شده باشد. اما یکی از عکاسان حرفه ای در اکانت فلیکر خود دست به کار جالبی زده است. وی در دو پوستر به مقایسه اندازه این دوربین از نمای پشت و بالا، با دیگر مدل های مطرح بازار پرداخته است. 

برای اینکه تصور بهتری از اندازه RX100 سونی داشته باشید، با کلیک بر روی عکس ها، آنها را در اندازه اصلی مشاهده کنید.
 
نمونه عکس ها
 
از قدیم گفته اند «دو صد گفته چون نیم کردار نیست». تا به اینجا از کیفیت کار و خصوصیات این نیم وجبی جذاب سونی بسیار سخن گفته ایم. اما بگذارید حالا نگاهی به نمونه عکس های آن داشته باشیم و ببینیم آیا در عمل هم چیزی در چنته دارد؟ 

برای مشاهده عکس ها در اندازه واقعی، بر روی آنها کلیک کنید.
 
جمع بندی

در دنیای دوربین های کامپکت اغلب پیش آمده که در کاتالوگ های تبلیغاتی یا بیلبوردهای فروشگاهی با عبارت «کیفیت عکس DSLR» روبرو شوید. خب، واقعیت این است که تا به اینجا تقریبا هیچ دوربین کامپکتی واقعا این عنوان را کسب نکرده بود. و حتی تمامی دوربین های بدون آینه هم سزاوار آن نبودند.
 
اما به نظر می رسد اکنون یک کامپکت پیدا شده که شایسته عنوان «کیفیت عکسی همانند DSLR» باشد. این دوربین در دو زمینه عالی است: لنز فوق العاده و سنسور بسیار خوب. لنز این دوربین یکی از بالاترین رزولوشن ها و بهترین شفافیتی را ارائه می دهد که تا کنون در کامپکت ها دیده شده. کج نمایی رنگی بسیار کم است و انحراف دایره ای به صورت خودکار اصلاح می شود. 
 
و در زمینه سنسور تصویر هم، چیپ یک اینچی سونی، تاثیر واقعی عمق تصویر را با بزرگترین سنسور موجود در میان کامپکت ها به رخ می کشد. و تصاویری زیبا و جذاب را ثبت می کند. در حقیقت کیفیت کار سنسور در زمینه دقت رنگ و کاهش نویز در حد متوسط است. اما اینجا اندازه است که حرف اصلی را می زند و چنین کیفیت خارق العاده ای را به بار می آورد. 
 
اما با همه این داستان ها، اگر چه Sony RX100 با قیمت دو میلیون چهارصد هزار تومانی عرضه می شود؛ اما بدون شک برای عکاسانی که می خواهند همیشه همه چیز را دم دست و درون جیب شان داشته باشند، یا کاربرانی که به دنبال دوربینی برای همیشه هستند، شاید هیچ انتخابی بهتر از این نباشد.
 
نکات مثبت:
– کیفیت تصویر خارق العاده در این کلاس دوربین
– طراحی قُرص و محکم – جمع و جور
– رابط کاربری عالی
– حلقه کنترل لنز قابل برنامه ریزی
– سنسور تصویر بزرگ
– عکاسی متوالی با سرعت ۱۰ فریم در ثانیه و رزولوشن کامل
– عمق میدان کم
– قابلیت عکس برداری با فرمت Raw
 
نکات منفی:
– کیفیت و کارایی نه چندان خوب ویدیو
– قیمت گران
– عدم وجود حافظه داخلی و نمایش ندادن پیام No Card هنگام نبود کارت حافظه جانبی
– لمسی نبودن نمایشگر
– زوم اپتیکال محدود
– کثیف شدن سریع صفحه نمایشگر

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر