در حال خواندن
سه ویترین آنلاین برای نیازمندی های همراه
0

تا پیش از عرضه گوشی‌های هوشمند، هیچ کس به این موضوع فکر نمی‌کرد که روزی گوشی‌ تلفن همراه به ابزاری تبدیل شود که بتوان با آن هم در اینترنت جستجو کرد، هم به اخبار دسترسی داشت و از آن برای مبارزه با ایدز در کشورهای فقیر یا پرداخت پول استفاده کرد. با ورود اپل به بازار گوشی‌های تلفن همراه علاوه بر اینکه گوشی‌های تلفن همراه به سوی هوشمند شدن پیش رفت بلکه با راه‌اندازی فروشگاه App Store این غول آمریکایی تحول بزرگی در دنیا ایجاد کرد.زمانی نرم‌افزارها فقط مختص رایانه‌ها بود، اما با راه‌اندازی فروشگاه App Store توسط اپل گوشی‌های موبایل هم امکان استفاده از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های موبایلی را پیدا کردند.در ابتدا اکثر نرم‌افزارهایی که برای گوشی آیفون ارایه می‌شد، بازی بود، اما کم‌کم با پیشرفته‌تر شدن این گوشی و ساخت سایر گوشی‌های هوشمند و عرضه سیستم عامل آندرویید توسط گوگل نرم‌افزارهایی برای گوشی‌های تلفن همراه ارایه شد که این دستگاه‌ها را کاربردی‌تر کرد و هر روز شاهد ارایه سرویس‌ها و برنامه‌های جدیدتری برای گوشی‌های تلفن همراه هستیم.تا آنجا که از بازی و سرگرمی گرفته تا نرم‌افزارهای بهداشتی و پزشکی که می‌توان از طریق آن میزان قند و چربی خون را آزمایش کرد و یا برنامه‌هایی که امکان عکاسی پیشرفته و ویرایش عکس و فیلم را فراهم می‌‌کند، همه و همه برای گوشی‌های تلفن همراه ارایه شده است.در این گزارش قصد داریم به فروشگاه‌هایی که در ایران اقدام به ارایه برنامه‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی برای موبایل کرده‌اند، بپردازیم.سه فروشگاه Samsung App، App Store و بازار آندرویید، فروشگاه‌های مطرح آنلاینی هستند که برنامه‌ها، نرم‌افزارهای آندرویید، گوشی‌های اپل و سامسونگ را به متقاضیان ارایه می‌دهند.
فروشگاه App Sore  اپل
اما فروشگاه App Sore  از جمله فروشگاه‌هایی است که امکان دسترسی به آن تا چند ماه پیش برای کاربران ایران غیرممکن بود، اما از اسفندماه سال ۱۳۹۰ تحریم دسترسی به آن برای کاربران ایرانی برداشته شد و طرفداران پروپاقرص ایرانی اپل می‌توانند خود به این سایت مراجعه کرده و نیازهای نرم‌افزاری‌شان را برآورده کنند. تا پیش از آن امکان دسترسی به این فروشگاه فقط به فیلترشکن و VPN‌ وجود داشت و به دلیل دسترسی سخت به این وب‌سایت اکثر کاربران ترجیح می‌دانند که از فروشندگان گوشی نرم‌افزارها را خریداری کنند که معمولا مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگینی برای گوشی‌های‌شان می‌شدند. این فروشگاه از دهم ژوییه سال ۲۰۰۸ راه اندازی شد. در آن زمان گوشی iPhone 3G معرفی شده بود و بر روی آن سیستم عامل نسخه iOS 2/0/1  قرار داشت. بعدها علاوه بر آیفون، iPod Touch هم امکان دسترسی به این نرم‌افزار را پیدا کرد و ژانویه سال ۲۰۱۱ تعداد نرم‌افزارهای دانلود شده از این فروشگاه به ۹/۹ میلیارد رسید. برای دسترسی به این فروشگاه لازم است به وب‌سایت اپل مراجعه کرده و گزینه آیفون را انتخاب کرد. پس وارد شدنن به این بخش می‌توان به جدیدترین و محبوب‌ترین نرم‌افزارها دست یافت. در بخش genius می‌توان بر اساس ویژگی‌های نرم‌افزاری که مد نظر شماست، برنامه‌ها را انتخاب و سپس به شما برنامه‌های جدید معرفی می‌شود.  در بخش top charts می‌توانید برترین نرم‌افزارهای رایگان محبوب‌ترین و پردانلودترین برنامه‌های خریداری شده را ببینید و خریداری کنید. در بخش categories می‌توان بر اساس دسته‌بندی نرم‌افزار و برنامه‌های مورد نظرتان را انتخاب و خریداری کرد. بخش purchased تاریخچه‌ای از نرم‌افزارهایی را که خریداری کرده‌اید، می‌توانید مشاهده کنید. در قسمت uptades جدیدترین به‌روزرسانی‌های نرم‌افزارهای خریداری شده معرفی شده و می‌توان به راحتی برنامه‌های مورد نظر را آپدیت کرد.
 
بازار آندرویید
اگر یکی از کاربران گوشی‌های مبتنی بر سیستم‌عامل آندرویید هستید و مایلید نرم‌افزارهای جدید را تست و دانلود کنید، حتما می‌دانید که دسترسی به فروشگاه آنلاین Android Market برای کاربران ایرانی قابل دسترس نیست. از این‌رو تعدادی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف فروشگاهی برای برنامه‌های آندروییدی و ویژه کاربران ایرانی راه‌اندازی کرده‌اند که با هدف تسهیل توزیع برنامه‌های این سیستم عامل محبوب تاسیس شده تا ایرانیان نیز بتوانند همچون کاربران دیگر از امکانات اولیه گوشی‌های هوشمند که بهره‌گیری راحت از برنامه‌های جانبی آن است، استفاده کنند.  این شرکت از بهمن ماه سال ۱۳۸۹ به تولید محصولی با نام “بازار” پرداخت. اسکلت اولیه برنامه برای نمایشگاه خدمات ارزش افزوده موبایل در اسفندماه آماده شد و طی تعطیلات نوروز نسخه‌ای آزمایشی از برنامه را در اختیار برخی کاربران انجمن آندرویید قرار داد. پس از تعطیلات نوروز سال ۹۰ نسخه یک “بازار” به شکل عمومی عرضه شد.  “بازار” به گونه‌ای طراحی شده که کسانی که برای نخستین بار وارد سیستم می‌شوند آنها را با شناسه‌ای تقریبا یکتا با نام Android ID مشخص می‌کند.  تقریبا تمامی افراد که به نوبه‌ای از دستگاه‌های آندروییدی اعم از گوشی موبایل، تبلت و یا حتی تلویزیون استفاده می‌کنند قادر به بهره‌گیری از خدمات “بازار” هستند.  یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های “بازار” این است که می‌تواند تشخیص دهد چه مدل گوشی به بازار دسترسی یافته تا برنامه‌های مخصوص آن مدل را برای کاربر ارایه کند. شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند تولیدات نرم‌افزاری خود در ایران را از طریق بازار به دست مشتریان خود برسانند و به اصطلاح کانال خود را در بازار ایجاد کنند. تولید برنامه جانبی ایرانی یکی از سیاست‌های این شرکت‌ها برای ایجاد تمایز در محصولات‌شان بوده است که با استفاده از “بازار” می‌تواند تداوم پیدا کند و محدود به برنامه‌های از پیش نصب شده روی دستگاه نشود.  “بازار” با ایجاد کانال توزیع مناسب و اجتماع بزرگی از کاربران ایرانی این سیستم عامل و امکانات فروش نرم‌افزار گام‌های دردسرساز این فعالیت را برداشته تا کاربران راحت‌تر برنامه‌های بومی را پیدا ‌کنند و برنامه‌نویسان هم برای نخستین بار فرصت فروش برنامه‌های جانبی خود را از طریق این سکو پیدا کرده‌اند. فرصتی که تا سال‌های سال آندرویید مارکت گوگل و اپ‌استور اپل برای آنها فراهم نخواهد کرد.  اکثر برنامه‌های ارایه شده برای بازار به شکل رایگان در دسترس کاربران قرار دارد، اما برای برنامه‌های غیررایگان کاربران می‌توانند با کارت‌های عضو شتاب به خرید بپردازند.  گفتنی است، تمام برنامه‌ها از منابع معتبر تهیه و به کاربران ایرانی که محدودیت‌هایی بر‌ای آنها اعمال شده، عرضه می‌شود.‌  بازار تقریبا هر روز حتی روزهای تعطیل به‌روز رسانی می‌شود و برنامه‌های جدید به آن افزوده می‌شود. طراحی بازار به گونه‌ای است که می‌توانید برنامه‌های تازه را که به مجموعه اضافه می‌شوند، هر روز تعقیب کرد. قابلیت ویژه دیگر هم فراهم آوردن امکان به‌روزرسانی برنامه‌های از پیش نصب شده است. سرعت پیشرفت برنامه‌ها بسیار زیاد است. برای مثال در تقویم به طور مرتب امکانات جدید اضافه می‌‌شود که افزوده شدن رویدادهای ایران از آن جمله است.
روش دانلود
برای دانلود نرم‌افزار بازار لازم است از طریق مرورگر گوشی به آدرس http://farsitel.com/fa/ مراجعه کرده و گزینه دانلود را انتخاب کنید. حجم این برنامه ۵۵۵ کیلوبایت است و هنگامی که این برنامه روی گوشی نصب می‌شود، آیکونی شبیه سبد با نام Bazaar در بخش نرم‌افزارهای گوشی می‌نشیند که با کلیک بر روی آن صفحه اصلی بازار ظاهر می‌شود که شامل تازه‌ها، ایرانی‌ها، ویژه‌ها، در حال رشد و برنامه‌ها و بازی‌هاست. در بخش تازه‌ها همه برنامه‌هایی که به‌تازگی بارگذاری شده، نمایش داده می‌شود.  در بخش ایرانی‌ها برنامه‌هایی همچون صحیفه سجادیه، فردوسی، شازده کوچولو، خنده‌بازار، فال حافظ، صلوات شمار، سعدی، مبدل واحد دستی، تاریخ و تقویم شمسی و حتی تقویم شمسی ۱۳۹۱ و ده‌ها نرم‌افزار دیگر قرار دارد. در بخش ویژه‌ها می‌توانید برنامه‌هایی همچون پرندگان خشمگین، تقویم فارسی‌تل، فرهنگ لغت معین، مکالمات انگلیسی، پیامک بان و برنامه چاره را دانلود کنید. در بخش برنامه‌ها می‌توان برنامه‌ آب‌وهوا، آموزش، ابزارها، اجتماعی، اخبار و مجلات، ارتباطات، پزشکی، حمل و نقل، خرید، سبک زندگی، سرگرمی، سلامت و تناسب اندام، سیر و سفر، شخصی سازی، صوت و موسیقی، عکاسی و کتابخانه و دمو و ده‌ها برنامه دیگر را دانلود کرد که هر کدام امکانات ویژه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد. در آخر بخش بازی، به پنج گروه تقسیم شده که شامل تفننی، فکری، مسابقه و سرعت، ورزشی و هیجان انگیز است. با کلیک بر روی هر آیکون ده‌ها بازی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که می‌تواند از میان آنها انتخاب کند.
 
Samsung Apps Samsung apps 
یک فروشگاه نرم‌افزاری آنلاین است که از سال ۲۰۰۹ برای رقابت با App store  اپل راه اندازی شد. این فروشگاه پس از عرضه نخستین گوشی از سری Wave سامسونگ راه اندازی شد و پس از ۱۰ ماه تعداد نرم‌افزارهای دانلود شده از آن به ۱۰۰ میلیون رسید. این فروشگاه بیش از ۴۰ هزار نرم‌افزار دارد و هم‌اکنون در بیش‌ از ۱۲۱ کشور از جمله ایران در دسترس است. کاربران گوشی‌های هوشمند سامسونگ که دستگاه‌شان مبتنی بر سیستم‌عامل بادا یا آندرویید است می‌توانند با مراجعه به این فروشگاه نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را دانلود و نصب کنند. این فروشگاه همچنین نرم‌افزارهایی برای کاربران تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ ارایه می‌کند.  از نوروز سال ۱۳۹۱ سامسونگ اقدام به فروش یک سری از نرم‌افزارهای پرفروش جهانی همچون بازی‌های معروف بر روی این فروشگاه کرد. این نرم‌افزارها با پرداخت هزینه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و آنها می‌توانند بهترین‌ بازی‌های دنیا از جمله بازی‌های گیم‌لافت و برنامه‌های کاربردی بهداشتی، آشپزی و سیستم دسترسی به برنامه هواشناسی را دانلود کنند و دیگر لازم نیست با پرداخت هزینه‌های هنگفت به فروشندگان، نرم‌افزارها را به شکل قفل شکسته یا کرک شده که حاوی ویروس و بدافزار است، خریداری کنند. با توجه به اینکه پیشتر این نرم‌افزارها به شکل رایگان در اختیار کاربران قرار داشته، همزمان با ارایه نرم‌افزارهای غیر رایگان بسیاری از افراد از آنها استقبال کرده و شروع به دانلود این برنامه‌ها کردند، اما از سوی دیگر سامسونگ با اعتراض برخی از کاربران نیز مواجه شد. قیمت‌ نرم‌افزارها را سامسونگ تعیین نمی‌کند بلکه این شرکت برای برنامه‌نویسان اشل قیمتی گذاشته که بر اساس آن هر برنامه‌ای که بر روی Samsung App قرار می‌گیرد بنابر سلیقه و نظر نویسنده قیمت آن تعیین می‌شود. سامسونگ از زمان راه‌اندازی Samsung App در ایران از برنامه‌نویسان دعوت کرده‌ است که برنامه‌های کاربردی خود را بر روی این فروشگاه قرار دهند و ۵۰ درصد درآمد حاصل از فروش این برنامه‌ها در اختیار توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری قرار می‌گیرد. در فروشگاه Samsung App علاوه بر نرم‌افزارهایی که با پرداخت هزینه در اختیار کاربران برای فروش قرار می‌گیرد، نرم‌افزارهایی شامل کتاب‌خانه همراه و رهیاب ماهواره‌ای موبایل نیز ارایه می‌شود که با استقبال فوق‌العاده‌ای از سوی کاربران مواجه شده است. کتابخانه همراه سامسونگ با ناشران معروف ایرانی کار می‌کند و بسیاری از کتا‌ب‌ها در این فروشگاه قابل دسترسی است و از سوی دیگر اکثر نشریات و روزنامه‌ها نیز بر روی این وب سایت قابل دسترس و رایگان هستند و به شکل خودکار هر روز به روزرسانی می‌شوند. رهیاب ماهواره‌ای موبایل همانند GPS اتومبیل‌ها کار می‌کند و همه قوانین راهنمایی و رانندگی در آن تعبیه شده، همه مسیرها را می‌شناسد و به شکل صوتی کاربران را برای یافتن مسیر خود راهنمایی می‌کند. فقط لازم است مکان مورد نظر در دستگاه تعیین شود، سپس مسیر درست و فاصله دقیق را برای کاربر مشخص می‌کند. سیستم رهیاب ماهواره‌ای هر سه ماه یک‌بار به‌روز‌رسانی می‌شود تا نقشه‌ها و راه‌های جدید به آن افزوده شود. شرکت سامسونگ تلاش کرده تا با توجه به تغییرات ارزی برای خرید هر نرم‌افزار، هزینه نهایی برنامه‌ها را پایین نگاه دارد. این ویژگی سبب می‌شود تا کاربران ایرانی گوشی‌های این شرکت بتوانند به‌طور قانونی تمامی برنامه‌های مد نظر خود را به‌سادگی با کارت بانکی خریداری کنند. همچنین در هر دوره، بسیاری از برنامه‌های پولی موجود در  Samsung Apps، به‌صورت رایگان توسط کاربران آن قابل دریافت است.  شرکت سامسونگ شرایطی را برای برنامه‌نویسان ایجاد کرده که به کمک آن کاربران قادر‌ خواهند بود نرم‌افزارهای تولیدی خود را در فروشگاه Samsung Apps به‌فروش برسانند. به این ترتیب لازم است  به آدرس [Only registered and activated users can see links]  مراجعه کرده و پس از مطالعه شرایط و توضیحات مشخص شده، به عنوان یک فروشنده در سایت Samsung Apps ثبت‌نام کرده تا شرایط فروش برنامه‌ها برای کاربر فراهم شود. در نسخه جدید این فروشگاه از لحاظ محیط کاربری، قابلیت‌های پرداخت و سرویس پیشنهاد نرم‌افزار به کاربران تغییراتی کرده است. همچنین سامسونگ ۳۰ نرم‌افزار جدید از جمله Fruit Ninja ، Plants vs. Zombies را به شکل رایگان در این فروشگاه اضافه کرده است. رابط کاربری جدید در صفحه‌های Smart و My page ادغام شده‌اند که کار با فروشگاه را ساده‌تر می‌کند. دو قابلیت جدید به نام‌های “Try’n Play” و “Rent’n Play” به کاربر اجازه می‌دهد قبل از خرید کامل یک نرم‌افزار آن را امتحان کند و یا برای مدت محدودی از آنها استفاده کند. قابلیت Smart به شکل خودکار نرم‌افزارهایی را بر اساس کارکرد کاربر و علاقه‌‌مندی‌های او پیشنهاد می‌کند. علاقه‌مندی‌ها در این لیست به کاربر امکان می‌دهد نرم‌افزار‌های مورد علاقه خود را انتخاب و دور هم جمع ‌کند تا در فرصت مناسب آنها را امتحان و یا خریداری کند.
روش خرید
به گزارش فناوران، برای خرید برنامه می‌توانید پس از ورود به فروشگاه Samsung Apps روی گوشی خود، وارد بخش Top شده و در لیستی که به نمایش در می‌آید، برنامه مورد نظر خود را برای خرید انتخاب کنید. پس از آن می‌‌توانید هزینه خرید برنامه را به‌سادگی توسط هر یک از کارت‌های بانکی عضو شتاب، به صورت آنلاین و در همان محیط پرداخت کرده و نرم‌افزار مد نظر را دانلود کنید. همچنین برای خرید برنامه می‌توانید از طریق نسخه وب فروشگاه Samsung Apps و یا در محیط برنامه Kies نیز نرم‌افزارهای مورد نظر خود را انتخاب و نسبت به پرداخت هزینه برای دریافت آنها اقدام کنید. از این طریق، برنامه‌ها به‌طور خودکار به‌وسیله اتصال گوشی شما به کامپیوتر به آن منتقل خواهد شد. از برنامه‌های محبوب غیر رایگان بادا می‌توان به  autographer،GPS Tracer  و Television  اشاره کرد. به‌عنوان مثال، برنامه autographer به شما امکان می‌دهد با ایجاد یک امضای اختصاصی، آن را به یکی از مخاطبان موجود در لیست گوشی متصل کرده و هر بار با درج آن امضا، به شخص مورد نظر برسید. از محبوب‌ترین بازی‌های موجود در فروشگاه Samsung Apps می‌توان به Need For Speed Shift، Real Football 2، Sims 3، Asphalt 5، Let’s Golf و GT Racing اشاره کرد. بازی Need For Speed Shift یکی از معروف‌ترین بازی‌های شرکت EA است و طرفداران فوتبال نیز بازی Real Football را که یکی از جذاب‌ترین بازی‌های ورزشی شرکت Gameloft به شمار می‌رود، می‌شناسند. بازی‌های دیگری نیز همچون Sims 3، Let’s Golf و Asphalt جزء مشهورترین بازی‌های جهان هستند. با یک جستجوی ساده در Samsung Apps می‌توان همه بازی‌ها را دریافت و توسط کارت شتاب، هزینه آنها را به صورت آنلاین پرداخت کرد.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر