در حال خواندن
زیان مشترکان اپراتور دوم از فراموشی پایان بسته اینترنت
0

یک سال پیش در گزارشی به گلایه مشترکان اپراتور دوم موبایل درباره عدم یادآوری پایان بسته اینترنت، پرداختیم. اکنون اپراتور روش دیگری را به جای اطلاع‌رسانی پیامکی اتخاذ کرده اما هنوز مشکل برخی از مشترکان حل نشده باقی مانده است.
نود آی سی تی – یک سال پیش در گزارشی با عنوان، «وقتی فراموشی اتمام بسته‌های اینترنت موبایل گران تمام می‌شود+پاسخ اپراتور» به موضوع عدم اطلاع‌رسانی درباره پایان بسته اینترنتی اپراتور دوم موبایل پرداخت و اعلام کرد: برخی کاربران تلفن همراه از اینکه یکی از اپراتورهای موبایل اتمام بسته‌های اینترنت را اعلام نمی‌کند گله‌ کرده‌اند و پس از آن با فراموشی مشترک، هزینه اینترنت را به صورت آزاد محاسبه می‌کند.در آن گزارش اعلام شد: «در موقع فعال‌سازی بسته‌های اینترنت ایرانسل، پیامکی برای مشترک ارسال می‌شود که مهلت استفاده از بسته و کدی که می‌تواند با آن از اعتبار زمانی و حجمی باقی‌مانده از بسته مطلع شود را به او اعلام می‌کند. اما زمانی که مهلت استفاده از بسته به اتمام می‌رسد، پیامکی مبنی بر اعلام اتمام مهلت بسته برای مشترک ارسال نمی‌شود و پس از آن هزینه اینترنت به صورت آزاد با قیمت هر کیلوبایت ۵ ریال محاسبه می‌شود.به این ترتیب اگر مشترک زمان پایان بسته را فراموش کرده باشد، هزینه اینترنت از شارژ مشترک کسر می‌شود و مشترکان این اپراتور که اغلب دارندگان سیم‌کارت‌های اعتباری هستند، با اتمام شارژ متوجه می‌شوند که اینترنت را نه از بسته بلکه به صورت آزاد مصرف کرده‌اند.این روش کار اپراتور که تعداد افراد درگیر با آن کم هم نیست، مورد اعتراض مشترکان واقع شده است. آنها می‌گویند اپراتوری که برای هر کاری از جمله تبلیغ جدیدترین و جزئی‌ترین طرح‌ها و سرویس‌های خود، هر روز پیامک‌های زیادی ارسال می‌کند، چرا ارسال یک پیامک یادآوری اتمام مهلت بسته را دریغ می‌کند تا مشترک با ناآگاهی و بدون رضایت مجبور به پرداخت هزینه اینترنت آزاد شود.»*جواب اپراتور در یک سال پیشیک سال پیش فارس این موضوع را رسما از اپراتور مربوطه پیگیری کرد. پاسخ اپراتور این بود که «ایرانسل از ابتدای عرضه بسته های افزایشی و ترکیبی پیامک، مکالمه و اینترنت خود، امکان مشاهده گزارش لحظه‌ای باقی مانده اعتبار زمانی و حجمی هر بسته را از طریق کدهای دستوری برای مشترکان خود فعال کرده بود. براین اساس، مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی ایرانسل در هر لحظه با شماره‌گیری کد دستوری #۱*۳*۷*۳*۱۳۰* و مشترکین سیم‌کارت‌های اعتباری ایرانسل با شماره‌گیری کد دستوری #۱۰*۱۴۱* از خط ایرانسل خود می‌توانند گزارش لحظه‌ای اعتبار زمانی و حجمی بسته‌های GPRS خود را مشاهده کنند.همچنین مشترکان ایرانسل برای اطلاع از طرح تعرفه فعال در حساب خود می‌توانند کد دستوری #۱*۸*۷*۱۴۰* را از خط اعتباری خود و مشترکین اعتباری که طرح تعرفه پیامک پلکانی ایرانسل را فعال کرده‌اند، می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #۱۵*۱۴۱*از تعداد پیامک‌های ارسالی و نیز درصد تخفیف خود مطلع شوند.همچنین ایرانسل سرویس مضاعف اعلام پیامکی پایان اعتبار بسته را نیز به بخش اعظم مشترکین خود عرضه کرده و برای باقی مشترکان نیز به زودی فعال خواهد کرد.»*تاکید وزیر ارتباطات بر لزوم اطلاع‌رسانی درباره پایان بستهاکنون با گذشت یک سال از وعده اپراتور، هنوز مشکل مشترکان برای اطلاع از پایان بسته برطرف نشده است. علیرغم اینکه این ایرانسل اعلام کرده بود: «سرویس اعلام پیامکی پایان اعتبار بسته را به بخش اعظم مشترکان خود عرضه کرده و برای باقی مشترکان نیز به زودی فعال خواهد شد» اما همچنان مشترکان ایرانسل از نبود سرویس اطلاع‌رسانی پیامکی پایان بسته اینترنت گله‌مند هستند.اخیرا حتی نیز پای این موضوع به برنامه تلویزیونی وزیر ارتباطات نیز باز شد. محمود واعظی در برابر این گلایه مشترکان که علیرغم فعال‌سازی بسته‌های اینترنت، اما هزینه‌های چند ۱۰ هزار تومانی اینترنت برایشان منظور شده، گفت: اپراتورها باید حتماً اتمام بسته اینترنت را به مشترکان اطلاع‌رسانی کنند. زیرا پس از اتمام بسته هزینه براساس مصرف آزاد محاسبه می‌شود.*پاسخ جدید اپراتوردر ادامه پیگیری موضوع تا زمان حل نهایی آن، فارس بار دیگر علت نبود سرویس پیامکی اطلاع پایان بسته را از اپراتور جویا شده است.دراین باره، اپراتور پاسخ داد: « اپراتور دوم امکان استعلام و نمایش در لحظه میزان اعتبار زمانی یا حجمی بسته را برای مشترکان را از طریق کد دستوری (USSD) که در هر لحظه و از هرکجا قابل انجام است، عرضه کرده است. مشترکان برای اطلاع از میزان اعتبار اینترنت همراه، باید کد *۱۴۱*۱۰# را از سیم کارت اعتباری و یا کد *۱۳۰*۳*۷*۳# را از سیم کارت دائمی شماره گیری کنند.در حال حاضر و با فعال سازی سرویس نمایش خودکار هزینه برای تمامی مشترکان اعتباری ایرانسل، اعتبار باقی مانده بسته مشترک و میزان آن، به طور خودکار به اطلاع وی می‌رسد. فعال‌سازی این سرویس با ارسال یک پیامک بدون متن به ۳۹۴۰ انجام پذیر است.»*راحت‌ترین روش حل مشکل و جلوگیری از تضییع حقوق مشترکاناپراتور مربوطه همان پاسخ سال پیش را اکنون بار دیگر درباره مشکل اعلام کرده است. با این تفاوت که سال گذشته وعده داده بود اعلام پیامکی پایان بسته را برای بخش اعظمی از مشترکان راه‌اندازی کرده و برای باقی مشترکان نیز به زودی فعال خواهد کرد که امسال گویا این وعده را با «سرویس نمایش خودکار هزینه» جابه جا کرده است.در این سرویس پس از خاموش و روشن کردن گوشی (یا فعال و غیرفعال سازی Airplan mode)، پیامکی مبنی بر میزان استفاه از اینترنت و باقی‌مانده بسته برای مشترک ارسال می‌شود که تا حدی نیاز مشترک را برطرف کرده است.البته تجربه نشان داده پیشنهادات «استعلام مانده حساب با کد دستوری» یا «سرویس نمایش خودکار هزینه»، به دلیل اینکه نیاز به آموزش و آگاهی رسانی دارند، هنوز مشکل برخی مشترکان را حل نکرده است. از سوی دیگر با توجه به گسترش نرم‌افزارهای موبایل و به خصوص برنامه‌های ارتباطی که مشترک به دفعات در طی روز به اینترنت گوشی متصل است، این توقع که مشترک چندین بار در طی روز حجم بسته خود را چک کند، یک کار اضافی محسوب می‌شود که در صورت فراموشی، بار دیگر ناچار به پرداخت هزینه‌های اضافی اینترنت خواهد بود.با توجه به این موضوع، به عنوان راحت‌ترین و کوتاه ترین روش، پیشنهاد می‌شود، علاوه بر اعمال روش‌های ابتکاری و دلخواه مورد نظر اپراتور که یک مزیت محسوب می‌شود، برای پایان یافتن به این مشکل و جلوگیری از تضییع حقوق برخی مشترکان، اپراتور دوم نیز مانند اپراتور اول، پایان بسته اینترنتی را به صورت خودکار در موعد مقرر طی پیامکی به اطلاع مشترک برساند.گزارش از: فاطمه سامعی

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر