در حال خواندن
راه اندازی «چرخه شورانگیزی»
0

روان‌شناشان معتقد به “نظریه خصلت” (Trait Theory)، مثل گـُردُن‌ آلپورت، دو محور شخصیت انسان را درون‌گرایی و برون‌گرایی (Introversion or Extroversion) می‌دانند. برون‌گراها،”همرنگ جماعت شو” (gregarious)،”ادعاگر” (assertive) و علاقه‌مند به جویش و پویش محرک‌های بیرونی‌اند. درون‌گراها هم، درست برخلاف ایشان: جماعت گریز و تک‌رو‌اَند و برای‌هیچ تولیدکننده‌ای،مصرف‌کننده خوبی نیستند.اما برون‌گرایی، خصلتی است بارز، بازاری و بازارپسند که به همین خاطر در مدنیت مدرن، عمدتاً مثبت ارزیابی می‌شود.واگذاران مشاغل رده‌های بالای عصر صنعت اطلاعات در بخش‌های دولتی و غیردولتی، چنین خصلتی را ارج می‌نهند و دارا بودن آن را از متقاضیان این مشاغل مطالبه می‌کنند.
نود آی سی تی – می‌پرسید،جماعت برون‌گرایان را کجا می‌توان یافت؟مثلاً در جمع چند صد نفره شرکت‌گنندگان ِهر همایش مدیریت کیفیت ایزو‌ 9001(سامانه مدیریت)،ایزو ۱۴۰۰۱(سامانه مدیریت زیست محیطی)،ایزو تی اِس ۱۶۹۴۹(الزامات مخصوص مدیریت کیفیت)،ایزو اِس آ اِس ۱۸۰۰۱(سامانه مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی)،ایزو ۲۲۰۰۰ (سامانه مدیریت ایمنی مواد غذایی) که مکرراً در ایران برگذار می‌شوند و البته آثار مشعشع مدیریت کیفت و ایمنی هم برکسی پوشیده نیست.چرا راه دور برویم: شما جماعت برون‌گرایان را در هر نشست مدیران شرکت خودتان هم می‌یابید. اکنون تصدیق می‌کنید که اگر کارشناس یا مدیرجوانی روزی اتفاقاً تـَبلـِت به دست وارد جلسه شد،به جلسه بعدی، همه تـَبلـِت به دست می‌آیند؛یا اگر در جلسه‌ای دیدید که تنها یکی در جمع،آی‌فون به دست نشسته،در نشست بعدی،خواهید دید همه آی‌فون به دست شرکت می‌کنند.
پس با شور و اشتیاق برون‌گراها به چیزهای«نو»،همه شرایط برای بازاریابی موفق سیم‌کارت‌های نسل سوم آماده است:
برون گراها حرف‌های “دهان پـُرکـُن” و “نودولت مآب” را دوست می‌دارند و مزیت لفظ “تری جی”(۳G) و “نسل سوم”، تا وقتی که “فورجی” و “نسل چهارم”ی مطرح نشده، همین دهان پرکنی و نودولت مآبی است که شورانگیز و تحریک‌کننده اشتهای برون‌گراهاست.
«سوم» در “نسل سوم” و “اُپراتور سوم”، وجه اشتراک تبلیغاتی زیبا و ارزشمندی است که نباید سه شود.
دوستان مقررات گذار ما نیز سال‌ها است که پیش چشمان باز رقابت پژویان، جلوی هرگونه رقابتی را در عرضه خدمات “نسل سوم” توسط اُپراتور دوم همراه گرفته‌اند و قول شرف می‌دهند که تا ۲ سال دیگر هم این نابرابری بازار یا برابری نابازار را برای اُپراتور سوم رزرو نگه دارند.
پس بهتر ازاین نمی‌شود! اُپراتور سوم تنها نباید این فرصت طلایی یگانه ضد رقابتی را مفت از کف بدهد، بلکه هرچه در توان دارد، باید به خدمت بگیرد و در طـَبـَق اخلاص بنهد که:
• چه کند؟ – بلی: از “نظریه خصلت”، برای خود “customer-base” و مشتری پایه بسازد.
• چه کار نکند؟ – مثلاً “چیپ”عمل نکند! قاعده دست و دل‌بازی را در تبلیغات فراموش نکند!
• با چه شگردی؟ – فرضاً با گره زدن “تری جی” به تـَبلـِت یا به یکی از ارثیه‌های استیو جابز مانند: “آی فون” و “مک‌بوک” و “فاوا- فراورده” ای نوتر و نوآورانه تر.
به یاد آورید: نابازار ما، از دهه پیش تاکنون از ۰۹۱۲۱ چه ارزشی – در اصل کاذب و در فرع صادق و واقعی- برای برون‌گرایان ساخت که هنوز می‌توانند با آن پـُز پیشتازی دهند! شما هم می‌توانید – و بلکه باید- Brand و نمانامی برای پـُز پیشتازی شوید؛ وگرنه هم شما می‌دانید و البته همه درک می‌کنند که:
• “تری جی” ِ ما غیر از همهمه و غوغاسالاری چیزی نیست!
• “تری جی” یی با این کیفیت “پ ن پ” (بخوان: «پهنای باند ناب پـُرسرعت»)
• “تری جی” یی با این اینترنت مرزبندی و امر به معروف شده
• “تری جی” یی با این مقررات ننوشته‌ی “پیامک چندرسانه‌ای” موجود که تبلیغ برای فروش آن را در رسانه‌های ملی غدغن کرده است
• “تری جی” یی با این کیفیت انتقال در پی بستر که به killer trunk بیشتر شبیه است
•  “تری جی” یی با رعایت اصل ۱۷۵ قانون اساسی که انحصار هر گونه فراپخش رادیو- تلویزیونی را تنها به یک سازمان داده!- سازمانی که براساس اصل ۱۷۵ قانون اساسی علیه اجرایی شدن برنامه چهارم در مورد ایجاد شبکه‌های تلویزیون کابلی توسط بخش خصوصی، قد علم کرد و لذا باز هم براساس همان اصل، با راه‌اندازی تلویزیون همراه در نسل سوم شبکه‌های سیار اول و دوم و سوم مخالفت خواهد کرد.
در نتیجه: آدم‌های ما باید هوای حوای “تلویزیون همراه” را هم از سر به درکنند.
با این اوصاف عالیه، شما بگوئید: از “تری جی” چه می‌مانـَد؟ -آری درست حدس زدید:
• تنها یک لفظ! – اما لفظی با ارزش!
• لفظی با ارزش برای آغاز “a New Hype Cycle” یا چرخه جدیدی از شورانگیزی!(در مورد چیستی «چرخه شورانگیزی» رجوع کنید به بخش تاریخ مخابرات ایران در همین شماره).
چرخ چنین چرخه‌ای را ژورنالیسم انقلابی ما به راه خواهد انداخت تا شما برادران عزیز در رایتل به همراه کاربران‌تان عاقبت به خیر شوید. پس سخن کوتاه:
• مدیریت روابط عمومی و بازاریابی‌تان را به جوانی خوش فکر، بلندنظر و خوش سلیقه بسپارید!
برون‌گرایان به هر تعداد که باشند،کم نیستند و نسل‌شان در جهان نیز برانداختنی نیست! به براوُرد من، بیش از ۱۰% جمعیت ایران، چه قدرت مالی بالایی داشته باشند یا نداشته باشند، دارای این خصلت‌اند. پس خیرش را ببینید!
نویسنده:عباس پورخصالیان
منبع:  ماهنامه دنیای مخابرات و ارتباطات

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر