در حال خواندن
شورای عالی فضای مجازی، شورایی امنیتی نیست
0

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با تشریح جزییات کاری این شورا گفت: شورای عالی فضای مجازی شورایی امنیتی نیست و حضور نهادهای امنیتی در این شورا غالب بر مقوله های فرهنگی و تخصصی نمی باشد.
 
نود آی سی تی – حمید شهریاری در نشستی با خبرنگاران در تشریح برنامه‌های کاری شورای تازه تاسیس فضای مجازی، گفت: امروز اشکال اساسی در سطح کلان فناوری اطلاعات و ارتباطات، تعدد نهادهای سیاست‌گذار در این بخش است و این تعدد نهادهای سیاست‌گذار، با وجود قانونی بودن طی سنوات اخیر به نوعی جامعه فناوری اطلاعات را دچار تشویش کرده است.
دبیر شورای عالی اطلاع رسانی افزود: ایجاد و تشکیل شورای عالی فضای مجازی با توجه به این ناهماهنگی در فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ضروری بود و باید یک نهاد فرابخشی و فراقوه ای تصدی هماهنگی بخش های مختلف در حوزه سیاست‌گذاری این عرصه را عهده دار می شد.
وی با اشاره به توسعه شبکه های اجتماعی که تهدیدهای بسیاری را برای کشور به وجود آورده بیان کرد: امروز بخشی از این فضا ما را دچار نگرانی کرده است؛ زیرا برخی از این بستر برای مبادله اطلاعات و بعضا ابزار جاسوسی استفاده می کنند اما در کنار این کاربردها، اینترنت فرصت‌های بسیاری همچون رشد اقتصادی کشور و اشتغال زایی را به همراه دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت.
عضو شورای عالی فضای مجازی تعریف پروژه های ملی و توزیع و تقسیم آن بین دستگاه‌ها را از جمله اهداف این شورا عنوان کرد و گفت: روند ایجاد شورای عالی فضای مجازی روند طولانی بوده و وقت بسیار زیادی با همکاری و همفکری کارشناسان این حوزه صرف آن شده است.
وی ادامه داد: از حدود یک سال گذشته نیز دفتر مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع فعال شد و با جلسات مستمر هفتگی با حضور هر سه قوه و افرادی که در سطح ملی واجد تجربه در این بخش بودند به ترسیم وضعیت موجود رسیدیم که در اختیار مقام معظم رهبری قرار گرفت.
وی بیان کرد: این تصور که ایجاد این شورا یک تصمیم یکی دو ماهه بوده درست نیست و ترکیب اصلی این شورا و اعضای حقیقی و حقوقی آن نشان از تدبیر و درایت بر تشکیل این شورا دارد.
شهریاری با اشاره به ترکیب مدنظر اعضای حقیقی و حقوقی برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد: برای تهدیدهای فضای مجازی حضور وزیر اطلاعات، برای مقوله های فرهنگی و تمرکز بر محتوا و ترویج هویت ایرانی اسلامی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، ریاست سازمان های تبلیغات اسلامی و صدا و سیما و برای نگهبانی از مرزهای ملی و جنگ سایبری سپاه پاسداران در این شورا حضور دارند.
همچنین در ادامه این نشست، شهریاری با اشاره به اینکه ترکیب حقیقی و حقوقی این شورا هیچ فضای امنیتی را ایجاد نکرده کرده است، افزود: من مسئول انتخاب اشخاص در این شورا نبوده ام اما یکی از نگرانی های جدی من این بود که تصور شود این شورا یک شورای امنیتی در فضای مجازی است اما حضور نهادهای امنیتی در این شورا غالب بر مقوله های فرهنگی و تخصصی آن نیست و به این ترتیب این شورا به هیچ وجه امنیتی نخواهد بود.
وی تصمیم گیری برای توسعه های اپراتورهای ارتباطی و فناوری اطلاعات، شبکه ملی اطلاعات، تصمیمات مربوط به سرویس‌های مالتی مدیا و دیگر پروژه های ملی را از جمله برنامه های این شورا عنوان کرد و گفت: این شورا آمده تا در کنار توجه به تهدیدها، فرصت های حداکثری را در حوزه فناوری اطلاعات در اختیار مردم قرار دهد.
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به ایجاد مرکز ملی فضای مجازی که باید در ذیل این شورا تشکیل شود، تاکید کرد که دبیر شورا و رییس این مرکز به پیشنهاد رییس جمهور که رییس شورای عالی فضای مجازی است و تایید مقام معظم رهبری انتخاب خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود یاد آور شد: بودجه های شوراهای موجود فناوری اطلاعات می تواند در اختیار این شورا قرار گیرد.
منبع: فارس

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر