در حال خواندن
تلفن ثابت در تمام استان ها هم کد می‌شود
0

روز گذشته پنجمین مجمع عادی سالانه شرکت مخابرات ایران با حضور ۹۷ درصد از سهامداران در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد تا تکلیف سود هر سهم مخابرات به رای صاحبان سهام گذاشته شود. بر خلاف رویه هر ساله که سهامدران جزو با اندکی گلایه در لابه‌لای جلسه صدا خود را به گوش رییس مجمع می‌رسانند امسال به دلیل برخی از مشکلات اقتصادی که موجب رشد نکردن سهام مخابرات متوازن با سایر صنایع شده بود سهامداران جز این مجموعه را کم حوصله کرده بود به نحوی که آنها در برابر چانه‌زنی نماینده سهام عدالت و نماینده سهام مدیریتی که خواهان توزیع حداکثر سود شده بود به رییس مجمع در خصوص نحوه مدیریت جلسه اعتراض کردند. مشروح این گزارش را می‌خوانید.
نود آی سی تی – در ابتدای جلسه سیدمصطفی سیدهاشمی رییس مجمع و رییس هیات مدیره شرکت مخابرات مقدمه‌ای کوتاه از آنچه که در طول یک سال گذشته بر سر مخابرات آمده داد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته به‌رغم فشارهای زیادی که به دلیل نوسانات نرخ ارز بر مجموعه شرکت وارد شد گفت: با این وجود توانستیم با مدیریت درست تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.
رییس هیات مدیره شرکت مخابرات افزود: یکی از دلایلی که باعث شد مخابرات همانند سالیان گذشته رشد جهشی نداشته باشد افزایش هزینه‌های ناشی از تغییرات فشارهای اقتصادی بوده، اما با این وجود سعی‌مان بر این است با به‌کارگیری سرویس‌های نوین کاستی‌های موجود را جبران کنیم.
وی با بیان اینکه اکنون مشترکان تلفن ثابت بابت ۱۰ ساعت مکالمه مداوم تنها ۹۰۰ تومان به مخابرات پرداخت می‌کنند گفت: آیا این انصاف است بابت این میزان خدمات که هزینه‌های زیادی برای تامین این ارتباط صرف می‌شود چنین مبلغی دریافت شود.
وی گفت: براساس فرمولی که شورای رقابت در اختیار مخابرات قرار داده است درخواست تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت را به شورای رقابت ارایه داده‌ایم و پس از تصویب توسط این نهاد تعرفه‌های جدید را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
سیدهاشمی از رییس شورای رقابت و نمایندگان سازمان رگولاتوری که در جلسه مجمع حضور داشتند درخواست کرد نسبت به تغییر منطقی تعرفه‌های تلفن ثابت با شرکت مخابرات ایران همراهی کنند.
 
۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کابل دزدی در استان فارس
وی با گلایه از سرقت کابل‌های مسی گفت: سرقت کابل مسی در استان فارس پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به این شرکت ضرر وارد کرده و شرکت مخابرات فارس به همین دلیل امسال زیان‌ده شده است.
وی افزود: سال گذشته با وجود رشد ۳/۱۰ درصدی درآمد با افزایش هزینه ۵/۲۳ درصدی موجب شد تا نتوانیم به پیش‌بینی‌های انجام شده در سطح عالی برسیم.
وی در خصوص تعرفه پیشنهادی شرکت مخابرات برای یکسان کردن تعرفه تلفن همراه گفت: تعرفه پایه پیشنهادی ما برای هر دقیقه مکالمه ۵۳۵ ریال بود که سازمان تنظیم مقررات تعرفه ۵۱۵ ریال را با امکان افزایش تا ۲۰ درصد را مصوب کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از این پس آشنای اول برند تلفن ثابت خواهد شد و شرکت‌های مخابرات استانی می‌توانند تبلیغات خود را برای این برند آغاز کنند.
 
سود ۲۱ میلیارد ریال در سال گذشته
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز به دعوت رییس مجمع گزارش هیات مدیره را برای حاضران در جلسه مجمع ارایه کرد.
مظفر پوررنجبر گفت: ‌۳۰ درصد از درآمد ارتباطات سیار، هشت درصد از درآمد تلفن ثابت و پنج درصد از درآمد دیتای شرکت مخابرات سهم دولت است.
وی افزود: در سال ۹۱ دایری تلفن ثابت ۲۷ میلیون و ۴۷۷ هزار، تعداد مشترکان همراه اول ۵۳ میلیون و ۹۰۰ هزار مشترک بوده است.
وی افزود: در سال ۹۱ همراه اول ۱۰ میلیون سیم‌کارت عرضه کرده که از این تعداد پنج میلیون فعال شده‌اند.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران افزود: اگر از من بپرسند شرکت مخابرات در آینده چه خواهد کرد، می‌گویم تنها کار شرکت مخابرات در آینده این است که ببیند مشترک چه می‌خواهد، همان سرویس را به او ارایه کند؛ فارغ از سیم، سایت، بیت و بایت.
وی گفت: به این معنا که با هر واحد مصرف‌کننده و کاربر خدمت‌گیرنده ارتباط برقرار کنیم.
پوررنجبر گفت: شبکه مخابرات ایران از عمر میانی خود گذشته و باید به سرعت توسعه پیدا کند.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: در سال ۹۱ درآمد شرکت ۹۷۰/۹۸ میلیارد ریال و در سال ۹۰ مبلغ ۸۰۱/۸۲ میلیارد ریال بوده است.
پوررنجبر افزود:‌ همچنین در سال ۹۱ سود خالص شرکت ۸۷۷/ ۲۱ میلیارد ریال بوده که این مبلغ نشان می‌دهد به‌‌رغم رشد ۲۴ درصدی هزینه‌ها، درآمد عملیاتی شرکت فزآینده بوده است و نشان از تغییر جهت هیات مدیره به درآمدهای عملیاتی و اصل کسب و کار است.
وی گفت: از مسوولان سازمان تنظیم و مقررات ارتباطات رادیویی استدعا دارم در بحث‌های تعرفه همانگونه که تاکنون مساعدت خوبی با ما داشته‌اند، اکنون نیز لطف‌شان شامل حال ما شود تا مسیر توسعه شرکت مخابرات فراهم شود.
مدیرعامل مخابرات ایران با اشاره به میزان پرداختی مخابرات به دولت در سال ۹۱ گفت: در ارتباطات سیار ۳۰ درصد از درآمد، در ثابت هشت درصد و در دیتا پنج درصد متعلق به دولت است.
پوررنجبر با بیان اینکه مخابرات از سال ۸۸ تا ۹۱ مبلغ ۲۶۰/۸۷ میلیارد ریال به دولت پرداخت کرده است گفت: به دلیل اینکه میزان پرداختی به دولت در سال ۹۱ هنوز جمع‌بندی نشده فعلا نمی‌توانیم این مبلغ را اعلام کنیم.
پوررنجبر با بیان چالش‌های پیش روی مخابرات گفت: شرایط بین‌المللی و تحریم، پایین بودن تعرفه، عدم صدور مجوز واگذاری سرویس‌های جدید از جمله نسل سه و چهار و محدودیت موجود در مدیریت بنگاه‌ها براساس شاخص‌های اقتصادی، از جمله چالش‌های پیش روی مخابرات است.
وی اولویت‌های امسال شرکت مخابرات ایران را ارتقای مشترکان در حوزه‌های ثابت، سیار، دیتا، حرکت به سمت بازارهای جدید و ایجاد مراکز داده‌ای ابر پایه برای سرویس‌دهی متمرکز به شرکت‌های گروه و سایرین، حرکت به سمت بازارهای پهن باند در قالب سازمان‌ها و مشترکان خانگی و تجاری، حرکت به سمت هم‌افزایی در شبکه‌های سیار و ثابت به منظور کاهش هزینه‌های جاری و افزایش بهره‌وری، مدیریت پهنای باند به صورت تجمیعی، به‌روزرسانی و نوسازی شبکه آی‌پی، ایجاد نرم‌افزار مدیریت یکپارچه سازی سرویس‌های دیتا، حفظ نقش پیشرو همراه اول و ارایه سبد فراگیر محصولات و خدمات، نوآوری در ارایه خدمات متناسب با نیازهای متنوع سازمان‌ها و شرکت‌ها، پاسخگویی سریع و همه جانبه، همزمان با انعطاف‌پذیری و ایفای رسالت اجتماعی در ارتقای زیرساخت‌های ارتباطی و کمک به توسعه کسب و کارها و رشد اقتصادی و اجتماعی، ایجاد فضای تعامل و همکاری با مشتریان سازمانی برشمرد.
وی با بیان اینکه مخابرات به ترتیب در سال‌های ۸۶، ۸۷، ۸۸، ۸۹، و ۹۰ به ازای هر سهم ۱۳۰، ۱۴۰، ۳۰۰، ۴۳۰، و ۴۲۰ ریال سود تقسیم کرد گفت: هیات مدیره شرکت مخابرات خواهان توزیع سود صددرصدی (۴۳۶ ریالی) برای سال ۹۱ است.
 
تجهیزات مخابراتی بم به دولت واگذار می‌شود
پس از ارایه گزارش هیات مدیره توسط مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گزارش حسابرس شرکت مورد بررسی قرار گرفت که ابهامات موجود در آن به اطلاع صاحبان سهام رسید.
یکی از نکاتی که در گزارش حسابرس بازسازی شبکه مخابراتی بم در استان کرمان پس از زلزله بزرگ بم بود.
در این جلسه مطرح شد که بازسازی شبکه مخابراتی بم از محل وام بانک جهانی بوده است.
براساس گزارش حسابرس، وضعیت تجهیزات مخابراتی بم هم‌اکنون نصب شده‌اند اما تاکنون راه‌اندازی و تحویل شرکت مخابرات استان کرمان نشده‌اند.
شرکت مخابرات ایران مبلغ ۳۴۵/۱۱ میلیون ریال بابت ترخیص این تجهیزات پرداخت کرده است. پس از آن در تاریخ ۱۸/۱۱/۹۱ دفتر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نامه‌ای ارسال کرده با این مضمون که دارایی‌های مذکور (تجهیزات مخابراتی بم) به نیابت از دولت به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تحویل داده شود.
از این رو مقرر شد مبلغی را که مخابرات برای ترخیص تجهیزات پرداخت کرده، به حساب بدهی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منظور شود. بنابراین بازسازی شبکه مخابراتی شهر بم توسط دولت انجام شده است.
 
تکلیف کارت شارژها روشن می‌شود
امروز در مجمع مخابرات نیز مانند مجمع همراه اول، ارزش اعتباری کارت‌شارژهای فروخته شده، اما استفاده نشده در یکی از بندهای گزارش حسابرس مورد بحث قرار گرفت.
قضیه از این قرار است که بخشی از کارت‌شارژهای همراه اول فروخته اما هنوز مورد استفاده مشترکان قرار نگرفته، در صورت‌های مالی همراه اول جزو درآمدها محسوب شده و هزینه مستقیم این بخش از درآمدها که عمدتا سهم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان هزینه سال مالی شناسایی شده است که طبق استاندارد حسابرسی، این بخش از درآمدها تحقق نیافته و از این رو هزینه‌های آن نباید در سال جاری لحاظ شود.
سیدمصطفی سیدهاشمی، رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران در خصوص این بند گفت: این بحث در مجمع شرکت همراه اول نیز مطرح شد و قرار شد همراه اول نظر حسابرس را عملیاتی کند.
وی گفت: در سال ۹۰ نیز این بحث مطرح شده بود و قرار شده بود همراه اول نظر حسابرس را تامین کند که مقدمات کار را آغاز کرده، اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.
رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران گفت: از این رو امسال نیز مانند سال ۹۰ در مجمع همراه اول و مخابرات شاهد این موضوع در بندهای حسابرسی بودیم که امیدواریم با نهایی شدن اقدامات لازم در همراه اول در سال ۹۲ دیگر این بند را نداشته باشیم.
پس از تصویب صورت‌های مالی و گزارش حسابرس با اکثریت آرا نوبت به تصویب سایر دستورات جلسه رسید.
امسال برخلاف رویه معمول اول تکلیف روزنامه رسمی و حسابرس مشخص شد و پس از آن با اعتراض سهامدران خرد برای تعیین تکلیف میزات تقسیم سود چانه‌زنی‌ها آغاز شد.
براساس رای صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران روزنامه‌های اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه‌های رسمی و سازمان حسابرسی کل کشور همانند سال گذشته به عنوان حسابرس شرکت انتخاب شدند.
پس از این مرحله نوبت به رای‌گیری برای تقسیم سود رسید که سالن را به وجد آورد. در ابتدا نماینده دولت پیشنهاد تقسیم ۷۵ درصد از سود را داد که با مخالفت شدید سهامداران خرد روبه‌رو شد.
پس از آن به دعوت رییس مجمع پیشنهاد نماینده سهام عدالت که معتقد بود باید ۴۱۵ ریال تقسیم شود به رای گذاشته شد که باز هم با اعتراض شدید حاضران در جلسه روبه‌رو شد.
با وجودی که نماینده سهام مدیریتی می‌توانست با تنها رای خود میزان سود تقسیمی را مشخص کند اما رییس مجمع به درخواست نماینده سهامدار مدیریتی شروع به چانه‌زنی برای گرفتن رای مثبت نماینده سهام عدالت و نماینده دولت کرد.
این موضوع به دلیل طولانی شدن و اظهارنظر نماینده سازمان بورس مبنی بر تقسیم سود حداقلی موجب شد سهامدران جز که گویا این روزها دل خوشی از نحوه بازارگردانی سهام مخابرات در سازمان بورس ندارند اعتراضات شدید آنها را به دنبال داشت.
رییس مجمع با آرام کردن فضای جلسه نظر نماینده سهام مدیریتی را جویا شد و مدرسی نیز خواستار توزیع سود ۴۳۰ ریالی برای هر سهم شد.
این موضوع باعث شد تا دور جدید مذاکرات برای جلب نظر نماینده دولت و سهام عدالت توسط رییس مجمع آغاز شود که نهایتا با توزیع سود ۴۲۵ ریالی به ازای هر سهم با اکثریت آرا تصویب شد.
 
حذف کدهای درون‌شهری استان‌ها تا ۳ ماه آینده
رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران در حاشیه جلسه مجمع در جمع خبرنگاران از ابلاغ دستورالعمل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به این شرکت برای اخذ هزینه یکسان سازی کدهای درون شهری استان‌ها به عنوان مبلغ ثابت ماهیانه خبر داد و گفت: براساس این ابلاغیه مخابرات از این پس با اجرای طرح یکسان سازی کدهای استانی به ازای تامین هزینه اجرا و نگهداری شبکه مبلغی را مانند آبونمان ماهیانه از مشترکان وصول می‌کند.
سیدمصطفی سید‌هاشمی افزود: دستورالعمل به مخابرات ایران ابلاغ شده است و بعد از اردیبهشت ماه برای استان‌هایی که یکسان سازی کدهای استانی در آنها اجرا شده است، انجام می‌شود.
وی با این وجود هم‌کدسازی استانی را به نفع مشترکان عنوان کرد و گفت: حتی با اخذ مبلغ هزینه ماهیانه بابت یکسان سازی کدها باز هم مشترکان مبلغی کمتر از اینکه هزینه بین شهری بپردازند پرداخت خواهند کرد.
سیدهاشمی از اجرای طرح هم‌کدی در سراسر کشور حداکثر تا سه ماه آینده خبر داد و با بیان اینکه پس از اجرای هم کدسازی تعرفه استانی به ۰۳/۵۳ تغییر خواهد کرد، گفت: برای مثال امروز در آذربایجان غربی هشت شهر استان با مرکز استان هم‌کد شده‌اند.
 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر