در حال خواندن
تعرفه تلفن ثابت در دو مرحله افزایش می‌یابد
1

معاون وزیر ارتباطات از افزایش تعرفه تلفن ثابت در ۲ مرحله برای مشترکان خبرداد و گفت: نرخ مکالمات تلفنی برای کل کشور به ازای هر دقیقه ۵ ریال افزایش یافته و در مرحله دوم نیز این نرخ به ازای هر دقیقه ۶ ریال برای استان‌هایی که طرح یکسان سازی کد داشته اند، افزایش می یابد.
نود آی سی تی – محمد کرم پور با بیان اینکه تغییر نرخ‌های تلفن ثابت در دو مرحله در کشور در حال انجام است، گفت: مطابق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از تاریخ ۲۰ فروردین ماه ۹۱ نرخ مکالمه با تلفن ثابت به ازای هر دقیقه ۵ ریال در کل کشور افزایش یافته است و به مرور نیز در استان‌هایی که طرح یکسان سازی کدهای شهرستان‌ها به اجرا در می آید مبلغ ۶ ریال دیگر نیز به ازای هر دقیقه مکالمه به تعرفه مکالمات تلفن ثابت افزوده خواهد شد.
وی با بیان اینکه طرح یکسان سازی کدهای استانی طرح بسیار بزرگ و ارزشمندی در کشور است که هزینه‌های مردم را کاهش و مشکلات شماره گیری درون شهری را رفع خواهد کرد، اضافه کرد: یکسان سازی کدهای استانی به تدریج در تمامی استان‌ها اجرایی می شود و در هر استانی که این طرح به اجرا درآمد هزینه تلفن ثابت به ازای هردقیقه ۶ ریال افزایش خواهد یافت.
کرم پور با اشاره به یکسان سازی کدهای استانی در تهران و البرز عنوان کرد: در حال حاضر و با هم کدی شهرهای این دو استان نرخ مکالمات در این استان‌ها تعدیل شده است چرا که مکالمه در سطح این استان‌ها با مرکز استان یکسان شده است و این افزایش ۶ ریال به ازای هر دقیقه به مردم تحمیل نشده و در ترافیک ارتباطات توزیع می شود.
وی این افزایش نرخ را به دلیل تامین هزینه طرح یکسان سازی کدهای مخابراتی عنوان کرد و گفت: در حقیقت مشترکان با این ۶ ریال افزایش تغییر چندانی در قبوض خود نخواهند داشت و بیشتر تعادل نرخ صورت خواهد گرفت.
معاون وزیر ارتباطات مرحله دوم طرح افزایش قیمت مکالمات تلفن ثابت را مربوط به کل کشور دانست و ادامه داد: تلفن ثابت در کشور به طور کل زیان ده بوده و طی سال‌های اخیر درخواست‌های مکرری برای افزایش این نرخ وجود داشته به این دلیل که تلفن ثابت حتی تامین هزینه نگهداری آن را هم نمی کند؛ براین اساس مقرر شد که مقداری نرخ آن را بالا ببریم.
وی با بیان اینکه ایران در نرخ مکالمات تلفن ثابت در دنیا از آخر در رتبه دوم قرار دارد و این نشان می‌دهد که این نوع تلفن در کشور ما بسیار ارزان است، بیان کرد: برای آنکه تا حدودی این مشکل را حل کنیم نرخ هر دقیقه تلفن را از هر پالسی که ۱۲۰ ثانیه بود به ۱۰۵ ثانیه تغییر دادیم که به طور مثال می توان گفت اگر یک پالس در گذشته ۲ دقیقه و ۶ دهم محسوب می شد هم اکنون ۲ دقیقه محسوب می شود و به طور کل می توان گفت چیزی حدود ۴.۸ ریال به هر دقیقه اضافه شد.
کرم پور افزود: تغییر نرخ مکالمات به حدی ناچیز است که اتفاقی در سبد خانوار حادث نخواهد شد.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این سوال که این تغییر ناچیز همچنان برای کاربران تلفن ثابت رقم بالایی است و مخابرات نیز چندین میلیارد تومان از این بابت افزایش درآمد خواهد داشت، گفت: به طور کل درآمد متوسط هر خط تلفن ثابت برای مخابرات ماهانه ۷ هزار تومان است و این ۵ ریال و ۶ ریال روی هم اثری در سبد خانوار نخواهد داشت.
وی عنوان کرد: افزایش نرخ ۶ ریالی به تدریج در استان‌هایی که طرح یکسان سازی اجرایی می شود اعمال خواهد شد و افزایش نرخ ۵ ریالی نیز از زمان تصویب مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در قبوض تمامی مشترکان اعمال شده است.
 
اجرای عملیات یکسان سازی کدهای مخابراتی در استان اصفهان
طرح یکسان سازی کدهای مخابراتی در برخی از شهرهای استان اصفهان انجام و به زودی اجرایی می شود.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه بعد از اجرای طرح هم کد سازی استان تهران این طرح دراستان اصفهان اجرا خواهد شد، گفت:در حال حاضر طرح حذف کد بین شهری شهرستان فلاورجان و خمینی شهر و یکسان سازی آنها با کد اصفهان پیاده سازی شده اما اجرایی شدن آن در گرو تغییر نرخ پالس بود که با مشخص شدن نرخ‌های جدید طبق زمان بندی اعلام شده طرح هم کد سازی در این استان اجرا می شود.
وی افزود: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات عطف به درخواست‌های شرکت مخابرات و با عنایت به افزایش هزینه نگهداری و اجرایی و جلوگیری از زیاندهی شبکه تلفن ثابت، تعرفه مکالمات تلفن ثابت به ثابت شهری در استان‌هایی که در آنها طرح هم کدسازی انجام نشده است به ازای هر ١٢٠ ثانیه یک پالس تعیین و تعرفه مکالمات تلفن ثابت به ثابت شهری در استان‌هایی که در آنها طرح هم کد سازی انجام شده است به صورت یکنواخت در کل استان به ازای هر ١٠۵ ثانیه یک پالس تعیین کرد.
کرم پور گفت:تعرفه تلفن ثابت که در سال گذشته برای هر پالس مکالمه مبلغ ۴۴.۷ ریال تعیین شد که بعد از ابلاغیه شورای رقابت و باهماهنگی وزارت ارتباطات از اسفند ماه سال جاری به ۵۱.۰۳ ریال تغییر کرده است.
وی افزود: مطابق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در استان‌هایی که طرح یکسان سازی کدهای شهرستان‌ها به اجرا در می‌آید مبلغ ۶ ریال به ازای هر دقیقه مکالمه به تعرفه مکالمات تلفن ثابت آنها اضافه خواهد شد.
معاون وزیر ارتباطات گفت:یکسان سازی کدهای استانی به تدریج در تمامی استان‌ها اجرا و هزینه تلفن ثابت به ازای هردقیقه در آنها ۶ ریال افزایش خواهد یافت.
 
لزوم شفاف سازی مخابرات درخصوص افزایش قیمت تعرفه تلفن ثابت
وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: شرکت مخابرات ایران باید درخصوص افزایش قیمت تعرفه مکالمه تلفن ثابت به صورت شفاف توضیح دهد.
احمد معتمدی در گفت وگو با موبنا با اشاره به کاهش پالس تلفن ثابت و ثابت ماندن تعرفه مکالمه به مبلغ ۴۴.۷ ریال، گفت: به این طریق تعرفه تلفن ثابت افزایش پیدا کرده، این درحالی است که محاسبه مکالمه به صورت پالس برای سیستم‌های قدیمی آنالوگ است.
وی با تاکید بر اینکه مخابرات باید افزایش تعرفه مکالمه تلفن ثابت را به صورت شفاف بیان کند، ادامه داد: باید این شرکت درخصوص گران شدن و میزان افزایش قیمت تعرفه توضیح دهد.
معتمدی با اشاره به حذف تخفیف‌ مکالمات در ساعات غیر پیک و تعطیلات، گفت: درهمه جای دنیا مرسوم است که زمانی که بارترافیکی نسبت به دیگر ساعات شبانه روز کمتر است، تعرفه مکالمه را کاهش می‌دهند تا مشترکان تشویق شوند که در مواقع کم ترافیک تر ازخطوط تلفن خود استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه در بخش خصوصی مخابرات یک نوع انحصار ایجاد شده، اعلام کرد: شکی نیست واگذاری شرکت مخابرات به بخش خصوصی به شکل فعلی غلط بوده و از ابتدا مشخص بود که این نوع واگذاری با خود مشکلات متعددی به همراه می آورد.
بنا به درخواست‌های شرکت مخابرات ایران مبنی بر افزایش هزینه نگهداری و اجرایی و جلوگیری از زیان‌دهی شبکه تلفن ثابت، کمیسیون تنظیم مقررات مصوبه کاهش مدت پالس را برای افزایش مکالمه ثابت به ثابت شهری به تصویب رسانده که این تصمیم، مصوبه‌ تعرفه‌ای اخیر کمیسیون و تخفیف‌ مکالمات در ساعات غیر پیک و تعطیلات را لغو می‌کند.
در گذشته از ساعت ۲۱ تا ۷ صبح و تعطیلات هر ۱۹۲ ثانیه معادل یک پالس، از ساعت ۷ صبح تا ۱۳ بعد از ظهر هر ۱۳۴ ثانیه معادل یک پالس و از ساعت ۱۳ بعد از ظهر تا ۲۱ شب نیز هر ۱۶۷ ثانیه معادل یک پالس بوده است.
به این ترتیب با مصوبه جدید در استان‌های غیر هم کد شده، در تمام روز هر ۱۲۰ ثانیه معادل یک پالس است که در صورت هم کد شدن استان هر ۱۰۵ ثانیه معادل یک پالس است.
به این ترتیب هم اکنون نسبت به گذشته، مدت زمان هر پالس مکالمه از ساعت ۲۱ تا ۷ صبح ۷۲ ثانیه، ۷ صبح تا ۱۳ بعد از ظهر ۱۴ ثانیه و از ساعت ۱۳ تا ۲۱ شب ۴۷ ثانیه کاهش یافته است.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده
  • ناشناس
    ۱۳۹۱-۰۴-۰۴ در ۰۸:۳۱

    با سلام هر آنچه که تاثیر زیادی ندارد باید اتفاق بیافتد؟چرا مخابرات اگر تاثیر زیادی ندارد همین مبلغ رو کاهش نداد روی سبد بزرگ مخابرات هم تاثیر نداشت.

ارسال یک نظر