در حال خواندن
کل درآمد دولت از مخابرات صرف توسعه فاوا می شود
1

به گفته رییس کمیته فناوری‌های نوین مجلس، سالانه بالغ بر سه هزار میلیارد تومان از درآمد مخابرات به خزانه دولت می‌رود، اما مبلغی که صرف توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و ICT کشور می‌شود رقمی در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است؛ به نوعی می‌توان این طور عنوان کرد که تنها ۶ درصد درآمد دولت از مخابرات صرف توسعه ارتباطات کشور می‌شود. در عین حال محمد سلیمانی از ارایه طرحی خبر داد که دولت را مکلف می‌کند صددرصد سود حاصل از درآمد مخابرات را صرف توسعه کند.
نود آی سی تی – رییس کمیته فناوری‌های نوین مجلس افزود: طرحی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت تا دولت مکلف شود صددرصد درآمدی که از مخابرات دریافت می‌کند را صرف ICT در عرصه‌های مختلف کشور کند تا زمینه و بسترهای اجرایی شدن کاربردهای فناوری از جمله انتخابات الکترونیکی، دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی و اقتصاد دیجیتالی فراهم شود.وی با اشاره به جایگاه ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: این بخش لزوم سرمایه‌گذاری دولت را می‌طلبد. بر این اساس دولت باید مبلغ قابل توجهی از درآمد خود را از مخابرات صرف توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات کند.وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نباید این طور تصور شود که توسعه خاص وزارت ارتباطات است بلکه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی مقوله‌ای است که کل اقتصاد کشور را شامل می‌شود و حتی بخش‌های اجتماعی و فرهنگی را نیز در بر می‌گیرد.این نماینده مجلس به بانکداری الکترونیکی، تحقق اقتصاد دیجیتالی، شبکه‌های ارتباطی گمرک و دولت الکترونیکی اشاره کرد که برای توسعه آنها دولت باید بر فاوا سرمایه‌گذاری کند و افزود: حتی برای کاربردی کردن امور در زمینه‌های اجتماعی فرهنگی و قضایی نیز باید توسعه زیرساخت‌های ارتباطی مورد هدف دولت آینده قرار گیرد.سلیمانی توسعه نقاط محروم و دورافتاده روستایی را از دیگر موضوعاتی عنوان کرد که پس از خصوصی‌سازی مخابرات راکد و متوقف شده است و چالش اساسی در بخش فاوا به شمار می‌رود.وی گفت: در پروانه فعالیت اپراتورهای مخابراتی، تخصیص درآمد خدمات مخابرات اجباری (USO ) دیده شده است به نحوی که اپراتورهای مخابراتی سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان از این بابت به دولت پرداخت می‌کنند اما آنچه که شواهد نشان می‌دهد دولت از این مبلغ، رقم اندکی را صرف توسعه نقاط محرومی می‌کند که باید این سیاست‌گذاری اصلاح شود.به گزارش مهر، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: دولت باید صددرصد درآمدش از خدمات مخابرات اجباری را صرف توسعه ارتباطات نقاط محروم و جاده‌ها کند و به صورت صددرصد این درآمد را اختصاص دهد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.
  • ناشناس
    ۱۳۹۲-۰۱-۳۰ در ۰۱:۰۹

    همین شما نبودید که در زمان صدارت فرمودید برای کابران خانگی اینترنت ۱۲۸کیلوبیت کافیست.(حداکثر کاری که میکنن چت کردنه که همین مقدار هم زیادشونه).
    حالا در نقطه مقابل دولت،دم از توسعه زیرساختها میزنین؛دکتر جان.آخه اون روستایی بدبخت اینترنت می خواد چیکار(طبق نظریات چهار سال پیش شما)،آمار بزهاشون به همدیگه بدن؟شهریاش که از اینترنت فقط چت کردن رو یاد گرفتن دیگه روستائی بی نوا تکلیفش معلومه.فاوا سیخی چند.

ارسال یک نظر