در حال خواندن
پاسخ رسمی مخابرات به انتقادات رگولاتوری
0

پس از نشست خبری وزیر ارتباطات در افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه تلکام امسال مدیرعامل شرکت مخابرات ایران دو روز پس از سخنان وزیر اقدام به برگزاری نشستی در خصوص مشکلات مخابرات و وزارت ارتباطات کرد. پس از آن سازمان تنظیم مقررات نیز در پاسخی تند به مدیران شرکت مخابرات آنها را به کم کاری در توسعه ارتباطات کشور متهم کرد. از همین رو شرکت مخابرات ایران نیز بدون هیچ گونه جهت گیری مشخص در پاسخ به انتقادات رگولاتوری آمار رسمی سرمایه‌گذاری مخابرات، درآمد دولت، توسعه مخابرات، تعرفه‌ها و بدهی این شرکت را برای تنویر افکار عمومی منتشر کرد که می خوانید.
نود آی سی تی – در ادامه اطلاعیه صادر شده توسط شرکت مخابرات آمده است، خصوصی سازی در مخابرات را می‌توان سر آغاز تحولات ساختاری، مالی و فنی حوزه های مختلف دانست.
هر چند در تحقق اهداف بلند مدت آن موانع بسیاری وجود داشته است و همچنان طی چهار سال بعد از خصوصی سازی، همواره شفاف سازی و اطلاع رسانی را وظیفه اصلی خود می‌دانسته و به مناسبت‌های مختلف عملکرد و حتی نقاط ضعف خود را به اطلاع مشترکان رسانده است.
اما اخیراً عده ای با نیات خاص می کوشند با ارایه اطلاعات نادرست زحمات کارکنان و مدیریت مخابرات را زیر سوال برده و به این ترتیب به روند رو به توسعه خصوصی سازی ضربه‌ای وارد کنند. لذا برای تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی به مردم گزارشی از عملکرد مخابرات بعد از خصوصی سازی ارایه می شود.
سرمایه گذاری در مخابرات
طی سال‌های بعد از خصوصی‌سازی میزان سرمایه گذاری در مخابرات همواره آهنگی رو به رشد داشته و‌ مبلغی بالغ بر  چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ( متوسط سالانه یک هز ار و ۱۲۳ میلیارد تومان ) به این شرح بوده است: سال ۱۳۸۸مبلغی بالغ بر ۷۳۷ میلیارد تومان، سال ۱۳۸۹ مبلغ ۸۱۹ میلیارد تومان، سال ۱۳۹۰ مبلغ یک هزار و ۲۵۳ میلیارد تومان و سال ۱۳۹۱ یک هزار و ۶۸۴ میلیارد تومان در شبکه مخابراتی کشور سرمایه گذاری شده است.
همچنین در طی این مدت۳۹ هزار و ۸۱۷ پروژه مخابراتی در سراسر کشور افتتاح شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
 
درآمد دولت از مخابرات
دولت جمهوری اسلامی ایران طی سال های ۸۸ تا ۹۱ بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان (متوسط سالانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان ) از محل عملکرد شرکت مخابرات ایران درآمد مستقیم کسب کرده است که به شرح ذیل است: سال ۱۳۸۸ حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان، سال ۱۳۸۹ حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان، سال ۱۳۹۰ حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان و سال ۱۳۹۱ حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای مخابرات نصیب دولت شده است.
این در حالی است که در چهار سال قبل از خصوصی سازی حداکثر درآمد سالانه دولت از بخش مخابرات کشور حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.
 
توسعه مخابرات
در حال حاضر، تعداد سوییچ‌های منصوبه ۳۲ میلیون شماره است که از این تعداد حدود ۲۸ میلیون واگذار شده است. بنابراین در اکثر مراکز مخابراتی برای خطوط تلفن متقاضی وجود ندارد. البته در حاشیه شهرها، شهرهای جدید، برخی پروژه‌های مسکن مهر و شهرک ها به دلیل شرایط خاص کشور و عدم درخواست در زمان مقرر تاخیر در واگذاری دیده می شود، که البته به زودی مرتفع می‌شود .
 
کیفیت خدمات
ارزیابی عملکرد اپراتورهای تلفن همراه و ثابت بر اساس استانداردهای جهانی بیانگر کیفیت خوب ارتباطات در ایران است، اما اینکه چرا مردم نمی‌توانند از نسل های ۳ و ۴ تلفن همراه با اینترنت پرسرعت استفاده کنند، باید مدعیان حمایت از مردم پاسخ آن را دهند. تا آنجا که به مخابرات مربوط است این شرکت مدت‌هاست آمادگی خود را برای ارایه خدمات تلفن همراه با نسل های بالاتر اعلام کرده است.
توسعه ADSL در ایران آرزوی هر ایرانی است، اما محدودیت‌های ایجاد شده، مانع این مهم شده است و ارتباطی با شرکت مخابرات ایران و سیم مسی ندارد. بررسی وضعیت اینترنت پرسرعت در ایران نشان می‌دهد، ورود مخابرات به این عرصه موجب توسعه آن شده است .
شرکت های pap که خیلی زودتر از شرکت مخابرات ایران (۴ سال) مجوز واگذاری اینترنت را دریافت کردند، طی سال های قبل از خصوصی سازی مخابرات فقط ۴۸۰ هزار پورت واگذاری داشته‌اند و از سال ۸۸ تاکنون این تعداد به بیش از یک میلیون ۵۰۰ هزار پورت رسیده است. این اتفاق بیانگر همکاری خوب مخابرات با این شرکت‌ها بوده و می‌توان گفت شرایط رقابتی ایجاد شده به سود کشور است .ضمن اینکه مجددا اعلام می‌کنیم آماده هر گونه همکاری در شرایط رقابتی هستیم.
 
تعرفه های مخابراتی
به  رغم افزایش چند ۱۰ برابری هزینه های جاری و سرمایه‌ای، تحریم‌ها، نوسانات قیمت دلار و غیره تعرفه های تلفن همراه از سال ۱۳۸۲ تاکنون ثابت بوده و ریالی اضافه نشده است و تنها در سال ۱۳۹۱ در بخش تلفن ثابت با مصوبه شورای رقابت، تعرفه هر پالس از ۴۴.۷ ریال به ۵۱.۰۳ ریال افزایش یافته است. طی این مدت، سازمان تنظیم مقرارت تعرفه‌های مخابراتی مربوط به دولت را بیش از میزان تورم افزایش داده است، به عنوان مثال بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، هزینه شماره های مورد استفاده شبکه تلفن همراه و ثابت فقط در سال ۱۳۹۲ معادل ۶۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش در سایر بخش ها هم ملاحظه می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توان این مصوبات را در سایت سازمان تنظیم مقررات رویت کرد.
 
بدهی مخابرات به دولت
شرکت مخابرات ایران همواره ۳۱ درصد از درآمد تلفن همراه، ۸ درصد از درآمد تلفن ثابت و ۵ درصد از درآمد دیتا را در موعد مقرر به حساب دولت واریز کرده و از این بابت هیچ گونه بدهی ندارد. فقط در یک مورد ( پیامک ) به علت اختلاف نظر، سهم سازمان تنظیم مقرارت به صورت قطعی پرداخت نشده است که منتظر نظر مراجع تصمیم گیر هستیم و این موضوع در مجامع سالانه شرکت مخابرات ایران با حضور سهامداران عدالت و دولت مطرح و اتخاذ تصمیم می شود.
 
دستاوردها و افتخارات
شرکت مخابرات ایران بعد از خصوصی سازی با تلاش کارکنان و مدیران زحمت کش خود توانسته رتبه اول در سود آوری، رتبه اول در ایجاد ارزش افزوده، رتبه اول در ارزش بازار، رتبه چهارم در اشتغال زایی، رتبه هفتم در فروش، بزرگترین اپراتور تلفن همراه در خاورمیانه و رتبه برتر در بین شرکت های بورس اوراق بهادار را به دست آورد.
 
تعامل با دولت
شرکت مخابرات ایران طی سال های اخیر، با همه نهادهای دولتی، نظارتی و قانون گذاری تعامل بسیار خوبی داشته است و کوشیده است به طور کامل طرح‌ها و برنامه‌هایش را در چارچوب قانون ادامه دهد و پاسخگوی عملکرد خود باشد. در این راستا، همواره از مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات و حق نظارتی سازمان مذکور حمایت کرده است.
 
اشتغال زایی
توسعه مخابرات در کشور می‌تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم ده‌ها شغل ایجاد کند. تغییر ساختار شرکت مخابرات ایران، ایجاد و راه اندازی سرویس های جدید در بخش تلفن همراه و ثابت، ایجاد شرکت های جدید، عقد قرارداد با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و غیره موجب شده است که هزاران نفر در بخش های مختلف مشغول به کار شوند و در آخرین اقدام، این شرکت دو هزار و ۵۰۰ نفر را از میان تحصیل کرده های بخش های مرتبط استخدام کرده است.
آنچه ارایه شد فقط گزارش کوتاهی از حجم وسیعی از عملیات اجرایی، مالی و فنی کارکنان مخابرات در بیش ازیک هزار و ۱۶۰ شهر و ۵۵ هزار روستای کشور بود. باشد که خدمات کارکنان و مدیران صدیق شرکت مخابرات ایران در رشد و اعتلا آرمان های میهن اسلامی قبول افتد و در نظر آید.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر