در حال خواندن
واگرایی، مانع رشد بازار ICT شده است
0

اعضای کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برای نخستین‌بار از مرکز عملیات امنیت (SOC) وزارت صنعت، معدن و تجارت بازدید کردند.
نود آی سی تی – کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران پیش از بازدید از مرکز عملیات امنیت (SOC)، نشستی با معاون توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات این وزارتخانه داشتند. در این نشست، بهناز آریا، رییس کمیسیون افتا، ضمن تشکر از زمانی که در اختیار کمیسیون افتای سازمان نصر تهران، به‌عنوان نماینده بخش خصوصی فناوری اطلاعات در شاخه امنیت قرار داده شده است، به معرفی اعضای حاضر در نشست به‌عنوان مدیران ارشد شرکت‌های فعال در حوزه امنیت فاوا پرداختند. آریا ضمن اشاره به پتانسیل بالای بخش خصوصی در این زمینه، راه‌اندازی مرکز عملیات امنیت را به‌عنوان یکی از ارزشمندترین فعالیت‌های انجام شده در حوزه امنیت فاوای کشور توسط بخش دولتی نام برد. وی گفت: هدف از بازدید کمیسیون، استفاده از بهترین تجارب کسب شده در این پروژه و تبادل نظر در مورد مرکز عملیات امنیت به عنوان یکی از مسایل مطرح امنیت فاوا در نظر گرفته شده است.
پراکندگی مانع رشد بازار ICT است
در ادامه این نشست، محمدصادق مفتح، تحلیل خود از وضعیت بازار فناوری اطلاعات کشور را تشریح کرد. مفتح گفت: با توجه به سطح بالای دانش فنی، علمی، اجرایی و عملیاتی در جامعه، خروجی بازار، باید متناسب با پتانسیل موجود باشد. مفتح ضمن پیشرو دانستن بازار فناوری اطلاعات نسبت به دولت و دانشگاه گفت: خردبودن بازار فناوری اطلاعات، پراکندگی نیروهای درون آن و در نتیجه واگرایی این بازار به عنوان اصلی‌ترین مانع رشد و شکوفایی این صنعت شناخته می‌‌شود. او خواستار تعامل بیشتر بخش خصوصی به ویژه سازمان نظام صنفی‌‌ رایانه‌ای و دولت در این زمینه شد و گفت: دولت سرمایه‌گذاری خاصی در زمینه فناوری اطلاعات نکرده اما توان بالایی توسط بخش خصوصی در آن ایجاد شده است که برای رفع مشکلات موجود، جایی بهتر از نظام صنفی رایانه‌ای به‌عنوان نماینده این بخش نیست. معاون توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، وظیفه دولت را ایجاد فضای کار و حمایت از بخش خصوصی برای همسوکردن بازار و در نتیجه رونق آن دانست.
لزوم بومی‌سازی امنیت
در بخش دیگری ازاین نشست، رییس کمیسیون افتای سازمان نصر تهران، با اشاره به نیاز بخش خصوصی به حمایت دولت گفت: امنیت در کشور باید بومی‌سازی شود و با تنظیم قیمت پروژه‌های امنیت، بسیاری از مشکلات موجود حل خواهد شد؛ زیرا قیمت‌های حداقلی، پروژه‌های حداقلی را رقم خواهند زد. در عین حال، معاون توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن استقبال از تداوم جلسات با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، بخش خصوصی را معدن کشف‌نشده‌ای دانست که ظرفیت لازم برای به پیش راندن بازار و در نتیجه رونق کشور را دارد. وی افزود: وظیفه دولت ایجاد یک چتر حمایتی برای فعالیت بخش خصوصی است که نتیجه تجربه مدیریتی در بدنه دولت است. منطقی‌ترین کار، همسویی شرکت‌های افتا و تبدیل رقابت به تقسیم بازار است و پیشرفت‌هایی نیز که تاکنون قابل رویت بوده، نتیجه اجرای همین دیدگاه است. در ادامه امیرمسعود عطایی، مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت که در این بازدید نقش بسزایی داشت، به چگونگی تشکیل مرکز SOC در وزارتخانه اشاره کرد و صحت، محرمانگی و در دسترس بودن اطلاعات در راستای پایش رخدادهای امنیتی را از دلایل تشکیل این مرکز برشمرد. عطایی بر کاهش تهدیدات امنیتی، محرمانه بودن اطلاعات و ادامه‌دار بودن کسب و کار توسط راه‌اندازی این مرکز تاکید کرد و نتایج حاصل از راه‌اندازی این مرکز و گزارش‌های آن را مثمرثمر خواند. در ادامه اعضای کمیسیون از مرکز عملیات امنیت وزارت صنعت، معدن و تجارت بازدید کردند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر