در حال خواندن
وارونه‌نمایی یک توافق!
0

نود فناوری، در گزارشی تحت عنوان “شورش پرداختی‌ها علیه جیرینگ” از توافق شرکت‌های پی‌اس‌پی در مورد ضرورت تغییر مدل قراردادی کدهای دستوری خبرداد. بنابر آن گزارش، مدیران شرکت‌های پرداختی در یک توافق صنفی تصریح کرده‌اند “قید پرداخت کارمزد بدون حصول درآمد از شاپرک باید از تمام قراردادهای حذف و شکل کلی قرارداد مانند سایر اپراتورها شود”.

مدیران پرداختی همچنین از شاپرک خواسته‌اند در صورت تخلف هر یک از شرکت‌های پی‌اس‌پی از مفاد این توافق، کارمزد تراکنش‌های موبایلی آن شرکت را نپردازد.

در پی این توافق، شاپرک هم طی نامه‌ای به جیرینگ مفاد آن را به مدیرعامل این شرکت اطلاع داد. این نامه در واقع می‌تواند تأیید ضمنی توافق شرکت‌های پرداختی و نشان‌دهنده حمایت رگولاتور حوزه پرداخت کشور از شرکت‌های فعال در این بخش بود.

نیز دیروز در گزارشی با انتشار تصویر این نامه، جنبه‌های دیگری از توافق صنفی شرکت‌های پرداختی را روشن کرد.

انتشار این گزارش‌ها اما  با وارونمایی مواجه‌شد. به گونه‌ای که اینگونه وانمود شد اصرار بر تغییر مدل قراردادی با جیرینگ، از سوی شاپرک صورت گرفته‌است و شرکت‌های پرداختی چنین درخواستی نداشته‌اند! این وارونمایی با واکنش برخی مدیران پی‌اس‌پی‌ها مواجه شده‌است.

مدیرعامل شرکت فن‌آواکارت در این مورد گفت:”توافق شرکت‌های پی‌اس‌پی مبنی بر تأکید بر تغییر مدل قراردادی کدهای یواس‌اس‌دی، یک توافق صنفی است و تحت فشار شاپرک انجام نگرفته‌است”.

علی‌نوری در گفت‌وگو با حکاک گفت: “در جلسه اخیر مدیران‌عامل شرکت‌های پی‌اس‌پی که مطابق معمول در محل شرکت شاپرک و با حضور مدیران این شرکت برگزارشد، موضوع مدل قرارداد کدهای دستوری به بحث گذاشته‌شد و مدیران هر ۱۲ شرکت توافق کردند تنها در صورت تصحیح مدل قراردادهای جیرینگ، نسبت به تمدید آن اقدام کنند”.

وی ادامه‌داد: “مدیران شرکت‌های پرداختی طی صورت‌جلسه‌ای از شاپرک خواستند به عنوان ضامن اجرایی این توافق در صورت تخلف احتمالی هر یک از ۱۲ شرکت پی‌اس‌پی از این توافق، کارمزد تراکنش‌های موبایلی آن شرکت را پرداخت نکند”.

نوری افزود: “همچنین مقرر شد شاپرک طی نامه‌ای، تصمیم شرکت‌های پی‌اس‌پی را به اپراتورهای تلفن‌همراه یا نمایندگان آن‌ها اعلام کند که تا جایی که اطلاع دارم این نامه هم ارسال شده‌است. از این نامه نباید برداشت کرد که اجبار یا الزامی از سوی شاپرک به شرکت‌های پی‌اس‌پی در مورد قراردادها صورت گرفته بلکه نامه شاپرک تنها جنبه اطلاع‌رسانی به اپراتورها دارد”.

شرکت شاپرک تا کنون در قبال این وارونه‌نمایی سکوت کرده‌است؛ اقدامی که بنظرمی‌رسد با نوعی انتظار برای اقدام هماهنگ از سوی شرکت‌های پی‌اس‌پی برای تشریح واقعیت موضوع همانگونه که بوده، همراه است.

هم زمان با انتشار خبر توافق شرکت‌های پی‌اس‌پی، گمانه‌زنی‌های فراوانی در مورد پایبندی این شرکت‌ها به این توافق صورت گرفت. واکنش شرکت‌های پرداختی به وارونه‌نمایی تصمیم آن‌ها قطعا می‌تواند نشانه روشنی از آینده این توافق و تعهد صنفی شرکت‌های پرداختی باشد.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر