در حال خواندن
همراه اول ۹۰۲ تومان سود تقسیم کرد
0

مجمع عمومی سالیانه شرکت ارتباطات سیار ایران امروز با حضور ۹۷ درصد از سهامدران در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد. صاحبان سهام شرکت همراه اول با توجه به محقق شدن EPS شرکت، به تقسیم ۹۷ درصد سود معادل ۹۰۲ تومان به ازای هر سهم رای دادند. مشروح این گزارش را می خوانید.
هیات مدیره خواستار تقسیم صددرصدی سود شد
در ابتدای این مجمع وحید صدوقی، مدیرعامل همراه اول گزارش عملکرد سال ۹۱ هیات مدیره را برای مجمع عمومی صاحبان سهام ارایه کرد.
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران گفت: همراه اول در سال ۹۱ برای نوسازی شبکه ۱۳ میلیون و ۱۴۰ هزار میلیارد ریال (۱۳۱۴ میلیارد تومان) سرمایه گذاری انجام داده است. این سرمایه‌گذاری با هدف اصلاح ساختار و توپولوژی شبکه از طریق به کارگیری فناوری جدید، افزایش ظرفیت و قابلیت موجود شبکه و بهبود سرویس دهی، ارتقای کمی و کیفی سبد محصولات انجام شده است.
وی افزود: “همراه اول” از نظر تعداد سیم‌کارت‌های اعتباری در ایران و خاورمیانه رتبه اول، در آسیای جنوبی رتبه هشت و در بین ۹۸۳ اپراتور دنیا در رتبه ۲۳ قرار گرفته است.
وی گفت: اپراتور اول تلفن همراه ایران صددرصد شهرها (بیش از یکهزار و ۱۰۰ شهر) و ۶۹ هزار کیلومتر از مسیرهای مواصلاتی کشور را با استفاده از ۲۳ هزار آنتن BTS تحت پوشش خود قرار داده است.
صدوقی گفت: هم‌اکنون ضریب نفوذ تلفن همراه به ۱۲۴ درصد رسیده که ۷۱ درصد آن متعلق به همراه اول و ۵۳ درصد در اختیار سایر اپراتورهای تلفن همراه کشور است.
براساس این گزارش ۶۹ درصد سیم‌کارت‌های روشن متعلق به همراه اول و ۳۱ درصد باقی مانده در اختیار سایر اپراتورهاست.
وی افزود: شرکت ارتباطات سیار ایران در رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت برتر ایران در سال گذشته توانست در بخش سودآوری و ارزش بازار رتبه دو، در بخش ارزش افزوده رتبه شش و در بخش میزان فروش و درآمد رتبه ۱۲ را کسب کند.
وی افزود: شرکت جیرینگ هم‌اکنون ۳۳ میلیون مشترک رجیستر شده دارد و سه هزار عامل فروش در کشور با این شرکت همکاری می‌کنند که در سال گذشته نزدیک به ۲۸ میلیون تراکنش در این سامانه به ثبت رسید.
وی افزود: در آبان ماه سال ۹۱ پس از دو سال پیگیری شرکت جیرینگ توانست مجوز ارایه خدمات مالی را از بانک مرکزی دریافت کند که اوج این کار در سال ۹۲ انجام خواهد شد.
وی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: همراه اول هم‌اکنون دو شرکت نقش اول کیفیت و شرکت توسعه سرمایه‌گذاری نور دنا را در زیرمجموعه خود دارد.
صدوقی گفت: همراه اول در سال ۹۱ بیش از ۶۵۰ سرویس پیامکی و بیش از یکهزار و ۶۰۰ آوای انتظار ارایه کرده است.
وی افزود: برای ارایه خدمات بهتر به مشترکان‌مان هشت مرکز تماس در مراکز استان‌ها راه‌اندازی شده است.
وی با اشاره به انجام عملیات نوسازی در شبکه همراه اول گفت: پس از انجام نوسازی ظرفیت پیامک همراه اول از ۱۰هزار پیام در ثانیه به ۴۰هزار پیام در ثانیه افزایش یافت.
صدوقی در پایان گزارش خود با اعلام اینکه هیات مدیره شرکت ارتباطات سیار ایران خواستار تقسیم صددرصدی سود شد که با استقبال و تشویق حاضران در جلسه مواجه شد.
 
۱۱ هزار میلیارد تومان گردش مالی
رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران نیز در این جلسه که ریاست آن را نیز به عهده داشت گفت: شرکت مخابرات ایران و همراه اول با بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان گردش مالی نقش بزرگی در تحقق حماسه اقتصادی و سیاسی ایفا خواهد کرد.
سیدمصطفی سیدهاشمی گفت: امروز مطالعات بین‌المللی نشان می‌دهد بسیاری از چالش‌ها نبود نیروهای مجرب است و اگر نیروهای دانش محور سر کار بیایند توسعه و پیشرفت در شرکت محقق می‌شود.
سیدهاشمی با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۲ از سوی مقام معظم رهبری گفت: شرکت مخابرات ایران و همراه اول با گردش مالی بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان می‌توانند نقش بزرگی در تحقق حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی ایفا کنند.
رییس هیات مدیره همراه اول یادآور شد: این شرکت برای دستیابی به شعار خود «همراه اول محبوب‌ترین شرکت ایرانی» باید این قله را فتح کند.
 
رسیدگی به گزارش حسابرس
در ادامه جلسه نوبت به رسیدگی گزارش حسابرس که امسال برخلاف سالیان گذشته تنها دو بند از نظر حسابرس دارای ابهاماتی بود رسید.
یکی از این دو بند مربوط به ارزش اعتباری بخشی از کارت شارژها و شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری فروخته شده بود که تا تاریخ ترازنامه توسط مشترکان مورد استفاده قرار نگرفته بود. از نظر حسابرس با توجه به اینکه خدماتی توسط شرکت ارایه نشده است، لیکن در صورت‌های مالی، تمامی آن به عنوان درآمد شناسایی شده است. همچنین هزینه مستقیم مربوط به این بخش از درآمدها ( عمدتا هزینه سهم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی)، به عنوان هزینه سال مالی شناسایی شده است و طبق استانداردهای حسابداری این بخش از درآمدها و هزینه‌ها تحقق نیافته است.
معاون مالی شرکت ارتباطات سیار ایران در پاسخ به این قسمت از گزارش حسابرس گفت: از آنجا که این موضوع سال گذشته نیز توسط مجمع شرکت ارتباطات سیار ایران مورد تاکید قرار گرفته بود این مشکل را پیگیری کردیم و نهایتا پس از مذاکره با سازمان امور مالیاتی متوجه شدیم با توجه به کاهش سهم مالیات شرکت در صورتی که به روش حسابرس عمل کنیم مخالفت سازمان مالیاتی را به دنبال داشت.
وی افزود: سازمان امور مالیاتی کشور تهدید کرده است در صورتی که شرکت اقدام به سلب ارزش اعتباری کارت شارژها و شارژ موجود بکند و درآمد مالیاتی آن سازمان کاهش یابد همراه اول را ملزم می‌کند از سایر بخش‌های خود اقدام به پرداخت هزینه مالیات بکند.
وی گفت: برای جلب نظر حسابرس و صاحبان سهام اخیرا سیستم مدیریت کارت شارژ از زمان تولید تا مصرف که مورد استفاده تمامی اپراتورهای مطرح دنیا نیز هست، به ارزش چهار میلیون یورو خریداری کرده ایم که با راه‌اندازی این سیستم در سال جاری امیدواریم نگرانی‌ها در این زمینه برطرف شود.
یکی دیگر از موارد مورد اشاره در گزارش حسابرس صورت مغایرات نهایی و یا تطبیق حساب‌های دریافتی و پرداختی فی‌مابین با شرکت‌های ارتباطات زیرساخت، خدمات ارتباطی ایرانسل و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تا تاریخ این گزارش به این سازمان ارایه نشده است. همچنین تاییدیه‌های درخواستی از سایر اشخاص در مورد سرفصل‌های حساب‌های دریافتنی تجاری و غیرتجاری و پیش‌پرداخت‌ها (جاری و سرمایه‌ای) جمعا به مبلغ ۰۶۶/۳ میلیارد ریال و حساب‌های پرداختنی تجاری، غیرتجاری و پیش‌دریافت‌ها نشده است. با توجه به مراتب فوق، تعیین آثار تعدیلات احتمالی موارد مزبور بر صورت‌های مالی مورد گزارش، برای این سازمان امکان‌پذیر نیست.
معاون همراه اول در خصوص این بند از گزارش حسابرس گفت: با توجه به اینکه مجمع امسال در اول اردیبهشت ماه امسال برگزار شد و امسال تعطیلات نوروز نیز بیشتر از سال‌های گذشته بود گرفتن تاییدیه‌ها از سازمان‌های همکار کار دشواری بود تلاش می‌کنیم هر چه سریع‌تر این تادییه‌ها را دریافت کنیم.
در پایان گزارش نیز حسابرس شرکت ارتباطات سیار ایران عملکرد مالی و جریان‌های نقدی گروه و شرکت را برای سال منتهی به تاریخ مزبور از تمام جنبه‌های با اهمیت طبق استانداردهای حسابداری به نحو مطلوب نشان می‌دهد.
 
مصوبات مجمع
بعد از ارایه گزارش عملکرد هیات مدیره، بازرس و تصویب صورت‌های مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۱، مقرر شد به ازای هر سهم ۹۰۲ تومان سود توزیع شود. در اولین و دومین مجمع سالانه این شرکت هم ۵۰۰ و ۷۴۰ تومان سود به هرسهم توزیع شده بود.
انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان بازرس و حسابرس قانونی، پاداش ۳۵۰ میلیون تومانی اعضای هیات مدیره، حق حضور ماهانه ۳۵۰ هزار تومانی اعضای موظف هیات مدیره در جلسات، اضافه شدن شرکت‌های مخابرات تهران و اصفهان در جمع سهامداران حقوقی همراه اول و قرار گرفتن آنها در جمع شرکت‌های مخابرات ایران، مهر اقتصاد مبین، شهریار مهستان، گسترش الکترونیک مبین و توسعه ارتباطات مبین و همچنین انتخاب روزنامه‌های فناوران اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه‌های رسمی شرکت از دیگر مصوبات روز گذشته مجمع همراه اول بود.
در پایان جلسه نیز رییس مجمع سهامدران حقوقی را موظف کرد طی دو هفته آینده نمایندگان خود را برای عضویت در هیات مدیره شرکت ارتباطات سیار ایران معرفی کنند.
 
حاشیه‌ها
همراه اول سهم دولت از پیامک را ۱/۲۸درصد محاسبه می‌کند اما فعلا نمی‌پردازد
یکی از موضوعاتی که در جلسه مجمع همراه اول مورد سوال یکی از حاضران قرار گرفت، نتیجه اختلاف نظر همراه اول با رگولاتوری در خصوص سهم پنج یا ۱/۲۸ درصدی دولت از درآمد پیامک‌های همراه اول بار دیگر مطرح شد و مدیرعامل همراه اول گفت: هم‌اکنون این سهم را ۱/۲۸ درصد محاسبه می‌کنند اما تا زمان تعیین تکلیف نهایی به دولت پرداخت نمی‌کنیم.
وی افزود: موضوع از این قرار است که در پروانه شرکت مخابرات ایران سهم دولت از مکالمه ۱/۲۸ درصد و از دیتا پنج درصد تعیین شده است.
صدوقی گفت: همراه اول معتقد است، پیامک جزیی از خدمات دیتا محسوب می‌شود و این اپراتور باید از محل درآمد پیامک‌ها پنج درصد حق‌السهم به دولت بپردازد.
وی گفت: سازمان تنظیم مقررات به نمایندگی از دولت نظر مخالف دارد و معتقد است پیامک جزیی از سرویس مکالمه است و همراه اول باید ۱/۲۸ درصد به دولت سود بپردازد.
مدیرعامل همراه اول افزود: تعیین تکلیف این موضوع برای کار کارشناسی به یک هیات سه نفره واگذار شد که از این هیات دو نفر نظر همراه اول را تایید کردند و یکی از کارشناسان نظر رگولاتوری را تایید کرد.
وی افزود: به این ترتیب تعیین موضع روشن بین همراه اول و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به یک گروه کارشناس پنج نفره واگذار شده است.
صدوقی گفت: بنابراین هم‌اکنون در صورت‌های مالی شرکت سهم دولت از پیامک‌های همراه اول ۱/۲۸ درصد محاسبه می‌شود، اما تا زمان تعیین تکلیف نهایی این مبلغ پرداخت نمی‌شود.
 
مکالمات سیم کارت های اعتباری به زودی یکسان می شود
یکی دیگر از موضوعاتی که مورد سوال سهامداران جز بود دلیل افزایش نیافتن تعرفه مکالمات همراه اول بود که رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران در این باره گفت: مخابرات خواستار حذف هزینه جابه‌جایی و بین‌شهری در سیم‌کارت‌های اعتباری است.
سید‌هاشمی از ارایه پیشنهادی برای یکسان کردن هزینه مکالمات در شبکه همراه اول به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داد و افزود: با این کار هزینه جابه‌جایی از همراه اول حذف می‌شود.
رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران افزود: در آخرین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات وزیر ارتباطات از پیشنهاد همراه اول در این خصوص استقبال کرده است.
 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر