در حال خواندن
همراه اول به شرکتی در کلاس جهانی تبدیل می‌شود
0

دومین مجمع عادی سالانه شرکت ارتباطات سیار ایران چهارشنبه هفته گذشته در حالی با حضور ۹۵ درصدی سهامداران به منظور تصویب صورت‌های مالی، انتخاب بازرس و حسابرس قانونی و نیز تقسیم سود در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد، که همچون سال گذشته با تقسیم سود قابل توجه و رشد ۲۴۰ تومانی سود هر سهم نسبت به سال گذشته سهامداران خرد را با دست پر به خانه بازگرداند.
همراه اول در جایگاه ۲۶ جهان ایستاده است
نود آی سی تی – مدیرعامل همراه اول در ابتدای این مجمع با اشاره به پنج میلیون ساعت تلاش و فعالیت همکارانش و برقراری یک‌ونیم میلیارد ساعت تماس مشترکان گفت: همه این تلاش‌ها منجر به این عملکرد شد.
وحید صدوقی بیان کرد: ‌با توجه به فرمایش‌های مقام معظم رهبری و نام‌گذاری سال تولید ملی امیدواریم در این سال با رهنمود ایشان شاهد موفقیت خدمات پیش رو باشیم.
وی در ادامه گزارشی از دستاوردهای شرکت همراه اول در بخش توسعه شبکه، توسعه بازار و سبد محصولات، عملکرد منابع انسانی و برنامه راهبردی پنج ساله همراه اول از سال ۹۱ تا ۹۵ ارایه کرد.
او در ادامه به رتبه این شرکت از نظر تعداد مشترکان در ایران، منطقه و جهان اشاره کرد و گفت: شرکت ارتباطات سیار ایران در سال ۱۳۹۰ جایگاه خود را در بین ۷۹۱ اپراتور دنیا و ۵۲ اپراتور منطقه همچنان حفظ کرده است. این شرکت در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۱ میلادی جایگاه ۲۶ را از نظر تعداد کل مشترکان و جایگاه ۱۴ را از نظر تعداد مشترکان دایمی در دنیا کسب کرده است.
وی افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده با سرمایه‌گذاری چهار هزار و ۷۱۱ میلیارد ریالی شبکه همراه اول را نوسازی خواهیم کرد به صورتی که تا خرداد ماه امسال ۵۵ میلیون سوییچ کلاسیک با سوییچ‌های آی پی بیس جایگزین خواهد شد و شبکه رادیویی را نیز در کنار نوسازی تجهیزات شبکه توسعه خواهیم داد.
صدوقی با بیان اینکه تا پایان خردادماه امسال کار نوسازی شبکه به پایان خواهد رسید، گفت:‌ ‌بهبود کیفیت شبکه اقدامات گسترده و دایمی است که در حال رفع موانع هستیم.
صدوقی با اشاره به دستاوردهای توسعه بازار در سال گذشته به طرح‌های عیدانه، برکت، هزاران لبخند و میلیون‌ها شادباش اشاره کرد و گفت: درسال گذشته با ۴۱ درصد رشد فروش و درآمد که نشان از اعتماد مشترکان است روند خوبی داشتیم.
به گفته او درآمد مشترکان اعتباری در چهار سال گذشته هزار و ۶۶۷ میلیارد و در سال ۹۰ به دو هزار و ۳۴۰ میلیارد رشد یافت که در دهه ۸۰ از یک میلیون به ۵۱ میلیون و ۶۰۰ هزار رشد داشت.
وی ادامه داد: در سال ۹۰ رشد ۲۸ درصدی از فروش سیم کارت اعتباری را شاهد بودیم که از فروش سیم کارت اعتباری ۳۵ میلیون رشد و تعداد بالغ بر ۴۸ میلیون از سیم کارت‌های همراه اول رجیستر شد که در حال سرویس به مشترکان است.
مدیرعامل همراه اول افزود: نکته قابل توجه حساسیت بر ارایه خدمات مشترکان دایمی است که در سال ۸۹ و هم سال ۹۰، حدود ۲۰ هزار افزایش مشترک دایمی داشتیم. روند فعال‌سازی مشترکان اعتباری هم در طی سه سال گذشته چهار میلیون مشترک جدید و در سال ۸۹، ۴/۶، میلیون، در سال ۹۰ حدود هفت میلیون و ۱۳۰ هزار مشترک دایمی داشتیم و همچنین ۸/۶، میلیون مشترک اعتباری داشتیم که این دستاورد در حالی است که بازار سیم‌کارت کشور تقریبا اشباع شده و بالای ضریب نفوذ ۸۰ درصد هست.
او ادامه داد: طی دو سال گذشته همراه اول هم مشترکان را حفظ و هم برای افزایش آنها حرکت کرده‌ است. مشترکان GPRS از چهار میلیون به ۱۰ میلیون افزایش یافته است. در سال ۹۰ طرح‌های توسعه‌ای بازار افزایش یافت که طرح‌های هزاران لبخند، برکت، عیدانه و میلیون‌ها شادباش راه‌اندازی شد و در بیش از ۲۵۰ سرویس و طرح خدمات متنوعی ارایه شد.
صدوقی بیان کرد: شاخص درآمد کارکنان در سال ۸۹، ۴/۴ میلیارد با ۲۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن بود. سود خالص به تعداد کارکنان از ۲/۱ میلیارد به ۶/۱ میلیارد با ۳۵ درصد افزایش و رشد درآمد در سال ۹۰ پنج هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان درآمد عملیاتی شرکت بود. دارایی ثابت در سال گذشته ۱۷۴۰ هزار میلیارد گردش موجودی بوده است.
صدوقی در ادامه به مهم‌ترین اقدامات شرکت در حوزه بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش در سال ۹۰ اشاره کرد و گفت: طراحی و اجرای پنج کمپین با هدف حفظ و جذب مشتری افزایش درآمد با تمرکز بر ارتقای رضایت مشترکان و جایگاه برند همراه اول، ارایه سرویس رومینگ بین‌الملل ارزان برای نخستین بار به زایران در ایام حج تمتع، اجرای پروژه باندلینگ با هدف ارتقای برند و افزایش فروش سیم‌کارت با شماره گلچین، ایجاد تنوع در سبد محصولات، تقویت کانال‌های فروش الکترونیکی، توسعه کمی و کیفی مراکز تماس و دفاتر خدمات حضوری، ارایه خدمات VIP به مشترکان خوش حساب و پرکار بود.
صدوقی به استراتژی شرکت در پنج سال آینده بیان کرد و گفت:‌ تدوین برنامه استراتژیک سازمان، دستیابی به اهداف و ترسیم افق‌های روشن از آینده شرکت در محیط کسب و کار، سرعت رشد تکنولوژی، بازار رقابتی و نیازهای متنوع کاربران بر پیچیدگی‌های آن هر لحظه می‌افزاید و از این رو مطابق با سند برنامه چشم‌انداز شرکت با عنوان محبوب‌ترین شرکت ایرانی و ماموریت آن با عنوان ارایه راهکارها و خدمات نوین ارتباطات همراه تعیین شده است و ارکان این استراتژی چهار مورد است.
به گفته او حفظ و رشد کسب و کار اصلی، فراهم‌سازی بهترین تجربه برای مشتری، گسترش کسب وکار در حوزه‌های جدید و در آخر تبدیل شدن به یک شرکت در کلاس جهانی است.
 
محاسبه علی‌الحساب ۱/۲۸ درصد سهم دولت از درآمد پیامک‌ها در سال ۹۰
‌در ادامه این جلسه حسابرس در قرائت گزارش حسابرسی با اشاره به بند ۵ گزارش، گفت: در سال ۸۹ سهم دولت از درآمد پیامک‌ها به جای ۱/۲۸ درصد، پنج درصد محاسبه شده است که باید اصلاح شود.
رییس ‌هیات مدیره شرکت مخابرات ایران نیز که به عنوان رییس مجمع شرکت ارتباطات سیار در مجمع عمومی‌حضور داشت در خصوص اختلاف نظر سهم دولت از محل پیامک‌ها، گفت: در سال ۸۹ سهم دولت از درآمد پیامک‌ها پنج درصد و در سال گذشته ۱/۲۸ درصد محاسبه شد که مابه‌التفاوت در هر دو سال تا اعلام نظر دادگاه جزو سود انباشته شرکت منظور می‌شود.
سید مصطفی سیدهاشمی، در توضیح این مطلب گفت: براساس پروانه شرکت مخابرات ایران، سهم دولت از درآمد تلفن ثابت هشت درصد از درآمد دیتا پنج درصد و از درآمد صوت ۱/۲۸ درصد است.
وی ادامه داد: البته برای اپراتور رقیب (ایرانسل) سهم دولت از تمام درآمدها ۱/۲۸ تعیین شده و ایرانسل ۱/۲۸ درصد را به دولت می‌پردازد و این به خاطر تفاوت ماهیتی پروانه شرکت مخابرات ایران با اپراتور دوم است.
‌رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران گفت: به این ترتیب براساس پروانه، سهم درآمد دولت از پیامک‌ها و اینترنت و پیام چندرسانه‌ای پنج درصد است و این اعتقاد مخابرات در سال گذشته به رگولاتوری اعلام شد و رگولاتوری نیز اعلام کرد که رقم درصد دولت از درآمد پیامک‌ها باید ۱/۲۸ درصد پرداخت شود.
وی گفت: براساس پروانه شرکت مخابرات، زمانی که مخابرات و رگولاتوری در موضوعی به تفاهم نرسند، این موضوع باید در مرجع قضایی مطرح شود و همراه اول نیز برای رسیدگی به این موضوع به محکمه قضایی درخواست داده است.
سیدهاشمی ‌بیان کرد: به این ترتیب، با توجه به اینکه در سال ۸۹ سهم دولت از درآمد پیامک‌ها به جای ۱/۲۸ درصد، پنج درصد محاسبه شده بود، مابه‌التفاوت این رقم جزو سود توزیع‌نشده شرکت در سال ۸۹ دراختیار همراه اول نگه داشته شد.
سیدهاشمی‌ افزود: اختلاف نرخ پنج درصد و ۱/۲۸ درصد در سال ۸۹ مبلغ ۱۳۵ میلیارد تومان بوده است.
رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران عنوان کرد: در سال ۹۰ برخلاف سال ۸۹، سهم دولت از درآمدهای پیامک ۱/۲۸ درصد محاسبه شد، اما با توجه به طرح شکایت در دستگاه قضایی، مقرر شد مابه‌التفاوت این موضوع تا زمان اعلام نهایی نتیجه دادگاه جزو سود توزیع نشده شرکت باقی بماند و بین سهامداران توزیع نشود.
وی بیان کرد: در سال ۹۱ نیز قرار شده به صورت علی‌الحساب سهم دولت از درآمد پیامک‌ها بر مبنای ۱/۲۸ درصد حساب شود.
وی تاکید کرد: مابه‌التفاوت سال ۸۹ و سال ۹۰ پس از حکم نهایی دادگاه بین سهامداران توزیع خواهد شد.
 
تقسیم سود ۷۴۰ تومانی برای هر سهم همراه اول
در ادامه جلسه مجمع پس از ارایه گزارش عملکرد هیات مدیره توسط مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار و نیز ارایه گزارش حسابرس و بازرس قانونی در خصوص تقسیم سود این شرکت تصمیم‌گیری شد.
سید‌هاشمی، رییس مجمع گفت: سود تلفیقی شرکت ارتباطات سیار هفت هزار و ۵۹۵ ریال و سود اصلی شرکت هشت هزار و ۶۰۵ ریال است که به دلیل زیاد ‌بودن سود اصلی تقسیم سود ۷۵۹ تومانی پیشنهاد می‌شود که مجمع باید در خصوص آن تصمیم‌گیری کند.
نماینده سازمان حسابرسی و سازمان بورس با تقسیم سود ۷۵۹ تومانی مخالفت کرده و با توجه به بند‌های سه و چهار گزارش حسابرسی تقسیم سود ۷۰۰ تومانی را پیشنهاد کردند.
در این میان مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار توضیح داد که اگر ۷۰۰ تومان سود توزیع شود، سود انباشته شرکت ۲۶۰ میلیارد تومان خواهد بود و در صورت تقسیم سود ۷۵۰ تومانی سود انباشته شرکت به ۲۵۴ میلیارد تومان کاهش خواهد یافت.
در نهایت در این مجمع با وجود نظر سازمان بورس مبنی بر تقسیم سود ۷۳۰ تومانی سهامداران با تقسیم ۷۴۰ تومانی سود موافقت کردند.
سید‌هاشمی ‌پس از تعیین تقسیم میزان سود که شادی سهامداران خرد را به دنبال داشت، گفت: تمام سهامداران حقیقی و حقوقی شرکت از تاریخ ۳۱ فروردین‌ماه، می‌توانند سود ۷۴۰ تومانی خود را از شعب بانک ملت دریافت کنند.
در ادامه‌ مجمع انتخاب اعضای هیات مدیره به صورت شخصیت حقوقی مورد بحث قرار گرفت و رییس مجمع اعلام کرد که پنج شرکت شهریار مهستان، مخابرات ایران، شرکت توسعه گسترش مبین، مهر اقتصاد و توسعه ارتباطات جامع مبین تا ظرف ۱۵ روز نماینده‌ حقیقی خود را در هیات مدیره همراه اول معرفی کنند.
در پایان این مجمع سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی و حسابرس انتخاب شد و روزنامه‌های فناوران اطلاعات و دنیای اقتصاد نیز به عنوان روزنامه‌های کثیر‌الانتشار شرکت معرفی شد.
همچنین برای اعضای هیات مدیره با افزایش ۲۰ میلیون تومانی پاداش نسبت به سال گذشته ۳۵۰ میلیون تومان پاداش و حق‌‌ جلسه نیز ۳۰۰ هزار تومان برای اعضای غیر موظف در نظر گرفته شد.
 
دست شرکت‌های تبلیغاتی از شماره‌های تلفن همراه کوتاه می‌شود
وحید صدوقی مدیرعامل همراه اول در حاشیه برگزاری این مجمع در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که شرکت‌هایی که هم‌اکنون برای مشترکان تلفن همراه پیام تبلیغاتی ارسال می‌کنند، شماره مشترکان را از چه راهی به دست‌ آورده‌اند، گفت: در گذشته شماره و منطقه مشترکان به شرکت‌های ارسال کننده پیامک اعلام شده بود.
وی ادامه داد: امسال ما با ایجاد بستر پردیس اول، تمامی ‌شرکت‌های ارایه‌دهنده محتوی را موظف کردیم که پیام‌ها را از طریق سامانه ارسال کنند.
مدیرعامل همراه اول افزود: در این صورت تمامی ‌شماره‌های مشترکان روی این سامانه خواهد بود و شرکت‌های ارایه‌دهنده محتوی و پیام انبوه، تنها با تعریف حوزه کشور، شهر می‌توانند از این سیستم پیام ارسال کنند و دیگر شماره مشترکان در دسترس آنها نخواهد بود.
وی ادامه داد: تمام اطلاعات روی این سامانه قرار داده خواهد شد و کاملا محرمانه خواهد بود.
در خصوص اقدام همراه اول در راستای تحقق اهداف سال حمایت از کار و سرمایه ایرانی، گفت: امسال نیز مانند سال گذشته، اقلام مورد نیاز همراه اول که در داخل کشور تولید می‌شود را از داخل تهیه خواهیم کرد.
صدوقی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اقدام آتی همراه اول برای تحقق شعار سال حمایت از تولید کار و سرمایه‌ایرانی، گفت: امسال در موضوع باندلینگ گوشی تلفن همراه، تصمیم داریم که اگر تولیدکنندگان داخلی بتوانند این پکیج را با کیفیت و قیمت مناسب پیشنهاد کنند، اولویت نخست ما همکاری با تولیدکنندگان داخلی گوشی تلفن همراه خواهد بود.
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار در پاسخ به این سوال که هم اکنون چند درصد تجهیزات همراه اول داخلی و چند درصد خارجی است، گفت: تمامی‌تجهیزات توسعه، اجرا و بهینه سازی توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود و عمده تجهیزات اصلی نیز از خارج خریداری می‌شود.
وی توضیح داد: در مجموع در دنیا تنها چند شرکت بزرگ تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی وجود دارند که حتی در چند سال اخیر نیز چند شرکت بزرگ از جمله زیمنس و موتورلا، ورشکسته یا ادغام شده‌اند و تولیدی ندارند.
 
ارسال پیامک‌های تبلیغاتی متناسب با نظر مشترکان
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران در خصوص اقدام اخیر همراه اول مبنی بر کسب اجازه برای ارسال پیامک از مشترکان گفت: از این هفته روزانه برای ۵۰۰ هزار نفر از مشترکان پیامک ارسال می‌شود و متناسب با نظر آنان درباره ارسال پیامک‌های تجاری تصمیم‌گیری خواهد شد.
صدوقی افزود: با نظرسنجی از مشترکان افرادی که نیاز به دریافت پیامک‌های تجاری ندارند از فهرست سامانه حذف خواهند شد اما پیام‌های مالی شرکت همراه اول برای مشترکان ارسال خواهد شد.
صدوقی درباره ساعت ارسال پیام‌های تجاری نیز گفت: شاید بعضا پیام در سیستم ذخیره مانده و یا فرد در دسترس و یا در شبکه نبوده و بعدا ارسال می‌شود.
وی افزود: اما در حال حاضر، بعد از ساعت ۲۲ هیچ پیام انبوهی ارسال نمی‌شود.
صدوقی با بیان اینکه درگذشته نیز مشترکان اختیار داشتند از طریق تماس با سامانه ۹۹۹۰ انصراف خود را از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی اعلام می‌کردند، گفت: اکنون با توجه به نظر سازمان تنظیم مقررات، شرکت همراه اول پیامک‌هایی برای مشترکان ارسال می‌کند و بعد از اعلام نظر مشترک و در صورت تمایل، پیامک‌های انبوه تبلیغاتی ارسال خواهد شد.
وی افزود: بعضی پیامک‌ها ممکن است با اعلام نظر مشترک و بعد از ساعت ۲۲ برای وی ارسال شود که از جمله آن می‌توان به برنامه ۹۰ که تا نیمی ‌از شب ادامه می‌یابد اشاره کرد که مشترک پیامکی را برای این برنامه ارسال می‌کند و سپس از طریق سامانه برای وی درخصوص پذیرش پیامک، پیامکی ارسال می‌شود.
وی با بیان اینکه این نظرسنجی فقط در خصوص پیامک‌های تبلیغاتی است، گفت: همراه اول در حال حاضر برای تمام مشترکان دایمی، صورت‌حساب عملکرد ارسال می‌کند چرا که اطلاع‌رسانی در خصوص خدمات و سرویس‌ها وظیفه ماست.
وی افزود: خدمات بانکی نیز معمولا با تقاضای مشترکان بانک‌ها انجام می‌شود یعنی فردی که اطلاعات خدمات بانکی نیاز دارد با اعلام تقاضای خود، پیامک‌های بانکی برای وی از طریق بانک ارسال خواهد شد و همچنین از سامانه عدم خلافی خودرو پیام‌هایی ارسال می‌شود که به مشترک اعلام می‌کنند.
صدوقی گفت: افرادی که به طور اشتباه در فهرست سیاه ارسال پیامک قرار گرفته‌اند و پیامک‌های خدماتی و حتی تبلیغاتی نیز برای آنان ارسال نمی‌شود می‌توانند با تماس با مرکز ۹۹۹۰ مجددا به فهرست پیام انبوه باز گردند.
 
 

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر