در حال خواندن
فیلترینگ «گوگل ادوردز» همچنان ادامه دارد
0

اوایل مردادماه امسال روزنامه فناوران اطلاعات نخستین بار از فیلترینگ بخش گوگل ادوردز (Adwords) و درپی آن از دست رفتن امکان درج تبلیغ در گوگل برای شرکت‌های ایرانی خبر داد. در همان گزارش هم اعلام شد که با وجود پیگیری‌های خبرنگار ما هیچ‌کدام از مسوولان این حوزه نه تنها پاسخگوی دلیل این کار نشدند بلکه هرکدام به نوعی از خود سلب مسوولیت کردند.
گزارش: ساره جعفر قلی
نود آی سی تی –   ساعت ۱۵ روز یکشنبه دوم مردادماه ۱۳۹۱ تبلیغات کلیکی گوگل در ایران فیلتر شد.
طیف گسترده‌ای از شرکت‌های فناوری اطلاعات در حالی نسبت به فیلترینگ سرویس تبلیغات گوگل در کشور و زیان‌های مالی خود معترض‌اند که کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به عنوان تنها مرجع تصمیم‌گیر در حوزه فیلترینگ از پاسخگویی در این زمینه طفره می‌رود. ضمن اینکه هنوز هیچ راه‌حل جایگزینی برای ادامه تبلیغات اینترنتی شرکت‌های IT درنظر گرفته نشده و عملا کار بسیاری از این شرکت‌ها با چالش روبه رو شده است.
   
تنها دلیل عنوان شده
بیشتر شرکت‌های این حوزه فکر می‌کردند که دلیل اصلی فیلتر این بخش از سوی ایران، شیطنت‌های اخیر گوگل در درج نام کامل خلیج فارس در نقشه‌های خود بوده است، ولی در روزهای اخیر با پیگیری شرکت‌ها دلیل اصلی فیلتر این بخش خارج شدن ارز از کشور اعلام شده است. این در حالی است که به عقیده فعالان کسب و کار تبلیغات، رقم ارزی که از سوی مسوولان اعلام شده، در مقابل ارز و سودی که وارد کشور شده کاملا ناچیز به حساب می‌آید.
براساس این گزارش، اخیرا آمارهایی از مقامات دولتی مبنی بر درآمد هنگفت گوگل از بابت تبلیغات کلیکی آن در ایران مطرح شده است و مسوولان در مصاحبه‌های اخیر این رقم را تا حدود ۴۴۳ میلیارد تومان تخمین زده‌اند.
علی حکیم جوادی، رییس سازمان فناوری اطلاعات در سخنانی اعلام کرده که براساس نتایج تحقیقات به عمل آمده  از سوی مجمع فعالان فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی، مشخص شده که کل سود موتور جست وجوی گوگل در سال ۲۰۱۱ درحدود ۳۶ میلیارد دلار بوده که سود این موتور جست و جو از کاربران ایرانی، ۴۴۳ میلیارد تومان – البته با قیمت دلار ۱۶۰۰ تومانی – تخمین زده شده است.
براین اساس هر ایرانی روزانه به طور میانگین پنج بار در گوگل جست و جو می‌کند و میانگین سالیانه تعداد دفعات جست و جو در گوگل توسط کاربران ایرانی یکهزار و ۸۲۵ بار اعلام شده است.
در این بررسی‌ها مشخص شده که ۴۰ درصد کلیک کاربران ایرانی روی لینک‌های تبلیغاتی ظاهر شده در نتایج جست‌وجو است و ۳/۷ بار تعداد دفعاتی است که کاربران ایرانی در سال بر روی لینک‌های تبلیغاتی کلیک می‌کنند.
براین اساس میانگین درآمد گوگل به ازای هر کلیک بر لینک‌های تبلیغاتی ۰۴/۱ دلار و میانگین درآمد سالیانه گوگل از هر کاربر ۳/۷ دلار است و در مجموع این موتور جست‌وجو از کاربران ایرانی طی یک سال۲۷۷ میلیون دلار درآمد کسب کرده است.
ولی نکته اساسی اینجاست که براساس این تحقیقات اعلام شده هزینه هربار کلیک برای کاربر ایرانی بالای یک دلاراست در صورتی هر کلیک برای کاربران ایرانی به طور میانگین تنها پنج سنت؛ یعنی یک بیستم هزینه‌ای است که در این آمار اعلام شده است. پس به طبع کاهش سود هر کاربر به جیب گوگل سود کلی کاربران ایرانی هم برای گوگل درست نیست و کاهش پیدا می‌کند و این رقم درآمد در حدود یک بیستم ۴۴۳ میلیارد تومان می‌شود که باز هم طبق تحقیقات و گفته برخی شرکت‌ها این رقم باز هم خیلی خیلی ناچیزتر است و نمی‌شود تنها به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها را از کاری که در آن سرمایه‌گذاری کردند، نادیده گرفت.
نکته بعدی که شرکت‌ها اعلام می‌کنند بحث تجارت الکترونیکی و ارزی است که از این راه به وسیله شرکت‌ها وارد کشور می‌شد و در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی برخی مسوولان کاملا نادیده گرفته شده است.
 
Adwords چیست
گوگل ادوردز سیستمی تبلیغاتی است و به شما این امکان را می‌دهد که تبلیغات کالا، خدمات و یا اطلاعات خود را ایجاد کرده و آن را به افرادی که به دنبال محصول و یا خدمات شما می‌گردند، نمایش دهید. به عبارتی دیگر، گوگل ادوردز ابزاری است برای نمایش تبلیغات فقط برای افرادی که در جست‌وجوی آن هستند. به این روش تبلیغاتی اصطلاحا تبلیغات کلمات کلیدی یا Keyword Advertising گفته می‌شود.
در سال ۲۰۰۰،  گوگل بخش گوگل AdWords  را معرفی کرد که یک برنامه خودسرویس برای ایجاد رقابت‌های تبلیغی آنلاین بود. امروزه روش‌های تبلیغاتی گوگل که شامل تبلیغات نمایشی، تلفن همراه و ویدیویی و همچنین تبلیغات نوشتاری ساده  است واز بیش از یک دهه قبل شروع شده  به رشد و موفقیت هزاران کسب و کار کمک کرده است.
 
مخاطبان تبلیغات کلیکی گوگل در ایران
مخاطبان تبلیغات گوگل در ایران طی این چند سال اعم از سازمان‌های دولتی و خصوصی بوده‌اند. در واقع بسیاری از بنگاه‌های تجاری کوچک هم توانسته‌اند کسب و کار خود را رونق ببخشند.
از طرفی بسیاری از شرکت‌های ایرانی نیز تبلیغات خود را در کشورهای هدف به نمایش گذاشته و موجب ایجاد اشتغال از طریق تولید و صادرات شده‌اند. به طور مثال یک آژانس مسافرتی به راحتی می‌تواند از طریق تبلیغات گوگل در کشورهای مقصد به جذب گردشگران خارجی بپردازد. تبلیغات گوگل برای بنگاه‌هایی مناسب است که می‌خواهند خود را سریعا به مشتریان‌شان معرفی کنند؛ ضمن اینکه هزینه‌های تبلیغات در گوگل به نسبت تبلیغات دیگر بسیار پایین و منطقی است و می‌تواند برای بنگاه‌های کوچک در ایران که تازه پا گرفته‌اند مفید باشد همچنین که تبلیغات کلیکی گوگل مهم‌ترین قسمت بازاریابی اینترنتی است.
ولی به رغم همه این توصیفات حدود یک ماهی است که این بخش فیلتر شده است و مسوولان غافل از این هستند که این شرکت‌های بخش خصوصی  و کاربران هستند که با تصمیم عجولانه آنها ضرر می‌کنند.
منبع: فناوران

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر