در حال خواندن
در جراحی ایمپلنت دندانی، چه چیزی انتظارمان را می‌کشد؟
0

رپورتاژ

در حال حاضر گزینه‌های بیشتری برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته وجود دارد و یکی از این گزینه‌ها که از محبوبیت و کارایی بیشتری برخوردار است،‌ ایمپلنت دندانی است. ایمپلنت معمولا از تیتانیوم ساخته می‌شود و توسط دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت، با جراحی داخل دهان کاشته می‌شود. این قطعه پیچ مانند را درون استخوان فک پیچ می‌کنند تا همانند ریشه دندان عمل ‌کند. کاشت ایمپلنت آن‌قدر هم که برخی تصور می‌کنند سخت و دردناک نیست. در این مقاله به شما می‌گوییم که در جراحی ایمپلنت دندانی، چه چیزی انتظارتان را می‌کشد.

مدت زمان جراحی ایمپلنت چقدر است

عوامل مختلفی وجود دارد که طول مدت زمان مورد نیاز برای عمل جراحی ایمپلنت را تعیین می‌کنند:

  • سلامت دندان شما
  • تعداد دندان‌های خرابی که قرار است ایمپلنت شوند
  • ایمپلنت قرار است جایگزین کدام دندان شود
  • آیا دندان مورد نظر از قبل کشیده شده است یا نه.

این عوامل هم‌چنین تعداد دفعات ویزیت دندانپزشکی را در طول دوره درمان تعیین می‌کنند. مثلا، کاشت تنها یک ایمپلنت، از ابتدا تا انتها تنها یک تا دو ساعت زمان می‌برد. این زمان شامل مدت زمان لازم برای بی‌حسی و هم‌چنین پوشیدن لباس مخصوص جراحی به‌منظور حفظ محیط استریل و پانسمان دندان نیز می‌شود.

آیا کاشت ایمپلنت دردناک است؟

همانند هر عمل جراحی دیگری، جراحی ایمپلنت نیز ممکن است موجب ایجاد ناراحتی شود. متخصص ایمپلنت برای کاهش یا از بین بردن هر گونه ناراحتی در زمان جراحی، از بی‌حسی موضعی یا تزریق مسکن استفاده می‌کند. اکثر بیمارانی که این جراحی را انجام داده‌اند گفته‌اند که این عمل خیلی راحت‌تر از چیزی بود که فکرش را می‌کردند. دندانپزشک شما برای رفع هر گونه ناراحتی که ممکن است رخ دهد، داروهای لازم را تجویز می‌کند.

آمادگی برای جراحی

دندانپزشک ممکن است پیش از عمل چند دستورالعمل به شما بدهد. این دستورالعمل‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • استفاده از دهان‌شویه ضد باکتری خاص مثل کلرهگزیدین
  • تجویز آنتی‌بیوتیک چند روز قبل از عمل جراحی به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه
  • متخصص ایمپلنت از شما می‌خواهد که روز عمل صبحانه بخورید، مگر این‌که بخواهند شما را تحت بیهوشی کامل جراحی کنند. در این‌صورت، از نیمه شب قبل از جراحی،‌ چیزی نباید بخورید.
  • اگر تحت بیهوشی کامل جراحی شوید، باید یک نفر شما را همراهی کند.

روز جراحی

بازسازی دهان با ایمپلنت دندانی در دو مرحله انجام می‌شود و کل این فرآیند می‌تواند شش تا نه ماه طول بکشد.

مرحله اول

۱‌- برای کاشت ایمپلنت، دهان شما با داروی بی‌حسی به‌طور کامل بی‌حس می‌شود.

۲‌- متخصص ایمپلنت بر روی لثه شما در جایی که قرار است ایمپلنت درون استخوان زیر لثه قرار گیرد، برش ایجاد می‌کند.

۳‌- سپس متخصص ایمپلنت با استفاده از یک مته تخصصی، فضایی را در استخوان برای ایمپلنت ایجاد می‌کند.

۴‌- سپس خود ایمپلنت را با استفاده از یک ابزار دستی یا همان مته‌ای که برای ایجاد فضای اولیه استفاده شد، در جای خود پیچ می‌شود.

۵‌- پس از این‌که ایمپلنت در جای خود قرار گرفت، دومین قطعه‌ به داخل خود ایمپلنت پیچ می‌شود و در طی روند بهبودی باقی خواهد ماند.

۶‌- لثه‌ها بر روی ایمپلنت بسته می‌شوند و ممکن است یک یا دو بخیه هم بخورند.

۷‌- در طول چند ماه آینده، ایمپلنت محکم به استخوان متصل می‌شود.

مرحله دوم

۱‌- دندانپزشک یک برش روی لثه می‌دهد تا ایمپلنت را ببیند، مگر این‌‌که یک قطعه جداگانه دیگر بر روی ایمپلنت قرار دهند که بر روی لثه‌ها قرار گیرد.

۲‌- دندانپزشک از ایمپلنت قالب‌گیری می‌کند و برای درست کردن تاج آن را به آزمایشگاه می‌فرستد.

۳‌- دندانپزشک برای درست کردن تاج ایملپنت جدید،‌از شما می‌خواهد تا در تاریخ‌های مشخصی به مطب مراجعه کنید. او از دندان‌ شما قالب‌گیری می‌کند و از روی این قالب‌ها مدل‌های دقیقی از دهان شما می‌سازد که با دقت در ردیف مناسب سوار می‌شوند. تاج دندان از روی این مدل‌ها ساخته می‌شود.

۴‌- مرحله آزمایشگاه، آخرین جایی است که تاج دندان جدید شما می‌رود. در برخی موارد، دندانپزشک بسته به این‌که کدام دندان قرار است بازسازی شود، ممکن است بخواهد تا قبل از تکمیل نهایی تاج جدید شما آن را امتحان کند و ببیند که آیا شکل و انداره آن مناسب دهان شما است یا نه.

ناراحتی پس از جراحی

بعد از عمل جراحی، داشتن کبودی‌ها کوچک و تورم در لثه و بافت‌های نرم طبیعی است. معمولا این ناراحتی اگر وجود داشته باشد، با مسکن‌های معمولی مثل ایبوپروفن، هیدروکودون یا کدئین برطرف می‌شود.

عوارض احتمالی

عفونت اطراف استخوان درگیر و لثه‌ها

پس زدن ایمپلنت دندانی توسط بدن

از بین رفتن استخوان اطراف ایمپلنت دندانی

عدم سازگاری ایمپلنت دندانی با استخوان

نگهداری از ایمپلنت

دندان ایمپلنت جدید شما، همانند دندان طبیعی باید مراقبت و بررسی شود. طبق دستور دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت خود ایمپلنت خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. هر شش ماه یک‌بار یا بیشتر، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

 

ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

در مجله ایرانگان از مطالب علمی، آموزشی و تحقیقاتی بهرمند شوید و در سایت نیازمندی‌های ایرانگان همواره می‌توانید متخصصان مورد نیاز خود را در مشاغل مختلف آموزشی، خدماتی، پزشکی و صنعتی بیابید.

 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر