در حال خواندن
بیل گیتس؛ لنگر نوآوری یاپیشگام فناوری
0

بیل گیتس را همه حتی کسانی که از فناوری و کامپیوتر سر در نمی‌آورند، می‌شناسند؛ حداقل به خاطر ثروت عظیمش. گیتس مردی است که مایکروسافت را از هیچ بنا کرد؛ شرکتی که غول بی‌رقیب نرم‌افزاری است و یکی از تاثیرگذارترین شرکت‌ها در دنیای مدرن به شمار می‌رود و همین امر نیز ثروت عظیمی را در اختیار گیتس قرار داده است. وی با تکیه بر این ثروت توانسته که به جای کار در این شرکت، پولش را در امور بشردوستانه و برای مقابله با بیماری‌هایی که جان میلیون‌ها انسان را می‌گیرد، خرج کند. درواقع، ویندوز تنها اعجاز بیل گیتس در این شرکت به شمار نمی‌رود. بلکه کارهایی که وی در عرض چند سال اخیر در زمینه ریشه‌کن کردن مالاریا و فلج اطفال در جهان کرده است، واقعا قابل تقدیر است. وی با وجودی که هنوز بر سمت خود یعنی مدیر هیات مدیره مایکرسافت باقی است، اما تمام وقت خود را در بنیاد خیریه خود یعنی «ملیندا و بیل گیتس» می‌گذراند.
گزارش: نسترن صائبی منابع: تلگراف و رویترز
سهامداران یک شبه تصمیم می‌گیرندچند وقتی است که مایکروسافت تغییرات اساسی به خود می‌بیند. چند ماه پیش بود که استیو بالمر، مدیر اجرایی کنونی این شرکت اعلام کرد که تحولات مدیریتی خواهند داشت و این شرکت تقریبا تمامی مدیران خود را تغییر داد و چند هفته پیش نیز به یک‌باره بالمر اعلام کرد که قصد بازنشستگی از این شرکت را دارد. به نظر می‌رسد که هیات مدیره مایکروسافت بالمر را تحت فشار قرار داده‌اند که برای بهبود عملکرد و قیمت سهام شرکت، خود را بازنشسته کند. اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود و این بار سهامداران پیکان را به سمت گیتس نشانه گرفته‌اند. به گزارش رویترز، سه نفر از ۲۰ سرمایه‌گذار مایکروسافت در حال لابی برای مجبور کردن بیل گیتس به کناره‌گیری از رهبری شرکتی هستند که خود در ۳۸ سال پیش بنیان‌گذارش بود. نشانه‌ای از اینکه این سه نماینده لابی‌کننده چه کسانی هستند در دست نیست و گویا آنها از سرمایه‌گذاران خواسته‌اند که هویت‌شان را مخفی نگه دارند. اما به گزارش Slash Gear، این پیشنهاد تقریبا احمقانه خیلی قابل توجه هیات مدیره قرار نگرفته، زیرا این سه نفر فقط حدود پنج درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند. البته مایکروسافت هنوز به صورت رسمی نظری در این مورد نداده است، اما منابع می‌گویند که بخشی از تمایل گیتس برای کناره‌گیری از رهبری، به رفتن استیو بالمر از این شرکت بر می‌گردد.گیتس صاحب حدود ۴/۵ درصد از سهام شرکت ۲۲۷ میلیارد دلاری مایکروسافت است و بزرگ‌ترین سهامدار فردی این شرکت است. اما چیزی که مهم است این است که گیتس بیشتر سهام خود را فروخته است و پول آن را به بنگاه خیریه خود اختصاص داده است. گیتس که تا سال ۱۹۸۶حدود ۴۹ درصد از سهام مایکروسافت را در اختیار داشت، تحت برنامه‌ای از پیش تعیین شده سهام خود را فروخت و به نظر می‌رسد که او می‌خواهد در سال ۲۰۱۸ بدون داشتن هیچ سهامی این شرکت را ترک کند.
او چه کسی است؟از بین سه عضوی که خواستار کنار رفتن او هستند، احتمالا یکی گروه سرمایه‌گذاری ValueAct است که بعد از تلاش فراوان موفق به کسب صندلی در هیات مدیره شد و از آن زمان، متقاضی تغییرات جدی است. اما ValueAct تنها دو دهم درصد از سهام مایکروسافت را دارد (که سال گذشته آن را با مبلغ دو میلیارد دلار خریداری کرده است) و در مقابل تیم دو نفره گیتس و بالمر که ۸/۵ درصد سهام را دارند، دست پایین را دارد. بنابراین با وجود فشار سایرین، بیل گیتس تنها در صورتی خواهد رفت که خودش بخواهد.
چرا باید گیتس برود؟از سال ۲۰۰۰ که گیتس، بالمر را به عنوان مدیرعامل شرکت منصوب کرد، در حال کاهش نقش خود در مایکروسافت است. به همین دلیل نیز سه سرمایه‌گذار مذکور نگران این هستند که نقش گیتس به عنوان رییس مایکروسافت قدرت مدیر اجرایی جدید را محدود کند و اجازه ندهد تغییرات عمده‌ای در مایکروسافت به وجود آید. آنها به طور ویژه به نقش گیتس در کمیته ویژه جست‌وجو برای جانشین بالمر اشاره می‌کنند. لونستین تاد، مدیرهای مارک کپیتال منیجر و یکی از سهامداران مایکروسافت نظر موافق با برکناری گیتس از این شرکت دارد و می‌گوید: مایکروسافت به اندازه کافی تاخیر داشته است. جایگزینی هیات مدیره قدیمی با برخی از مدیران جدید می‌تواند نیروی مورد نیاز برای ارزیابی درست شرکت‌های بزرگ را فراهم کند.اما کیم کاقی فارست، تحلیلگر ارشد گروه فورت بیت کاملا مخالف این موضوع است و می‌گوید: در حال حاضر زمان مناسبی برای مایکروسافت نیست که گیتس را از دست دهد. گیتس حتی می‌تواند نقش بیشتری در مایکروسافت ایفا کند. یکی از منابع آگاه اعلام کرد: گیتس یکی از پیشگامان صنعت فناوری است، اما سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند وجود او به عنوان رییس معنوی موثرتر از استفاده از او به عنوان رییس اجرایی است.سرمایه‌گذاران معتقدند که گیتس تبدیل به لنگر نوآوری شده و نمی‌گذارد شرکت در این زمینه شکوفا شود و نیز انتخاب مدیرعامل جدید را در صورت ادامه حضور او، کاری عبث می‌دانند.
وضعیت مایکروسافت در این گیر و دارمایکروسافت هنوز هم یکی از شرکت‌های تکنولوژی بزرگ در جهان به شمار می‌رود و در سال مالی گذشته ۲۲ میلیارد دلار سود خالص داشت. اما سهام این شرکت به مدت یک دهه تقریبا ثابت مانده است و این شرکت زمین بازی در حرکت به سمت تلفن همراه را به اپل و گوگل واگذار کرده است.مایکروسافت مدت‌هاست که در بازار موبایل نقش تعقیب کننده را ایفا می‌کند و در حالی که ویندوزفون پیشرفت‌هایی داشته، ولی فرسنگ‌ها عقب‌تر از iOS و آندرویید است و تنها چهار درصد سهم بازار جهانی را در بر گرفته است. البته مایکروسافت سخت تلاش می‌کند، ولی هنوز نتوانسته تولیدکنندگان محتوای بیشتری را به عرشه خود بیاورد. با این اوصاف، به نظر می‌رسد که در داخل مایکروسافت یک سازماندهی مجدد در جریان است که می‌رود تا شرکت را تبدیل به سازمانی با هدف ارایه دستگاه‌ها و خدمات کند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر