در حال خواندن
برداشت پول از حساب‌های بانک مهر اقتصاد اشتباه سیستمی بود
0

کسر مبالغ هنگفتی از حساب‌های برخی از سپرده‌گذاران بانک مهر اقتصاد یکی از آن شایعاتی بود که در هفته‌های گذشته به وفور و البته به شکل زمزمه‌های درگوشی در پشت پرده اخبار جاری شنیده می‌شد. برخی از خبرها حاکی از آن بود که مجموعا چیزی حدود ۲۶ میلیارد تومان از حساب برخی از سپرده‌گذاران بانک مهر بدون اجازه قبلی برداشته شده و بعد از اعتراض دارندگان حساب مجددا به حساب‌های آنها برگردانده شده است.

برخی منابع آگاه علت را این موضوع عنوان کرده‌اند که بانک مهر از سال ۹۲ تا به امروز نرخ سود سپرده‌گذاران را به اشتباه ۲۳ درصد پرداخت کرده و این در حالی است که بر اساس مصوبات داخلی بانک باید از سال ۹۲ به بعد ۲۱ درصد سود به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شد. اما ۵ آذرماه امسال این بانک تصمیم به برداشت یکباره اضافه واریزهای سه ساله از حساب افراد کرده اما وقتی با اعتراض صاحبان حساب مواجه شدند این مبالغ را برگردانده‌اند.
به منظور اطلاع از صحت و سقم این مطالب، با منصور شیخ‌الاسلامی، مدیرکل روابط عمومی بانک مهر اقتصاد مصاحبه‌ای را انجام دادیم که وی در این مصاحبه ضمن رد تمام این شایعات و ادعاها فقط ایراد سیستمی را دلیل برداشت پول از برخی از حساب‌ها عنوان کرد.
منصور شیخ‌الاسلامی در خصوص مبالغ هنگفتی که در پنجم ماه جاری از حساب برخی از دارندگان حساب در بانک مهر کسر شده و سپس به حساب آنها بازگردانده شده، گفت: این یک اشتباه سیستمی بوده که اتفاق افتاده است؛ از آنجا که سر ماه سودها واریز می‌شود یک اشتباه سیستمی صورت گرفت که اصلاح شد که در شرف عودت به حساب افراد است.
وی اضافه کرد: سیستم برای پایان هر ماه یا دوره‌ای که می‌بایست تراز بگیرد یکسری تغییر و تحولاتی را در حساب‌ها انجام می‌دهد و در اینجا یک اشتباه سیستمی در هنگام خوانش به وجود آمده که در همه بانک‌ها نیز پیش آمده و اتفاق می‌افتد. موضوع خاصی نبوده است و آنچه بوده نیز حل شده و الان مبالغ در حال بازگردانده شدن به حساب افراد است.
شیخ‌الاسلامی ادامه داد: در همه بانک‌ها این رویه وجود دارد که وقتی یک پولی برداشت می‌شود برای واریز آن یک‌سری هماهنگی‌هایی باید صورت گیرد. به هر حال مدیران باید بدانند چه اتفاقی افتاده است. اتفاقا پس مدیران بانک پس از مطلع شدن از موضوع سریعا به همه مدیریت‌های شعب استانی ابلاغ شد این اشتباه اصلاح شود. با این حال باید یک‌سری فعل و انفعالات حسابداری صورت گیرد که اینها به حساب‌های افراد واریز شوند. تاکنون این وجوه برای خیلی از حساب‌ها واریز شده و برای خیلی‌ها نیز در حال واریز شدن است.
شیخ‌الاسلامی ابراز امیدواری کرد که ظرف یکی دو روز (ابتدای هفته گذشته مصاحبه انجام شده)، این مبالغ به حساب دارندگان حساب واریز شود چون این پولی نیست که در اختیار بانک قرار گیرد و بانک مهر اقتصاد حتی سود آن را هم بر می‌گرداند.
وی در خصوص این که شایعاتی نقل شده و گفته می‌شود که دلیل این مشکل اشتباه در میزان سود واریزی اضافه به حساب افراد از سال ۹۲ تا به امروز بوده است، نیز گفت: این موضوع وجود دارد، اما این‌طور که مطرح شده نیست. ما سیستم خود را تغییر داده‌ایم که از این به بعد سود ۲۳ درصدی واریز نشود اما متاسفانه برای سایر حساب‌ها هم این محاسبه شده و کم شده است. در سیستم‌های نرم‌افزاری چنین مشکلاتی پیش می‌آید و این طبیعی است.
مدیرکل روابط عمومی بانک مهر در خصوص اینکه گفته می‌شود مبلغ این برداشت‌ها حدود ۲۶ میلیارد تومان بوده و علت آن نیز دو درصد سود اضافه‌ای بوده که در این مدت به اشتباه به حساب افراد اضافه واریز کرده‌اند در حالی که طبق قانون بانک مرکزی زودتر از اینها می‌بایست نرخ سود کاهش یابد، نیز خاطرنشان کرد: ما تابع این قانون بانک مرکزی هستیم، اما بحث سود بحث قرارداد است و قرارداد یک‌سری از این حساب‌ها مربوط به گذشته است و قانون هم عطف به ماسبق نمی‌شود. لذا آنهایی که با ما قرارداد دارند و با نرخ ۲۳ درصد هستند، مشتریان ما محسوب می‌شوند وما وظیفه داریم این سود را به آنها بدهیم مگر آنکه خود فرد حسابش را ببند و مجدد حساب دیگری باز کند.
وی گفت: در عین حال ما فراخوان داده و اعلام کرده‌ایم که اگر کسی بخواهد قراردادش را تمدید کند ما نمی‌توانیم دیگر به میزان قبل سود بدهیم و به همین دلیل برخی هم پول‌هایشان را برداشته و رفتند.
وی بیان کرد: این در واقع سیاست بانک بود که سود بیشتر ندهد، به این ترتیب معاونت فناوری ما تصمیم گرفت که سیستم را اصلاح کرده و از ۲۳ درصد تبدیل به نرخ‌های مصوب بانک مرکزی کند و به همین خاطر یک چنین اشتباهی پیش آمده است.
او گفت: در این فرایند برخی از حساب‌های سال‌های قبل نیز خوانده و کم شده است و ما پس مطلع شدن از این موضوع در حال بازگرداندن این مبالغ هستیم.
وی افزود: خیلی از مشتریان کلان ما همین الان هم پول به حسابشان واریز شده است و چون تعداد آنها محدود است گزارش آنها را بهتر می‌توان گرفت. اما چون بقیه رکوردهای زیادی دارند که باید بررسی شود و نیاز به مغایرت حساب دارد و اینگونه نیست که مثلا ما خیلی راحت بتوانیم بگوییم که چه میزان از حساب کسی کسر شده و آن را بلافاصله واریز کنیم. به هر حال روزانه سیستم محاسبات می‌کند برداشت می‌شود، واریز می‌شود و باتوجه به اتفاقات خاصی که در حساب می‌افتد می‌بایست مغایرت حساب‌ها محاسبه شده و بعد واریز انجام شود.
وی بیان کرد: ما در خصوص این اتفاق به مشتریانمان اطلاع رسانی کرده‌ بودیم و از آنها بابت این موضوع عذرخواهی نیز کردیم.
این مقام مسوول در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد؛ اگرچه بانک مهر به شتاب وصل نشده است اما بانک است زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می‌کند، سهام ما در فرابورس هست و تمام موضوعات قانونی را رعایت می‌کنیم و شایعاتی که مطرح می‌شود صحت ندارد و این‌طور نیست که هیات‌مدیره تصمیم بگیرد و نرخ سود را یکباره تغییردهد و بگوید مثلا ۲۳ درصد بود حالا می‌خواهم ۲۱ درصد بدهیم.
وی گفت: در هر صورت استانداردهایی وجود دارد و ما وظیفه داریم بر اساس استانداردهای پولی و مالی کشور عمل کنیم و تابع آن باشیم. حالا یک اشتباه سیستمی صورت گرفته اما اینکه ما به خاطر تفاوت نرخ سود این کار را کرده باشیم این‌گونه نیست و این موضوع صحت ندارد.
وی در توضیح بیشتر اتفاق رخ داده، افزود: ببینید کاربر یک چیزی را در سیستم تعریف می‌کند و در هنگام تبدیل نرخ سود ۲۳ به ۲۱ در هر صورت احتمال اینکه باگ‌های مختلفی در سیستم وجود داشته باشد و ممکن است چیز دیگری تعریف شود و نهایتا چیز دیگری خوانده شود در شبکه‌های فنی امری اجتناب‌ناپذیر است .

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.