در حال خواندن
برج‌های فرو ریخته در حافظه وب
0

۱۱ سال پیش، زمانی که واقعه ۱۱ سپتامبر و سقوط هواپیمای پرواز ۹۳ و برخورد آن به برج‌های دو قلوی مرکز تجارت جهانی رخ داد، نه فیس‌بوک و توییتری بود که مردم در مورد آن چیزی بنویسند و نه یوتیوبی بود که بتوانند ویدیوهای آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. حتی آیفون هم وجود نداشت که مردم در جا از این واقعه فیلم و عکس بگیرند و آنها را در اینترنت به اشتراک بگذارند. عکس‌ها در آن زمان نمی‌توانستند از فیلترهای اینستگرام رد شوند. در واقع، عکس‌هایی که از این واقعه باقی مانده، خیلی خام بودند و به همین دلیل هم کاملا وحشت‌زدگی را نشان می‌دهند و احساس انسان را برمی‌انگیزند. بسیاری از ابزارهای شبکه‌های اجتماعی که هم‌اکنون در دسترس ماست و با کمک آنها انجمن‌ها و مباحث مختلف راه‌ می‌اندازیم، در سال ۲۰۰۱، ایده‌هایی مبهم بودند. از ۱۱ سال پیش تاکنون، وب به مکانی تبدیل شده که علاوه بر اینکه کاربران می‌توانند در آن خوشحالی‌شان را بروز دهند، ناراحتی‌شان را هم با دیگران به اشتراک می‌گذارند و همچنین به آنها امکان می‌دهد که بعضی وقایع را به راحتی به خاطر آورند. ما امروزه در «دوران زودگذری» به سر می‌بریم که در آن متوسط عمر زندگی یک پیام توییت چند ثانیه یا نهایتا چند دقیقه است، نه چند روز و چند هفته و چند ماه. تقریبا هر روز ابزارهای دیجیتالی‌مان را برای به روز رسانی چک می‌کنیم. گاهی اوقات هم چرخه اخباری که در قالب ۱۴۰ کاراکتر توییتر منتشر می‌شود، از کنترل‌مان خارج می‌شود. البته گاهی اوقات نیز فضاهای مجازی ما را در بی‌زمانی قرار داده و از آنچه باید متمرکز شویم، دور نگه می‌دارد. مثلا شاید هر روز رنگ یا شمایل آواتارمان (شخصیت مجازی‌) را عوض کنیم، اما برخی مسایل دیگر را به راحتی از یاد می‌بریم. در دوران دیجیتال، اینکه «چگونه» خاطرات را به یاد می‌آوریم به همان اندازه اهمیت دارد که «چه چیزی» را باید به خاطر آوریم. شبکه‌های اجتماعی نه تنها نقش مهمی در ایجاد یک ماجرای بلادرنگ در زندگی‌مان دارد، بلکه در «به یادآوری خاطرات گذشته‌»‌مان نیز کمک می‌کند. البته این امر چندان ارتباطی با شیفتگی ما نسبت به اینترنت ندارد. به طور مثال، روز ۱۱ سپتامبر امسال، برای نخستین بار دپارتمان پلیس نیویورک با برگزاری مجلس یادبودی در شبکه‌های اجتماعی از قهرمانان شجاع پلیس قدردانی کرد. هر ساعت یکبار‌ بعد از شروع مجلس سالگرد ۱۱ سپتامبر در توییتر، دپارتمان پلیس نیویورک (NYPD) با حساب کاربری @NYPDnews نام یکی از پلیس‌های کشته شده‌اش در این واقعه را توییت و خاطره وی را زنده کرد. در واقع، این توییت‌ها شامل نام یک پلیس و یک لینک به صفحه فیس‌بوک NYPD است که شامل تصویر و شرحی از ماوقع و نقش آن پلیس در رویداد ۱۱ سپتامبر است.
گزارش: نسترن صائبی
منابع: CNet و واشنگتن‌پست
 
نخستین یادبودهای اینترنتی ۱۱ سپتامبر
نخستین یادبودهای قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ به صورت اینترنتی شکل گرفت. صدها کاربر اینترنت نظرات خود، پیوند به صلیب سرخ و دیگر نهادهای نجات‌دهنده، تصاویر و مشاهدات عینی شاهدان را در فضای اینترنت پخش کردند. در همین راستا نیز، یک سایت اینترنتی فعال در ایجاد آرشیو دیجیتال پارسال، سه هزار ساعت ویدیوی مربوط به حمله ۱۱ سپتامبر را جمع‌آوری و در اینترنت منتشر کرد. سایت اینترنتی archive.org که در زمینه آرشیو کردن عکس، فیلم وتصاویر موجود در سایت‌های اینترنتی فعال است یک آرشیو دیجیتالی از تصاویر، نوشته‌ها و عکس‌های مربوط به حمله ۱۱ سپتامبر را در دسترس کاربران وب قرار داد. مهم‌ترین بخش از این مجموعه سه هزار ساعت تصویر ویدیویی است که از شبکه‌های خبری مختلف در پنج قاره جهان جمع‌آوری شده و کارشناسان علوم رسانه و ارتباطات می‌توانند به بهترین وجه از این مجموعه برای تحلیل و بررسی عملکرد رسانه‌ها استفاده کنند.
این تصاویر ویدیویی مربوط به بیش از ۲۰ کانال تلویزیونی هستند که ظرف هفت روز حوادث و وقایع مربوط به ۱۱ سپتامبر را پوشش دادند. همچنین تحلیل‌های کارشناسی و اظهارنظرهای استادان دانشگاهی نیز در مورد این رویداد در این آرشیو قابل ملاحظه است. البته این نخستین بار نیست که مجموعه تصاویر آرشیوی مربوط به واقعه ۱۱ سپتامبر روی اینترنت جمع‌آوری و منتشر می‌شود. در سال ۲۰۰۹ هم یک سازمان غیرانتفاعی دست به اقدام مشابهی زده بود.
شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های ۱۱ سپتامبری در ۲۰۱۲
در حالی که از واقعه ۱۱ سپتامبر و برخورد هواپیمای پرواز ۹۳ به برج‌های مرکز تجارت جهانی و پنتاگون ۱۱ سال می‌گذرد، تاکنون بیش از دو میلیون نفر از مکان این واقعه در نیویورک بازدید کرده‌اند. اما جالب است بدانید که بسیاری از افراد به جای اینکه به این مکان سفر کنند، از فناوری‌های مختلف برای بازدید و یا برای به یاد آوردن خاطرات این روز سیاه بهره می‌برند. Memorial که در ۱۱ سپتامبر پارسال یعنی دهمین سالگرد این واقعه راه‌اندازی شد، هم‌اکنون بیش از ۲ میلیون بازدیدکننده دارد و روزانه هزاران نفر از آن استفاده می‌کنند. برای بازدیدکنندگان ، این سیستم به منزله قدم زدن در مساحت ۳۲ هزار متر مربعی است که این واقعه در آن رخ داده است. در واقع، مردم بیش از ۱۰۰ کشور جهان از این سیستم استفاده می‌کنند و با به یاد آوردن خاطرات این روز اشک می‌ریزند.
 
پلات‌فورم راهنمای یادبود ۱۱ سپتامبر
پلات‌فورم‌های متعددی وجود دارد که «راهنمای یادبود ۱۱ سپتامبر» نامیده می‌شوند و به بازدیدکنندگان مکان واقعی رویداد ۱۱ سپتامبر امکان می‌دهد نام افرادی که می‌شناسند یا افرادی را که در شرکت خاصی کار می‌کردند یا در شهر خاصی زندگی می‌کردند ، جست‌وجو کنند. یک اپلیکیشن موبایلی نیز وجود دارد که امکان جست‌وجوی اسامی کشته‌شدگان در این واقعه را به کاربران می‌دهد. از آنجا که سازمان‌دهندگان می‌دانند که شاید افرادی به اینترنت دسترسی نداشته باشند، یک شبکه وای‌فای را در مکان واقعه ۱۱ سپتامبر در نیویورک راه‌اندازی کرده‌اند که به آیفون و گوشی‌های مبتنی بر ویندوز و آندرویید امکان دانلود این اپلیکیشن را می‌دهد. اپلیکیشن راهنمای یادبود ۱۱ سپتامبر عملکردهای دیگری نیز دارد. به طور مثال، به بازدیدکنندگان امکان می‌دهد که با ذکر نام مکان، یک سری وقایعی را که مربوط به آنجاست گوش دهند.
 
Explorer 9/11
بازدیدکنندگان از ۹/۱۱ Memorial می‌توانند از اپلیکیشن دیگری به نام Explorer 9/11 استفاده کنند که به کاربران امکان می‌دهد با استفاده از فناوری واقعیت افزوده، تصاویر کنونی و قبل و بعد از واقعه ۱۱ سپتامبر را در بازدید از خیابان‌های نیویورک تماشا کنند. این اپلیکیشن برای آیفون در دسترس است و کاربران این گوشی می‌توانند با یک تور مجازی در مرکز تجارت جهانی بروند. علاوه بر این، با استفاده از این اپلیکیشن کاربران می‌توانند داستان‌های صوتی در مورد این مکان گوش کنند و یا عکس‌های مرتبط با جایی را که در آن راه می‌روند را ببینند. ضمن اینکه می‌توانند با استفاده از تصاویر مرتب شده، خط زمانی را از وقایع ۱۱ سپتامبر تماشا کنند. اما شاید یکی از بهترین بخش‌های اپلیکیشن Explorer 9/11 مجهز بودن آن به فناوری واقعیت افزوده است. طراح این برنامه کاربردی می‌گوید که تاکنون افراد زیادی در سرتاسر جهان در پروژه « تاریخ را بساز»  (Make History)  شرکت کرده‌اند و عکس‌ها و تصاویری را که از این واقعه دارند به اشتراک گذاشته‌اند و امروز تمامی این تصاویر و ویدیوها جمع‌آوری شده‌اند و به همین دلیل کاربران این اپلیکیشن می‌توانند به صورت بلادرنگ به تصاویر و عکس‌های مناطقی که از آنها بازدید می‌کنند دسترسی پیدا کنند.
 
امنیت
با رسمی شدن «سیستم یادبود ۱۱ سپتامبر»، این مکان‌ به یکی از مکان‌های جذاب برای تروریست‌ها به ویژه تروریست‌های سایبری تبدیل شده است. شان اندرسون، مدیر ارشد فناوری موزه و یادبود ملی ۱۱ سپتامبر می‌گوید: یکی از دلایلی که بازدیدکنندگان بسیاری از این مکان بازدید می‌کنند، آزاد بودن آن است و به همین دلیل سازمان‌دهندگان قصد دارند که کنترل خود را روی این سیستم بیشتر کرده و امنیت را در آن بالا ببرند. به گفته وی، از این پس هر کسی که قصد ورود به این منطقه را دارد، حتما بلیت‌اش اسکن می‌شود و سیستم یکپارچه‌ای از دوربین‌ها و نرم‌افزارهای تحلیلی نیز وجود دارد که برای ردگیری افراد در این مکان طراحی شده‌ است. علاوه بر این، محدودیتی نیز برای تعداد بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده و در هر ساعت فقط یکهزار و ۵۰۰ نفر اجازه ورود به این مکان را دارند. اگر تعداد افراد از این میزان بیشتر شود، این سیستم به طور خودکار هشداری ارسال می‌کند و به متصدیان آن امکان می‌دهد که بیش از این افراد را به داخل راه ندهند.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر