در حال خواندن
ادغام مخابرات و همراه اول دیگر به نفع هیچکس نیست
0

آن روزگاری که شرکت مخابرات ایران در پی تامین ارتباطات مخابراتی در اقصی نقاط کشور بود و صف های عظیم متقاضیان تلفن ثابت خواهان داشتن خطی در خانه شخصی خود بودند تا مجبور نباشند برای برای برقراری هر نوع ارتباطی به خانه قوم و خویش خود بروند یا به جایی مراجعه کنند را متولدین دهه ۴۰ تا ۶۰ به خوبی به یاد دارند.

تقاضا و نیاز آن روزهای مردم به بزرگ و بزرگتر شدن شرکت مخابرات ایران از جنبه های مختلف نیروی انسانی، مراکز مخابراتی و شبکه ای بزرگ که نیاز به نگهداری و نوسازی مداوم دارد، انجامید. در آن روزها که مردم با لذت ارتباطات به شیوه نوین آشنا می شدند و مخابراتی ها در پی تامین این نیاز بودند نه مردم و نه کارکنان مخابرات به هیچ وجه فکر نمی کردند که تحولات پیش روی شرایطی را به وجود خواهد آورد که به ورشکستگی شرکت مخابرات بیانجامد.

حتی زمانی که تلفن همراه وارد کشور شد و در دست اعیان و اشراف خودنمایی می کرد نیز بسیاری تصور نمی کردند که روزی ارتباطات سیار جایگزین تلفن های ثابت شود چرا که در آن زمان نیز هنوز بسیاری از مردم به تلفن ثابت هم دسترسی نداشتند.

اما بالاخره با فراگیر شدن اینترنت و گوشی های هوشمند در ایران اتفاقی که راه گریز از آن توسط کارشناسان پیش بینی شده بود و توسط مسئولان عملی نشد یعنی تبدیل شدن شرکت مخابرات به شرکتی زیان ده که دیگر حتی توان پرداخت هزینه های نیروی انسانی خود را نیز ندارد، افتاد و حالا مسئولان شرکت مخابرات ایران را با شرایطی بغرنج روبرو کرده است. شرایطی که حتی پای نمایندگان مجلس را برای حل و فصل شرایط موجود وسط کشیده است و این روزها شاهد اظهار نظرهای مختلفی از سوی آن ها در رسانه ها هستیم. اظهارنظرهایی مبنی بر ادغام شرکت مخابرات ایران با شرکت ارتباطات سیار!

هرچند راه حلی که توسط نمایندگان مطرح می شود راه حل جدیدی نیست اما به نظر نمی رسد ارایه یک راه حل یکسان در بازه زمانی در حدود ۱۵ سال یعنی از سال ۸۷ که مشاوران خارجی در شرکت توسعه اعتماد مبین پیشنهاد کرده بودند تا امسال که توسط مجلسی ها عنوان می شود، منطقی باشد.

هرجند نمونه های موفق شرکت های مخابراتی در دنیا بر تلفیق شرکت های ارتباطات ثابت و سیار صحه می گذارند اما این موضوعی است که از ابتدا باید مدنظر قرار می گرفت تا دو شرکت همراه اول و مخابرات ایران از ابتدا همگام با هم با ارایه طرح های تجاری سود ده و کم کردن هزینه های ناشی از دوباره کاری در این دو سیستم به سود منطقی دست یابند.

بنابراین در این مقطع زمانی به عقیده کارشناسان تلفیق این دو شرکت شاید بتواند تا حدی کمر شرکت مخابرات را راست نگه دارد ولی از سوی دیگر مسائل عدیده ای برای شرکت همراه اول ایجاد خواهد کرد که در نهایت باعث اختلال در سرویس دهی به مشترکانش خواهد شد. و این در حالی است که در شرایط کنونی نیاز مردم به بهره مندی از سرویس های سیار بسیار ضروری تر از ارتباطات ثابت است.

 

 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر