در حال خواندن
“سندبرگ” کلوپ مردانه را برهم ریخت
0

فناوری هنوز هم یک دنیای مردانه به شمار می‌رود، اما به تازگی زنان در حال باز کردن راه خود در این صنعت هستند و انتظار می‌رود که روزی بتوانند جایگاه خود را در این حوزه پیدا کنند. شریل سندبرگ(Sheyl Sandberg ) یکی از زنانی است که چند سالی است وارد این صنعت شده و به پیشرفت‌های بسیاری نیز دست یافته است.
نسترن صائبی
 سندبرگ چند روز پیش به عضویت هیات مدیره فیس‌بوک درآمد و به تنها و نخستین زن عضو این هیات مدیره تبدیل شد. فیس‌بوک نیز مانند شرکت‌های فناوری دیگر به دلیل اینکه مردان در منصب مدیران اجرایی آن قرار دارند و فرهنگ برنامه‌‌ریزی این شرکت را به عهده دارند، برچسب «کلوپ مردانه» را به خود گرفته بود.  به گزارش گروه تحقیقاتی «هاروی نش»، با وجود انتصاب سندبرگ، همچنان درصد زنانی که در صنعت فناوری اطلاعات در پست‌های مدیریتی فعالیت می‌کنند، بسیار پایین بوده و در مقایسه با تعداد مردان اصلا تعادل ندارد. این در حالی است که در یکی از نظرسنجی‌های هاروی نش روی مدیران ارشد اطلاعاتی شرکت‌ها، نیمی از این افراد اعلام کرده‌اند که زنان عضو هیات مدیره آنها بیشترین نقش را در افزایش بهره‌وری شرکت‌های‌شان داشته‌اند. با ورود سندبرگ به هیات مدیره فیس‌بوک، این سوال مطرح شده که آیا این انتصاب باعث حضور بیشتر زنان در صنعت فناوری خواهد شد؟ آیا این امر پیش‌درآمدی است برای اینکه سلطه مردان در محیط‌های کسب‌وکار کمرنگ‌تر شود؟ در ادامه به وضعیت راهبردهای شرکت‌های سیلیکون ولی برای پر کردن شکاف جنسیتی در جذب مدیران می‌پردازیم:
 
صنعت فناوری هنوز زیر سلطه مردان است
شرکت‌های فناوری، به ویژه در منصب‌های مدیریت اجرایی به دنبال مدیران مرد می‌شوند. همین امر نیز باعث شده که هنوز کسب‌وکارهایی همانند توییتر، Forsquare و Zynga هیات مدیره‌هایی داشته باشند که همه آنها مردند. علاوه بر این، حتی در قلمرو شرکت‌های نوپا نیز زنان فقط ۸ درصد در امور مدیریتی مشارکت دارند. سندبرگ تقریبا از همان ابتدا نیز یکی از مدیران کلیدی فیس‌بوک به شمار می‌رفت، اما انتصاب وی در هیات مدیره اقدامی بی‌سابقه بوده است. استعداد و شایستگی وی بارها و بارها از سوی تحلیلگران بازار تحسین شده و ثابت می‌کند که چگونه زنان می‌توانند حضور مسوولانه و تاثیرات مثبت خود را در این صنعت ادامه دهند. نشریه نیوزویک نیز به تازگی در فهرستی که از افراد بانفوذ در حوزه فناوری در بخش‌هایی چون انقلابی‌ها و مالکان ارایه داده، ۹۹ نفر از ۱۰۸ فرد کلیدی در این بخش را مردان تشکیل می‌دهند. فهرست رهبران غیرآمریکایی مرتبط با توییتر نیز نشان می‌دهد که با وجودی که عمده کاربران توییتر را زنان تشکیل می‌دهند، اما ۹۰ درصد رهبران آنها مردند.
 
زنان فناور کجا هستند؟
مشارکت زنان در منصب‌های بالاتر دنیای فناوری به طور اسفناکی پایین است. آیا این امر مختص به «فرهنگ بروگرومر» (Brogrammer) است یا خود زنان علاقه‌ای به مشاغل IT ندارند؟ بروگرمر عبارتی است برگرفته از دو واژه programmer brother اشاره دارد به نسل جدیدی از برنامه‌نویس‌ها که آدم‌های جذاب و در واقع چند بعدی هستند. این عبارت با وجود انتقادات کاملا منطقی که از نقطه نظر تاکید روی جنس مرد به آن وارد است، به سرعت در حال جا افتادن در فرهنگ لغات گیکی است. به نظر می‌رسد از آنجا که مدیران اجرایی صنعت فناوری مشابه دیگر صنایع آمریکا باید ساعات طولانی را به کار بپردازند و در واقع از زندگی و خانواده‌شان دور بیفتند، زنان علاقه زیادی به این مشاغل ندارند. زیرا می‌پندارند که با این روند، از وظایف مادری‌شان دور می‌شوند. همان‌طور که آنه ماری اسلاتر اخیرا در مقاله بحث‌بر‌انگیز Atlantic شرح می‌دهد که «چرا زنان هنوز نتوانسته‌اند جایگاه خود را در برخی حوزه‌ها پیدا کنند»؟ وی می‌گوید که زنان هنوز در گیرودار ایجاد تعادل بین زندگی خانوادگی و مسوولیت‌های حرفه‌ای بلند بالای خود هستند. وی در بخشی از مقاله خود به سیلیکون ولی اشاره‌ای کرده و گفته که تقاضا برای مشاغل فناوری همانند مشاغل در پست‌های بالای دولتی است، ولی به نظر می‌رسد که این شکاف در صنعت فناوری بیشتر از کسب‌وکارهای دیگر و مشاغل سیاسی است.
در نمایشگاه CES امسال، گروهی از مدیران زن حوزه فناوری در نشستی دور هم جمع شدند تا در مورد فرصت‌های این حوزه برای زنان گفت‌وگو کرده و چالش‌های مربوط به آن را بررسی کنند. مریسا مه‌یر، نایب رییس گوگل، کاترینا فیک، بنیانگذار فلیکر، لیندسی تورنتاین، سردبیر مرور محصولات CNET و پادماسری واریور، مدیر ارشد فناوری سیسکو به این موضوع پرداختند که چرا زنان نمی‌توانند در حوزه فناوری فعالیت کنند. بیشتر آنها معتقدند که سیستم آموزشی غلط و نبود مدل‌های کسب‌وکاری مربوط به زنان از دلایل عمده این مساله است.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر