در حال خواندن
فیس‌بوک به جنگ لایک‌های جعلی می‌رود
0

شرکت فیس‌بوک به منظور جلب اطمینان آگهی دهندگان و افزایش اعتبار خود به عنوان پلاتفورم تبلیغات آنلاین، پالایش و حذف “لایک”‌های تقلبی را آغاز می‌کند. اسپمرها، بدافزارها و فعالان بازار سیاه تبلیغات باعث و بانی لایک‌های تقلبی هستند. فیس‌بوک اعلام کرده است که پس از انجام عملیات حذف لایک (Like)های تقلبی، میزان لایک‌های صفحات شرکت‌ها، به طور متوسط کمتر از یک درصد کاهش می‌یابد. لایک، دکمه‌ای است که کاربران با فشردن آن در فیس‌بوک، نسبت به مطلب یا صفحه‌ای خاص ابراز علاقه می‌کنند.
نود آی سی تی – فیس‌بوک روز جمعه در وبلاگ رسمی‌اش انجام این عملیات را تایید کرد و افزود: سیستم جدید و توسعه یافته ما، این گونه لایک‌ها را که با استفاده از بدافزارها، حساب‌های کاربری سرقت شده، کاربران فریفته شده ایجاد می‌شود و همین طور لایک‌های گروهی خریداری شده را حذف می‌کند.
فیس‌بوک اعلام کرد: اگرچه همواره وظیفه خود می‌دانستیم که از کاربران در برابر این گونه مخاطرات محافظت کنیم، این سیستم‌های جدید بهبود یافته به طور خاص برای شناسایی و اقدام  در برابر لایک‌های مشکوک طراحی شده است.
بر اساس این گزارش، مدتی است که خرید و فروش لایک در فیس‌بوک به یک کسب و کار تبدیل شده است. امروزه با وجود بازارهای سیاهی که شکل گرفته و در حال رشد است، شرکت‌ها به طور سریع و با خرید هزاران لایک، پروفایل خود را ارتقا می‌بخشند. البته این اقدام همواره در شبکه اجتماعی فیس‌بوک ممنوع بوده است.
بسیاری از این لایک‌ها با استفاده از حساب‌های کاربری تقلبی ایجاد می‌شود و معمولا کاربران با حساب‌های اصلی خود اقدام به جعل لایک نمی‌کنند. در عین حال بسیاری از بدافزارها هم روی فیس‌بوک، با گول زدن کاربران، آنان را به زدن لایک‌های ناخواسته مجبور می‌کنند.
فیس‌بوک می‌گوید: پاکسازی لایک‌های تقلبی هم به سود کاربران و هم شرکت‌هایی است که در این شبکه اجتماعی صفحه دارند. زیرا امکان سنجش دقیق‌تر تعداد هواداران و پراکنش جغرافیایی آنان را به شرکت‌ها و مردم می‌دهد.
از طرفی تامین درستی لایک‌ها نیز برای فیس‌بوک یک کسب و کار جدی ایجاد می‌کند که مبتنی بر درآمد از محل تبلیغات شرکت‌ها و برند‌های بزرگ است. بسیاری از برنامه‌های تبلیغاتی که شرکت‌ها روی فیس‌بوک اجرا می‌کنند، به منظور جذب لایک است و از این طریق شرکت‌ها در می‌یابند که چگونه پیام تبلیغاتی‌شان در میان کاربران جذب شده است.
به گزارش فناوران، جرمیاه اویانگ (Jeremiah Owyang) از شرکت مشاوره Altimeter Group می‌گوید: لایک در واقع نقدینگی موجود روی فیس‌بوک است. بنابراین فیس‌بوک در اینجا به عنوان بانک مرکزی عمل می‌کند و در برابر     اسکناس‌های جعلی می‌ایستد تا ارزش پول ملی اش در بازار پایین نیاید.البته این مشکل مختص فیس‌بوک نیست. توییتر و گوگل پلاس نیز با هرزنامه‌ها و حساب‌های کاربری جعلی دست و پنجه نرم می‌کنند. اما فیس‌بوک از این نظر بیشتر تحت فشار است، به ویژه به این دلیل که سهام‌اش در بازار بورس وضعیت خوبی ندارد.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر