در حال خواندن
بررسی فنی گوشی Xperia go سونی
0

با وجود اینکه این روزها گوشی‌های با صفحه نمایش بزرگ باب شده‌ و کاربران ترجیح می‌دهند از گوشی‌هایی با سایز بزرگ‌تر از ۴ اینچ استفاده کنند، اما باز هم می‌توان گوشی‌هایی یافت که با وجود صفحه نمایش کوچک، جذابیت دارند و چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. گوشی
Xperia go سونی با صفحه نمایش ۵/۳ اینچی یکی از این گوشی‌هاست که در رده گوشی‌های متوسط قرار می‌گیرد. با این حال یک گوشی مقاوم مجهز به صفحه نمایش ضدخش است که حتی با دست خیس هم می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد.

 
طراحی
ابعاد گوشی  Xperia go،  111× 3/60  میلی‌متر است و ۸/۹ میلی‌متر ضخامت دارد که خیلی با توجه به سایز گوشی خیلی متعادل به نظر می‌رسد. از سوی دیگر وزن ۱۱۰ گرمی گوشی، حمل و نقل آن را راحت‌تر می‌کند. با توجه به اینکه
Xperia go  در رده گوشی‌های مقاوم قرار دارد، اما سایز و اندازه آن ظریف است. طراحی Xperia go با وجود زیبایی و ظرافت مقاومت را القا می‌کند. ساختار پلاستیکی قاب پشت گوشی هم زیبایی خاصی به گوشی بخشیده است.
خروجی صدای گوشی و حسگر Proximity بالای صفحه نمایش قرار گرفته، اما اثری از دوربین ثانویه وجود ندارد. سه کلید لمسی خازنی زیر صفحه نمایش برای دسترسی به منو، بازگشت و صفحه خانگی وجود دارد. صفحه نمایش نسبت به سطح گوشی برجستگی کمی دارد که به موجب آن راحت‌تر می‌توان با گوشی کار کرد.
سوکت جک صوتی ۵/۳ میلی‌متری در طرف چپ گوشی قرار گرفته و دارای یک پوشش پلاستیکی محافظ است که برای حفظ مقاومت در برابر آب و رطوبت باید پوشش را در محل مربوطه قرار داد. پورت USB که برای شارژ کردن گوشی و انتقال فایل‌هاست همراه با کلید تنظیم صدا در طرف راست مشاهده می‌شود. در این گوشی کلید دسترسی به دوربین وجود ندارد.
میکروفن ثانویه برای ضبط صدای استریو و بلندگو نیز در قاب پشت قرار دارد. با برداشتن قاب پشت می‌توان به محفظه سیم‌کارت و محل کارت حافظه MicroSD دسترسی پیدا کرد. امکان دسترسی یا تعویض باتری توسط کاربر وجود ندارد. در زمان روشن شدن گوشی می‌توان کارت حافظه MicroSD را جابه‌جا کرد اگرچه این امکان برای سیم‌کارت وجود ندارد و گوشی به‌طور خودکار دوباره فعال می‌شود. باتری دارای قدرت ۱۳۰۵میلی‌آمپری لیتیوم یونی است که در حالت آماده باش حدود ۵۲۰ ساعت و برای مکالمه حداکثر شش ساعت و ۳۰ دقیقه شارژ نگه می‌دارد.
 
صفحه نمایش
صفحه نمایش ۵/۳ اینچی این گوشی از وضوح HVGA بهره می‌برد و به موجب موتور Bravia کیفیت مطلوبی دارد و از کنتراست بالایی برخوردار است، اما زوایای دید صفحه نمایش رضایت بخش
 نیست.
 Xperia go دارای پنج پنل صفحه اصلی و چهار میانبر است که امکان حذف یا اضافه کردن پنل‌ها وجود ندارد. این میانبرها روی هر پنج پنل صفحه اصلی قابل مشاهده می‌شود و کاربر می‌تواند آنها را تنظیم کند. این میانبرها می‌توانند به صورت آیکن‌های جداگانه یا پوشه‌هایی باشند که چندین آیتم داخل آن وجود دارد.
صفحه اصلی را با کشیدن دو انگشت از دو طرف صفحه، می‌توان روی هر یک از پنج پنل صفحه اصلی زوم کرد تا یک صفحه جدید با جلوه‌های ویژه حرکتی باز شود.
 
تماس و دفترچه تلفن
Xperia go دارای دفترچه تلفن مناسب با طراحی جالب است که قادر به ذخیره اطلاعات گسترده در رابطه با تمامی مخاطبان است. اطلاعات هر مخاطب در منویی با ساختار Tab وجود دارد که دارای اطلاعات تماس، تماس‌های اخیر و اطلاعات سرویس‌های شبکه اجتماعی است.
 دو گزینه برای جست‌وجوی مخاطب وجود دارد. یک زمینه اختصاصی جست‌وجو در بالای لیست مخاطب و دیگری به‌صورت نوار مرور الفبا که با شروع تایپ یک حرف به اسامی‌ای که با آن حروف آغاز می‌شود، می‌رود.
 
پیام
تمامی پیام‌های MMS/SMS به‌صورت زنجیره مرتب شده‌اند که هر زنجیره ساختاری مانند چت IM دارد و جدیدترین پیام در پایین قرار می‌گیرد. کاربر می‌تواند پیام‌های جداگانه را مدیریت و حتی آنها را قفل کند تا به‌طور تصادفی پاک نشوند. از جست‌وجو می‌توان برای پیدا کردن یک پیام خاص در تمامی مکالمات استفاده کرد.
کاربر می‌تواند گزارش تحویل پیام را نیز فعال کند. پیام‌های جداگانه را می‌توان ستاره‌دار کرد و تمامی آنها در پوشه ستاره‌دار که در منو وجود دارد، قرار می‌گیرند. این روش خوبی برای علامت‌دار کردن پیام‌های مهمی است که به سرعت باید آنها را پیدا کرد. با اضافه کردن محتوای چند‌رسانه‌ای شامل عکس، ویدیو و صدا پیام متنی به MMS تبدیل می‌شود.
 
موسیقی و رادیو
نرم‌افزار پخش موسیقی در Xperia go طراحی جدیدی دارد. این برنامه دارای منویی مانندCover Flow است و برای مرور در آهنگ‌ها می‌توان انگشت خود را روی صفحه به‌طرف چپ و راست کشید که با یک جلوه ویژه حرکتی سه بعدی تکمیل می‌شود.
در بخش My Music فهرست موسیقی مرتب می‌شود. آهنگ‌ها براساس آلبوم، خواننده، لیست پخش، همه آهنگ‌ها، SensMe  و علاقه‌مندی‌ها تفکیک می‌شود. ویژگی SensMe در گوشی‌های قدیمی واکمن سونی اریکسون نیز وجود داشت. SensMe آهنگ‌ها را براساس روحیه و وضعیت مرتب می‌کند. طبق پیش فرض ۹ کانال وجود دارد که شامل اوقات روز، پرانرژی، آرام، احساسی و حرکات موزون است. پیش از استفاده از این ویژگی باید SensMe را دانلود کرد. یک سری گزینه برای پیش تنظیمات اکولایزر فراهم شده است.
Xperia go نرم‌افزار اختصاصی پخش ویدیو ندارد. نرم‌افزار پخش ویدیو در این گوشی از ویدیوهای Divx و Xvid پشتیبانی می‌کند. مشاهده ویدیوها روی صفحه نمایش ۵/۳ اینچ HVGA رضایت‌بخش است. همچنین می‌توان نرم‌افزاری را از بازار آندرویید برای پخش ویدیو دانلود کرد که دارای قابلیت‌های بیشتری باشد.این گوشی به یک رادیو FM نیز مجهز است که منوی ساده و مناسبی دارد و به شکل خودکار محدوده کاربر را برای ایستگاه‌های موجود جست‌وجو می‌کند و برای جست‌وجوی آسان‌تر ایستگاه بعدی، علامت‌هایی را روی عقربه فرکانس قرار می‌دهد. دوربین Xperia go دارای دوربین ۵ مگاپیکسل با فلاش LED است که حداکثر وضوح آن ۲۵۹۲×1944 پیکسل است. کنترل‌های دوربین روی دو نوار ابزار در دو طرف نمایاب وجود دارند. چهار میانبر و تنظیمات مختلف در طرف چپ وجود دارد در حالی که سوییچ عکاسی/فیلمبرداری، دیافراگم مجازی و یک نمونه کوچک از آخرین عکس گرفته شده در طرف راست قرار گرفته است. کلید منو دو صفحه از تنظیمات اضافی را ارایه می‌دهد که شامل صحنه‌ها، وضوح، تشخیص لبخند، نشان‌گذاری بر اساس زمان و مکان، تثبیت کننده تصویر و حالت کانون است. کاربر می‌تواند سه میانبر را در طرف چپ شخصی کند و فقط میانبر حالت عکاسی ثابت است.
از بین پنج حالت نرمال، تشخیص صحنه، پانوراما، چند زاویه‌ای و پانوراما سه‌بعدی می‌توان یکی را انتخاب کرد. در حالت نرمال، می‌توان تنظیمات صحنه را به‌طور دستی انتخاب و تشخیص صحنه را فعال کرد. در پانوراما سه‌بعدی با فشار دادن کلید دیافراگم، صفحه گسترده می‌شود و عکس پانورامای حاصل را می‌توان روی یک تلویزیون سازگار در حالت دو بعدی و سه بعدی مشاهده کرد.
 
سایر امکانات
این گوشی از چهار باند ۲G و دو باند ۳G با HSDPA 7/2Mbps و HSUPA 5/76Mbps پشتیبانی می‌کند.
بلوتوث ۳.۰ و یک پورت MicroUSB برای شارژکردن گوشی و انتقال داده نیز فراهم شده است. Xperia go جزو چند گوشی جدید Xperia  است که حافظه داخلی آنها را می‌توان از طریق محل کارت حافظه MicroSD ارتقا داد. سه روش برای زوم در مرورگر Xperia go وجود دارد که شامل دوبار ضربه زدن روی صفحه، کنترل‌‌های مجازی اختصاصی و زوم با کشیدن دو انگشت روی صفحه است. امکان تنظیم مجدد متن نیز وجود دارد که متن را دوباره فرمت می‌کند تا بهتر روی صفحه نمایش قرار گیرد.
به گزارش فناوران، نرم‌افزار Power Saver به کاربر کمک می‌کند تا با خاموش کردن خودکار مواردی مانند Wi-Fi، GPS، بلوتوث، روشنایی صفحه، اتصال خودکار به کامپیوتر و داده زمینه آن هم زمانی که شارژ باتری به پایین‌تر از حد تعیین شده رسید در شارژ باتری صرفه‌جویی کند.
 

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر