در حال خواندن
سال آینده مجوز نسل ۳ و ۴ موبایل صادر می‌شود
0

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از پایان دوره انحصار رایتل، مجوز نسل سوم تلفن همراه در مرداد ۹۳ و مجوز نسل چهارم در نیمه دوم سال ۹۳ واگذار خواهد شد.
نود آی سی تی – محمود واعظی در سومین همایش بانکداری الکترونیکی از واگذاری مجوز خدمات نسل سوم تلفن همراه بعد از مرداد ۹۳ به اپراتورهای فعال تلفن همراه خبرداد.
وی افزود: در نظر داریم مرداد ماه سال آینده مجوز نسل سوم تلفن همراه را به همه اپراتورهایی که امروز فعال هستند ارایه کنیم و همچنین پروانه نسل ۴ تلفن همراه نیز در نیمه دوم سال آینده واگذار می‌شود.
 
به دنبال تصدی گری نیستیم
واعظی افزود: شبکه ملی اطلاعات برای مسایل و فعالیت‌های مربوط به امنیت کشور مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، ضمن آن که این شبکه در اختیار مردم و دستگاه‌های مختلف نیز قرار خواهد گرفت.
وی گفت: شبکه ملی اطلاعات به عنوان طرحی مهم در دومین جلسه شورای عالی فضای مجازی تصویب شد و امیدواریم این شبکه با محوریت این وزارتخانه راه‌اندازی شود و بهره‌برداری از شبکه داخلی به معنای محرومیت از شبکه بین المللی اینترنت نیست.
واعظی گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال تصدی گری نیست و سیاست این وزارتخانه ایجاد زیرساخت و واگذاری مابقی امور به بخش خصوصی است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: در این دوره اپراتور چهارم را فعال می‌کنیم که این امر به معنای این است که فیبرنوری به منازل و محل های کسب و کار کشیده می‌شود.
وی ادامه داد: کمتر از ۱۰ درصد مجموع حوزه فناوری مربوط به ICT است و ۹۰ درصد مربوط به حوزه مخابرات است این در حالی است که در کشورهای مختلف این نسبت‌ها برعکس است.
واعظی افزود: در ایران سرعت فعالیت‌ها به سمت IT در حال حرکت است و قرار است همکاری نزدیکی بین رگولاتوری بانکی و رگولاتوری ICT به وجود آید.
 
پهنای باند اینترنت ۱۰ برابر می‌شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه پهنای باند اینترنت تا پایان سال آینده ۱۰ برابر خواهد شد، گفت: پروانه نسل چهارم تلفن همراه از نیمه دوم سال آینده واگذار می‌شود که این اقدام تحول مهمی در بانکداری الکترونیکی به وجود خواهد آورد.
وی در مورد برنامه های این وزارتخانه گفت: پهنای باند اینترنت در ابتدای دولت یازدهم ۷۱ گیگابیت بر ثانیه بود که به ۱۲۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده و قرار است این میزان تا پایان سال به دو برابر افزایش یابد. همچنین تا پایان سال ۹۳ این رقم به ۱۰ برابر گسترش یابد.
وی گفت: رشد شبکه فیبرنوری کشور از ۵ هزار و ۱۰۰ کیلومتر به ۷۵ هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت.
وی افزود: حجم بازار فناوری اطلاعات در حال حاضر ۱۸ هزار میلیارد تومان است که این رقم در دنیا یک هزار رو ۸۰۰ میلیارد یورو است و با توجه به نسبت جمعیت در ایران، این سهم تا سه برابر قابلیت افزایش دارد.
 
۱۵ گیگ پهنای باند در حال توزیع است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از ۴۰ گیگابیت بر ثانیه پهنای باندی که در دولت کنونی تهیه کرده بودیم تنها ۱۵ گیگ از آن مانده که در حال توزیع آن بین شرکت‌های PAP و مخابرات هستیم.
وی درباره اینکه آیا نرخ اشتراک یک به ۴۰ یا همان یک به ۲۰ که اخیرا فرموده‌اید در حوزه اینترنت پرسرعت وجود دارد، گفت: بله متاسفانه به دلیل کمبود پهنای باند برخی شرکت‌ها اقدام به نرخ اشتراک بیش از اندازه در این حوزه کرده‌اند که نهایتا کیفیت اینترنت کاهش یافته است.
وی گفت: برای رفع این چالش پهنای باند بیشتری را در اختیار شرکت‌های PAP قرار خواهیم داد و این موضوع را به اطلاع آنها خواهیم رساند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر